Kto by nepoznal sériu Borderlands? Teda, za predpokladu, že ste fanúšikom looter žánru. Séria, ktorá vyprodukovala štyri samostatné hry kopírujúce tú istú úspešnú šablónu s postupnými vylepšeniami. A zatiaľ čo sa komunita háda, či bola lepšia dvojka alebo trojka, Gearbox je späť so spin-offom, ktorý si požičiava veľa a úprimne sa snaží priniesť zmeny. Podarilo sa mu však posunúť sériu vpred?
Wonderlands je Borderlands hrou a zároveň aj nie je. Samozrejme, príbeh je zasadený do sveta Borderlands, pretože hlavnou postavou je známa fanúšička výbušnín Tiny Tina. Tuto je tento „na hlavu postavený“ aspekt v tom, že hoci Tiny Tina a jej spoločníci sú hlavnými postavami, tak celý titul sa odohráva v ich Bunkers & Badasses (t. j. Dungeons & Dragons) hre. Čiže Tiny Tina je dungeon master, upravuje si príbeh podľa svojej vôle a hra je tým pádom zasadená do fantasy sveta. Žiadna Pandora, žiadne sci-fi.
A to je fajn. Pretože prakticky jedným z najväčších problémov v Borderlands 3 bol fakt, že Gearbox nevedel „tromfnúť“ Handsome Jacka a pokus s antagonistami v trojke jednoducho nedopadol veľmi dobre. Takto sme sa dočkali čistého listu, ktorý bol zaplnený novými prostrediami, novými postavami a novým protivníkom. A ten je naozaj veľmi solídny. Vývojárom sa podarilo vytvoriť hlavného protivníka, ktorý nielenže prináša niekoľko originálnych prvkov, ale taktiež niekoľko vrstiev svojho správania, ktoré zaujmú. Navyše, Gearboxu sa tu podarilo prepašovať aj populárne postavy z hlavnej série, čo je pochopiteľné, keďže technicky sa Wonderlands odohráva v Borderlands svete. Pre fanúšikov série ide o potešujúci fakt, ktorý navyše nie je dojený do takej miery, aby to začalo liezť na nervy.
Celkovo Wonderlands kráča na veľmi tenkom ľade medzi tým, kedy berie svoj príbeh seriózne a kedy si vie vystreliť sám zo seba. A to nielen prostredníctvom hlavného príbehu, ale aj s pomocou questov. Tie sú štandardnými looter úlohami typu „prines toto, zabi túto postavu“, no scenáristom sa darí zabaliť ich do takého scenáristického a príbehového pozadia, že dokážu zabaviť. Čo je určite benefit, pretože na to, aby ste sa vyšplhali do end-game obsahu, sa musíte okrem hlavného questu pustiť aj do tých vedľajších.
Asi najväčšou zmenou oproti štandardnej Borderlands štruktúre, čo sa sveta týka, je prítomnosť tzv. Wonderlands Overworld prostredia. V ňom sa dokonca mení pohľad na top down a hráč nemá k dispozícii žiadne zbrane. Počas putovania touto časťou sveta vás však môžu napadnúť nepriatelia a následne sa presuniete do malej arény, ktorá na konci poteší lootom alebo predmetom na splnenie questov. Navyše, tento kúsok sveta je urobený veľmi zaujímavo, takže si postupne odomykáte nové prostredia a schopnosti. A hoci neskôr začne byť Overworld celkom otravný, pričom sa budete snažiť súbojom vyhýbať, tak presne v tom momente narazíte na koniec hry, takže by sa dalo skonštatovať, že je to tak akurát.
Ak ste hrali Borderlands 3, tak vo Wonderlands budete ako doma. A to aj napriek tomu, že prostredie je zjavne fantasy a vývojári sa doň snažia prepašovať strelné zbrane. Ak by ste mi totiž povedali, že Wonderlands je vlastne iba samostatná expanzia pre Borderlands 3, tak po dohraní kampane a niekoľkých hodinách strávených v end-game obsahu by som nemal problém vám uveriť. A nejde iba o fakt, že hra je postavená na rovnakej technológii (Unreal Engine 4). Titul totiž z Borderlands 3 prebral prakticky všetko podstatné – aj pozitívne, aj negatívne.
Umelá inteligencia nepriateľov, niektoré typy protivníkov, otrasné UI (ale naozaj, Gearbox by už s ním po rokoch mohol niečo robiť), súbojový systém, hlavné herné mechanizmy, systém fungovania kooperácie, levelovanie, loot systém. Samozrejme, vizuálne ide o celkom iný zážitok – namiesto tradičných pištolí máte k dispozícii automatické kuše. K elementom pribudla tzv. Dark Magic a systém štítu a zdravia je naviazaný aj na získavanie zdravia späť pomocou likvidácie nepriateľov.
Prakticky najväčšou zmenou je systém tried. V štandardnej Borderlands hre mali hráči na výber jednu zo štyroch herných tried a vo väčšine prípadov mala každá z nich tri stromy schopností, ktoré poskytovali zameranie na iné prvky. Tu je to však inak. Vaša postava, Fatemaker, môže totiž mať taký vzhľad, aký vám prepracovaný editor postáv umožní vytvoriť. A následne si jednoducho vyberiete jednu zo šiestich tried, ktorá má však iba jeden strom schopností, pričom k tomu si pri každom levelovaní môžete do základných atribútov udeliť aj jeden Hero Point.
Znie to ako nuda? No, skôr to znie ako downgrade. Našťastie, nie je to tak zlé, ako by sa mohlo zdať. Vývojári vám totiž po dosiahnutí určitého levelu umožnia vybrať si druhú triedu a následne kombinovať skilly oboch tried podľa ľubovôle. A vďaka tomu sa dajú vytvoriť naozaj silné kity, ktoré pomôžu pri boji v endgame. Navyše, tvorcovia povolili aj výmenu druhej hernej triedy po dokončení kampane a k tomu kompletný respec schopností, vďaka čomu vieze nájsť ideálny set schopností na to, aby ste uspeli v náročnejšom obsahu.
Ten je taktiež prakticky kompletne prebratý z Borderlands 3, no s užitočnými úpravami. Keď dosiahnete level 40, čo je maximálna úroveň pre vašu postavu, hra vám sprístupní systém Chaos Levels, čo je zvýšenie úrovní sveta. V nich majú nepriatelia viac zdravia, udeľujú väčšie poškodenie a vo svete sa vyskytujú silnejšie formy protivníkov. S rastom Chaos Levelu však rastie aj šanca na získanie lepšej výbavy, pričom v tom momente sa začína proces optimalizácie vášho buildu. To je to pravé orechové a priestor, kde Wonderlands exceluje.
Chaos levely sa sprístupňujú po zdolaní tzv. Chaos Chamber na aktuálnej úrovni sveta, čo sú malé arény plné nepriateľov. Okrem toho, že z protivníkov padá loot, však zbierate aj špeciálne kryštály, ktoré následne môžete použiť na získanie konkrétneho typu výbavy. To odstraňuje časť RNG aspektu z výslednej rovnice a umožní vám efektívnejšie farmiť vami želaný kus výbavy, čo je skvelá zmena k lepšiemu. Zbraní a ďalších typov výbavy je totiž naozaj kvantum a nechať všetko na RNG nie je veľmi múdre, pretože následne sa grind stáva frustrujúcim. Tento systém však funguje dostatočne efektívne.
Okrem štyroch zbraní, ktoré môžete mať v ktorúkoľvek dobu k dispozícii, získavate aj štíty, prstene s pasívnym vylepšovaním schopností a hlavne kúzla, ktoré sú asi najväčším prídavkom oproti štandardnému titulu Borderlands. Hry z tejto série totiž tradične kládli dôraz na strelné zbrane a hoci každá trieda mala hlavný špeciálny útok, ten bol väčšinou na veľkom cooldowne a preto bolo jeho využitie strategické, no nemalo až taký dopad. To sa vo Wonderlands zmenilo. Áno, herné triedy majú tento action skill (hoci jedna si ho vie úplne zmazať), no tie sú na oveľa kratšom cooldowne a najmä nie sú samé. Každá trieda má totiž k dispozícii aj kúzla, ktoré síce nemajú taký dopad na boj ako action skilly, no napriek tomu prikláňajú dôraz hrateľnosti aj na používanie schopností. A so správnou optimalizáciou buildu viete s pomocou kúziel masívne upraviť svoj štýl hrania. Napríklad ja som frčal na kombinácii Spellforce a Graveborn tried, pričom jednou zo schopnosti Spellforce triedy je úplne zablokovanie action skillu v prospech druhého kúzla. A svoju snahu pri budovaní postavy som smeroval na čo najväčšie zvýšenie sily kúziel a zníženie cooldownu. Výsledkom je tak postava, ktorá je nielen silná, ale taktiež nepotrebuje neustále páliť zo svojich zbraní a vystačí si s kúzlami.
Práve v tejto oblasti si zaslúžia vývojári pochvalu za limitované inovácie. Kúzla sú vo Wonderlands skvelé. Rôzne aktivácie a efekty spôsobujú nielen variabilitu pri hraní, ale aj hľadanie správnych schopností, ktoré vám pomôžu v neskorších fázach endgame. A o tom looter hra predsa je. Sklamaním je však trieda zbraní na blízko. Napriek tomu, že dostala samostatnú položku v inventári, tak z nepochopiteľných dôvodov je jej používanie obmedzené na jednoduchý útok. Žiadne kombá, žiadne zaujímavé prvky. Škoda...
Ako som však spomínal, napriek zmenám v tejto štruktúre je Wonderlands efektívne samostatným datadiskom pre Borderlands. Síce s obsahom, ktorým si zaslúži cenovku „plná hra“, no s podobnosťami, ktoré sa nedajú poprieť. A to znamená, že titul si so sebou prenáša aj množstvo problémov. Matchmaking by už potreboval poriadnu prekopávku sieťového pripojenia, pretože hoci súhlasím, že dedikované servery pri kooperatívnej hre asi nemajú veľký zmysel, tak súčasný systém ponúka... problematické výsledky. Napriek tomu, že som hru žiadal o striktné vyhľadávanie spoluhráčov v Európe, tak v mnohých zápasoch odmietla registrovať moje strely a to bol ten lepší prípad. V tom horšom ma z hry rovno vyhodilo.
Plus, rovnaké bugy, aké sa objavovali v Borderlands 3, sa nachádzajú aj tu. V istú chvíľu mi kompletne zmizol quest log a objavil sa až po hodinách hrania. A celkovo musím skonštatovať, že Wonderlands chýbalo ešte niekoľko týždňov až mesiac vo vývoji, aby sa vychytali otravné chyby a bugy. Ale tak... Take-Two potrebovalo úspech hry pre svoje kvartálne výsledky, preto vyšla skôr, ako mala.
Vizuál je rovnaký ako pri Borderlands 3, akurát fantasy prostredie umožnilo vývojárom trochu viac popustiť uzdu fantázie, čo sa určite cení. Art štýl tak víťazí nad vizuálnou kvalitou, no ak Gearbox plánuje štvorku, tak už určite očakávam veľký posun vpred, pretože toto už stačiť určite nebude. A audio? Soundtrack je síce príjemný, no nič, čo by som si pamätal aj po dohraní a zvukovo ide opäť o niečo, čo si ukradlo inšpiráciu z Borderlands 3. Nič viac, nič menej.
Naše hodnotenie
Informácie o hre

Tiny Tina’s Wonderlands 2022
V tomto veľkolepom looter shooter fantasy žánri si hráči môžu vytvárať a upravovať svojich vlastných hrdinov z viacerých tried a s nimi drancovať, strieľať, sekať a vrhať sa na bizarné príšery alebo do dungeonov plných pokladov v snahe zastaviť tyranského Dragon Lorda.
- Platforma: Xbox Series X/S
- Žáner: FPS
- Vývojár: Gearbox Software
- Vydavateľ: Take 2
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!