Upieklo sa to doslova bleskovo.
Teraz, keď sme už rozdýchali kúpu Activision Blizzard Microsoftom za takmer 70 miliárd dolárov je celkom dôležité pochopiť niekoľko zásadných otázok. Prečo sa vlastne akcionári Activision Blizzard rozhodli spoločnosť odpredať Microsoftu a prečo práve Microsoftu.
Po ohlásení odkúpenia trochu pátral redaktor VentureBeat Jeff Grubb a čo sa týka iniciatívy, tak možno vás prekvapí, že tá vyšla nie od Microsoftu, ale od Activision Blizzard, ktorý hľadal kupca. A prečo by jeden z najväčších herných vydavateľov na svete a producent Call of Duty hier potreboval niekoho komu by sa predal?
Grubb (na základe informácií z pozadia dohody) tvrdí, že Activision Blizzard prišiel za vedením Xbox divízie s návrhom v novembri a Microsoft začal okamžite pracovať na tom, aby vydavateľstvo získal. Dá sa teda povedať, že celá dohoda sa vzhľadom na sumu upiekla extrémne rýchlo. Z pohľadu Microsoftu to dáva zmysel – dohoda jednak akceleruje rast Xboxu a zároveň Microsoft minul časť finančnej rezervy, ktorú mu doslova zožierala inflácia.
Dôvodom prečo však Activision Blizzard hľadal partnera na obchod neboli obvinenia zo sexuálneho obťažovania (aj keď tie určite pomohli znížiť cenu), ale naopak stratégia Activision Blizzard, ktorá začala padať na tvár.
Activision Blizzard sa totiž v posledných rokoch nevedel dostať do pozície, kedy by dokázal odôvodniť investície do diverzifikácie portfólia. Preto prakticky každé jedno štúdio pod Activisionom pomáhalo s vývojom Call of Duty, pretože to bol jediný hit. A preto Activision tlačil na Blizzard, aby začali vydávať hry vo vyššom tempe.
„Spoločnosť potrebovala reset a to viedlo vedenie k myšlienke možnosti predaja vydavateľstva väčšej spoločnosti.“ Activision Blizzard totiž nemal spôsoby, ako ďalej rásť, čo je vzhľadom na kapitalistickú náturu spoločnosti kardinálny hriech: „Ako môžete mať dve najpredávanejšie hry roka a byť v problémoch? Pretože akciové spoločnosti potrebujú rásť. A pri pohľade na znižujúci sa počet predplatiteľov WoW, odklady Diablo IV a Overwatch 2 a problémy pri vývoji Call of Duty by bolo viac ako možné, že tržby vydavateľstva by klesli.“
„Reálnym dôvodom, prečo Activison chcel predaj je, že si zvolil produkčný model, ktorý bol vhodný iba do momentu, kedy prišla pandémia a kedy sa zúžil trh pracovnej sily. Ocitli sa tak v diere, bez možnej cesty vpred na rast Call of Duty alebo záchranu WoW.“
„Nádejou je, že spôsob, akým Microsoft operuje cez Game Pass a predplatenú službu odomkne kreativitu štúdií, ktoré boli potláčané nutnosťou vydávať Call of Duty každý rok.“ Nehovoriac o tom, že tržby Activision Blizzard a Xboxu sa dajú v masívnych kvartálnych výsledkoch Microsoftu ľahko skryť aj v prípade, že nie sú veľmi priaznivé, pretože Microsoft má aj ďalšie piliere v podobe Azure, Office a Windowsu.
Zaujímavosťou však je, že Microsoft nebol jedinou spoločnosťou so záujmom. Podľa informácií Bloomberg totiž chcel súčasný šéf Activision Blizzard Bobby Kotick predať spoločnosť Facebooku (alebo Meta) a podľa Venture Beat prejavil záujem aj vydavateľ Electronic Arts: „Keď sme rozmýšľali o konsolidácii s EA, tak sme zistili, že tá by nám nedala to, čo potrebujeme do budúcnosti. A potrebujete mať veľkého partnera, aby všetko fungovalo,“ povedal Kotick