Analýza dizajnu konzoly a informácií o výkone.
Uznávaný web Digital Foundry sa týždeň po oficiálnom predstavení Xbox Series X konzoly pozrel na informácie, ktoré máme dostupné a taktiež sa pokúsil odôvodniť, prečo sa Microsoft rozhodol pre takýto dizajn svojej novej konzoly.
Odhliadnuc od tradičného „lebo chceli mať takúto konzolu“ to totiž vyzerá tak, že väčšie rozmery oproti Xbox One X majú jednoduchý dôvod. A tým je vysoký výkon, ktorý produkuje veľa tepla, ktoré treba z konzoly dostať von tak, aby ste pri hraní neohluchli. Predpokladaný výkon je podľa slov Phila Spencera 4x väčší v prípade výkonu procesora a 2x väčší v prípade grafického čipu a to oproti Xbox One X.
Digital Foundry predpokladá, že Microsoft bude používať 7nm výrobný proces v SoC, v ktorom bude Zen 2 architektúra procesora a Navi grafický čip. Tým pádom by rozmer tohto čipu mal byť iba o trochu väčší ako pri Xbox One X no s masívne navýšeným počtom tranzistorov a tým pádom aj vyšším výkonom. DF taktiež predpokladá oveľa väčšiu spotrebu elektriny oproti Xbox One X a to aj napriek zníženému výrobnému procesu (Xbox One X SoC používa 16nm výrobný proces).
Podľa Digital Foundry Microsoft stále verí, že Xbox Series X bude najvýkonnejšou konzolou tejto generácie (a to aj voči Playstation 5) a ich interným cieľom je dosiahnuť grafický výkon 12 TFLOPs. Zároveň však dodáva, že reálny výkon nového Navi čipu bude 9-10TFLOPs, no v hrách poskytne dvojnásobný výkon oproti súčasnej architektúre a to práve kvôli pokročilosti Navi (preto Microsoft používa radšej slovné spojenie dva krát viac výkonu namiesto konkrétnych TFLOPs).
Na základe obrázkov SoC čipu navyše Digital Foundry tvrdí, že tento grafický Navi čip od AMD by mal mať vyšší výkon ako čokoľvek, čo AMD vydalo v roku 2019. Čiže výkonnejší ako 5700XT. Tá má totiž 40 Compute Units a Xbox Series X by mal mať 48 CU, čo by malo priniesť o 20% vyšší výkon oproti tejto grafickej karte. Navyše, Microsoft ju kombinuje s hardvérovým riešením ray-tracingu, ktorý sa momentálne v 5700XT grafickej karte nenachádza.
Plus Microsoft do konzoly zapracuje svoju patentovanú technológiu VRS – Variable Rate Shading. Táto technológia umožní renderovať s vyšším detailom tie časti obrazovky, ktoré sú pre hráča podstatné. A táto technológia by mala taktiež priniesť zvýšenie výkonu. Podobná technológia Nvidia grafických kariet Turing prináša navýšenie výkonu vo výške 10-15%.
Zatiaľ však nie je známe, koľko RAM bude mať Xbox Series X, no predpoklad je 16GB GDDR6. Maximálne rozlíšenie by malo byť 8K s limitom 120Hz a tým pádom by sme sa teoreticky mohli dočkať hier, ktoré ponúknu 120FPS. Priepustnosť disku by sa mala výmenou z klasického 5400ot HDD na NVMe SSD zvýšiť z 60MB/s na 1,6-2,4GB/s.
Asi ťažko však očakávať, že Xbox Series X (a taktiež aj Playstation 5) budú atakovať hranicu 400€ pri spustení predaja. Teda, iba za predpokladu, že obe spoločnosti nebudú ochotné predávať svoj hardvér s výraznou stratou, čo asi nebudú. Digital Foundry predpokladá, že cena určite nepôjde pod 499€ a dokonca možno bude atakovať až 599€, ako stála pri vydaní Playstation 3.
My dodáme, že ak Microsoft potreboval takú veľkú konzolu na upratanie takéhoto výkonu, tak podobne veľkú konzolu môžeme očakávať aj od Sony. Teda pokiaľ neprídu na nejaký čarovný spôsob chladenia.
Viac si môžete prečítať v zaujímavom článku Digital Foundry.