Nie je však všetko ružové. Pretože niečo stále chýba.
Jedna veľká krabica a jedna menšia krabica symbolizujú nový prístup Microsoftu k novej generácii konzol. Taká, ktorá sa začína na nerovnej štartovacej čiare a to nie len z hľadiska ceny, ale aj z hľadiska výkonu. Microsoft totiž zariskoval a priniesol svetu dvojicu konzol, ktoré majú pokrývať rôznorodé nároky hráčov na hranie v novej generácii konzol. Takže ultimátnou otázkou tohto článku je to, či Xbox Series X a Xbox Series S prinášajú next-gen skok, či je Series S hodnotnou „next-gen“ konzolou a hlavne to, aká je štartovacia čiara Microsoftu v novej generácii.
Efektívne rozbalenie
Je to celkom vtipné, ale z balení spotrebnej elektroniky sa v posledných rokoch robí doslova zážitok. Asi prvýkrát som to začal badať pri spoločnosti Applu, ktorá začala klásť dôraz na to, aby majiteľ nového iPhonu doslova cítil, že má v rukách niečo minimalistické, ale veľmi efektívne a výkonné. A ostatok (ako v mnohých prípadoch) Apple nasledoval. A presne týmto smerom sa vybral aj Microsoft a to napriek faktu, že konzolu asi viac krát ako raz rozbaľovať nebudete.
Series X uvidíte hneď po rozbalení krabice, ako sa na vás „usmieva.“ Veľký čierny monolit, ktorý vám dá pocit, že zažijete niečo, čo ste ešte nezažili. Všetko ostatné naukladané bezpečne do jednotlivých samostatných šuflíkov a v balení nájdete skutočne iba tie najnutnejšie potreby. Konzolu, gamepad, HDMI Ultra High Speed kábel, napájací kábel a jednoduchý manuál. Nič viac.
Series S je budget konzola a je to na nej vidieť už pri prvom rozbalení. Efektívny kváder nahrádza bežnejší konzolový formát, no konzola prekvapí svojou váhou vzhľadom na veľkosť. Nič nie je ponechané na náhode, no zároveň tam nič navyše nenájdete. Pamätám si, že pri Xbox One bol pribalený aj nejaký ten voucher a slúchadlo na voicechat s mikrofónom no tu nenájdete nič. Takže balenia efektívne, ale relatívne chudobné.
Najjednoduchšie spustenie na svete
(Táto sekcia platí pre obe konzoly) Stačí teda dorozbaľovať všetko, zapojiť a zapnúť. Nie žeby som tvrdil, že Microsoft mal niekedy komplikované úvodné spustenie konzoly, to nie, no aj tak ma fascinovalo, ako výrazne zjednodušené všetko je. A jediné čo na to potrebujete je aplikácia pre smartfón. Totižto, po zapnutí konzoly vám stačí z televízora do mobilnej Xbox aplikácie zadať kód a popri sťahovaní úvodného konzolového updatu si odklikáte všetky nastavenia a v následne sa konzola zapne s prihláseným profilom a nainštalovaným updatom.
A ešte jednoduchšie je, keď ste mali do svojej starej konzoly zapojené externé disky. Pretože vám stačí disk odpojiť zo starej konzoly, zapojiť do novej a vlastne v priebehu zopár minút už môžete hrať bez veľkej námahy. A ak sa vám zdá, že užívateľské prostredie ste už niekedy videli, tak sa nemýlite, pretože to je prakticky totožné s užívateľským prostredím na konzolách Xbox One. Či je to plus alebo mínus? Ťažko povedať. Na jednej strane akosi sa očakáva, že s novou konzolou príde nové UI, no na strane druhej Microsoft vymenil v minulej generácii štyri rôzne UI systémy (viď video nižšie) a predpokladám, že to tak bude pokračovať aj v tejto generácii, takže o UI Xbox konzol by som sa určite nebál.
Čo však nie je až tak úžasné je fakt, že celé UI je renderované v 1080p rozlíšení a keď si vedľa seba postavíte natívne 4K UI Playstation 5 a toto tak je to dosť veľký rozdiel. A nie v pozitívnom slova zmysle.
Každopádne, konzola vám vo všetkom pomáha. Uložené hry máte bezpečne uložené na cloude a k dispozícii takmer všetky vaše hry z Xbox One generácie (Kinect hry nie sú podporované). Navyše, systém Smart Delivery zabezpečuje, že máte istotu, že hráte tú najlepšiu a najoptimalizovanejšiu hru, ktorá je na daný hardvér dostupná.
Faktom ale zostáva, že ak je vaša definícia novej konzoly nové UI a fakt, že na svoje staré hry musíte používať starú konzolu, ako tomu bolo v minulosti, tak asi vás Series X a S sklamú. Pretože tie ponúkajú tisícky hier na okamžité hranie, no všetko je to, ako keby ste si upgradovali svoj PC. Hry sú lepšie, svižnejšie a krajšie, no Windows je ten istý… Prakticky jedinou vizuálnou zmenou je to, že Series X/S podporujú dynamické pozadia, čo One a One X nevedia.
Už sa nikdy nechcem vrátiť späť. Nikdy
Najväčšou zmenou konzol pri vydaní je bez pochýb SSD disk. Áno, áno…už počujem členov istej Master Race, ako sa rehocú pri pomyslení na SSD disk v roku 2020 no je to proste tak. Konzolisti si museli doteraz vystačiť s tradičným pevným diskom. No faktom zostáva, že po zapnutí Series X a S sa odmietam vrátiť späť. Aj keby mi v hernej knižnici nikdy v živote nepristála žiadna next-gen hra, tak odmietam zapnúť Xbox One X.
Totižto, prítomnosť SSD disku má hneď niekoľko výhod
- Hry sa načítavajú rýchlejšie – to je generálne pravidlo bez ohľadu na to, či je hra optimalizovaná a je skvelé, že už nemusím čakať po smrti minútu a pol, pokiaľ sa dostanem späť k hraniu
- Series X/S konečne vedia využiť aj rýchlosti externých SSD diskov, takže aj v prípade, ak máte hromadu neoptimalizovaných hier a k dispozícii externý SSD disk, tak s ním viete dosiahnuť porovnateľné rýchlosti ako pri internom disku (v prípade, ak je dostatočne rýchly)
- Celý pohyb po menu je úžasne rýchly – Microsoft síce optimalizoval svoje UI tesne pred vydaním Series konzol, no aj napriek tomu je rozdiel doslova dych vyrážajúci
- Rýchlosti sťahovania sú zlepšené – Ak máte rýchle pripojenie na internet, tak sa vám vaša nová konzola poďakuje rýchlejším sťahovaním, pretože už konečne nie je obmedzená pomalými rýchlosťami zápisu na štandardný pevný disk
- Funkcia Quick Resume je úžasná, no viac o nej neskôr
Najväčšou výhodou tohto generačného prechodu (toto totiž platí aj o PS5) je však fakt, že nič nemusíte nechávať za sebou. Nie je potrebné, aby ste si nechávali starú konzolu, aby ste hrali hry z Xbox One. Nová konzola ich totiž (takmer) všetky prehrá a to v oveľa lepšej kvalite. Takže skutočne, ak rozbehnete Series X/S a nainštalujete si tam všetky hry ktoré chcete, nemá zmysel si nechávať Xbox One S/X. Jedine ak by ste boli extrémne veľkým fanúšikom Kinect hier, pretože tie ako jediné z minulej generácie Xbox Series X/S nepodporujú. A práve to je najväčšou výhrou oproti prechodu z 360/One a PS3/PS4. Že neexistujú žiadne negatíva upgradu. Nemusíte sa báť, že prídete o možnosť hrať Metal Gear Solid V, alebo Battlefield 1, alebo Forzu Horizon 4 alebo hromadu ďalších skvelých hier z minulej generácie. Všetko je tu a čaká na vás.
Gamepad si prezliekol jedno tričko za druhé, no rozdiel je vo vnútri
V rovnakom trende, v akom je prezentované UI je prezentovaný aj gamepad. Žiadna revolúcia sa nekoná. A aj keď by som možno privítal funkcie ako Adaptive Triggers, tak po stránke ergonómie a dizajnu nemám voči Xbox One Gamepadu najmenšie výhrady.
Apropo. Microsoft umožňuje cross-kompatibilitu gamepadov, takže ak máte svoj Elite alebo starší gamepad, tak nie je vôbec problém použiť ho na novej konzole, alebo naopak.
Takže. Gamepad je vlastne rovnaký. Áno a aj nie. V zásade keď ho chytíte do ruky, tak budete okamžite cítiť, že podobný gamepad ste v rukách držali. Všetko je tam, kde to má byť, nič nie je divne usporiadané a aj tvar väčšiny tlačidiel je rovnaký ako pri Xbox One gamepadoch.
Všetko je však o detailoch a ak si vaše ruky pamätajú Xbox One gamepady, tak určitý malý rozdiel pocítite. A ten rozdiel je doslova všetkým. Odhliadnuc od nového Share tlačidla, ktorého užitočnosť asi bude závisieť od toho, či sa radi delíte s verejnosťou o svoje herné zážitky a aj keď mne osobne veľmi užitočné nepríde, tak toto je čisto vec subjektívna. Vďaka štruktúre, ktorou sú pokryté button a trigger tlačidlá a zadná strana gamepadu sa však nový gamepad drží oveľa lepšie a pre mňa osobne boli asi najväčším zlepšením skosené hrany na gamepade. Nový je aj d-pad, ktorý sa inšpiroval tým, ktorý sa nachádza v Elite ovládačoch a namiesto tradičného štvorsmerového kríža ponúka osemsmerové tlačidlo. Našťastie, tento d-pad nie je tak tragický ako osemsmerový d-pad na Xbox 360 gamepadoch, takže stláčanie do základných štyroch smerov je pohodlné a zároveň vám to dáva viac možností pri hraní určitých herných žánrov. Tzv. to najlepšie z oboch svetov.
Hej a aby som nezabudol. Nový gamepad má už USB-C konektor, ktorý Microsoft z nejakého neznámeho dôvodu nepribalil do balenia s konzolou. Ale vzhľadom na to, že gamepad stále napájajú dve AA batérie, je to asi celkom odôvodnené. No tak či tak by takýto kábel v balení potešil.
Najväčším víťazstvom gamepadu je však to, čo je vo vnútri. Totižto, Microsoft s príchodom týchto gamepadov výrazne znížil odozvu pri ich používaní a to bola vec, ktorú som si všimol okamžite. Hlavne ak používate HDR a váš televízor nie je práve najnovší model, tak toto zníženie odozvy výrazne zlepší zážitok z hrania. Tento update firmvéru gamepadu však príde aj na staré Xbox ovládače v priebehu budúceho roka, takže ani hráči na používajúci Xbox One gamepad na Series X/S nebudú ukrátení.
A ešte jedna malá drobnosť. Gamepad vie konečne prepínať Bluetooth pripojenie medzi viacerými zariadeniami. Čiže, ak máte gamepad spárovaný s PC, konzolou a smartfónom, tak podržaním a následným dvojitým stlačením Sync tlačidla sa gamepad prepne na druhé synchronizované zariadenie a nemusíte tak zariadenie neustále odstraňovať z pripojených pri zmene zariadenia. Malá zmena, ale taká, ktorá výrazne uľahčuje život.
Ty máš zapnutú konzolu?…
Za posledné roky som vystriedal konzoly Playstation 4 (klasická „FAT), Xbox One s Kinectom, Xbox One S a Xbox One X. A prakticky môžem povedať, že voči žiadnej som nemal výhrady s hlukom. Najhlučnejšia bola Playstation 4, no tragické to nebolo (majitelia PRO modelov však majú iný názor). Hlavne Xbox One X bol ohromujúci. Menší ako Xbox One S s oveľa vyšším výkonom a podobným profilom z hľadiska hluku.
O to viac zarazený som zostal keď som zistil, že Xbox Series X je ešte tichší. Nedám vám údaje decibelov, na to existuje dosť iných webov. Ja hovorím skôr o praktickom používaní. V domácnosti mám malé dieťa a hluk z reproduktorov počas hrania veľmi neprichádza do úvahy, no aj napriek tomu konzolu vôbec nepočujem. A to platí pre Series X a aj pre Series S. Až keď dáte hlavu úplne ku konzole tak počujete jemný vír ventilátora, ktorý sedí na vrchu konzoly (alebo na boku v prípade Series S). Žiadne kvílenie cievok v zdroji (zatiaľ) a jednoznačne najhlučnejšou súčasťou konzoly je Blu-ray mechanika pri inštalácii hry alebo sledovaní Blu-ray filmu. A ešte jedna drobnosť. Konzola je skvelo odvibrovaná. Okolo celej šasi je obtiahnutá guma, mechanika je na gumených podložkách a aj stojan konzoly je z okrajov pogumovaný. Pre Series S samozrejme toto neplatí, pretože táto konzola mechaniku nemá.
Prekvapilo ma aj to, že hluk konzoly nevystúpil ani v prípade, keď som zakryl vrchnú perforáciu pevným predmetom, aby som simuloval zablokovanie odvetrávania konzoly. Lenže ani tu konzola nemala problém, pretože vzadu je ešte jeden „núdzový“ otvor kadiaľ vie horúci vzduch unikať.
Majte túto konzolu vertikálne…prosím
Asi nebudem hovoriť za všetkých, no pre mňa je dizajn Series X vyjadrením frázy účel svätí prostriedky. Konzola má také rozmery aké má primárne kvôli tomu, že na vrchu je umiestnený 120mm ventilátor, ktorý určuje finálne rozmery konzoly. Posledný rozmer určuje to, že Microsoft sa rozhodol rozdeliť základnú dosku na dve samostatné a tým získal Series X svoj špecifický tvar.
Konzola je tak podobne vysoká ako keď vertikálne položíte Xbox One X, no je omnoho hrubšia, no zas nejde tak do hĺbky. Proste nie je to typický konzolový formát. No vo vertikálnom formáte vyzerá pri televízore skvelo. Horšie je to však už pri horizontálnom postavení. Z konzoly totiž neviete odstrániť podstavec (nie bez rozobratia konzoly) a ten je doslova päsťou na oko. Pri vertikálnej orientácii je tento podstavec dôležitý, pretože práve v jeho okolí sa nachádzajú diery odkiaľ prúdi studený vzduch do konzoly, takže nemožnosť jeho odstránenia je asi najlepším spôsobom, ako Microsoft zabezpečí nízku poruchovosť konzol kvôli prehrievaniu.
Dizajn má však jednu nevýhodu a tou sú relatívne veľké otvory na vyfukovanie vzduchu v hornej časti konzoly. Je pravdou, že dizajnovo je tento prvok zvládnutý perfektne – vrch nie je rovný ale prehlbený a keď sa naň pozeráte zboku, tak vidíte pekný zelený efekt, ktorý síce nie je vytvorený LEDkami ale zelenou plastovou časťou, no každopádne je to veľmi pekné. Problém je však s praktickosťou dizajnu. Tým, že otvory sú veľké je potenciál strčenia nejakého predmetu (ceruzky?) do konzoly u rodín s deťmi relatívne dosť veľký a ak máte práve vtedy konzolu zapnutú, tak za výsledky neručím. To je len také upozornenie.
Za to Series S je oveľa flexibilnejší a podľa môjho názoru aj krajší. Konzola, ktorú bez problémov zdvihnete v jednej ruke, ktorá nemá problém fungovať ani v horizontálnej a ani vertikálnej polohe bez toho, aby vyzerala škaredo. Veľkosťou je to ideálna konzola pre tých neskôr narodených, ktorí nehľadajú 4K hranie a presne tak pôsobí aj vizuálne. A apropo. Biela Xbox konzola je jednoducho viac sexi. Vždy bola a vždy bude.
Toľko teda na úvod. Toto berte ako nejaký úvodný článok, ktorý ani zďaleka nepokrýva všetky aspekty Xbox Series X a Xbox Series S. To bude rozoberané postupne. Aké sú teda dojmy z nových konzol? Zatiaľ by som to zhrnul asi tak, že pri prvom týždni používania mám pocit, ako keby som si upgradoval svoj PC. Všetko beží svižnejšie a lepšie, všetko funguje ako má, no hrám tie isté hry, ktoré som hral doteraz. Ak je teda pre vás definícia next-genu inovatívny ovládač, nové UI a next-gen only hry, tak tu ich nenájdete. No ak sa chcete vymaniť zo zovretia 30FPS, dlhých načítavacích obrazoviek a lenivosti systému konzoly, tak šup šup.
V ďalšom článku sa budeme venovať bližšie operačnému systému a technológiám, ktoré stoja za next-gen konzolami, povieme si o praktických rozdieloch medzi Series X a Series S a taktiež aj o tom, aké zlepšenia vás v hrách čakajú a či je vyšší teoretický výkon Series X zatiaľ v hrách využitý. Taktiež sa budeme venovať službám, ktoré Microsoft ponúka a hrám, ktoré si môžete zahrať tu, no nemôžete zahrať na konkurenčnej konzole.