RECENZIA: FIFA 21 – Alebo ako sa z futbalu stáva simulátor šprintovania po krídle

RECENZIA: FIFA 21 – Alebo ako sa z futbalu stáva simulátor šprintovania po krídle

 

Športová jeseň je tento rok naozaj atypická. Okrem toho, že vo svete šarapatí nebezpečný vírus, ktorý skomplikoval hádam všetky športové zápolenia a sezóny, sa vývojári pripravujú aj na prechod na nové konzoly. Preto voči takýmto titulom, ktoré mi pristanú recenzovanie, pristupujem s jemnou dávkou ostražitosti - a napríklad v prípade FIFA 21 sa mi táto ostražitosť oplatila.

Na začiatok opäť zdôrazním, že FIFA 21 je tak trochu iná hra ako jej náprotivok v podobe eFootball PES. Futbalová séria od EA Sports je viac „flashy”, dôraz kladie na dobrú prezentáciu a parádičky, kopu rôznorodého obsahu, menej však na realistickosť samotného športu. Futbal je totiž opäť raz robotickejší. Áno, opäť to vie byť občas celkom zábava, áno, pozerá sa na to opäť dobre, čo však z toho, keď popri hraní máte pocit déjà vu, že toto absolvujete rok čo rok? „Dvadsaťjednotka” totiž znovu raz neprináša žiadne veľké hrateľnostné zmeny a borí sa stále s rovnakými problémami, hoci za pár vecí si pochvalu určite zaslúži.

Okrem klasiky v podobe obyčajných zápasov, kariéry, manažérskeho módu či online zápolení tu opäť máme aj režim Volta, ktorý sa v sérii s fanfárami objavil minulý rok, aby sa z neho v podstate stal chudobnejší braček, o ktorého často zakopnete iba v prípade hrania s kamarátmi. Tvorcovia síce tvrdia, že sa tento pouličný futbal dočkal aj hrateľnostných zmien, mne sa to však nezdá. Aj ten príbeh je tu len preto, aby sa nepovedalo a previedol vás základmi režimu (hoci na záver sa objaví aj niekoľko legendárnych hráčov). Možnosť zahrať si odľahčený futbal 3v3, 4v4 či futsal rozhodne nie je na zahodenie a určite vás to na istý čas zabaví, v konečnom dôsledku sa však aj tak vrátite k bežnému futbalu, ktorý má väčšiu trvanlivosť a variabilitu.

Vylepšený manažérsky mód

Hráči minulé roky často kritizovali manažérsky mód, ktorý bol v podstate „broken“. Tento rok sa tvorcovia pochlapili a hoci na prvý pohľad môže vyzerať rovnako, konečne priniesol aspoň nejaké zmeny. V prvom rade sa teším z návratu možnosti naskočiť do zápasu počas jeho simulovania, pričom popri tom môžete napríklad robiť zmeny v zostave a dávať taktické pokyny. Celá simulácia je navyše v podobnom 2D kolieskovom režime, aký možno poznáte zo série Football Manager. Samozrejme, s touto stálicou na poli futbalových manažérov sa komplexnosťou rovnať nemôže, ide však o správny krok vpred.

Nie je to však jediná novinka v tomto obľúbenom móde. Tešiť sa môžeme na nový systém tréningov, ktoré sú o čosi rozumnejšie ako v minulých dieloch a zároveň aj intuitívnejšie. Nejde už iba o navolenie piatich hráčov a individuálneho tréningu pre každého z nich. Potešila ma aj vynovená mládežnícka akadémia, kde môžete mladíkom napríklad aj určovať, na čo sa pri svojom vývoji majú zamerať, resp. na akú pozíciu. Aby som nezabudol, k tomu všetkému si treba pripočítať aj novinku v podobe „Sharpness”, čiže stav hráča, ako je pripravený na zápas. Čím vyššiu pripravenosť má, tým lepšie výkony bude podávať. Vďaka tejto zmene teoreticky musíte predsa len o čosi viac rotovať zostavu, aby ste potom nešťastnou zhodou okolností nemuseli do zápasu postaviť nepripravených lavičkových hráčov. Musím sa však priznať, že nejde až o tak veľký zásah do taktiky a až také zmeny v mojom štýle hrania oproti predchádzajúcim dielom nepriniesla.

Nie všetko je ružové

Samozrejme, nemôžem iba chváliť, opäť sa tu nájdu aj veci, ktoré majú ďaleko do ideálu. Systém morálky je primitívne jednoduchý a viete ho obabrať opakovaním správnych odpovedí na tlačovkách, aj tie tréningy sa nakoniec zunujú a budete na ne radšej posielať iba rezervných hráčov, keďže tak môžete zvyšovať ich pripravenosť a nebudete uberať z kondície základnej zostavy. K tomu všetkému musíte plniť aj rôzne úlohy. Niektoré sú logické, pri iných si zas poklepkáte na čelo. Prečo mám kupovať troch hráčov z Latinskej Ameriky, keď sa to do mojej koncepcie vôbec nehodí, a prečo je táto úloha hodnotená ako kritická?

No a zatiaľ čo manažérsky mód celkom chválim (ak si odmyslíme posledný odsek), ten kariérny je nič moc. Nedočkal sa žiadneho extra vylepšenia a ak očakávate niečo ako príbeh Alexa Huntera, žiaľ, nič také nebude. Možnosť vypracovať sa z nuly na absolútnu svetovú hviezdu stále nie je na zahodenie a nováčikov isto pobaví, trocha pozlátka tam predsa len chýba a keď si tento mód porovnám napríklad s prezentáciou a možnosťami v NBA 2K, tak EA zaostáva. Teda, odhliadnuc od mikrotransakcií, ktoré sa do tohto módu vo FIFA ešte nedostali, čo kvitujem.

Všade samé kartičky

Najväčším ťahákom je pravdepodobne opäť kartičkový mód Ultimate Team, ktorý EA zarába ťažké peniaze a množstvo ľudí sa teší práve na neho. V tomto multiplayerovom móde si skladáte svoj fantasy tím z kartičiek, ktoré si môžete zakúpiť ako za hernú menu, tak aj za reálne peniaze. Ak sa rozhodnete investovať vlastné zdroje (čo vám neodporúčam), budete mať veľkú výhodu, v konečnom dôsledku sa však rozhoduje na ihrisku a tam je to z veľkej časti o schopnostiach toho, kto tých hráčov ovláda.

Inak je to aj tento rok okrem malých zmien klasika. Vidno však, že čo sa týka aktualizovanosti obsahu, na Ultimate Team si dávajú vývojári najväčší pozor. Každú chvíľu vychádzajú noví hráči, môžete plniť rôzne ďalšie úlohy za rozličné odmeny a ponoriť sa do stálic v podobe módov ako Squad Battles, kde sa postavíte zostavám iných hráčov, ligových Seasons či hlavolamových skladaní rôznorodých zostáv. Ako vravím, obsahu je tu habadej a zabaviť sa, resp. byť konkurencie schopným viete byť aj ako „no money spent” hráč, len sa pripravte, že občas narazíte na niekoho, kto má hlboko do vrecka a poriadne vám to znechutí.

Futbal nie je futbalom

Poďme sa však povenovať samotnému futbalu. Nováčikovia a futbalom nedotknutí ľudia budú asi spokojní, ale my, čo tento šport sledujeme bežne, trochu ohŕňame nosom. Pretože hoci aj konkurencia v podobe eFootball PES má svoje muchy, v konečnom dôsledku sa futbalu celkom podobá. FIFA je jednoducho arkáda, kde je najväčšou devízou rýchlosť a platí to už dlhé roky. Ak majú vaši krídelníci a útočníci v nohách dynamit, skórovanie nebude problémom. Množstvo gólov jednoducho padá tak, že rýchle krídlo prešprintuje do úniku, pričom v tandeme má kolegu a pred sebou maximálne jedného obrancu, prípadne iba brankára. Často to tak končí strelou do prázdnej brány či obstrelením gólmana.

Najväčším problémom je umelá (ne)inteligencia, ktorú pocítite najmä pri obrane. Vaši obrancovia totiž majú napríklad vo vlastnej šestnástke problém pokrývať útočníkov a to isté sa týka aj bránenia striel z druhej vlny. Pri útoku počítačového súpera zo strany som často vedel, ako to dopadne - brankár po strele alebo centri vyrazí loptu, ktorá padne priamo na nohu súpera aj napriek tomu, že okolo neho stoja traja moji obrancovia. Mimoriadne silnou zbraňou sú aj prihrávky do behu cez stred obrany a celkovo protiútoky. Žiadne tiki-taka kombinácie či chytrá taktika tak nie sú potrebné.

AI sa prekľučkuje až do stredu Zeme

Ďalšou novinkou je zvýšenie frekvencie toho, ako AI využíva kľučkovanie. Na nižších obťažnostiach je to znesiteľné, triky a kľučky sú predsa súčasťou futbalu, skúste si však zahrať zápas na najťažších proti nejakému výberu, kde je aj Neymar či Messi, a zbláznite sa. To súvisí aj celkovo s ťažším bránením, na ktoré si musí človek jednoducho zvyknúť (a preto aj moje gameplay video vyzerá tak, ako vyzerá - prepáčte), a tým, že obrancovia sú menej obratní a všímaví. Nepozdáva sa mi ani kolízny systém, ktorý aj napriek sľubovaným zmenám nepôsobí realisticky a rozhodcovia podľa mňa posudzujú zákroky náhodne. Celkovo mám pocit, akoby sa tvorcovia rozhodli pridať do hry prvky z Volty a „zakčniť“ ju. Áno, FIFA sa takýmto smerom vydala už pred istým časom, to však neznamená, že sa mi to musí úplne páčiť.

Čo sa týka audiovizuálneho spracovania, tu sa sťažovať nemôžem. FIFA vždy stavala na prezentácii a tá je znovu veľmi dobrá, v prípade samotných zápasov až s televíznym „feelingom”. Grafika je pekná, animácie verné a celková atmosféra na štadióne je podobná realite, minimálne tej, akú sme mali, keď boli diváci ešte na štadiónoch. Žiaľ, tento rok sme prišli o komentátorské duo Martin Tyler a Alan Smith, ktorí tak končia po viac ako 15 rokov. Namiesto nich sú hlavným párom Derek Rae a Lee Dixon.

Naše hodnotenie

FIFA 21 je ďalším nemastným-neslaným ročníkom legendárnej futbalovej série. Nie je to úplná katastrofa ako v prípade NBA 2K, nováčikovia sa sťažovať nebudú, tých ostatných však nič extra nečaká. Vyzerá to tak (a nie je to asi ani neočakávané), že všetci vývojári športových titulov očakávajú príchod novej generácie konzol, kde by to mohli rozbaliť naplno. Nuž, uvidíme, čo prinesie next-gen FIFA 21.

Klady

  • množstvo obsahu
  • zmeny v manažérskom móde
  • vie to byť zábavné

Zápory

  • nefutbalový futbal
  • málo zmien v hrateľnosti
  • obrana a umelá inteligencia
  • mikrotransakcie v Ultimate Team

Informácie o hre

FIFA 21

FIFA 21 2020

 

  • Platforma: Xbox One
  • Žáner: Simulátor futbalu
  • Výrobca: EA Vancouver
  • Vydavateľ: EA Sports
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: ABC Data

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Pavol Hirka

Galéria

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk