MEGAČLÁNOK: Všetko čo vieme o novej konzole Xbox Series X

MEGAČLÁNOK: Všetko čo vieme o novej konzole Xbox Series X

 

Bude neuveriteľne výkonná, no cena je zatiaľ otázna.

Microsoft tento týždeň konečne odkryl ďalšiu „pokrievku“ nad svojou konzolou Xbox Series X a plne nám predstavil technické špecifikácie tejto konzoly. A preto je asi najlepší čas zhrnúť si všetko, čo o tejto konzole vieme. Technické špecifikácie, technológie, ktoré ju odlišujú od konkurencie a samozrejme aj hry.

TECHNICKÉ ŠPECIFIKÁCIE

Už teraz môžeme povedať, že z hľadiska teoretického výpočtového výkonu bude Xbox Series X pravdepodobne najvýkonnejšou konzolou novej generácie. Microsoft bude mať k dispozícii najvýkonnejší AMD grafický čip na trhu a je zrejmé, že prioritou Microsoftu v novej generácii je dať hráčom možnosť hrať hry minimálne v 4K a 60FPS. Či na to bude ale tento hardvér stačiť, to asi ukáže až prax.

Takže poďme na „suché čísla“

  • Procesor: AMD Zen 2 procesor s 8 jadrami, ktoré sú taktované buď na 3,8GHz, ak vývojári nevyužívajú technológiu SMT a 3,6GHz ak ju používajú
  • Grafický čip: AMD RDNA 2 čip s 52 CU taktovaných na 1,825GHz s maximálnym teoretickým výkonom 12,1TFLOPs
  • Veľkosť čipu: 360,45mm2
  • Proces: 7nm „Enhanced“
  • Pamäť: 16GB GDDR6 s 320-bit zbernicou
  • Priepustnosť pamäte: 10GB s priepustnosťou 560GB/s a 6GB s priepustnosťou 336GB/s
  • Disk: 1TB NVMe SSD
  • I/O priepustnosť: 2,4GB/s (Raw), 4,8GB/s (Komprimované) s vlastným hardvérom na dekompresiu
  • Rozširovanie disku: 1TB karta s rovnakým výkonom ako interný SSD disk v konzole
  • Rozmery: 30,1x15,1x15,1cm

Ako teda môžete vidieť, tak Xbox opäť stavil na AMD procesor a grafický čip, ktoré sú spojené v jednom SoC. Podobne ako Playstation 5, aj Xbox Series X prinesie SSD disk vlastnej výroby a tomu napovedajú aj rýchlosti, ktoré sa postarajú o to, že zažijeme skutočný generačný skok. Minulosťou tak budú predlhé načítavacie obrazovky hier, počas ktorých ste si stihli spraviť aj kávu.

Zaujímavosťou je však spôsob rozširovania diskov, ktorý Microsoft rieši vlastnou rozširujúcou kartou, ktorú vyvinul v spolupráci so spoločnosťou Segate. Ťažko povedať, či do produkcie týchto kariet zapojí Microsoft aj ostatných výrobcov diskov, no zatiaľ je potvrdený iba tento.

KONZOLA A PORTY

Samotná konzola je skutočne netradičná. Namiesto typického „konzolového formátu“ úzkej krabičky stavil Microsoft na dizajn kocky a preto sa Xbox Series X podobá skôr na počítačovú skrinku. Ako dôvod uvádza Microsoft požiadavky na chladenie celého systému, ktorý tak bude chladený za pomoci tzv. Vapour Chamber v kombinácii s veľkým ventilátorom na vrchu konzoly. Microsoft však ubezpečuje, že konzolu budete môcť mať umiestnenú aj vertikálne a aj horizontálne.

Kvôli špecifickému dizajnu krabice musel Microsoft upraviť aj dizajn interných komponentov. A to primárne tak, že musel základnú dosku rozdeliť na dve samostatné kusy, ktoré sú upevnené na hliníkové šasi. Výsledkom by však podľa slov Microsoftu konzola, ktorá bude nie len extrémne výkonná ale tichá podobne ako napríklad Xbox One X.

Veľké zmeny sa chystajú na zadnej strane konzoly, teda v portoch. Tie sú oproti súčasnej generácii Xbox konzol o dosť chudobnejšie. V prvom rade Microsoft kompletne vypúšťa HDMI-IN pripojenie, ktoré slúžilo na pripojenie set top boxu televízie. Tento port bol súčasťou predchádzajúcej stratégie Microsoftu, ktorá mala konzolu dostať do domácností ako multimediálne centrum. Stratégia však nevyšla a tak asi neexistuje dôvod ho tam naďalej držať. Rovnako Xbox Series X nebude podporovať perifériu Kinect, čo asi taktiež nikoho neprekvapí. Z konzoly však zmizol aj IR blaster a aj SPDIF optický audio konektor.

Čo sa teda nachádza na konzole z hľadiska portov? Vpredu nájdeme klasicky 4K Blu-Ray mechaniku a taktiež aj jeden USB 3.2 port. Vzadu sa nachádza port na pripojenie elektriny, 2x USB 3.2 porty, RJ-45 port na pripojenie internetu, jeden HDMI port na pripojenie televízie/monitora a nakoniec spomínaný port na rozšírenie internej pamäte konzoly.

TECHNOLÓGIE

Dôležitým prvkom konzoly je však nie len hardvér a teoretický výkon, ale aj jednotlivé technológie, ktoré posunú herný priemysel dopredu. A aj tam Microsoft sľubuje relatívne veľa. V prvom rade, už len samotná prítomnosť rýchleho SSD disku posunie túto generáciu o niekoľko skokov dopredu. Nie len že stlačí čas strávený pri načítavacích obrazovkách na nutné minimum, ale zlepší aj technický aspekt hry, pretože herným dizajnérom otvorí ruky pri dizajnovaní hier, nakoľko sa nebudú musieť tak zaoberať manažovaním RAM. Čo však Microsoft ponúka ďalej?

Auto Low Latency Mode (ALLM) – Konzola bude vedieť „prebrať riadenie HDMI portu a automaticky na podporovaných televíziách nastaví mód s nízkou odozvou pre čo najlepší herný zážitok

Dynamic Latency Input (DLI) – Nová technológia Microsoftu, ktorá umožní znížiť odozvu a to synchronizovaním vstupu hráčov v hernej simulácii

Xbox Velocity Architecture – Nová technológia vytvorená pre Xbox Series X, ktorá kombinuje SSD disk, blok na dekompresiu dát, novú DirectStorage technológiu a Sampler Feedback Streaming. Výsledkom toho by malo byť zlepšenie streamovania herných assetov a sprístupniť vývojárom ešte viac pamäte. Vďaka tomu by sme sa mali dočkať dynamických svetov plných života

DirectStorage – Ide o nový systém I/O, ktorého úlohou je využiť plný potenciál SSD disku. Vďaka nemu bude procesor menej zaťažený streamovaním herných assetov a uvoľní tak zdroje procesora pre iné výpočty

Sampler Feedback Streaming – Táto technológia umožní vývojárom, aby do pamäte ukladali iba dáta, ktoré v daný moment grafický čip potrebuje. Tým pádom je pamäť menej zaťažená a oveľa flexibilnejšia

Quick Resume – Táto technológia umožní hráčom prepínať medzi hrami bez dlhého čakania. Prakticky ide o to, že konzola si dokáže uložiť „status“ hry do pamäte a následne ju z tohto statusu prebudiť a umožniť vám prepínanie medzi viacerými hrami. Počet hier bude závislý od toho, pre ktorú konzolu sú dané hry určené. Xbox Series X hlási minimálne 3 hry naraz, pri Xbox One a Xbox 360 ich bude viac.

Variable Rate Shading – VRS dokáže zvýšiť výkon grafickej karty tým, že sa koncentruje na výpočet shaderov v častiach hry v ktorých je to dôležité a redukuje ich kvalitu v ostatných častiach bez toho, aby si to užívateľ všimol

Variable Refresh Rate – VRR je súčasťou HDMI 2.1, čo znamená, že musíte mať podporovaný monitor/TV. V praxi ide o to, že monitor/TV dokáže nastaviť obnovovaciu frekvenciu dynamicky podľa toho, aký je výkon hry a tým pádom eliminuje tearing a ghosting a zlepšuje plynulosť hier

Xbox Series X taktiež podporuje machine learning cez DirectML, hardvérovo akcelerovaný ray tracing a priestorové audio cez techológiu Spatial Audio

SPäTNÁ KOMPATIBILITA

Microsoft potvrdil, že konzola Xbox Series X bude spätne kompatibilná so všetkými predchádzajúcimi generáciami Xbox. To znamená Xbox One, Xbox 360 a Xbox. To však neznamená, že spustí každú hru.

V prípade Xbox One hier to vyzerá tak, že sa môžeme tešiť na spustenie každej hry s výnimkou Kinect hier, nakoľko Xbox Series X túto perifériu nepodporuje. V prípade Xbox 360 a Xbox hier platí, že spustiť sa budú dať všetky hry, ktoré sú súčasťou „Backwards Compatibility“ programu. Zoznam týchto hier si môžete prečítať na tomto odkaze.

Spätne kompatibilné hry však budú vedieť využiť zvýšený výkon novej konzoly. Ako príklad uviedol Microsoft Gears of War: Ultimate Edition. Rozlíšenie tejto hry bude zvýšené z 1080p na 2160p (4K). Okrem toho bude Microsoft napríklad schopný pridať podporu HDR do hier, ktoré túto podporu vôbec nemajú.

GAMEPAD

Gamepad k Xbox Series X veľkými zmenami neprešiel. Tými najdôležitejšími sú o trochu menšie rozmery, zmenený d-pad a pridanie „Share“ tlačidla. Medzi tie drobnejšie zmeny patrí napríklad nový tvar bumper tlačidiel, znížená odozva, potextúrované držadlá a triggery a jemné dizajnové zmeny v tvare. Gamepad bude naďalej fungovať za pomoci AA batérií.

Dôležitým faktom však je to, že ak máte radi svoj Xbox One ovládač, tak si budete môcť zobrať so sebou do novej generácie. Zároveň Xbox Series X ovládač budete môcť rozbehnúť na Xbox One a PC. To isté platí aj pre ďalšie príslušenstvo ako slúchadlá, chatpad...

HRY

S hrami pravdepodobne problém nebude, nakoľko konzola je spätne kompatibilná a po kúpe novej konzoly by vás mala privítať rovnaká herná knižnica. Čo od Microsoftu nás však čaká v hernom sektore do budúcnosti?

Už teraz vieme, že hneď pri vydaní konzoly bude vydaný aj Halo Infinite. Ďalšou ohlásenou hrou, no už bez dátumu vydania je Senua’s Saga: Hellblade II a ďalšou je Everwild od Rare. Microsoft zároveň potvrdil, že minimálne počas prvého roka existencie Xbox Series X budú všetky hry od ich štúdií vydávané taktiež aj na Xbox One konzoly. Určite sa však tesne po vydaní dočkáme aj novej Forzy a ďalšie Microsoft štúdiá (celkovo ich je 15) pracujú na ďalších hrách, ktoré budú exkluzívne pre Xbox konzoly a PC.

Taktiež je zrejmé, že Microsoft bude pokračovať vo svojej stratégii a každá ich nová hra bude súčasťou predplatného Xbox Game Pass a to v deň vydania. Ak teda budete chcieť hrať Halo Infinite v deň vydania tak si hru môžete buď kúpiť, alebo ju hrať cez predplatné. Jeho cena je 9,99€ mesačne za základnú verziu alebo 14,99€ mesačne za Ultimate verziu (súčasťou Ultimate verzie je aj Xbox Live Gold).

Microsoft potvrdil, že všetky Xbox Series X hry budú musieť byť nainštalované v internej pamäti, alebo na externej rozširujúcej karte. Pre Xbox One, Xbox 360 a Xbox hry ale platí, že ich naďalej budete môcť ukladať a spúšťať na svojom externom disku pripojenom ku konzole.

Spoločnosť taktiež predstavila aj program Smart Delivery. V princípe to znamená, že ak si kúpite hru raz, tak dostanete Xbox One a Xbox Series X verziu zároveň a to bez ďalších príplatkov. Podporu tomuto programu už prejavilo štúdio CD Projekt RED a taktiež aj Ubisoft. Zároveň budú tento program podporovať aj všetky hry od Xbox Game Studios.

CENA a DÁTUM VYDANIA

Microsoft si drží ešte niekoľko kariet pri tele. Okrem Halo: Infinite, Hellblade II a Everwild zatiaľ nevieme o žiadnych ďalších hrách, no veríme, že pred vydaním konzoly ich budeme vidieť v akcii.

Taktiež absolútne netušíme, akú cenu Microsoft pre svoju novú konzolu zvolí. Optimistické odhady hovoria o tom, že konzola by mohla stáť 449€, no tie pesimistickejšie sa blížia skôr k cene 599€. Nepochybne sa budú Microsoft a Sony navzájom sledovať, aby cenu určili tak, aby bola ich konzola kompetitívna na trhu. Iba pripomínam, že pôvodný Xbox One vyšiel v roku 2013 za 499€, no to bolo primárne kvôli pribalenému Kinectu. Xbox One X vyšiel v roku 2017 taktiež za 499€.

Taktiež nevieme ani dátum vydania. Microsoft hlási „Holiday 2020“ a predpokladáme, že sa jej dočkáme buď v októbri alebo v novembri tohto roka.

A ČO LOCKHART?

Ako sme vás už niekoľkokrát informovali, Microsoft má údajne vo vývoji okrem Xbox Series X ešte aj slabšiu verziu novej generácie konzol, ktorá má kódové označenie Lockhart (kódové označenie Xbox Series X je Anaconda). Ak by sme to mali možno až príliš zjednodušiť, tak Lockhart by mal byť 1080p-1440p konzolou zatiaľ čo Xbox Series X má byť 4K konzolou.

Konzoly by mali zdieľať rovnaký disk a rovnaký procesor a jediný podstatný rozdiel by mal byť v kapacite RAM a vo výkone grafického čipu. S určitosťou vieme povedať, že Microsoft na konzole pracoval, no plány sa neustále menia a preto je otázne, či sa konzoly dočkáme a aj áno, tak kedy.

Každopádne sa môžeme potencionálne pripraviť na to, že Microsoft vstúpi do novej generácie s dvoma novými konzolami, pričom jedna z nich bude tou najvýkonnejšou a druhá z nich tou najlacnejšou. Či to však tak bude, to ešte nevieme s istotou povedať.

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk