Gears of War: Ultimate Edition - Recenzia

Gears of War. Séria, ktorá sa stala synonymom a system sellerom pre konzolu od Microsoftu. Preto bolo oznámenie o odkúpení IP od Epicu viac ako logickým krokom a dosadenie Roda Fergussona do čela Black Tusk (terajší Coalition) rovnako. A zatiaľ čo nám štúdio usilovne pracuje na štvrtom diele "macho" ságy plnej krvi, strieľania spoza krytu a adrenalínovej akcie dávajú nám pripomenúť si, prečo je táto séria dnes tam, kde je.

Bez akýchkoľvek pochýb sa dá povedať, že prvý Gears of War bol do veľkej miery revolučný. Nevymyslel síce strieľačku založenú na krytí sa za prekážkami za použitia jedného tlačidla, no celý tento koncept spracoval tak remeselne a funkčne, že dnes je práve táto hra považovaná za otca "cover systému" v third-person strieľačkách.

Zároveň však ide o hru, ktorá do veľkej miery stavala iba na tom. Jasné, motorová píla na útočnej puške je cool, trhanie tiel Locustov na márne kúsky tiež málokedy prestane baviť a artštýl a univerzum, ktoré sa Epicu podarilo vytvoriť im nemôže nikto vziať, no zároveň musí človek skonštatovať, že od tohto momentu už ubehlo skoro desaťročie a medzitým vyšli ďalšie dva diely tejto ságy a tie sériu a formulku úspechu vylepšili do takej miery, že na prvých Gearsov sa človek dnes musí pozerať inak ako vtedy. Kam sa chcem touto omáčkou dostať je fakt, že dizajn prvého Gears of War nezostarol príliš dobre. Áno, človek môže bez väčších problémov oceniť to, že každý jeden akt má do veľkej miery vlastnú atmosféru, prestrelky prebiehajú podľa iných pravidiel a intenzita objavovania sa nových typov nepriateľov je v súlade s dnešnými štandardmi, no leveldizajn je značne obmedzený a často zväzuje ruky pri riešení rôznych situácií a oproti dvojke a trojke mu chýba dynamika a variabilita.

Locusti v jednotke sú vyslovene "bullet-sponge" (čo som si hneď otestoval v porovnaní s tretím Gearsom, no je pravdou, že tam vo veľkom pomáha dôraz na kooperatívne hranie pre štyroch hráčov). Hre chýba epickosť a rozsiahlosť, ktorej sme sa neskôr dočkali a to aj napriek bezchybnosti z hľadiska herných mechaník. Tým však samozrejme nechcem povedať, že prvý Gearsovia sú zlou hrou, to určite nie. Hlavne herné mechanizmy sú výborné a spomínaná variabilita aktov a dávkovanie nových typov nepriateľov vám zaručí, že vás bez problémov dotiahne až do konca a počas toho vám poskytne kopec zábavy a to najmä vtedy, keď máte po ruke kamaráta s ktorým môžete hru prejsť v co-ope.

Dosť bolo rumázgania ohľadom starnutia hier, ktoré narušuje (moje) pekné spomienky na niečo z čoho mi pred niekoľkými rokmi padala sánka. Otázkou totiž zostáva či je Ultimate Edition remaster, alebo "remaster." To sa totiž v poslednej dobe stalo celkom populárnych trendom. Nahodiť hru do vyššieho rozlíšenia, zvýšiť počet FPS a bez pridanej hodnoty jej prideliť cenovku novej AAA hry. Chvalabohu, Ultimate Edícia bola vypustená do obchodov pri zníženej cene a aj tá cenovka je opodstatnená tým, aký je rozdiel medzi pôvodnou a touto verziou. Vylepšené grafické spracovanie je niečo, čo udrie do očí hneď, po ktorom nasledujú aj prepracované cutscény. Obe tieto faktory spôsobujú to, že človek sa na jednej strane cíti familiárne, no na druhej strane nie príliš na to, aby si myslel, že hrá tú istú hru.

Okrem toho ponúka táto verzia hry aj dodatočný obsah. A teraz nemyslím, že má všetky multiplayerové map packy v balení ale nový obsah do kampane. Jedná sa o segment, ktorý bol do hry pridaný v rámci vydania PC verzie a konzolový hráči sa ju predtým nemohli vychutnať a obsahuje bitku s Brumakom a poskytuje približne hodinu a pol obsahu kampane naviac. Okrem toho pridali autori do hry aj novú verziu zberateľských predmetov. Počas hrania stále zbierate "COG tags," no ich zbieranie tentokrát nemá odmenu iba v podobe achievementov, ale postupným zbieraním si odomykáte päť komixov z Gears of War univerza a tie ponúkajú zaujímavé pozadie jednotlivých postáv a udalostí.

Multiplayer je konečne pokrytý dedikovanými servermi, čo viditeľne pomáha pri zážitku z neho a pripomína dôvody svojej návykovosti a zábavnosti, aj keď co-operatívne formy ako Horda a Beast módy chýbajú (tie sa objavili až v dvojke). Do hry bol pridaný tímový deathmatch, absentujúci v pôvodnej verzii a aj špecializovaná verzia 2vs2 Gnasher na špeciálnej miniatúrnej mape. Multiplayer má na rozdiel od kampane 60FPS (kampaň má 30FPS). Obavy o stav multiplayeru pri vydaní môžeme rovno zažehnať, pretože ten beží bezchybne, matchmaking je rýchly a stabilný, čo po minuloročných problémoch Halo: The Master Chief Collection určite poteší. Tak isto poteší, že tí, ktorí si hru zakúpia do konca roka 2015 obdržia všetky zvyšné Gears of War hry vrátane pôvodnej jednotky zdarma vrámci spätnej kompatibility.

Gears of War: Ultimate Edition

Gears of War: Ultimate Edition 2015

Third-person taktická akcia od Epic Games (tvorca série Unreal), ktorá hráča uvedie do úlohy Marcusa Fenixa, ktorý spolu s členmi svojej špeciálnej jednotky bojuje za budúcnosť ľudstva proti odporným kreatúram patriacim k odpornej rase nazývanej Locust Horde.

• Platforma: Xbox One
  • Žáner: third-person strieľačka
  • Výrobca: Epic Games
  • Distribútor v SR: Microsoft
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Microsoft

Gears of War Ultimate Edition sa hodnotí veľmi ťažko. Po stránke snáh o vylepšenie má človek siahnuť po najvyššom hodnotení, no na strane druhej Gears of War nepatrí k hrám, ktorým by čas pridal na kráse, práve naopak. A to môže v človeku prekryť všetky tie pekné spomienky na revolučnú hru, ktorá bola v ďalších hrách tak zlepšená, že zatieňujú to čo bolo takmer pred desaťročím vytvorené.

• Vylepšené grafické spracovanie a cutscény
  • Pridaný obsah
  • Celá Gears of War sága v balení