Diablo. Legenda ARPG žánru, ktorú takmer pochovalo problematické vydanie trojky. V kombinácii s mnohými vysokoprofilovými odchodmi zo štúdia Blizzard a škandálmi, ktoré zmietali týchto legendárnych tvorcov, bolo viac ako otázne, ako dopadne štvrtý diel. A keď si k tomu prirátame osud Diablo Immortal a fakt, že herný priemysel je hlboko zakopaný v live service „diere“, tak proti Blizzardu toho stálo naozaj mnoho.
Diablo IV je však absolútnym úspechom. Nie bezchybným, no ktorá hra je bezchybná, však? Na druhej strane je Diablo IV zároveň reštartom série. Mnohí to síce tak vidieť nebudú, no ide o prvý titul zo série, ktorý je dizajnovaný ako live service produkt a všetko, absolútne všetko je podmienené tomuto cieľu. Udržať ľudí v hre čo najdlhšie, dať im dôvody vracať sa k hraniu na báze druhého zamestnania a zahrnúť ich ultimátnym procesom rastu moci, ktorý do veľkej miery funguje. Má však Diablo IV čo ponúknuť aj hráčom, ktorí chcú prejsť kampaň a následne s titulom skončiť?
Áno. Tvorcom Diablo IV sa totiž podarila rarita v live service mori. Pri vydaní poskytli niečo, čo by sa dalo označiť ako kompletný balíček príbehu, herných mechanizmov a obrovského množstva obsahu, na ktorý budete potrebovať desiatky hodín. Pri týchto tituloch sa často hovorí, že je lepšie ich začať hrať až po roku, pretože vývojári ich musia poriadne dokončiť a zmeniť nefungujúce mechanizmy, no nie v prípade nového Diabla.
Všetko, samozrejme, začína kampaňou. Päť herných tried, zima a famózny vizuálny štýl. To sú prvé dojmy. Sanctuary, ktoré malo byť útočiskom a bezpečnou zónou medzi silami Pekla a Neba, sa ocitlo v nebezpečenstve po tom, ako sa Lilith rozhodla spustiť proces otvorenia brány do Pekla. A keďže vašej postave koluje v žilách jej krv, máte unikátne postavenie zastaviť ju, čo určite nebude ľahká úloha. V ceste vám nebude stáť len samotná Lilith a jej posluhovači, ale aj tisíce príšer, démonov či ľudských protivníkov. Antagonistka samotná je fascinujúca ako z hľadiska dizajnu, tak aj z hľadiska pohnútok, no najlepším aspektom príbehu Diablo IV je ten, ktorý sa okrem hlavnej línie dotýka veľkého množstva vedľajších úloh. A to je tematika pokušenia a utrpenia.
Lilith totiž ponúka jednoduché riešenia na ťažké životné otázky, mnohí ľudia týmto riešeniam podľahnú a pod jej vplyvom sú schopní robiť veci, ktoré by za iných okolností určite nespravili. Vytvorenie paktu s démonmi kvôli lepšiemu životu? Žiaden problém. Zrada a vražda? Štandardná téma vedľajších questov. Túžba po moci? Samozrejme. Drvivá väčšina úloh a NPC postáv sa norí v utrpení a dokonale tak sedí s vizuálnym štýlom hry a celkovými témami. Pretože toto je svet bez nádeje, svet, v ktorom väčšina questov končí vraždou.
Chvalabohu, pretože Diablo je predsa o loote. A tu je ho absurdné množstvo. Hra vám ho inteligentne podáva od začiatku a už veľmi skoro vám umožní prístup k vysokým úrovniam lootu, ktoré poskytuje dodatočné bonusy pri boji s nepriateľmi. A tie budete potrebovať, pretože Diablo IV odbočilo od tradícií predchodcov a vo väčšine oblastí vyrovnáva level nepriateľov s levelom vašej postavy. To sa môže zdať ako veľký problém v hre, ktorá má byť o tzv. „power fantasy“ a hlavne to môže byť problém pre hráčov, ktorí mali radi to, ako fungovali predchádzajúce tituly v sérii. Za seba musím povedať, že na jednej strane sa mi nepáčil fakt, že nikdy nedokážem zrovnať nepriateľov so zemou, no na druhej strane chápem, že v rámci štruktúry hry by jednotlivé časti sveta so samostatnými levelmi asi veľký zmysel nedávali. Hlavne s ohľadom na endgame.
Tým pádom sa však mení štruktúra nadobúdania sily. Namiesto toho, aby ste sa „nalevelovali“ a následne pustili do boja s nepriateľmi, teraz sa snažíte prostredníctvom zmysluplnej kombinácie skillov a bonusov na jednotlivých kúskoch výbavy nájsť takú kombináciu, ktorá vám poskytne výhodu pri boji s nepriateľmi. A zatiaľ čo v kampani sa ešte dokážete prebojovať vpred aj s menším dôrazom na synergiu lootu a skillov, tak v endgame je tento „min-max“ aspekt pre váš úspech absolútne kľúčový.
Kampaň so šiestimi aktmi vás prevedie veľkou časťou masívnej mapy Sanctuary a taktiež väčšinou herných systémov, ktoré nemajú nálepku endgame. Ide o zdieľaný herný svet, takže vo svojom putovaní narazíte aj na ostatných hráčov a celý tento proces je tak organický, že prináša do hry veľké plusy. Iba v málo iných tituloch (s výnimkou MMO) môžete putovať svetom sám v snahe splniť vedľajší quest, no po ceste narazíte na epické in-game podujatie, kde sa okolo vás zjaví osem ďalších ľudí, ktorí sa horúčkovito snažia bojovať s časom a zdolať záverečného bossa tohto eventu, aby dostali šancu na čo najlepší loot. Bohužiaľ, Diablo IV sa v týchto MMO prvkoch inšpirovalo nielen z hľadiska benefitov, ale aj negatívnych prvkov. Tie sú prezentované hlavne čo sa týka kvality veľkej časti vedľajších úloh, ktoré majú viditeľné MMO kvality, resp. nekvality. To sa občas prelieva aj do hlavnej kampane, keď niektoré misie pôsobia naozaj ako „busywork“ a hra by bez nich bola lepšia. A to aj napriek tomu, že by bola kratšia. Sila Diablo IV totiž nespočíva v dĺžke kampane. Rozumiem Blizzardu a jeho snahe o uspokojenie hráčskej základne, ktorá po prejdení kampane titul opustí, no je dôležité podotknúť, že kvantita automaticky neznamená kvalita.
Herný svet je absolútne masívny a okrem hlavných a vedľajších úloh ponúka obrovské množstvo ďalšieho obsahu, pričom Blizzard šikovne dávkuje hráčom bonusy, aby ich donútil k prechádzaniu tohto obsahu - a to hlavne v prípade, ak smerujú do endgamu. Preskúmavate mapu a plníte úlohy? Skvelé, dostanete skilly navyše a zvýši sa aj množstvo liečivých elixírov. Prešli ste prvýkrát Dungeon (tých je tu požehnane)? Výborne, tu máte Aspect, ktorým môžete na jednotlivé časti výbavy pridávať nové a silné schopnosti. Našli ste Altar of Lilith? Získavate pasívne bonusy, ktoré, navyše, zdieľate aj s ďalšími vašimi hrateľnými postavami. Nepriateľské základne Strongholds zas poskytnú náročné súboje s bossmi a skvelé odmeny.
Diablo IV kladie veľký dôraz na dvojicu aspektov a oba dopadli skvelo. Prvým je samotný pocit z hrania. Viem, že pre mnohých je to možno irelevantné, no iba málo hier dokáže poskytnúť tak dobrý pocit z čísel, ktoré vylietajú z nepriateľov po udelení poškodenia. Pocit z hrania nie je iba o tom, ale aj o kombinácii skvelých vizuálnych efektov, excelentnej odozvy pri ovládaní hlavnej postavy a skvelej variability nepriateľov. Tá núti nielen klikať, ale aj rozmýšľať a strategicky cieliť určité typy nepriateľov a používať konkrétne schopnosti.
Druhým kľúčovým prvkom sú vyleštené herné systémy. Odhliadnuc od variability, ktorú poskytujú jednotlivé herné triedy, zároveň dávajú dostatok flexibility, ktorú Blizzard podčiarkuje práve hernými systémami. Od relatívne nízkej sumy potrebnej na kompletný respec postavy cez rôzne gemy, Aspecty až po levelovanie jednotlivých predmetov – všetko je dizajnované tak, aby ste v priebehu niekoľkých minút dokázali kompletne zmeniť svoj herný štýl a vytvoriť čo možno najlepšiu synergiu s predmetmi, ktoré sa vám podarilo získať z tiel padnutých nepriateľov. Blizzard navyše uľahčuje aj zmenu hernej triedy, keďže po prejdení kampane máte možnosť pri tvorbe novej postavy kampaň preskočiť, čo väčšina ľudí určite uvíta.
Po dokončení kampane a naštartovaní World Tier 3 sa začína pravá zábava. Teda, pre niektorých. Blizzard už pri vydaní Diablo IV ponúkol niekoľko spôsobov, ako vyzvať hráčov a donútiť ich k premýšľaniu nad čo najefektívnejším buildom. Aj endgame aktivity sú umne rozdelené medzi tie, ktoré musíte hrať sami alebo v partii a tie, ktoré sú dostupné v hernom svete a dynamicky sa tam k vám môžu pripojiť ostatní ľudia. Nightmare Dungeons sú obrovskou výzvou, Helltide Event vás zas donúti putovať po mape a likvidovať nepriateľov s rizikom, že keď zomriete, tak prídete o veľkú časť nazbieranej meny, ktorú následne meníte za loot. World Boss je epický zážitok vyžadujúci kooperáciu a silu veľkej skupiny hráčov a Tree of Whispers vám ponúka silný loot za plnenie špecifických úloh roztrúsených po hernom svete.
Mnohí môžu namietať, že pevnou snahou o čo najväčší balans pre potreby dlhej trvácnosti hry stráca Diablo veľkú časť svojej zábavnosti, no tu už ideme do debát o rôznych typoch hráčov. Ja ako veľký milovník live service a looter titulov môžem skonštatovať, že Diablo IV hrá presne na moju nôtu, no viem si predstaviť, že niekoho toto smerovanie nemusí tešiť. Faktom je, že Blizzard sa tu snaží o naťahovanie času stráveného pri hraní, čo dokazuje nielen extrémne dlhý čas potrebný na dosiahnutie levelu 100, ale aj fakt, že na prístup k sezónnemu obsahu budú hráči nútení vytvoriť si novú postavu. To síce pre veteránov tretieho dielu nebude prekvapením, ale nováčikov to môže šokovať. V každom prípade, ak nehľadáte ďalšie hobby, tak vás sa to týkať pravdepodobne nebude. Plusom snahy Blizzardu o vytvorenie nového koníčka je však fakt, že jednotlivé herné systémy sú pilované smerom k absolútnemu balansu, takmer nič nevyčnieva a ak niečo áno, tak vývojári to rýchlo upravujú. Či už ide o crafting, prítomnosť transmogu v deň vydania, rôznych obchodníkov s vlastnými hernými systémami – všetko má svoj zmysel, účel a na pomery čerstvo vydaného titulu sú tieto systémy excelentne vybalansované.
Už štandardnej pochvaly sa dočkajú cutscény, v ktorých sa štúdio opäť prekonalo. Nebudem prezrádzať spoilery, no jedna z nich je pravdepodobne najlepšia Blizzard cutscéna, akú som mal kedy možnosť vidieť - a to som si ich pozrel už mnoho. Šikovná ruka vývojárov je vidieť aj vo vizuálnom štýle, rôznorodosti prostredia a dizajne monštier, ktoré sú nepopierateľným víťazstvom hry. Návrat k vizuálnemu štýlu z predchádzajúcich Diablo titulov vyšiel na jednotku a pomáha budovať skvelú atmosféru, ktorá si síce zakladá na svojej brutálnosti až nechutnosti, no na druhej strane neschádza do hororových hĺbok, pretože v hre, v ktorej vraždíte desaťtisíce nepriateľov, na takéto niečo určite nie je priestor. Jediný strach teda nastane vtedy, keď máte bossa na lopatkách, no vo vrecku žiaden liečiaci elixír. Atmosféru podtrhuje už tradične skvelý soundtrack a excelentný audio dizajn.
Naše hodnotenie
Informácie o hre

Diablo IV 2023
Vydajte sa na kampaň sólo alebo s kamarátmi, stretnite zaujímavé postavy v nádherne temnom prostredí a so strhujúcim príbehom, alebo preskúmajte rozsiahly obsah hry a spoločný svet, kde sa hráči môžu stretávať v mestách, aby tam obchodovali, spojili sa proti bossom alebo zostúpili do zón PvP, ktoré preveria ich schopnosti proti ostatným hráčom. Vďaka možnosti hrania a ukladania postupu naprieč všetkými platformami nie je potrebné vytvárať žiadne lobby.
- Platforma: Xbox Series X/S
- Žáner: ARPG
- Vývojár: Blizzard Entertainment
- Vydavateľ: Activision Blizzard
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Microsoft
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!