Halo 5: Guardians - Recenzia

Halo 5: Guardians - Recenzia

„Stvorili sme Master Chiefa, takže sme zodpovední, keď ho nevieme ovládať.“ Halo je jednoznačne späté s konzolou Xbox. System seller, prémiová značka, ktorá dosahuje status kultu. No keď sa proti značke postavia vlastní fanúšikovia, tak to dobré nie je. Pritom ani Halo 4 z hľadiska multiplayeru nebol zlou hrou, väčšina fanúšikov jej vyčítala, že stratila ten aspekt, čím multiplayer má byť. Prichádza však oprava, reparát, ktorý dáva všetko do poriadku.

To, aké rozsiahle je Halo univerzum, dokazuje nielen hromada kníh, doplnkových predmetov a obrovského, prepracovaného univerza, ale aj to, že Halo je jedna z mála sérií, ktorá si dovolí rozprávať príbeh bez kompletného ujasnenia všetkých premenných. Áno, základ príbehu je jasný: tu je Chief, ktorý spolu so svojou „rodinou“ (Blue Team) neodpovedá na rozkazy UNSC a Locke spolu s tímom Fireteam Osiris, ktorí sú vyslaní, aby ho našli a zastavili. No tiež je tu občianska vojna vo frakcii Sanghelli, masívne konštrukcie Forerunnerov nazývané Guardiani a mnoho ďalších aspektov, ktoré si v mnohých prípadoch na celkové pochopenie vyžadujú znalosť univerza. Halo tak odmeňuje za znalosť univerza dodatočnými informáciami, no základ ponúka pre každého hráča rovnaký.

A že príbeh je to skutočne zaujímavý. To, čo sa na začiatku javí ako zrejmé a jasné, naberie neočakávaný spád a dosť šokujúcom sa to celé zakončí. Viete, keď Frank O’Connor pred vydaním povedal, že koniec Halo 5 zmení univerzum naveky, ďaleko od pravdy nebol. Čiže z hľadiska príbehu všetko sedí. Zaujímavé postavy, zaujímavý príbeh, návrat starých postáv (dr. Halsey, Arbiter) a k tomu dva úplne rozdielne štvorčlenné tímy Sparťanov s rozličnou dynamikou vzťahov. To zabezpečuje, že nielen hrateľnosť, ale aj príbeh bude silnou zložkou.
A to, že hrateľnosť je nadmieru zaujímavá, o tom niet najmenších pochýb. Kampaň je tentoraz vystavaná okolo co-opu pre štyroch hráčov, čo však znamená prítomnosť trojice spolubojovníkov aj v prípade, že hráte hru sami. V praxi to znamená hlavne otvorenejšie lokácie, väčší počet nepriateľských jednotiek a jednoduchý a intuitívny systém zadávania kontextových úloh. Autorom sa podarilo nájsť výborný balans medzi tým, aby boli traja Sparťania samostatne fungujúcimi jednotkami, ale na druhej strane, aby vám zas nezobrali všetku zábavu. No ani oni sa občas nevyhnú kiksom, hlavne v prípade, že padnete a potrebujete oživiť, absolútne ignorujú svoj zdravotný stav a bežia k vám do nepriateľskej paľby, čo väčšinou hlavne na vyšších náročnostiach rezultuje v smrť všetkých.

Nepriateľské jednotky Prometheanov boli od základov prekopané, rovnako ako ich celý zbraňový arzenál, a ten tak poskytuje potrebnú variabilitu a viacúčelovosť. Súboje s novou triedou vojakov či prepracovanými Promethean Knights sú ozdobou hry, rovnako ako súboje s jednotkami Warden Eternal. K tomu sa pridávajú Halo klasiky v podobe Elites, Grunts, Hunters a Jackals.

Ozdobou kampane Halo je výborná implementácia hrateľnosti vo vozidlách s výborným gunplayom a otvorenosťou levelov. A teraz nehovorím o tom, že Halo svet bol open world, to nie. Skôr ide o jednoduchý fakt, že v drvivej väčšine prípadov sa dostanete do jasne danej situácie a jej riešenie je čisto na vás. Aj keď dostanete k dispozícii vozidlá, nikto vás nenúti do nich nasadnúť, všetko sa totiž odvíja od toho, čo preferujú hráči ako jednotlivci. No či už nasadnete do vozidiel, alebo sa vydáte peši, zistíte, že tie základy Halo série tam stále sú. Tá charakteristická zábavná hrateľnosť, tentoraz obohatená o funkčné a výborne vybalansované Spartan Ability podporujúce variabilitu súbojov a exploráciu. Kvôli spomínanej implementácii štyroch hráčov autori podstatne rozšírili bojové pole, pridali vertikálny priestor či tajné priechody. Možností, ako zvládnuť boj, je skutočne veľa, a dávajú tak spolu so skulls a s rôznymi zberateľskými predmetmi dôvody na to, aby ste kampaň prešli viac ako raz, pričom na Heroic by mal jeden prechod zabrať približne 8,5-hodiny.

Škoda, že autori z hry vypustili podporu lokálneho co-opu, a teda jediný spôsob, ako si budete môcť kampaň Halo zahrať v co-ope, je prostredníctvom Xbox Live. V takomto prípade však taktiež zamrzí absencia matchmakingu pre co-op kampaň, čo síce znamená, že sa vyhnete idiotským spoluhráčom, ale na druhej strane musíte mať ďalších troch známych na hranie.

Nemenej dôležitou časťou Halo série je multiplayer, ktorý sa nielen poučil z chýb a „opičenia sa“ po konkurencii, ale priniesol do série niečo nové a svieže. Základom je tradične aréna. Klasická multiplayer pre 4 vs. 4, kde každý hráč začína s rovnakou výbavou, v tomto prípade Assault Rifle a Magnum. Z hry zmizli upraviteľné vybavenia, perky a ďalšie prvky, ktoré vo štvorke vyvolali búrku nevôle, a naopak, hra sa vrátila do čias, keď v Halo 2 pritiahla k multiplayeru milióny hráčov. Ovládanie mapy pomocou špeciálnych zbraní, ktoré sa tam zjavujú v pravidelných intervaloch, kontrola dôležitých power-upov a uzlov na mapách, skill pohyby ako nadväzovanie clamber schopnosti na crouch jump atď. sú späť. Halo 5 tak v aréne ponúka takmer dokonale vybalansované bojové pole, kde nemá nikto počiatočnú výhodu vďaka perkom a všetci hráči majú rovnaké podmienky. Mapy sú výborne nadizajnované, v niekoľkých prípadoch symetrické a samotné rozmiestnenie zbraní sa určuje priamo v nadväznosti na to, aký herný mód sa ide hrať. Autori ponúkajú klasiku v podobe Deathmatchov, CTF, Domination či Free-for-All variant (všetko s Halo špecifickými názvami), s tým, že ďalšie mapy a módy budú postupne pridávané a upravované podľa populárnosti v komunite.

Novinkou je Breakout. Tento typ multiplayeru by sa pokojne mohol zaradiť do arény, no má určité špecifiká, ktoré z neho robia tak trochu iný zážitok. Breakout má totižto samostatné mapy väčšinou malých rozmerov, proti sebe nastupuje opäť 4 vs. 4, no tentoraz sú hráči bez štítov a na mape je iba jedna vlajka. Po úmrtí sa hráč dostane do hry až v ďalšom kole a hrá sa na 5 víťazných kôl.

Úplne nový koncept v Halo sérii predstavuje Warzone. Tento herný mód sa podobá na Conquest z Battlefieldu no s mnohými zmenami. V prvom rade proti sebe hrá 12 vs. 12 hráčov. Hra má niekoľko fáz, v ktorých prebieha vyčistenie vlastnej základne a následné získavanie troch základní rozmiestnených po mape. Okrem toho, že je na mape obrovský chaos, lebo po sebe strieľa 24 hráčov, v pravidelných intervaloch sa zjavujú umelou inteligenciou ovládaní nepriatelia a za ich zabitie je tím odmenený veľkou porciou bodov. Hráč má možnosť koncertovať sa na získavanie základní, likvidáciu nepriateľských hráčov alebo nepriateľov, a stále tak svojmu tímu pomáha k víťazstvu. Navyše výbava hráča sa skladá z toho, čo si pred zrodením vyberie. K dispozícii je totiž mnoho kariet s rôznymi zbraňami, ktoré sa rozlišujú nielen vzhľadom, ale aj silou a následne ich môže využiť v boji, no po úmrtí ich automatický stráca (výnimkou sú iba tzv. Certification zbrane). To však nezmenená, že hráč môže hneď na začiatku vbehnúť na bojisko s tankom a všetko zničiť. Prístupnosť kariet sa mu totižto odomyká podľa jeho aktivity na bojisku a jednotlivé karty vymieňa za energiu, ktorá sa taktiež postupne dopĺňa. Toto zaručuje nielen fakt, že hra je tým pádom oveľa viac vybalansovaná, ale aj to, že má určitý priebeh. Čiže to, čo sa zo začiatku začína ako klasická prestrelka, končí epickými bitkami vozidiel a tých najlepších zbraní, ktoré Halo ponúka. Škoda len, že Halo 5 pri vydaní ponúka iba 3 Warzone mapy, neberúc do úvahy to, aké veľké sú.

Hra navyše ponúka masívne možnosti úprav vojakov, od brnení cez helmy, skinov na zbrane, „assassination“ pohybov atď. Tie sa odomykajú pomocou balíčkov, ktoré si hráč kupuje za utŕžené kredity a rovnakým spôsobom sa kupujú aj lepšie verzie zbraní do Warzone. Fakt, že sa dajú kúpiť aj za reálne peniaze, u mňa vyvolával obavy, že Warzone bude pay-to-win, no moje obavy boli vďaka systému levelov a energie rozprášené.

Veľmi potešiteľným prvkom je, že hra si drží stabilných 60FPS za všetkých okolností, a to vďaka dynamickému rozlíšeniu. Graficky nepatrí k absolútnej špičke, no svoju prácu si hra v tomto aspekte zvládla dobre hlavne vďaka rôznorodosti prostredí a výbornému art štýlu. Taktiež soundtrack s ikonickým Halo introm bude lahodiť vašim ušiam. Audiodizajn je jednoducho úžasný a vďaka nemu budete môcť v aréne odhadnúť, kde sa nachádzajú nepriatelia, a dokonca aj to, z akých zbraní strieľajú bez toho, aby ste ich videli. Jednotlivé vrstvy audio zložky spolu nesplývajú, a tak slúžia hrateľnosti, teda presne tak ako prakticky všetky ostatné aspekty hry.

V štvrtom diele Halo sa riešila tzv „Mantle of Responsibillity,“ forerunnerská filozofia, ktorá hovorí, že práve ich rasa je zodpovedná za život v celej galaxii. S príchodom päťky sa dá povedať, že táto Mantle pre sériu Halo je definitívne v rukách štúdia 343 Industries, ktorí nielenže vytvorili diel hodný série Halo, ale posunuli ho ešte ďalej. Inovácie hrateľnosti, ktoré posúvajú sériu dopredu, pričom však zachovali ducha férovosti a súťaživosti v multiplayeri. K tomu výborne spracovaný mód Warzone a výborná kampaň, ktorej najväčším problémom je to, že na pokračovanie pravdepodobne budeme musieť ďalšie tri roky čakať.

• Otvorené levely, nové zbrane a nepriatelia
  • Spartan abilities a ich implementácia do hrateľnosti
  • Výborný príbeh
  • Famózny balans v Aréne
  • Warzone
  • Leveldizajn v kampani a mutliplayeri
  • Audiovizuál a artštýl

• AI spolubojovníkov občas kiksne
  • Pre plné pochopenie príbehu je potrebné naštudovať lore
  • Chýbajúci splitscreen a matchmaking v kampani

Halo 5: Guardians

Halo 5: Guardians 2015

Halo 5 poskytne viac vizuálne ohromujúcich zážitkov, než kedykoľvek predtým. Skvelý engine posúva grafiku, osvetlenie, animácie i zvuk na novú úroveň. Všetky dôležité súčasti sú prepracované presne pre Xbox One, aby ste si mohli hranie vychutnať i na plochých obrazovkách s veľkou uhlopriečkou.

• Platforma: Xbox One
  • Žáner: FPS
  • Výrobca: 343 Industries