Niekedy človek nepotrebuje, aby hra obsahovala dlhočizný filozofický príbeh, prípadne vám život komplikovala viacvrstvovými mechanizmami a vysokou obťažnosťou. Niekedy si jednoducho chceme oddýchnuť v peknom prostredí pri zaujímavej hrateľnosti a možno si aj na čosi zastrieľať. Ak hľadáte niečo také, práve pre vás tu je vesmírna akcia Chorus.
V prvom rade sa priznám, že o tomto ambicióznom titule od Deep Silver Fishlabs som toho veľa nevedel a púšťal som sa do neho s menšou skepsou. Predsa len, ide o „veľkú“ prvotinu od štúdia, ktoré malo doteraz na konte iba niekoľko mobilných kúskov. Nemecko-rakúsky vydavateľ to navyše ani nejako nepreháňal s marketingom. Našťastie, moje obavy sa nenaplnili. Chorus aj napriek zopár výhradám určite stojí za to.
Čistokrvná akcia
Chorus je strieľačka, v ktorej prím hrajú adrenalínové súboje vesmírnych lodí, čo znamená, že s výnimkou pár cutscén sa z vášho korábu nedostanete. To však vôbec neprekáža. A hoci je najväčší dôraz kladený na akčnú stránku titulu, poriadnej pozornosti sa dočkal aj príbeh. Hráč sa vžije do kože odpadlíčky Nary, ktorá má na svedomí smrť miliárd ľudí. Táto mimoriadne nadaná pilotka totiž ešte v službách tajomného kultu zničila celú jednu planétu, aby následne pod ťarchou viny a pochybností hodila svoj doterajší život za hlavu. Opustila svojho verného parťáka, loď Forsaken (familiárne nazývaného Forsa), a išla na opačnú stranu galaxie pomáhať tým, ktorí to potrebujú. Ale minulosť ju po istom čase dobehla, hrozba kultu a jeho lídra Veľkého proroka, jej bývalého mentora, je späť a ona tak bude musieť nájsť Forsu a pustiť sa do najdôležitejšieho boja jej života.
Príbeh je o čosi lepší, ako znie, hoci nejakou originalitou nesrší. Rozbieha sa pomaly, čo môžeme povedať aj o hre samotnej. Tá je spočiatku aj celkom ťažká, keďže k dispozícii máte iba základné zbrane a jednoduché úhybné manévre. Prvé súboje znamenali aj niekoľko úmrtí a často boli najmä o zbesilom poletovaní hore-dolu a pokusoch trafiť rýchlych nepriateľov, čo, priznajme si, nie je až taká zábava. Postupom času však získate aj niekoľko zaujímavých a hlavne užitočných nadprirodzených schopností, pričom vďaka prvej z nich boje zrazu získali dobré grády. Stlačením jedného tlačidla sa totiž viete teleportovať priamo za konkrétneho nepriateľa a v kombinácii s ďalšími schopnosťami a lepšími zbraňami už jeho likvidácia nie je až takým problémom. Samozrejme, nie je to také jednoduché, tieto schopnosti nemôžete používať donekonečna, Nara má energiu, ktorú na ne spotrebuje, zároveň sa však dopĺňa časom a aj vďaka niektorým vylepšeniam lode.
Pomalý rozbeh? Žiaden problém
Ako som už spomenul, Chorus môže byť na začiatku celkom ťažký, trvalo mi pár hodín, kým som sa na 100% zžil s ovládaním, pričom rozbeh celkovo nepatrí medzi najpodarenejšie. Nepomáhajú tomu ani niektoré zvláštne dizajnové rozhodnutia. Titul sa odohráva v niekoľkých lokalitách, ktoré sú celkom rozsiahle a môžete v nich plniť aj rôzne vedľajšie úlohy. Preto som sa rozhodol, že prvú oblasť preskúmam popri tom, ako sa vydám za príbehovým questom. Cestou som natrafil na tajomný signál a zvláštny dialóg, čo podnietilo moju zvedavosť. Pozrel som sa preto na mapu, ktorá mi avizovala, že by tam mala byť vedľajšia úloha. Ani po pol hodine vytrvalého hľadania sa však nespustila. Ako som neskôr zistil, tento side quest bol podmienený postupom v príbehu, preto nerozumiem, prečo sa mi zjavil na mape ešte predtým a prečo mi pípal už spomínaný signál. Pri dvoch misiách sa mi taktiež stalo, že vyžadovali použitie mechanizmu/schopnosti, ktoré však boli vysvetlené v inej misii. Ak sa teda v niektorých momentoch nevyberiete rovnakou cestou, ako si to vymysleli vývojári, môžete na chvíľu zakysnúť.
——Video——-
Dosť však negatív, povedzme si, prečo vlastne dole svietia štyri hviezdičky z piatich. Je to jednoduché – aj napriek niektorým rozporuplným rozhodnutiam tvorcov je jadro hrateľnosti vynikajúce a čím dlhšie hráte, tým je to lepšie a zaujímavejšie. Ovládanie je na začiatku trochu kostrbaté, to áno, je to však naozaj iba o zvyku a o tom, ako budete mať k dispozícii viac a viac prostriedkov na likvidáciu nepriateľov. Stíhačka na vaše povely reaguje veľmi dobre a nebude trvať dlho, kým sa s vaším strojom zžijete naplno a budete predvádzať poriadne vzdušné kúsky. K dispozícii máte aj tzv. driftovanie, ktoré viete využiť ako akúsi ručnú brzdu, či masívny rýchlostný boost, a keď to skombinujete, môžete zažiť mnohé pamätné momenty.
Nudiť sa nebudete
Svoje čaro má aj preskúmavanie jednotlivých lokalít, ktoré ponúkajú tak akurát bočného obsahu. Mapy posiatej otáznikmi, čo je dnes zvykom nielen v RPG tituloch, ale aj v akčných kúskoch, sa nemusíte báť. Nájdete tu vedľajšie úlohy, ktoré občas majú pokračovanie v neskorších častiach hry, náhodné súboje zaručujúce menšiu odmenu (tie sa neskôr opakujú a vývojári pri nich lenivo používajú rovnaké dialógy – plniť ich však nemusíte, o nič extra neprídete), ale aj rôzne skryté moduly a vylepšenia pre vašu loď a vaše schopnosti. Samozrejme, questy sa väčšinou končia bojom, niektoré sú však aj o adrenalínovom naháňaní cieľa a je tu dokonca aj niekoľko osviežujúcich, hoci nie veľmi ťažkých stealth sekcií. A nechýbajú ani boss fighty, ktoré dokážu potrápiť. Autori do tých hlavných, našťastie, umiestnili checkpointy, takže frustrácia z niekoľkonásobného opakovania dlhočizných bitiek nehrozí.
Celá hra mi zabrala približne 25 hodín, aj keď ak by som chcel, vedel by som to dokončiť aj oveľa rýchlejšie. Bola by to však chyba, keďže by som sa obral o zaujímavé príbehy a už spomínané vylepšenia, ktoré sa mi v neskorších fázach celkom zišli. Chorus vám postupne pridáva nových a nových nepriateľov, pričom na nich platia iné stratégie. Veru tak, iba kombináciou nekonečnej streľby a uhýbania do aleluja to s výnimkou prvej hodinky ďaleko nedotiahnete. Väčšinou chvíľu trvá, kým prídete na to, aká taktika je na nového súpera vhodná, ale keď to klikne, stojí to za to. Časom sa z bojov stáva nádherná symfónia chaosu a deštrukcie, počas ktorej musíte rýchlo kombinovať schopnosti a zbrane – to, čo funguje na veľkú loď s pancierom, totiž na mrštný koráb so štítmi nebude. Do toho si pripočítajte, že niektorí nepriatelia na vás budú vypúšťať míny, iní zas poskytnú svojim kolegom bonusovú ochranu, kým ich nezničíte, a uvedomíte si, že je toho viac, ako ste čakali.
Dobre sa to hrá a dobre sa na to pozerá
Na chvíľu sa ešte vrátim k príbehu. Po vesmíre budete teda putovať nielen so svojimi temnými myšlienkami, ale najmä s Forsom, pričom jeho dôveru si budete musieť znovu získať. Predsa len, boli ste to vy, kto ho pred istým časom zradil a zanechal napospas osudu. Chémia medzi ním a Narou je výborná, loď s tajomnou históriou si rýchlo obľúbite a rozpletanie príbehových nití vás bude celkom baviť, hoci nejde o nič prevratné. Váš vesmírny koráb si navyše budete môcť vylepšovať. K dispozícii máte tri zbrane v podobe rotačného guľometu, laserov a raketometu. Začínate so základnými verziami, pričom lepšie kusy si viete kúpiť v obchode, prípadne ich získate plnením vedľajších úloh. Okrem toho loď ešte disponuje tromi slotmi pre moduly, ktoré hrateľnosti poskytujú slušnú variabilitu. Každý totiž dodá iný bonus a niektoré sú súčasťou setov. Ak budete mať napríklad štyri kusy z pirátskeho setu, dostanete veľký bonus k poškodeniu, ktoré budete spôsobovať zozadu. Iný set vám zas dobije energiu pre schopnosti, ak jednu z nich použijete na zlikvidovanie nepriateľa.
Spoločne s vedľajšími úlohami a otvorenými lokalitami ide o akési „light“ RPG prvky, tie však nie sú prehnané. Nečakajte žiaden strom schopností, ktoré si budete odomykať levelovaním, všetky získate počas plnenia hlavných misií, pričom dávkované sú výborne. Ak sa vám boje začnú trochu „zajedať”, Chorus rýchlo pribehne s novou schopnosťou či ťažším nepriateľom. A neoplatí sa ani ostať napríklad pri jednej schopnosti a zbrani, keďže vylepšovanie prebieha tým, že ich aktívne používate a striedate. Chcete spôsobovať väčšie poškodenie rotačným guľometom? Nie je problémom, zabite touto zbraňou päťdesiat nepriateľov a dostanete bonus 10%. Potom ich zničte ďalších sto a bonus bude zrazu 20%. Takéto úlohy môžete plniť pri všetkom, čo máte na likvidovanie nepriateľov k dispozícii, a verte mi, že bonusy sa pri zvyšujúcej sa obťažnosti ku koncu hry budú naozaj hodiť. Na normálnej je to tak akurát, pričom súboje s obyčajnými nepriateľmi sú občas možno až príliš ľahké, ale v momente, keď sa zjavia špeciálni, prípadne bossovia, poriadne prituhne a budete sa musieť celkom obracať.
Na záver pochválim audiovizuálne spracovanie. Chorus vás grafikou asi neohúri, to však neznamená, že by nebol pekný, práve naopak – hra ponúka naozaj oku lahodiace a aj rozmanité scenérie (čo by človek na vesmír možno ani nepovedal). K skvelej atmosfére dopomáha aj výborný soundtrack a zvukové efekty. Menšie výhrady by som mal k modelu Nary v cutscénach, tých však nie je tak veľa, aby to nejako prekážalo. Problémom nebola ani technická stránka, na Series X som okrem jedného padnutia nezaznamenal žiadne problémy a hra bežala tip top bez nejakých FPS dropov, hráči na PS5 však hlásili nepríjemnosti pri jednom z hlavných questov, pre ktoré sa nedokázali posunúť ďalej. To by mal ošéfovať jeden z patchov, ale človek nikdy nevie, na čo vo videohrách narazí.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Chorus 2021
- Platforma: Xbox Series X/S
- Žáner: Vesmírna strieľačka
- Vývojár: Deep Silver
- Vydavateľ: Deep Silver
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Comgad
Galéria