RECENZIA: Mass Effect: Legendary Edition - S láskou, hnevom, ale aj nostalgiou

RECENZIA: Mass Effect: Legendary Edition - S láskou, hnevom, ale aj nostalgiou

Trilógia Mass Effect patrí medzi moje najobľúbenejšie herné ságy, a to hry hrávam už nejaké to desaťročie. A hoci mi jednotka pri svojom vydaní (vtedy na PC) zo začiatku až tak nesadla najmä pre svoju kostrbatosť, tak veľmi rýchlo som pochopil, aké dobrodružstvo ma čaká a aký klenot sa mi tu ponúka. Dvojka bola pre mňa predčasným kvalitatívnym vyvrcholením trilógie a pri trojke platí známe „hra bola skvelá – až do posledných 20 minút“.

Prešla však veľmi dlhá doba a vzhľadom na vývoj nového titulu v sérii sa štúdio BioWare rozhodlo, že nastal čas ukázať Mass Effect novej generácii hráčov. Takže otázka je jednoduchá. Je tento remaster iba jednoduchým „uprezom“, alebo sa s ním BioWare aj trochu vyhralo?

Pravda je niekde v strede. Keďže kolekcia ponúka trojicu hier, tak je potrebné si ich rozobrať samostatne. A začneme tam, kde odštartovala aj séria. Na začiatku príbehu Sheparda.

Mass Effect

Prvý Mass Effect je najstaršou hrou v sérii a z mnohých uhlov pohľadu zostarol najhoršie. Je viditeľné, že BioWare nemohlo plne realizovať niektoré myšlienky, ktoré vyplývali z SFX dizajnového dokumentu. Hej, a zároveň bol vývoj hry na svojom konci dosť uponáhľaný a výsledok bol taký, že hoci je Mass Effect diamant, tak je dosť nevybrúsený. Kto si pamätá pôvodný diel v pôvodnej edícii, tak vie o problémoch s audiom, čudné bugy, neustále dočítavanie textúry a hlavne kostrbaté prestrelky. No vzhľadom na to, aké úžasné boli veci ako svet, postavy a questy, sme to hre odpustili.

Dnes sú však tieto nedostatky do istej miery vykúpením, pretože všetko sa dalo napraviť v Legendary Edition. Vývojári prepracovali niektoré levely (na jednej planéte som sa dokonca na chvíľu stratil, pretože som si pamätal presnú cestu, no tá bola zrazu zmenená), zmenili umiestnenie nepriateľov a výsledkom toho je titul, ktorý sa hrá oveľa lepšie.

A aj lepšie vyzerá. Odhliadnuc od upraveného UI, ktoré sa podobá na ďalšie hry trilógie, sme sa dočkali vylepšených textúr, vylepšeného nasvietenia a ďalších technologických zmien. A, chvalabohu, zmien sa dočkalo aj vozidlo Mako. Ono sa to na prvý pohľad nezdá, no za jeho volantom trávite veľmi veľké množstvo času. Keď sa na prvú hru pozriem retrospektívne, tak veľká časť hlavných misií je za volantom Maka a vedľajšie misie Uncharted Worlds sú takmer výlučne v tomto vozidle. Preto je viac ako fajn, že BioWare sa rozhodlo venovať pozornosť tomuto aspektu.

Pochváliť musím aj zmeny, ktoré sa na prvý pohľad nejavia ako veľmi podstatné. Kto si pamätá desiatky minút strávených v inventári, určite bude potešený z možnosti masovej likvidácie predmetov. Taktiež poteší upravený vzhľad inventára a v neposlednom rade musím pochváliť aj to, že autori umožnili každej hernej triede prístup ku každej triede zbraní, čo prispieva k väčšej variabilite pri postupe.

Jednotka síce má byť definitívna verzia hry, no niečo tu chýba. A tým niečím je DLC Pinnacle Station. Keďže však nešlo o veľmi podarený kúsok obsahu a jeho implikácie na príbehovú zložku ságy boli nulové, tak za jeho stratou asi nebudeme veľmi plakať. Bring Down the Sky v hre prítomné je a stále ide o zaujímavú odbočku od hlavného príbehu.

Ako teda zostarol Mass Effect? Je pravdou, že BioWare sa naozaj snažilo, ako sa dalo, aby hru zmodernizovalo. Vďaka skvelému art štýlu sa na ňu aj po rokoch pozerá dobre. No zároveň ukazuje svoju kostrbatú tvár v čase, keď už existovala séria Gears of War, ktorá ukázala, ako sa pokusy o cover systém na X360 majú robiť. A toto sa zmeniť nedalo, pretože to by sa BioWare muselo odhodlať k plnohodnotnému remaku, čo by si však vyžiadalo oveľa väčší rozpočet a viac času. Ide teda o hru, ktorá až tak dobre nezostarla aj napriek snahe štúdia.

Mass Effect 2

Pre mňa je Mass Effect 2 stále jednou z najlepších hier histórie. Od epického začiatku cez príbehy jednotlivých postáv až po epické finále s jedným z najlepších konečných levelov vôbec.

BioWare vypočulo náreky fanúšikov jednotky o kostrbatosti súbojového systému a naplno sa presunuli do systému cover strieľačiek z pohľadu tretej osoby. A hoci súbojový systém dosiahol svoj vrchol až v trojke, tak už v dvojke bol dostatočne kompetentný, aby vedel zabaviť aj pri opakovaných hraniach.

Dôvod, prečo je dvojka tak skvelá, je, paradoxne, fakt, že BioWare spravilo z vedľajších misií tie hlavné. Hra síce má dosť podstatnú dejovú líniu, ktorá rozpráva príbeh tajuplnej rasy Collectors, ktorá napáda ľudské kolónie vo vesmíre a unáša ľudí, no ten ide často do úzadia a v popredí stoja misie, ktoré sa týkajú vašich spolubojovníkov, ktorých musíte získať, aby ste Collectorov porazili.

Ich rôznorodosť, zaujímavé príbehy a vo väčšine prípadov aj excelentné misie lojality sú dôvodom, prečo je Mass Effect 2 tak skvelý. Sedieť s Thaneom a zisťovať jeho životnú filozofiu je rovnako fascinujúce, ako zažiť epickú misiu v základni robotickej rasy Gethov.

Hej, a ak to čítate, tak by ste si okamžite mali do pozadia pustiť soundtrack z dvojky, pretože do dnešného dňa patrí k tomu najlepšiemu, čo uši hráča počuli.

Čo však prináša remaster? No...vlastne ide iba o vizuálne zlepšenia z hľadiska textúr, nasvietenia a ďalších efektov. Úroveň zmien sa ani zďaleka nemôže rovnať jednotke, no dvojka to vlastne ani tak nutne nepotrebovala. Hra aj dnes vyzerá na svoje pomery dobre, hlavne po tom, čo BioWare vylepšením textúr odstránilo jeden z primárnych problémov s vizuálom hry z konzoly Xbox 360.

A ak ste už hru hrali, no iba v základnom formáte, tak pre vás prináša Mass Effect 2 v Legendary Edition aj všetok DLC obsah. A to vôbec nie je niečo, nad čím by bolo vhodné mávnuť rukou, pretože DLC obsah k Mass Effect 2 patrí k tomu najlepšiemu, čo v kategórii DLC nájdete. Lair of the Shadow Broker je bezchybný prídavok, Overlord a Kasumi Stolen Memory sú skvelé, Arrival a Zaeed sú solídne a Normandy Crash Site je taktiež fajn. S ostatným sa netrápte.
Jediné, čo po rokoch neviem oceniť až tak pozitívne, je minihra, ktorá spočíva vo vysielaní sond na planéty kvôli získavaniu minerálov. Osud vašej posádky je totiž do veľkej miery závislý od vylepšovania lode, preto je výsledok hrania závislý od trpezlivosti neustále krúžiť galaxiou a skenovať planéty. Čo neznie vtipne a ani to vtipné nie je.

Mass Effect 3

Kontroverzia z tejto hry srší aj po rokoch. Asi tak by sa dal vystihnúť Mass Effect 3. Hra, ktorá mala priniesť epické vyvrcholenie tejto trilógie, no ktorá spôsobila tak maximálne masívne petície a upravenie konca vlastnej hry, čo sa tak často vo videohernom svete nestáva.

Trojka sa vykašľala na koncept veľkého množstva spoločníkov v boji, namiesto toho sa nám snažila poskytnúť odpovede na všetky otázky a dokončiť všetky nedokončené príbehy. A výsledok je taký, že až na niekoľko záverečných minút ide o naozaj excelentnú hru. Takú, ktorá trpí veľkým množstvom bugov z dôvodu šibeničného termínu od EA, no aj tak...

Postavy, s ktorými ste strávili desiatky hodín v prechádzajúcich hrách, sa postupne dočkajú dokončenia svojich príbehov, zatiaľ čo Shepard musí zozbierať galaktické sily v poslednom boji proti Reaperom. Mass Effect 3 je hra, pri ktorej si prejdete všetkými druhmi emócií a hoci to už nikdy nebude také, ako pri prvom prejdení pri vydaní, keď fanúšikovia vytvárali rôzne teórie o tom, čo sa na konci hry vlastne stalo, tak minimálne to bude slúžiť ako večné pripomenutie.

Takže. Čo prináša remaster? Vzhľadom na to, že ide o najmladšiu hru trilógie, tak sa dočkáme tradičného zlepšenia textúr a ďalších vizuálnych prvkov. Žiadnu revolúciu neočakávajte, no všimol som si, že BioWare opravilo aj niekoľko väčších a menších bugov, ktoré si živo pamätám z pôvodnej verzie hry.

A hlavne aj táto hra prináša všetok DLC obsah pre jedného hráča a hoci aj na tomto fronte je dvojka lepšou hrou, tak sťahovateľné prídavky pre trojku sa nenechali zahanbiť. From Ashes, ktorý pridá nového člena posádky, vám umožní získať nový pohľad na galaxiu. Leviathan je excelentným kúskom DLC s ďalšími dôležitými informáciami pre históriu sveta. A hoci Omega je nič moc, tak Citadel je tým pravým „zbohom“ pre túto sériu.

Bohužiaľ, jedna negatívna správa by sa predsa len našla. Trojka totiž úplne vypustila multiplayer, čo mňa ako človeka, ktorý pri ňom strávil desiatky hodín, zamrzelo. Dáva to však zmysel. Mass Effect 3 multiplayer bol totiž prvým lootbox zážitkom a vzhľadom na to, že EA sa snaží presunúť od tohto nepopulárneho systému, tak jeho pridanie do Legendary Edition by si pravdepodobne vyžiadalo kompletné prekopanie ekonomiky. No aj tak je to obrovská škoda.

Naše hodnotenie

Mass Effect: Legendary Edition je excelentným balíčkom jednej z najlepších herných trilógií histórie. Dá sa povedať, že BioWare spravilo všetko, čo mohlo, aby prinieslo staré hry novým spôsobom bez toho, aby urobilo remake. Výsledkom toho sú desiatky hodín sĺz, radosti, epických momentov a solídnej hrateľnosti, ktoré si môže užiť nová generácia hráčov, a to s vylepšeným frameratom a s lepším vizuálom. Škoda len toho multiplayeru.

Klady

  • vylepšenia Mass Effect 1
  • kompletný zážitok s takmer všetkým DLC obsahom
  • technické vylepšenia a framerate hodný 2021

Zápory

  • chýba multiplayer Mass Effect 3

Informácie o hre

Mass Effect: Legendary Editoon

Mass Effect: Legendary Editoon 2021

Jedna osoba, to je všetko, čo stojí medzi ľudstvom a najväčšou hrozbou, ktorej kedy čelila. Znovu prežite legendu veliteľa Sheparda vo vysoko uznávanej trilógii Mass Effect s legendou Mass Effect Legendary Edition. Zahŕňa základný obsah pre jedného hráča a DLC z Mass Effect, Mass Effect 2 a Mass Effect 3, plus promo zbrane, brnenia a balíčky - všetko remasterované a optimalizované pre 4k Ultra HD.

  • Platforma: Xbox Series X/S
  • Žáner: RPG
  • Vývojár: Bioware
  • Vydavateľ: EA
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: ABC Data

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Pavol Hirka

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk