Rainbow Six: Siege - Recenzia

Rainbow Six: Siege - Recenzia

Mnoho hier sa v poslednej dobe vydáva cestou e-sports. Nesnažia sa ohromiť inováciami, ale skôr sa snažia zdokonaliť už fungujúce formulky súťaživého hrania. Vytvoriť dokonalý balans, ktorý by umožnil vyniknúť šikovnosti jednotlivých hráčov, ponúknuť dostatočne veľkú „skill gap,“ aby mohla hra samotná oddeliť zrno od pliev a hlavne, v prípade Rainbow Six: Siege, poskytnúť taktickú zábavu, je ťažké.

Séria Rainbow Six si zažila svoju slávu (Raven Shield), ale aj pád (Lockdown). S podsériou Vegas však našli autori výborný balans medzi hardcore taktickou strieľačkou pre vyvolených a prístupnou arkádovou strieľačkou pre masy. Hra bola zábavná, no zároveň ponúkala veľkú dávku výzvy a rozmýšľania pred tým, ako hráč stlačil kohútik. Zároveň ponúkala veľké priehrštie herných módov, od klasickej kampane, cez kooperatívny Terrorist Hunt, až po súťaživý multiplayer.

Autori Siege sa rozhodli kampaň úplne vypustiť a nahradiť ju misiami, ktoré pôsobia skôr ako tutoriál k uvedeniu všetkých postáv, za ktoré môžete hrať. Príbeh tu teda nenájdete, no za to si schuti zastrieľate. Na druhej strane prinášajú spomínané zameranie na e-sports, čo vyžaduje trochu iný prístup k tvorbe hry.

Ubisoft nám tak ponúka taktický 5vs5 mód, kde sa striedajú úlohy útočníkov a obrancov. Špecialitou tejto hry je to, že hráči majú k dispozícii zástupcov špeciálnych jednotiek z celého sveta, pričom každá z týchto piatich ponúka štyri postavy, dve pre útočníkov a dve pre obrancov. Celkovo teda máte k dispozícii všeobecnú Recruit jednotku a 20 ďalších postáv, pričom každá z nich má na výber vlastnú špeciálnu schopnosť a zbrane. Okrem toho disponujú aj rôznymi parametrami pre rýchlosť pohybu a množstvo zdravia. Najdôležitejšou správou však je, že sú takmer dokonalo vybalansované, aby proti sebe fungovali. V praxi to znamená, že špecializácie niektorých typov útočníkov sú stavané presne na to, aby eliminovali špecializácie obranných jednotiek. Balans je taktiež zabezpečený tým, že hráči si nemôžu do jedného kola zobrať dvakrát tú istú postavu, čo okrem napomáhania balansu pomôže aj lepšiemu zážitku z hrania, nakoľko vás hra núti vybrať si inú postavu v prípade, že vašu obľúbenú si niekto uchmatne. Nové postavy na hranie si odomykáte hernou menou a po ich odomknutí im môžete upraviť výbavu, aplikovať skiny na zbrane, rôzne modifikácie a vylepšenia.

Tým, že kampaň v hre nie je, celá ťarcha udržania pozornosti je zameraná na mutliplayer. Ten síce ponúka niekoľko herných módov, no tu prichádza prvý problém. Aj keď tieto módy ponúkajú vždy inú úlohu, čoskoro zistíte, že úlohy sú na mapách iba preto, aby zhustili prítomnosť oboch znepriatelených strán na jednu časť mapy. V mizivom počte prípadov sa stane, že kolo končí úspešným splnením úlohy (autori ponúkajú zneškodnenie bomby, záchranu rukojemníka, zaistenie prostredia) a v drvivej väčšine prípadov sa oba tímy vystrieľajú, čo určite neprospieva variabilite. Taktiež chýbajú módy, ktoré by udržali aspoň jeden z tímov v pohybe alebo nejakým spôsobom variovali dianie na bojisku.

Hra sa tak stáva až príliš rutinnou a obyčajnou veľmi skoro a ani rôznorodé schopnosti jednotiek a výborný balans to nezmenia. Navyše, všetky mapy sa hrajú príliš podobne, bez nejakých variácií, zaujímavých dizajnových prvkov či určitých špecifík. Hra vyzerá ako keby ste prikázali tvorcom držať sa nejakej šablóny a podľa nej vytvoriť hru bez štipky autorského zásahu a bez kúska „duše.“ Výsledkom je niečo, čo vás síce baví, ale dáva vám len pramálo motivácie hrať ďalej, pretože nedokáže ponúkať rôznorodé zážitky. Ani príchod „ranked play“ v leveli 20 to nezmení, pretože problémy sa fundamentálne dotýkajú vytvorených herných módov. Už len trápny mód eliminácie a eskortného herného módu by situáciu rapídne zlepšil.

Je síce pravdou, že je tu aj Terrorrist Hunt, opäť využívajúci módy z klasického mutliplayeru, alebo klasická vyvražďovačka. Problémom tejto odnože Rainbow Six Siege je však to, že buď je príliš ľahký, alebo jednoducho neuskutočniteľný. Pri nižšej náročnosti je to viac-menej prechádzka ružovým sadom pre všetkých, ktorí majú mikrofón a základné komunikačné schopnosti, no na Realistic náročnosti je to ako búchanie si hlavy o stenu. A nie preto, že by to bolo náročné (čo pri takejto hre určite vítam), ale preto, že je to neférové. Nepriatelia vás vidia aj vtedy, keď je prakticky nemožné, aby vás videli a skôr to vyzerá, akoby mali aimbot. Čiže headshoty cez dymovú clonu, zabitia, keď vám cez stenu trčí kúsok chodidla alebo zabitia cez steny, keď ste si istý, že ste nevydali ani hláska, sú celkom bežné.

Aby som ešte na chvíľu ostal pri negatívnejších aspektoch, tak na to, že hra je prakticky výlučne multiplayerovou záležitosťou, je matchmaking dosť chabý. Môže za to hlavne rozhodnutie nepoužiť dedikované servery, ale zvoliť P2P pripojenie, kde má hostiteľ hry nielen že veľkú výhodu kvôli najnižšiemu pingu, ale celkovo sú pingy veľmi vysoké, migrácia hostiteľov častá a padanie hry pri jeho zmene veľmi pravdepodobné. To v kombinácii s dlhými čakacími časmi medzi jednotlivými kolami hry zapríčiňujú to, že viac čakáte ako hráte, čo určite nie je pozitívom. Taktiež je veľmi častým javom aj slabá detekcia zásahov práve kvôli rozhodnutiu použiť P2P systém.

Kde však hra exceluje, je vizuálny a audio dizajn. Deštrukcia prostredia dáva hre nielen vizuálny, ale aj hrateľnostný prínos a dodáva hre aspoň trochu variability a viac taktických možností či už útočiacemu, alebo brániacemu sa tímu. Excelentný zvukový dizajn taktiež zasahuje do taktiky, zvuk prichádzajúcich hráčov a to, čo presne robia je možné počuť už z diaľky a prestrelky sú vďaka tomu intenzívne a zaujímavé.

Naše hodnotenie

Rainbow Six Siege je zábavnou hrou. No zábavnosť aplikuje v takých malých dávkach a v tak veľkých časových rozmedziach, že vás nenadchnú ani momenty, kedy s priateľmi vykonáte dokonalý pád na nepriateľské územie, alebo zničíte nepriateľský tím výbornou defenzívou. Bohužiaľ, tieto momenty rýchlo upadajú do stereotypu, ktorý je spôsobený malou variabilitou hádam všetkého, čo v hre je a problémami s matchmakingom. Rainbow Six tak predstavuje skôr koncept s budúcim potenciálom, momentálne však ponúkne zábavu len na niekoľko hodín.

Klady

  • Vynikajúci balans
  • Pekný a účinný audiovizuál a deštrukcia
  • Dôraz na plánovanie a spoluprácu

Zápory

  • Málo rôznorodosti v oblasti herných módov a máp
  • Nastupujúci stereotyp
  • Problémy s matchmakingom
  • Dlhé prestoje medzi zápasmi
  • Podvádzajúca AI v Terrorist Hunt

Informácie o hre

Rainbow Six: Siege

Rainbow Six: Siege 2015

Hra inšpirovaná reálnymi proti-teroristickými operáciami po celom svete. Rainbow Six: Siege ponúka hráčom doposiaľ najbohatšie možnosti využitia prostredia pre získanie výhody pre svoju jednotku. Intenzívne boje na blízko, smrteľné nebezpečenstvo, taktika, tímová hra a neustále napätie, tvoria jadro herného zážitku.

  • Platforma: Xbox One
  • Žáner: FPS
  • Výrobca: Ubisoft
  • Distribútor v SR: Conquest
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Conquest

Trailer GameExpres.sk Gamescenter

Korekcia: Zdenka Schwarzová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk