V poslednom období sa nemôžem donútiť sledovať Formulu 1. A to ju sledujem od roku 1997. Neviem, či je to nudou na okruhoch alebo dominanciou Mercedesu, alebo jednoducho faktom, že táto sezóna sa kvôli COVID-19 nezačala tak, ako mala. Faktom ale je, že celý kolotoč ma už neťahá, tak ako to bolo ešte možno 5 – 6 rokov dozadu.
Paradoxom celej tejto situácie je, že zatiaľ čo záujem o reálnu Formulu 1 u mňa rapídne upadá, tak záujem o tú virtuálnu u mňa každým rokom narastá. Možno mám v sebe nejakú prázdnu dieru s nápisom Formula 1, ktorú potrebujem naplniť, a keď mi to nedodá reálny kolotoč, tak jednoducho si svoju zábavu nájdem s gamepadom v ruke. Alebo je to jednoducho preto, že kvalita F1 hier od britského štúdia Codemasters sa každým rokom zvyšuje. Alebo je to kombinácia jedného a druhého.
To druhé je však pravdou, ktorá v posledných rokoch platí. Pamätám si, keď vyšla F1 2015 a Codemasters prešli na nový engine. Obrovskú kopu zaujímavých „fíčuriek“ nechali všetky podstatné vlastnosti série napospas osudu, lebo jednoducho ich nestihli zapracovať do nového enginu. Odvtedy však séria každoročne robí kroky vpred a prináša nové a zábavnejšie prvky a F1 2020 je ďalším vrcholom, vďaka ktorému okamžite zabudnete na predchádzajúci diel.
A nejde iba o kozmetické zmeny. Samozrejme, piloti sa popresúvali, tímy pomenili názvy a to všetko sa odrazilo na aktualizovaných súpiskách. Športové pravidlá sa až tak nezmenili, a preto až tak nepocítite, že hráte novú hru. Všetko pod kapotou je však nové.
Asi najdôležitejšou zmenou v F1 2020 je nepochybne úplne nový herný mód s názvom My Team. Ten vám totiž umožní vytvoriť si 11. tím štartového poľa, najať vášho spolujazdcu a pokúšať sa preraziť „medzi dospelými.“ A práve prepracovanosť tohto režimu je najväčším víťazstvom nového ročníka pretekania sa na tých istých okruhoch dookola.
Podobne ako v manažérskych režimoch iných športových hier, aj tu máte na starosti nie iba jazdenie, ale aj všetky činnosti súvisiace s fungovaním tímu. Áno, na začiatku dostanete solídny budget, no ten musíte rozdeliť medzi jedného zo štvorice dodávateľov motorov a taktiež musíte zaplatiť svojho tímového kolegu. A, samozrejme, vám musí niečo zostať aj na fungovanie tímu. Na starosti máte úplne všetko od výberu sponzorov cez alokáciu finančných zdrojov do jednotlivých oblastí tímu až po zameranie sa pri vývoji monopostu. Nikto vám nedá nič zadarmo. Peniaze od sponzorov sú do veľkej miery podmienené plnení vopred stanovených cieľov, R&D body slúžiace na vývoj monopostu si zas musíte poctivo vyjazdiť počas piatkových tréningov plnením jednotlivých úloh od vášho tímu.
A aby toho nebolo málo, k dispozícii máte aj kompletný kalendár a vy určujete, čomu sa počas dní medzi pretekmi bude váš tím venovať. Počet dní je veľmi obmedzený a vy musíte starostlivo zvážiť, do čoho investovať a do čoho nie. Body sa však rozdávajú až v nedeľu, čiže aj za predpokladu, že svoj tím manažujete dobre, tak bez dobrej jazdy v nedeľu a počas kvalifikácie sa úspech jednoducho nedostaví. Ak vám však táto manažérska pozícia nevyhovuje, stále existuje klasická kariéra, kde ste čisto v pozícii jazdca a snažíte sa dosiahnuť vrchol v podobe získania titulu svetového šampióna. Akurát to bude bez prepracovaných vedľajších prvkov.
Keď sme sa už dotkli R&D systému. Ten sa oproti minulým ročníkom nezmenil prakticky vôbec. K dispozícii máte šesť druhov tréningov a za splnenie každého dostávate R&D body navyše, ktoré môžete investovať do vylepšovania monopostu. K dispozícii máte štyri segmenty, ktoré môžete zlepšovať (aerodynamika, motor, šasi a výdrž) a všetko je plne vo vašich rukách. Zaujímavá situácia však prichádza koncom sezóny, keď sa „akože“ idú meniť pravidlá a súčiastky, do ktorých ste investovali čas a body, môžu prísť navnivoč, a tak musíte pristúpiť k ich ochrane. Je to skvelo prepracovaný systém, ktorý vám dáva obrovské množstvo flexibility, a v kombinácii so spomínaným módom kariéry je správne komplexný bez toho, aby vám prerástol cez hlavu. Len keby už konečne priniesli trochu variability do tréningov.
A keď sme ešte pri kariére, tak sa trochu povenujem úprave vašej hernej identity. Pretože nakoľko budete jedenástym tímom F1, tak logicky si musíte navrhnúť identitu tímu. Systém úprav monopostu, kombinéz, tímového loga a farieb je skutočne skvelý, aj keď úplne na zadok z neho nepadnete. Plne však postačuje potrebám, ktoré sú od hry vyžadované.
Okay. Kampaň je teda zvládnutá skvelo. Lenže to je iba jedna časť hry. Druhou, omnoho dôležitejšou je samotné jazdenie. Tam však žiadne obavy nepanujú a ani nepanovali, pretože jazdný model malo Codemasters v malíčku už niekoľko posledných rokov a platí to aj v F1 2020. Opäť si však musím trochu posťažovať na umelú inteligenciu, ktorá je občas ako keby slepá a nevidí vás, aj keby vás vidieť mala. A v momente, keď dostanete napomenutie od komisárov za kontakt, ktorý ste nezavinili, pretože do vás zozadu napáral Max Verstappen, tak pochopíte, o čom hovorím. Jemného zjednodušenia sa dočkal systém ERS, ktorý teraz môžete vypustiť „boost“ tlačidlom ako za čias KERSu. Inak je to ale totožný zážitok, kde hrajú najdôležitejšiu úlohu vaša pamäť, ktorá si dokonale pamätá každý kúsok trate, manažovanie všetkých dostupných zdrojov od spomínaného ERS cez pneumatiky a palivo až po spôsob prístupu k jazde. Totižto počas dlhých pretekov jednoducho nemôžete celý čas tlačiť na pílu. Počas pretekov musíte vedieť, kedy je čas šetriť pneumatiky a ďalšie časti monopostu a kedy je tzv. Hammer time. Teda, za predpokladu, že si nenastavíte náročnosť na Easy a nenadelíte všetkým protivníkom 4 sekundy na kolo.
Aj v ďalších častiach je F1 2020 skvelá. Okrem klasických pretekov a súťaženiu o čo najlepší čas vás čakajú aj vopred nachystané šampionáty a herné módy, ktoré vás zabavia v prípade, že vás kariéra omrzí. A ak ste odvážni, tak určite dáte šancu aj multiplayeru, ktorý ponúka nehodnotené a hodnotené preteky, systém vlastných líg a, samozrejme, aj možnosť sledovať preteky ostatných. Prakticky je tu všetko, na čo si pri slovnom spojení Oficiálna F1 hra pomyslíte.
To znamená, že aj nové okruhy vo Vietnamskom Hanoji a Holandskom Zandvoorte. Je však zaujímavé, že na týchto okruhoch sa môžete previesť napriek tomu, že v reálnom kalendári sa kvôli pandémii COVID-19 nenachádzajú.
Už klasikou v F1 hrách sú legendárne monoposty histórie tohto športu a v tomto roku sa nesú hlavne v znamení 7-násobného majstra sveta, Michaela Schumachera. Nájdete tu tak jeho Jordan, Benneton a Ferrari.
Po technickej stránke asi neexistujú voči hre žiadne výhrady. Hra znie a vyzerá skvelo a obzvlášť skvelo vyzerá počas dažďa a premenlivých podmienok, kedy vám počasie spraví zo života peklo, no na druhej strane sa odmení nádherným vizuálom. Spracovanie taktiež žiari počas nočných pretekov, ktoré sa konajú niekoľkokrát v roku. Prakticky jediné, čo by som vytkol tomuto aspektu hry, sú komentátori, ktorí by nutne potrebovali nové hlášky a hlavne trochu súdnosti. Mať za sebou preteky, kde ste sa z 13. miesta na štarte prepracovali k celkovému víťazstvu a oni za „jazdca dňa“ označia pilota, ktorý skončil na piatom mieste, to je trochu mimo. Určite to však nepatrí ku kľúčovým aspektom hry, a preto z toho nebudeme robiť veľkú drámu.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
F1 2020 2020
- Platforma: Xbox One
- Žáner: pretekárska hra
- Výrobca: Codemasters
- Distribútor v GB: Codemasters
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Comgad