Reštarty známych sérií málokedy dopadnú úplne pozitívne, pretože vo väčšine prípadov so sebou prinášajú zmeny, ktoré sa absolútne protivia fanúšikom odrasteným na pôvodných dieloch. Stalo sa to so sériou Devil May Cry, stalo sa to aj príbehu o vykrádačke hrobiek. A áno, subjektívne výhrady sa dali pochopiť a aj keď prvý Tomb Raider nebol úplne dokonalou hrou (chyby v narácii, málo „Tomb Raider“ aspektu atď.), tak jednoznačne išlo o kvalitný titul, ktorý predchodcom žiadnu hanbu nerobil. Chybičky vytvorili pre autorov priestor, aby sa ich v pokračovaní pokúsili vylepšiť a to sa v každom aspekte podarilo.
Tam, kde bola Lara neskúsená, mladá archeologička bažiaca po dobrodružstvách, ktorá nakoniec skončila na jednom neočakávanom mieste, kde bolo jej najdôležitejšou úlohou prežiť a zachrániť priateľov, je teraz oveľa skúsenejšia a cieľavedomejšia. Už sa na výpravu nevyberá preto, že tam nechtiac skončila, ale preto, že tam chce a potrebuje ísť, čo zmenilo pohľad nielen na „survival“ ladenie, ale aj na pointu samotného príbehu. Teraz sa totiž nesnaží dostať odniekiaľ zúfalo von, ale naopak, chce nájsť artefakt skôr ako organizácia Trinity. Tým artefaktom je Divine Source, ktorý „dodá“ nesmrteľnosť.
Hra stavia takmer výlučne na tom, čo nastavil prvý diel. Áno, sú tu epické pasáže podľa vzoru Uncharted a lineárne koridory v niektorých fázach hry. Taktiež je pravdou, že občas ste až príliš okato nútení do určitého herného štýlu, čo opäť nemusí vyhovovať fanúšikom starých dielov. Prakticky vzaté, ak ste znenávideli prvý Tomb Raider práve kvôli týmto prvkom, tak vás pokračovanie určite nepresvedčí. Faktom však zostáva, že zmeny, ktoré sa dotkli hrateľnosti, sú dosť významné, a tak prispievajú k zlepšeniu znovuhrateľnosti a dávajú hráčovi do rúk viacero možností.
Opäť tu máme prvky metroidvanie. Postupným zbieraním novej výbavy sa Lara vie dostať na miesta, ktoré boli predtým neprístupné, vie nájsť nové artefakty či dokumenty, alebo si výrazne skrátiť pohyb cez jednotlivé prostredia. Či už je to plnením výziev, alebo zberaním všetkého dostupného, Rise of the Tomb Raider motivuje hráča, aby prehľadával a plnil všetko, pretože na konci takéhoto putovania väčšinou čaká sladká odmena v podobe novej zbrane alebo nového vybavenia.
Ako som spomínal lineárnejšie časti hry, nedá mi nespomenúť herné huby. Tie sa otvoria hráčovi dokorán a aj keď nejde o typický open world, jeho veľkosť dáva hráčovi obrovský priestor na vybláznenie sa, lovenie zveri či spomínané zbieranie predmetov. K tomu hra navrch pridáva ešte aj vedľajšie misie a tie taktiež pokrýva za pomoci novej výbavy, čím motivuje hráča k prechádzaniu. Napriek tomu, že hra sa odohráva na Sibíri, nájdete tu obrovskú rozmanitosť prostredí.
Nepriateľom vo vašom putovaní nebude len organizácia Trinity, ale aj samotné prostredie a miestne živočíchy. Ich lovenie vás následne odmení novými možnosťami pri vylepšovaní zbraní a výbavy a aj keď niekedy môže pôsobiť otravne, nikdy to neprerastie do znechutenia, ako to niekedy býva zvykom. K tomu si treba uvedomiť, že lovenie je často samo o sebe samostatnou hrou, pretože rozličné lovené zvieratá vyžadujú rozličné taktiky ulovenia, niektoré vyplašíte svojou blízkosťou, a tak je lepšie ich loviť z vrcholkov stromov, inak na vás zaútočia pri prvom zbadaní.
Aj keď sa hra hádam až príliš podobá na jej predchodcu, niektoré pridané mechaniky hre očividne pomohli. Napríklad zväčšenie hrateľného prostredia, ktoré umožňuje v mnohých prípadoch hrať hru potichu, a pridané predmety na jedno používanie (molotovy, plechovky so šrapnelmi) pomáhajú vyriešiť bojové situácie viacerými spôsobmi alebo umožňujú pohybovať nepriateľské jednotky presne podľa vašich predstáv na ich neskoršiu tichú likvidáciu. Keď si k tomu prirátame rôzne druhy šípov a nábojov, viacero druhov zbraní, tak možnosti sa pri boji rozrástli, čo je len dobre.
Rozrástli sa aj „hrobky“ na preskúmanie, zvýšila sa náročnosť logických hádaniek a jednotlivé hrobky dostali väčšiu variabilitu. Už nejde o jednoduché logické hádanky, pri ktorých každému po chvíli dopne, čo má robiť. Autori zvolili trochu komplexnejší prístup pri ich tvorení, čo na druhej strane vyvážili tým, že v prípade zaseknutia hráčovi pomocou Lary občas pripomenú, čo má robiť, no nikdy nevyzradia celú pointu. Dalo by sa skonštatovať, že aj niektoré hádanky v rámci hlavnej kampane (nakoľko všetky „hrobky“ sú nepovinné) sú ťažšie ako tie, ktoré sa vyskytovali v prvom Tomb Raiderovi.
Príbehovo je síce hra predvídateľná, no nedá sa povedať, že by bola nezaujímavá, a to vďaka pozitívnej zmene v charaktere Lary a ďalším postávam, ktoré ju obklopujú či už priateľsky alebo nepriateľsky. Zaľudnené huby navyše dotvárajú atmosféru sveta, ktorý si žije vlastným životom.
Hra je v bojoch oveľa nemilosrdnejšia, obnoviteľné zdravie je vo veľkom potlačené, hlavne na vyšších náročnostiach (na Survival náročnosti dokonca v súbojoch úplne vypnuté), a do popredia sa tak dostáva liečenie, na ktoré musíte mať, samozrejme, materiály. To isté sa týka aj výroby ďalšieho vybavenia (šípy, špeciálne náboje atď.). No nedá sa povedať, že by boli tieto materiály ťažko dostupné, takže pokiaľ hráte na strednej náročnosti, je to výborne vyvážené.
Po prejdení hlavnej kampane majú hráči možnosť ponoriť sa do módu Expedition. Ten umožňuje znova zahrať vybrané časti kampane, no tentoraz je kľúčovým prvkom skóre. To sa dosahuje rýchlosťou prejdenia, udržaním násobiča a ďalšími činnosťami, ktoré sú prehľadne rozpísané pred začatím vybranej časti kampane. K zvyšovaniu skóre sú navyše dostupné aj karty. Tie by sa dali charakterizovať ako mutátory s rôznymi pozitívnymi či negatívnymi efektmi na hrateľnosť výmenou za zvýšenie či zníženie celkového skóre. Tieto karty sa kupujú v balíčkoch buď za kredity utŕžené hraním kampane a tohto módu, alebo sa dajú kúpiť za reálne peniaze. Aj keď v niektorých scenároch má tento mód zopár drobných chýb, celkovo ide o oveľa lepšie rozhodnutie autorov, ako investovať do multiplayer módu ako v prvom diele.
Graficky ide o jednu z najkrajšie vyzerajúcich hier tohto roka, k čomu prispieva hlavne rôznorodosť jednotlivých prostredí, famózne spracované modely postáv a krásne nasvietenie. Poteší aj fakt, že hra si prakticky neustále drží stabilných 30FPS a nepadá nižšie, čo sa pozitívne odráža na hrateľnosti.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Rise of the Tomb Raider
Hra ponúka vzrušujúce akčné momenty zasadené do najkrajších nehostinných prostredí na Zemi. Počítačom generované postavy a špeciálne efekty filmovej kvality, fyzika oblečenia i tiel v reálnom čase a hrané filmové prestrihové scény prinášajú najúchvatnejšiu a najlepšie graficky spracovanú hru Tomb Raider všetkých dôb.
- Platforma: Xbox One
- Žáner: Akčná adventúra
- Výrobca: Crystal Dynamics
- Distribútor v SR: Microsoft
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Microsoft