Určite neprekvapím nikoho, keď napíšem, že EA už má toho na rováši akurát tak dosť. V krátkosti iba načrtnem, že hokejovým hráčom na PC sa už dlhodobo vlastne iba máva z paluby rýchlika menom NHL. Podobne sú na tom aj futbaloví fanúšikovia, ktorí síce dostávajú nový obsah do ich obľúbenej značky FIFA, no vždy s rovnakou cenovkou (ak nie vyššou) a na PC bez konkurencie schopnej verzie k tej na next-gen konzolách. K tomu všetkému si pripočítajme totálne fiasko menom Anthem a máme perfektný model korporátu, akým je Electronic Arts. Ale aby som nebol iba za hejtera, EA sa už niekoľkokrát ospravedlnilo za občasné nedorozumenia a sľúbilo, že v ich ďalšom titule bude všetko lepšie, krajšie, modernejšie, len preboha nie lacnejšie. Veď nevadí, keď padáte pod textúry, hlavne že sú tam mikrotransakcie. Je zrejmé, kam budem mieriť touto recenziou, preto ak ste zarytým fanúšikom Battlefieldu a aj napriek všetkým negatívnym ohlasom pri sérii ostanete, neodchádzajte, táto recenzia bude práve pre vás.
Vojnové hry to nemajú v poslednej dobe úplne jednoduché. To, čo bola pre nás všetkých kedysi zábava na stovky hodín, sa dnes stalo skôr doménou verných fanúšikov. Napokon, mladší hráči sa už väčšinou stretávajú vo free-to-play hrách typu Fortnite, Apex Legends a podobne. Preto značky ako Battlefield podľa môjho názoru pomaly vyhasínali. S niečím podobným bojovalo aj Call of Duty, no tomu sa podarilo v roku 2018 znova rozpumpovať srdcia hráčov vďaka Modern Warfare. Do značnej miery tomu pomohol aj Warzone, ktorý bol, rovnako ako vyššie spomínané tituly, zadarmo. Veľké hlavy v EA sa teda zišli a zistili, že v moderných konfliktoch sa oveľa lepšie monetizuje. Preto sa na nás valila hromada marketingových masáží, ako bude nový Battlefield peckový.
Dočkali sme sa však katastrofálneho štartu za sprievodu náhlych odchodov z vedúcich pozícií zo štúdia DICE. Tak sa pýtam, kde sa stala chyba? Prečo sme sa pri mimoriadne kritickej odozve zo strany hráčov po bete dočkali ďalších výhovoriek, že išlo o starý build a s plnohodnotným vydaním príde úplne nová verzia? Prečo vlastne nie sme svedkami tak veľkolepého diela, ktorým podľa slov EA mal Battlefield 2042 byť? Na tieto otázky určite nedokážem sám odpovedať, no nižšie si prejdeme fakty, vďaka ktorým si ich začnete pokladať aj vy a vďaka ktorým si možno rozmyslíte, či dáte EA v blízkej budúcnosti plnú sumu za tento nevydarený vtip.
Chýba kvantita, ale aj kvalita
Battlefield asi netreba nejako obšírnejšie predstavovať. Hoci ide o hlavného konkurenta série Call of Duty, vo svojej podstate sú to veľmi odlišné tituly s odlišnými tábormi fanúšikov. Jednu vec ale predsa mali spoločnú, a to príbehovú linku, ktorá sa každým rokom stávala kratšou a fádnejšou. A hoci spomínané CoD ešte stále nezišlo z cesty priniesť ako taký zážitok zo singleplayeru, vývojári z DICE sa na to tentokrát už vykašľali úplne. Viem, že tieto kúsky sú vyvíjané s dôrazom na multiplayer, no krátka príbehová linka by neuškodila, resp. aspoň taká, čo by nás vtiahla hlbšie do diania aktuálneho konfliktu roku 2042. EA sa síce pokúsilo uviesť príbeh krátkym filmom s názvom Exodus, hráči by však určite ocenili viac interakcie s dejom. Jediné pozadie príbehu sa vám teda načrtne iba vďaka dvom vetám pred každým zápasom, pričom väčšinou ide o niečo v štýle „Rusi okupujú dané pobrežie, treba ho získať späť“. Je to nedotiahnuté a podľa mňa aj nedostatočne zaujímavé.
Poďme však preč od zabehnutých klišé vojnových titulov a pozrime sa na jadro hrateľnosti. Ako už predtým spomínala marketingová masáž, nový Battlefield má byť postavený na troch pilieroch – na klasickom BF zážitku pod názvom Warfare, na lacnej vykrádačke Tarkova s názvom Hazard Zone a na všetkými ospevovanom Portale. Skutočne to tak je, ale zo všetkého je tam málo. Napríklad Warfare, ktorý by podľa mňa mal byť hlavným pilierom Battlefield 2042, ponúka len 7 máp a niečo málo cez 20 zbraní. Ak by išlo o vojnový konflikt z minulosti, tak si z toho veľkú hlavu nerobím, ale zasadenie do blízkej budúcnosti otvára naozaj veľa možností priniesť stovky zbraní. Okej, ak budem realista, stačili by mi desiatky, no dať hráčom 22 zbraní a vystatovať sa pompéznosťou, to je na liečbu z chronického klamania.
Mapy sú obrovské, keďže titul ponúka súboje až 128 hráčov, no to neznamená, že sú aj vo všetkých ohľadoch dobré. Často sa stretnete s tým, že budete bezcieľne blúdiť po lúke, púšti alebo zamrznutých ľadovcoch a každá akcia sa bude zdať ďaleko. Keď sa k nej konečne dostanete, je tu mimoriadne vysoká šanca, že v nej hneď umriete. Navyše, otvorené priestranstvá sú ako magnet pre snajperov a vozidlá, proti ktorým ste ako pešiak bezbranný. Tým nechcem degradovať hráčov vo vozidlách, je to predsa Battlefield a ten sa tak hrá, no v tomto diele mám pocit, že pri tvorbe máp sa na obyčajných pešiakov nemyslelo a na svoje si teda prídu hlavne milovníci vojnovej techniky.
Keď som už pri tých pešiakoch, na výber máte z desiatich špecialistov. Vyhli sme sa tak zaužívanému rozdeleniu do tried, kde bol človek závislý od práce jednotlivca, ako boli napríklad medik alebo support, ktorý vám doplnil muníciu. Tentoraz sme sa dočkali špecialistov, ktorí majú osobitné schopnosti - napríklad môj obľúbený a zároveň asi najslabší Dozer mohol vytiahnuť obranný štít, ktorý ma ochránil pred strelnými zbraňami. Zmena oproti predošlým dielom je ale už v jeho postrádateľnosti. Vy si ako hociktorý špecialista môžete zobrať hocijakú zbraň s hocijakým gadgetom, čiže sa stávalo, že ja s Dozerom som mal rovnaké vybavenie ako ostatní špecialisti. Všade sa teda váľali debny s muníciou a oživiť vás mohol hocikto, ak to práve išlo, ale k tomu sa dostanem neskôr. Chápem, že sa Battlefield rozhodol ísť populárnejšou cestou po vzore COD, ale verných fanúšikov týmto rozhodnutím iba rozzúril. Navyše, koncept limitovanej munície sa tak stal zbytočným, pretože vám stačí prejsť okolo debny s nábojmi, ktorých je tu hromada, a automaticky sa vám doplní.
Warfare ponúka len dva režimy. Prvým je Conquest, ktorý poznáte z predošlých dielov, ide o klasické obsadzovanie území. Druhý sa volá Breakthrough, kde sa proti sebe postavia útočníci a obrancovia. Útočníci majú časový limit na obsadzovanie línie, ktorá sa posúva bližšie k táboru obrancov. Samozrejme, ak útočníci dobyjú všetky frontové línie do časového limitu (neminú posily), tak vyhrali.
Ďalším z pilierov je Hazard Zone. Tu sa 32 hráčov v tímoch po 4 vydáva na mapy, ktoré sú aj vo Warfare. Hlavným cieľom je nájsť čo najviac diskov zo spadnutých satelitov, ktoré sa nachádzajú na rôznych miestach. Tu si treba dávať pozor na smrť, pretože ak zomriete, všetky vaše veci zostávajú v zápase a vy sa vraciate s „holým zadkom“ naspäť do menu. Koncept podobný ako v Escape from Tarkov alebo v Hunt: Showdown. Zároveň vám beží časomiera, ktorá udáva čas extrakcie z mapy. Čím viac diskov úspešne odnesiete z mapy, tým väčšia odmena na vás čaká v podobe meny, za ktorú si môžete do ďalšieho zápasu zobrať lepšie vybavenie. Okrem ostatných hráčov tu narazíte aj na počítačom ovládaných nepriateľov. Tento mód je veľmi zábavný, ale neodporúčam ho ľuďom so slabými nervami.
Nakoniec sa dostávame k poslednému módu s názvom Portal. Je to v podstate zmes nového Battlefieldu, v ktorom si dokážete zahrať aj staršie diely ako 1942, Bad Company 2 a Battlefield 3. Každý diel ponúka jeden režim, napríklad v Bad Company 2 je to Rush, a tiež 2 mapy. Okrem 2 máp, ktoré boli ikonické a asi aj najobľúbenejšie u väčšiny hráčov, si zahráte za klasické triedy s klasickými zbraňami z danej hry. To je podľa mňa aj dôvod, prečo sa do moderného Battlefieldu dostalo tak málo obsahu, pretože vývojári sa museli sústrediť aj na tieto staršie diely a ich implementovanie priamo do hry. Čo iné ešte ponúka Portal? Najzaujímavejšie na ňom je asi to, že tu si hráči dokážu ohýbať pravidlá, ako sa im zachce. Môžete sa tak pokojne ocitnúť v koži vojaka spojeneckých síl z roku 1942 a proti vám pôjde poriadne vyzbrojená jednotka vojakov z blízkej budúcnosti. Bohužiaľ, ja to nevidím až tak optimisticky ako väčšina hráčov - pýtať si od hráčov 70 eur a potom im ponúknuť niečo, čo už všetci majú, to je proste nesprávne.
Úbohý technický stav
Battlefield 2042 som recenzoval na Xbox Series X, ale budem písať aj za PC hráčov, pretože som sa s nimi rozprával a dokonca to často sami písali do chatu. Čo sa týka optimalizácie, hra je v katastrofálnom stave. Možno aj preto dostala krycie meno Battlefield 20-42 FPS. Veľa padá, prepady FPS sú častejšie ako killy na mojom konte a z nejakého magického dôvodu vývojári pri gamepadoch zabudli na aim assist. Viem, že veľa ľudí si teraz povie, že nech sa teraz ukážu hráči na konzolách, keď stoja proti klávesnici a myši, no takto to nefunguje. Klávesnica a myš bude na strieľačky vždy najlepšia voľba, no ak chcem hrať s kamarátom, kolegom či súrodencom, ktorý môže byť napríklad v Austrálii, pričom ja mám doma PC a on Xbox, je super, že cross-platform existuje. Len vtedy, preboha, musíme na konzole zapnúť aj aim assist, pretože inak to tým hráčom iba znechutíme, keď ich postavíme do pozície lovenej zvery zo strany hráčov na PC.
Jednoduchou otázkou sa ešte vrátim k tým prepadom snímok. Prečo mi hra padá na nejakých 5 FPS na najvýkonnejšej konzole na trhu? Viem, že môj Series X neprekoná PC za 1500 eur, no vývojári môžu pokojne okresať grafické nastavenia tak, aby som nemal prepady pod 30 FPS. Nejde o vynájdenie Ameriky, je to klasický postup. Ďalšou vecou je absencia voice chatu. Prečo tu nie je? To už nezostal čas na jeho implementovanie?
Svoje musím napísať aj k zbraniam ako takým. Už som aj prestal počítať, koľko ráz som do niekoho strieľal a s nepriateľom to nič nerobilo. Dokonca som sa párkrát stretol aj s tým, že som sa dostal až do totálnej blízkosti k druhému hráčovi, namieril mu na hlavu a s ním to ani nepohlo. Nerozumiem, na čo majú v DICE testerov a prečo púšťajú betu, keď nedokážu opraviť takéto základné veci. Vrátim sa aj k oživovaniu padlých spolubojovníkov, čo som načrtol už vyššie. V novom Battlefielde môže oživovať každý hráč, problémom ale je, že hra vám to občas nedovolí a ja neviem, z akého dôvodu. Vy sa tak len bezbranne pozeráte na svojho kamaráta, ktorý nerozumie, prečo mu nepomôžete a vy mu to ani nemôžete vysvetliť, keďže nemáte voice chat.
Prepady pod textúru nebudem radšej ani rozpisovať, ale zároveň musím uznať, že sa mi to nestávalo často. Musím však spomenúť grafiku. Z tej som teda nebol nadšený vôbec. Hra vyzerá, akoby vyšla v roku 2015 a konkurovať novému Call of Duty v tejto oblasti určite nemôže. Textúry sú neostré, rovnako aj neónové zelené písmo, ktoré som nedokázal rozlúštiť. Pri pohľade na utekajúceho hráča v diaľke sa nedočkáte ani len animácie, uvidíte len posúvajúceho sa panáčika v póze, ktorá kŕčovito pripomína prudký štart z cieľa. Celkovému dojmu nepomáha ani to, že na obidvoch stranách súperiacich veľmocí sú rovnakí špecialisti, často tak nebudete vedieť, či ide o kolegu, alebo nepriateľa.
Dočkali sme sa aj novinky úpravy zbraní na štýl Crysis. Pre sériu nejde o nejaký posun vpred, pretože aj tak si každý hráč dá v menu na svoju zbraň veci s najlepšími štatistikami a nevidím dôvod, prečo by si niekto uprostred púšte v otvorenom konflikte zakladal tlmič. Vylepšovať môžete aj vozidlá a vojenskú techniku, ktorú tiež môžete privolať na vami zvolenú pozíciu. Na pomoc si viete privolať aj dron, ktorý pripomína psa a je perfektným spoločníkom na zbieranie zabití. A nachádza sa tu aj vznášadlo, ktoré je v tomto momente asi najhranejšie, pretože je abnormálne silné, ale je možné, že keď čítate túto recenziu, bude už nerfnuté. To len na margo celého úbohého štartu hry.
Pár slov na záver
Čo viac ešte dodať k tomuto titulu? Nechcem vyznieť ako hejter, pretože značku, akou je Battlefield, mám v úcte. No je tu vidieť mimoriadny dosah EA a ich nenažranosť. Hra potrebovala viac času, ale vydavateľstvo už bažilo po vašich peniazoch. Za jedným pozitívnym si však budem stáť – myslím si, že sa opraví. EA si nedovolí značku pochovať a v DICE pracujú skvelí vývojári, ktorí vedia robiť hry. No dať v tomto momente 70 eur za Battlefield 2042 je hlúposť a to nepíšem ako redaktor, ale ako hráč, ktorý vám chce poradiť.
Naše hodnotenie
Informácie o hre

BATTLEFIELD 2042 2021
128 hráčov rozdelených na dva nepriateľské tábory sa proti sebe postaví na mape, kde bojujú o územia či už na nohách, vo vzduchu, alebo vo vojenskej technike.
- Platforma: Xbox Series X/S
- Žáner: FPS
- Vývojár: DICE
- Vydavateľ: EA
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: ABC Data
Galéria
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!