RECENZIA: YesterMorrow - Slovenské svetlo medzi 2D platformovkami

RECENZIA: YesterMorrow - Slovenské svetlo medzi 2D platformovkami

Počuli ste už o slovenskej hre YesterMorrow? Pretože ak nie, rád vám ju opíšem. Na začiatok len v krátkosti spomeniem, že ide o najnovší počin z dielne bratislavského štúdia Bitmap Galaxy, ktoré v minulosti pracovalo na mobilných hrách. Na ich hre YesterMorrow vidieť, že chalani mali chuť posunúť svoje hranice ďalej a nestratiť pritom svoju tvár. Nechcem tým naznačiť, že by hra YesterMorrow bola akýmsi hybridom medzi mobilnou a konzolovou hrou, skôr som mal na mysli fakt, že svoj rukopis zanechali vo viacerých aspektoch hry. Či už je reč o pixelovom art štýle, ktorý sa medzi ostatnými hrami tohto rázu určite nestratí, alebo sa zamyslíme nad zaujímavým prekladom celej hry, zakaždým je výsledkom unikátny obraz toho, že hráme hru spod krídel slovenského štúdia.

V hre YesterMorrow prevezmete úlohu malého dievčaťa menom Yui práve v deň, keď bude prebiehať festival svetla, na ktorý musí jej otec ako časostrážca dohliadať. Nič nezvyčajné sa zatiaľ nedeje a vašou jedinou úlohou je odtrhnúť sa od každodennej všednosti dieťaťa a pripojiť sa tak na slávnosť k celej dedine. Keby sa však niečo nestalo, tak by sme sa zrejme dočkali takého istého rýchleho konca ako sa to deje pri nečinnosti vo Far Cry hrách. Na pokojný festival svetla vtrhnú tiene – hlavná entita v úlohe antagonistu, ktorej ide len o podmanenie si všetkého živého. Otec vás v tej rýchlosti posiela upozorniť Veľmajstra do komnaty svetla, no vy vo svojej ceste neuspejete. Svet sa tak prepadá do temnoty a Yui si to nedokáže odpustiť hlavne preto, že sa otec od toho osudného večera stále nevrátil domov. Síce prebehlo už niekoľko rokov, nikto z vášho okolia však stále nie je v bezpečí a celú beznádejnú situáciu zaklincuje snáď už len nasledujúci únos mamy a brata. Yui teda už nezostal nikto, a preto sa rozhodne ísť ich zachrániť.

Príbeh nám určuje cestu

Aj keď by sa mohlo zdať, že príbeh opísaný v odseku vyššie je obyčajné klišé, ako motivácia stačí a pri 2D platformových hrách je vítaný. Aj vďaka nemu dokážeme rozpoznať smer cesty a verte mi, nie je problém sa tu stratiť. Svet sa skladá zo štyroch ostrovov a má evokovať pocit otvorenosti, pričom každý ostrov disponuje osobitnou štylizáciou. Pre príklad uvediem, že na ľadovom ostrove budú zamrznuté kulisy plné ľadu a snehu, no na lesnom to zas bude pripomínať letné obdobie. Preto treba brať do úvahy cieľ, za ktorým sa ženiete, a to vám hra v podobe príbehu postupne podsúva. Ak by ste sa aj tak vydali zlým smerom, narazíte na prekážku, na ktorej zdolanie ešte stále nemáte schopnosti. Tie získavate hraním a hra vám ich logicky prideľuje na jednotlivé tlačidlá. Ide o schopnosti, na ktoré Yui využíva všesvetlo, okolo ktorého sa motá celý príbeh. Ide o logické využitie, pretože čo môže byť účinnejšie na tmu (tiene) ako svetlo? K ovládaniu musím povedať, že ja som hru hral na Xboxovom gamepade, čiže za seba môžem potvrdiť, že ovládanie na gamepadoch je intuitívne a vďaka postupnému nabaľovaniu ďalších funkcií som si ho dokázal jednoducho zapamätať.

Keďže hra vyšla aj na PC, má pochopiteľne podporu klávesnice, na ktorej rozloženie klávesov v hre nepoznám. Zaujímavé na tom celom je, že ku koncu hry budete musieť využívať skoro desať rôznych úkonov na zdolanie levelu, ale vďaka dávkovanému nabaľovaniu to nie je až taký problém, akoby sa mohlo zdať. Jedným zo zaujímavých a hlavne kľúčových prvkov v hre je cestovanie v čase. To je možné len na určitých miestach a slúži hlavne na sprístupňovanie ciest, ktoré môžu byť v jednej časovej osi zabarikádované, no v tej druhej už prístupné. Cestovať budete medzi súčasnosťou, čo je Yui pár rokov po invázii tieňov, a medzi minulosťou, ktorá vám ponúkne obraz spred invázie. Samozrejme v hre narazíte na kopu ďalších funkcií, ale to by som vás už oberal o zážitok z prekvapenia.

Občasné frustrácie...

Neexistuje snáď žiadna hra, ktorá by nemala svoje muchy. Ak aj zalovíte v pamäti a spomeniete si na svoju obľúbenú hru z detstva, tak zistíte, že aj tá mala svoje chyby, ktoré ste si vtedy možno len nevšimli. Preto nechcem, aby ste si mysleli, že hra YesterMorrow je zlá, chcem len poukázať na niektoré veci, ktoré som nedokázal prehliadnuť. Jeden veľký problém je nevyváženosť zážitku. Mám na mysli nerovnomerne zasadenú náročnosť naprieč levelmi. To sa môže prejavovať tak, že jednou oblasťou sa ledva prebojujete a ďalšou si už len preplávate viac-menej ako divák. Nebol by to až taký problém, keby som sa s týmto pocitom stretával v prvej polovici hry, no keď sa už aj pri konci striedal pocit frustrácie so znudenosťou, všimol som si, že niečo nie je v poriadku.

Ďalším technickým problémom boli vzdušné levely, ktoré ma občas dostávali do situácií, v ktorých mi nezostala iná možnosť, iba vrátiť sa do „čik-čik domčeka“. Menovaný problém je ale skôr technického typu a verím, že tvorcovia ho dokážu opravnými patchmi odstrániť. Jedna maličkosť ma ešte trápila, a to, že občas bolo ťažké odlíšiť kulisy od plošín, na ktoré sa dá dostať, ale to je, bohužiaľ, problém, na ktorého riešenie sa pri pixelovom art štýle asi len ťažko hľadá odpoveď. Našťastie, viac problémov s hrou som nemal a všetko šlo podľa predstáv.

Krásny zážitok pre každého

Mohlo by sa zdať, že YesterMorrow svojou pixelovanou grafikou bude cieliť na mladšie publikum, no nie je tomu úplne tak. Hru si, samozrejme, užijú aj tí najmladší hráči, ale určite sa dostanú do bodu, v ktorom ich hra naozaj preskúša. Jednou z vecí môžu byť napríklad skvele spracované hádanky, ktoré nie sú ultimátne náročné, no dokážu potrápiť. Ďalším školiacim nástrojom budú levely, v ktorých musíte byť dostatočne rýchli a presní, inak sa vraciate do „čik-čiku“, ktorý svojím detinským názvom pripomína pocit bezpečia z čias detských naháňačiek.

Okrem levelov sa v hre stretnete aj s boss fightami, ktoré vám už vôbec nedajú nič zadarmo. V neposlednom rade by som rád vyzdvihol aj zvukový sprievod. Ten je naozajstným zážitkom a po celú dobu hrania som bol príjemne prekvapený, že ma ešte nezačal otravovať. A jeden cliffhanger ešte k záveru recenzie. Hra YesterMorrow myslí na svoje domáce publikum, a preto je kompletne preložená do slovenčiny – a tým mám na mysli aj všetky dialógy. Za seba musím povedať, že preklad bol zaujímavý a do istej miery až detinský, ale nemyslím to v zlom, skôr poukazujem na také navodenie nostalgie, ktoré sa dostavuje konkrétne vďaka tomuto prekladu. Snáď ste si to všimli už vyššie v recenzii, kde som spomínal „čik-čik“, ktorý v hre slúži ako checkpoint. Ak by vás príbeh zaujal a chceli by ste skúmať hlbšie, môžete sa vydávať za každým predmetom, a to buď do miestností so skúškami, alebo za zvitkami, ktoré poodhaľujú ďalšie pozadie príbehu.

Naše hodnotenie

YesterMorrow je 2D platformová skákačka so silnými základmi v logických hrách. Ak hľadáte jednoduchú zábavu s lineárnou hrateľnosťou, mali by ste siahnuť po inom titule, ak ste ale fanúšikom výziev a chcete podporiť domáci trh, hru YesterMorrow si určite užijete.

Klady

  • slovenská lokalizácia
  • pekný art štýl
  • príjemný soundtrack
  • výzvy dajú zabrať
  • originálny príbeh

Zápory

  • cenovka by mohla byť nižšia (19,99€)
  • nevyvážená náročnosť

Informácie o hre

YesterMorrow

YesterMorrow 2020

Yui je mladé dievča z lesného ostrova. Na festivale svetla do jej dediny vtrhne invázia tieňov, ktoré chcú pohltiť všetko živé. Jej otec sa stratí už navždy a po pár rokoch jej tiene unesú aj mamu s bratom. Jediná možnosť je vydať sa na cestu a zachrániť čo sa ešte dá.

  • Platforma: Xbox Series X/S
  • Žáner: 2D platformová skákačka s logickými hádankami
  • Výrobca: Bitmap Galaxy
  • Vydavateľ: Blowfish Studios
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Bitmap Galaxy

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Nikoleta Bodzsárová

Galéria

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk