Xbox One Elite Controller - Recenzia

Xbox One Elite Controller - Recenzia

Ako vyzerá dokonalý ovládač? Na mnohých fórach sa o tomto vedú nekonečné debaty (nedávno som čítal, že najlepším ovládačom ku konzole bol vraj ten z GameCube), ktoré zahrňujú aj objektívne hľadiská (kvalita materiálov, dizajn...), ale aj tie subjektívne (poloha analógových páčok, veľkosť atď.).

Faktom však zostáva, že aj napriek postačujúcej kvalite a solídnemu dizajnu oboch gamepadov sa mnohí third-party tvorcovia hardvéru snažia priniesť vylepšené verzie, ktoré poskytujú nielen väčší komfort, ale aj viac možností špecifického prispôsobenia. A práve do tohto segmentu sa oprel Microsoft a prináša svoju víziu ultimátneho gamepadu s cenovkou 130€.

Už po vybalení je cítiť kvalitu balenia. Krásne balenie so všetkými potrebnými aj nepotrebnými manuálmi, kvalitný a prekvapujúco dlhý USB kábel, ktorý pomôže pri zapojení gamepadu k PC a v prípadoch, keď nebudete mať k dispozícii batérie a samotné puzdro s gamepadom a všetkým príslušenstvom vo forme prenosnej škatuľky, kde si zabalíte všetko herné vybavenie, ktoré potrebujete.

Aj gamepad samotný, po odstránení všetkých dodatočných páčok pôsobí veľmi kvalitným dojmom. Veľmi dobre použité kovové materiály zaručujúce veľmi dlhú životnosť v kombinácii s luxusne vyzerajúcim matným plastom a pogumované zadné úchyty zaručujú pohodlie aj pri dlhodobom hraní. Elite gamepad je už pri prvom zdvihnutí ťažší ako klasický gamepad ku konzole Xbox One. Keď naň naložíte aj dodatočné zadné páčky, je ešte ťažší.

Keď si odmyslíme materiály a vzhľad, tak ide o klasický gamepad, pričom rovnako ako nedávno vydané verzie obsahuje aj 3,5mm jack spolu s klasickým konektorom pre pripojenie headsetu. No jeho čaro je práve v tom, že nie je obyčajný. Balenie obsahuje tri sety analógových páčok, ktoré sú veľmi jednoducho vymeniteľné (všetko funguje prostredníctvom magnetu). Prvé sú z klasického ovládača, čo znamená krátke páčky s dutou hlavičkou pre umiestnenie palca. Druhé sú rovnaké ako prvé, akurát sú o dosť vyššie. Posledným variantom sú krátke páčky s vypuklou hlavičkou, ktoré celkom nápadne pripomínajú páčky, ktoré mohli hráči nájsť na treťom Dualshocku. Najlepšie na nich je však to, že sa dajú ľubovoľne kombinovať. Ja osobne som si obľúbil používanie vysokej páčky naľavo (tá sa totiž používa na pohyb a nevyžaduje presnosť) a nízkej napravo.

Balenie obsahuje aj dva druhy d-padu. Jeden v klasickej, „krížovej“ podobe a druhý v podobe ružice, ktorá pomôže hlavne pri bojových hrách a pri všetkých tituloch, ktoré od d-padu vyžadujú pohyb viacerými ako štyrmi smermi.

Posledným príslušenstvom sú štyri dodatočné páčky, ktoré sú umiestnené na zadnej strane gamepadu. Ich konfigurácia a umiestnenie je čisto na samotnom hráčovi, no ich umiestnenie znamená aj to, že na hranie si bude treba chvíľu zvykať. V prípade umiestnenia zadných štyroch páčok je totiž potrebné trochu iné uchopenie a zo začiatku sa mi veľmi často stávalo, že som páčky stláčal omylom. Všetko je však o zvyku a netrvalo dlho, aby som si zaistil pohodlnú kombináciu, ktorá navyše zaručovala „lepšie“ hranie.

Tip: kedykoľvek počas hrania je možné zadné páčky vypnúť dvojitým stlačením „connect“ tlačidla (to ktoré sa nachádza pri LB tlačidle na vrchu gamepadu. Po stlačení by mal gamepad štyrikrát krátko zavibrovať. Po opätovnom dvojitom stlačení nasleduje jedna vibrácia a páčku sú opäť aktívne.

Nielen ich umiestnenie, ale aj samotné používanie vyžaduje trochu cviku, hlavne pri tituloch, ktoré ste už predtým hrali klasickou ovládacou schémou. Stojí to však za to. Napríklad v poslednej dobe sa dosť intenzívne venujem hraniu Destiny a Halo 5: Guardians v mutliplayeri. Zadné páčky mi umožňujú priradiť si na ne funkcie ako skok či thrusters (v Halo), čo umožňuje ich používanie bez toho, aby ste museli dať prst dole z analógovej páčky, čo prináša pri hraní veľké výhody. V pretekárskych hrách ako Forza si zas môžete nastaviť zadné páčky na preraďovanie a používanie spojky.

Posledným výrazným nastavením sú tzv. hair-lock triggers. Mechanická prekážka, ktorá skracuje cestu triggeru o polovicu a umožňuje rýchlejšie stláčanie, čo je výhodou najmä pri streľbe z poloautomatických zbraní, aj keď pri niektorých hrách a zbraniach spôsobovalo ich požívanie problémy.

K ovládaču je k dispozícii dostupný softvér pre konzolu Xbox One a taktiež pre Windows 10. Jeho možnosti začínajú pri zvýšení/znížení jasu Xbox tlačidla, cez nastavenia sily vibrácií u všetkých štyroch motorov v ovládači (dva v tele gamepadu, dva v triggeroch), až po citlivosť triggerov. Najdôležitejšie nastavenia však spočívajú v nastavení oneskorenia pohybu analógových páčok, no hlavne priradzovaniu funkcií zadným tlačidlám. Tento proces je veľmi jednoduchý a intuitívny, pričom je hneď možné všetky nastavenia uložiť do pamäte gamepadu a následne medzi dvoma uloženými kedykoľvek prepínať. Dodatočne je možnosť vybrať jedno z dostupných nastavení, ktoré sú nastavené priamo vývojármi. Akurát je veľká škoda, že v prípade používania na PC nie je možné priradiť zadným páčkam ďalšie externé príkazy a rovnako ako v prípade používania na konzole je im možné priradiť iba príkazy z ostatných tlačidiel gamepadu.

Je však hodný 130€? Kvalita materiálov hovorí sama za seba. Možnosť prispôsobenia taktiež. Subjektívne môžem povedať, že ide o najlepší gamepad, ktorý som držal v rukách. Drobné chyby ako nie úplne dokonalá možnosť prispôsobenia na PC je vlastne jedinou škvrnou. Takže odporúčanie je jasné. Príležitostným hráčom sotva, no core hráčom určite.

• Materiály
  • Možnosti prispôsobenia
  • Balenie