Bungie Bungie Bungie. Teda ani neviem, či mám oslovovať vás, keďže sa zdá, že za Warmind expanziou pre Destiny stoja tvorcovia univerza. No podľa všetkého sa na tvorbe tohto rozšírenia podieľalo takmer výlučne štúdio Vicarious Visions, ktoré k Destiny projektu priradil vydavateľ Activision. A, paradoxne, je ich výtvor o niekoľko líg lepší ako predchádzajúce DLC od Bungie, Curse of Osiris. Aj keď…
Neviem prečo, ale Bungie má taký zvláštny dar. Na jednej strane sú ich hry poväčšine príbehovo relatívne jednoduché, no majú obrovský „lore“ potenciál a rozšírené univerzum, ktoré je fascinujúce a často niekoľkonásobne zaujímavejšie ako príbeh hry. Stačí spomenúť Book of Sorrows alebo príbeh vzniku jednotlivých rás z pôvodnej hry a všetkým fanúšikom rozšíreného univerza sa zježia chlpy. No každá strana má dve mince a platí to aj v tomto prípade. Jedna vec je vytvoriť v rozšírenom univerze fascinujúce a zaujímavé postavy, no vec druhá je implementovať ich do hry tak, aby hráč po strete s nimi nemal pocit typu „to je akože všetko?“ Pretože presne taký pocit po dohraní som mal. Rasputin ako AI je síce super, ale ďalší dvaja antagonisti, okolo ktorých bola predtým vytvorená aura zaujímavosti, boli jednoznačným sklamaním príbehu. Rovnako ako aj Ana Bray, ktorá nás rozšírením sprevádza. Jednoducho povedané, na Marse bol niekoľko tisíc rokov zmrazený boh rasy Hive so synom Oryxa a tí sa prebudili. Samozrejme, že našou povinnosťou je zastaviť ich. V jeden a pol hodinovej kampani, ktorá je zložená z dvoch Strike misií, rovnako ako Curse of Osiris. Uzavrime to tak, že kampaň nebola a asi ani nikdy nebude silnou stránkou Destiny ani po stránke dĺžky, ani po stránke leveldizajnu. Jediná výnimka je Taken King.
Okay, čo potom? Potom sa nám otvorí Mars, a ten je asi najlepšie nadizajnovanou otvorenou zónou v hre. A to rátam aj zóny z pôvodnej hry. Nie len, že je skvelá vizuálne, ale obsahuje množstvo skrytých a zaujímavých vecí a to aj napriek tomu, že jej rozloha nie je ani zďaleka dostačujúca. Ale menej je niekedy viac a v tomto prípade to platí do bodky. Aj po zdolaní kampane (čo je záležitosť jedného krátkeho dopoludnia) máte možnosť hrať vedľajšie misie, zúčastňovať sa public eventov, lootovať jaskyne, či zbierať skryté predmety. Alebo sa môžete zúčastniť novej end-game aktivity, Escalation Protocol. Bez toho, aby som chodil okolo horúcej kaše, prezradím, že ide o jednoduchý horde mód. Jeho komplikovanosť spočíva vlastne iba v tom, že po dokončení kampane nemáte dostatočne vysokú úroveň na to, aby ste sa tohto módu vedeli efektívne zúčastniť. No aj v ňom nájdeme zopár problémov, teda okrem faktu, že ide o pomerne jednoduchý horde mód. Jeho problémom je, že pre tento mód neexistuje matchmaking, nakoľko sa odohráva v „otvorenom svete“ Marsu. Takže, keď pricestujete na Mars, je možné, že sa tam bude nachádzať 5 hráčov, z ktorých traja ani nebudú chcieť hrať Escalation Protocol, ale je možné, že sa tam bude nachádzať iba jeden hráč. Osobne nerozumiem tomu, prečo autori jednoducho nemohli vytvoriť pre tento mód matchmaking systém a urobiť z neho mód pre šiestich hráčov. Takto sú možnosti vyslovene osekané a počet príležitostí, kedy si ho môžete zahrať, je znížený, pretože jedno je prakticky jasné. Určite sa nejedná o aktivitu vhodnú pre jedného hráča. A dokonca ani pre troch, čo je v súčasnosti limit pre množstvo hráčov v jednej skupine.
Och, a aby som nezabudol, máme aj novú exotickú výbavu. Teda novú a staro-novú. Vrátili sa nám totiž zbrane a výbava z prvého dielu a ja neviem, ako mám na to reagovať. Na jednej strane vidieť Suros Regime či Sleeper Simulant je super, lebo obe zbrane boli skvelé, no na strane druhej ma hnevá, že autori nám pri prechode z jednotky do dvojky všetku výbavu zobrali s argumentom, že je to nová hra a napriek tomu teraz prinášajú mnohé kúsky späť a my ich musíme znova získať napriek tomu, že sme ich už raz mali. Ale aby som sa iba nesťažoval, nová Warmind tematická výbava pre našich avatarov je vizuálne skvelá a aktualizácia exotických zbraní, pri ktorých nastala úprava funkčnosti, je hádam najlepším prvkom celého DLC.
Stále má však hra kopu problémov. Fixné perky na zbraniach znamenajú, že 99% výbavy sa rovno rozoberá na shardy. Neexistujúce funkčné perky na výbave znamenajú, že v momente, keď máte výbavu, ktorá vám vizuálne vyhovuje, nemá žiadny zmysel naháňať sa za ďalšou. V PvP segmente stále dominujú tímy nad jednotlivcom a matchmaking je vyslovene tragický. Totižto v Bungie sa rozhodli, že Casual a Competitive vetvy PvP budú mať vlastný rebríček a „ranking“ systém. A to, aký je matchmaking zlý, zistíte, keď sa ocitnete v jednom zápase s hráčom, ktorý je minimálne o dve triedy lepší ako vy. A keď k tomu pridáme fakt, že existuje jedna špeciálna zbraň pre tých najlepších v Competitive multiplayeri, ktorá je prakticky najlepšia PvP zbraň, tak tu máme problém, lebo tým pádom sú dobrí ešte lepší. Preto si hry ako Overwatch zakladajú na čo najvybalansovanejšom matchmakingu ako na absolútnom základe, lebo nikto nechce dostávať v PvP jednu facku za druhou.
Raid je super. Ale aj s ním mám jeden problém. Totižto, dizajnovo sa v Bungie rozhodli, že pri vydaní hry a veľkých expanzií budú vydávať veľké Raidy a pri vydaní menších expanzií, ako je aj Warmind, menšie tzv. Raid Lairs . Koncept tohto nápadu je super. Hlavný Leviathan Raid bol okay, no Eater of the Worlds skvelý a Spire of Stars tiež… Ale… Tým, že hlavnou témou všetkých týchto Raidov je loď rasy Cabal Leviathan, všetky Raidy sa odohrávajú na nej. V Eater of the Worlds to vyriešili elegantne a nakoľko hlavnou rasou, proti ktorej ste v kampani bojovali, boli Vex, tak sa im ich naratívne podarilo dostať aj na loď Leviathan. Pri Spire of Stars sa to však nepodarilo, čo znamená, že budete bojovať proti rase Cabal napriek tomu, že v celej expanzii sú vašimi protivníkmi príslušníci rasy Hive. Nešikovne sa týmto snažím povedať, že tento Raid Lair, nech je akokoľvek dobrý, nemá absolútne nič spoločné s dianím v Expanzii. To, čo bolo skvelé na Taken King a Rise of Iron tu absentuje, a to je veľká škoda. Takže palec nahor za koncept a prevedenie jednotlivých súbojov, no nie až taký palec hore za prepojenie s expanziou.
Ja chápem, že Destiny je vyvíjajúca sa hra a Bungie má pripravený plán ďalších úprav a vylepšení, no niekedy mám pocit, že už je neskoro. Áno, hra je v oveľa lepšom stave, než v akom bola pri vydaní Curse of Osiris a pravdepodobne sme sa tak odrazili odo dna, no s prichádzajúcou septembrovou expanziou (ktorá síce nie je ohlásená, ale garantujem vám, že príde) sa začínam báť, že už ju nebude mať kto hrať. Lebo Warmind síce sám o sebe môže byť hodný sumy 20 eur, no určite nie je motiváciou vrátiť sa späť k hre, keď ste ju po niekoľkých týždňoch od vydania odložili a taktiež to nie je motivácia na to, aby ste si hru teraz zakúpili.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
DESTINY 2: WARMIND 2018
V expanzii Destiny 2: Warmind pátra Ana Bray v zamrznutej krajine po spojení so svojou minulosťou. Do hry pribudne raid Spire of Stars, nové zbrane a výstroj, rituál Escalation Protocol, relikvia Valkyrie Javelin, príbehové misie, ľadové prostredie Marsu a prístup do privátnych mulltiplayerových arén.
- Platforma: Xbox One
- Žáner: FPS
- Výrobca: Bungie
- Distribútor v GB: Activision
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Kon Tiki