Mass Effect Andromeda - Recenzia

Mass Effect Andromeda - Recenzia

 

Mass Effect sériu asi netreba bližšie predstavovať. Vynorila sa v minulej generácii konzol a stala sa jednou z najpopulárnejších RPG hier, aj keď pravdou zostáva, že hra sa skôr podobala na strieľačku z pohľadu tretej osoby ako na RPG hru. Shepard však skončil, jeho príbeh bol zakončený dosť kontroverzne a po 5-ročnej prestávke prichádza diel, v ktorom je všetko nové: protagonista, engine, galaxia, posádka, príbehy, rasy. Keby však nebolo problémov...

Úprimne, Mass Effect Andromeda je v rámci série diel s najväčším potenciálom. A osobne si myslím, že stačilo zopár mesiacov v útrobách štúdia navyše a išlo by možno aj o najlepšiu hru série. Teda v niektorých aspektoch. „Player first“ filozofia, ktorou sa chválilo EA, však dostáva na frak a ukazuje sa, že ide skôr o ďalšiu marketingovú frázu.

No poporiadku. Medzi druhým a tretím dielom pôvodnej trilógie vznikla tzv. Andromeda Initiative. Iniciatíva viacerých rás galaxie Mliečnej cesty vyslať a nájsť vhodný domov v galaxii Andromeda. Scott alebo Sarah Ryder sú deťmi Pathfindera, človeka so špeciálnymi schopnosťami, ktorý vedie ľudskú posádku. Po príchode do galaxie však nastáva krutá realita, nakoľko ani jeden zo svetov, ktorý sa mal osídliť, nespĺňa očakávané kritériá, a tak sa pokojné osídľovanie zmení na boj o holý život. O to viac, keď sa objaví tajomná nová rasa Kett a mýtmi opradená rasa Remnants.

Lore smerom k vytvoreniu zaujímavého príbehu tu je. Nexus ako hlavná stanica pre posádky AI totiž prechádza vlastnými problémami, archy s ostatnými rasami sú nevedno kde. Mohli by ste si povedať, že tých problémov je až príliš veľa na to, aby ich dokázal manažovať jeden človek. Netreba zabúdať na členov posádky novej lode Tempest, pričom každý je s vlastnými problémami a zaujímavými príbehmi v pozadí. Až na zopár kiksov v niektorých častiach prezentácie príbehu je všetko tak, ako má byť. Bioware už tradične exceluje v charakteroch a aj keď sa príbeh nevyhol zopár klišé momentom, určite to nie je vec, na ktorú sa budú hráči sťažovať, práve naopak.

Nehovoriac o súbojovom systéme, ktorý sa posilnil v akčnosti, variabilite, zaujímavosti a intenzite. Pathfinder, vaša hlavná postava, má prístup ku všetkým talentovým stromom, od biotiky cez technologické schopnosti až po tie klasické. Je teda iba na vás, čo si zvolíte, nakoľko reštrikcie nejakou hernou triedou neexistujú. Systém je veľmi flexibilný a vďaka nemu je na mieste experimentovanie pri hraní. Vašu obľúbenú kombináciu môžete počas boja ľubovoľne prepínať prostredníctvom systému Favorites, v ktorom si na viete rýchlo meniť tri aktívne schopnosti a aj profil. Ten funguje ako vylepšenie základných vlastností postavy podľa schopností, ktoré máte navolené. Z multiplayeru trojky si autori vypožičali systém cooldownu schopností. Ten je naviazaný na to, koľko a aké zbrane máte k dispozícii, takže vo väčšine prípadov platí, že čím menej zbraní tým častejšie budete mať schopnosti k dispozícii. K tomu si prirátajte rýchle úskoky, automatické krytie, veľké bojové arény a celkovo lepšiu mobilitu a máte sa skutočne na čo tešiť.

Zvýšená mobilita má svoje opodstatnenie. Hra totiž podľa vzoru série Dragon Age Inquisition prešla na pseudo open worlds dizajn. To v praxi znamená veľké mapy plné zaujímavých, ale aj menej zaujímavých činností. Zbieranie materiálov, bočné úlohy rôznej komplexnosti a zaujímavosti a hlavne veľké herné plochy. Našťastie je tu Nomad, váš verný koník... teda vozidlo. Schopnosťami prevyšuje kone zo Skyrimu, no netreba im dávať jesť. Dovezie vás takmer všade a spraví pre vás všetko, okrem boja. Na to budete musieť z vozidla vystúpiť. Akokoľvek sa autori snažili dementovať porovnávania so systémom Dragon Age Inquisition, faktom zostáva, že podobností tam je veľa a Zaklínač 3 v tomto aspekte zostáva nepokorený.

RPG systémy Andromedy okrem flexibility poskytujú aj potrebnú variabilitu. Škoda, ostatné aspekty by potrebovali doladiť viac. Hlavne animácie, ktoré sú na to, že za hrou stojí Bioware a EA, dosť smiešne. Nie vždy, nie pri každej situácii, ale stáva sa to dostatočne často, aby sa to stalo terčom posmechu na internete. Ďalej sú to bugy. Tiež veľmi časté a zasahujúce všetky oblasti. Od prepadávania sa pod textúry, cez nefunkčné questy a bežné problémy pri hraní. Najsmutnejšie na tom je, že vo všetkých prípadoch ide o problémy, ktorým sa dalo takmer pohodlne predísť, stačilo posunúť dátum vydania. Ale aj tak asi hovorím do vetra...

Svety sú obrovské, no často pusté a ukazujú, že kvantita sa nedá nahradiť kvalitou, a teda aj pri obrovskom množstve obsahu je potrebné jeho spracovanie na kvalitatívne dostatočnej úrovni. Graficky svety vyzerajú krásne, o tom žiadnych pochýb. Ich najväčšia sila spočíva v rôznorodosti medzi jednotlivými planétami, čo sa týka flóry a fauny, a tak poskytujú zábavu aj napriek občasnej stereotypnej náplni. Opäť tu musím vyzdvihnúť famózny súbojový systém, ktorý je nápomocný pri prechádzaní aj tých najstereotypnejších pasáží kampane.

Plusový bod si určite zaslúži umelá inteligencia ako protivníkov, tak aj spolubojovníkov. Aktívne využívajú svoje schopnosti, snažia sa využiť všetky možnosti na zdolanie, a tak sa ešte zvýrazňujú kvality súbojového systému. Škoda, že sa autori rozhodli pre osekanie taktických možností ich ovládania, takže jediné možnosti sú po novom označenie miesta, kam majú ísť, a cieľa, ktorý majú prioritne zlikvidovať. Aj napriek tomu, že som skonštatoval, že RPG prvky sú flexibilné a variabilné, je zrejmé, že autori sa viac prikláňajú k akčnosti ako k taktickosti.

Autori sa taktiež rozhodli úplne vyhodiť Paragon/Renegade systém a nahradiť ho systémom, ktorý pokrýva emócie, ktorými Ryder reaguje na dianie okolo pri konverzáciách. Žiadny meter vám teraz neblokuje konverzačné možnosti, aj keď pravdou zostáva, že tých možností pri konverzáciách je často pomenej.

Každopádne všetky dobré vlastnosti Andromedy, týkajúce sa hlavne súbojového systému, sa prenášajú aj do multiplayeru, ktorý je minimálne rovnako dobrý ako v trojke, dokonca by som povedal, že lepší. Trpí rovnakými problémami ako kampaň, čiže sú to bugy doplnené o problematický P2P systém. Taktiež je menším problémom jednotvárnosť nepriateľských jednotiek oproti tretiemu dielu. Posťažovať sa tiež musím na veľké výkyvy vo framerate na konzolách.

Naše hodnotenie

Hra Mass Effect Andromeda nám ukázala hlavne nenaplnený potenciál. Bola by to skvelá hra, keby nebola zrážaná na kolená hlúpymi chybami, vyplávajúcimi z priskorého dátumu vydania. Áno, aj hra, ktorá je vo vývoji päť rokov, môže byť vydaná príliš skoro. V tomto prípade ide v niektorých aspektoch o nedovarenú polievku. Aj napriek tomu je hra sama o sebe dôstojným nástupcom trilógie.

Klady

  • skvelý príbeh a postavy
  • výborný súbojový systém
  • flexibilný a variabilný RPG systém
  • multiplayer

Zápory

  • bugy a technické chyby
  • výkyvy v framerate na konzolách
  • nedoladenosť v niektorých detailoch

Informácie o hre

MASS EFFECT ANDROMEDA

MASS EFFECT ANDROMEDA 2017

Nová generácia Mass Effectu vás zavedie do novej galaxie Andromeda, ďaleko za Mliečnu dráhu. Tu budete v úlohe veliteľa vojenskej jednotky prieskumníkov v nepriateľskom prostredí bojovať za nový domov pre ľudstvo. Emotívny príbeh o ďalšom osude ľudstva budete vytvárať v priebehu hry a vaše rozhodnutia určia, či sa ľudstvo dočká ďalšieho zajtrajška.

  • Platforma: Xbox One
  • Žáner: FPS
  • Výrobca: Bioware
  • Distribútor v GB: Electronic Arts
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: ABC Data

Trailer GameExpres.sk

Korekcia: Zdenka Schwarzová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk