F1 2015 - Recenzia

F1 2015 - Recenzia

Začína byť zvykom, že prvé hry z kategórie každoročne vydávaných na nových konzolách často prechodom na nový hardvér trpia. Jedna vec je zlepšený audiovizuál, ktorý je už prakticky dogmou pri prechode na nové konzoly, no zvyšok je často osekaný na kosť, lebo na vývoj obsahu nezostal čas. Žiarivým príkladom je hra, pri ktorej autori tvrdili, že na ňu sústredia všetko svoje úsilie, aby išlo o čo najlepšiu hru. Reč je o F1 2015.

Nový ročník pretekov kráľovnej motoršportu trpí jasným syndrómom. To, čo v hre je, je OK, problémom je však to, koľko tam toho chýba. Odhliadnuc od rôznych drobností, ako napríklad testovanie nováčikov, ktoré v minulosti zároveň slúžilo ako tutoriál, až po omnoho závažnejšie veci, ktoré nevyváži ani fakt, že okrem ročníka 2015 nám autori pribalili aj minulú sezónu (to napríklad znamená, že sa budete môcť previezť aj po Hockenheime, ktorý tento rok z kalendára F1 vypadol a zároveň aj na novom okruhu v Mexiku). Prejdime k tomu, čo autori v novej F1 hre spravili dobre. Nové grafické spracovanie vyzerá dobre, detailné particle efekty, iskry z podláh monopostov, rôzny bordel poletujúci na okruhu, výborne spracované efekty výfukových spodín, kvalitné textúry a zmysel pre detail, a to či už na monopostoch, okruhoch alebo samotnom okolí.

Samú chválu si zaslúži prezentácia, intrá do jednotlivých veľkých cien, prestrihové animácie (kde jediným kazom pre zrak je kvalita modelov postáv), popretekové oslavy, a to všetko zastrešené komentátormi. Zlepšená bola aj komunikácia medzi jazdcom a boxami. Tu pribudlo mnoho variácií na podávanie rôznych potrebných informácií, a tak isto bola do hry pridaná kontextová ponuka, ktorá hráčovi umožňuje informovať sa o rôznych aspektoch pretekov (spotreba paliva, rozostupy medzi jazdcami, predpoveď počasia...). Taktiež sa zlepšila informačná obrazovka v boxoch, kde je po novom možné sledovať počínanie ostatných jazdcov na trati, voliť si stratégiu a sledovať dianie na okruhu. Všetko ostatné má buď nedostatky, alebo rovno v hre chýba. V prvom rade hra nemá žiadnu kariéru a k dispozícii je iba šampionát za už existujúceho jazdca. To automaticky znamená zrušenie R&D systému. Ten dodával v minulosti dodatočné výzvy počas súťažných víkendov a ako odmenu ponúkal zlepšovanie monopostov. Ďalej absenciou kariéry odpadlo aj vyjednávanie o prestupoch do iných tímov, súperenie o post tímovej jednotky so svojím kolegom atď.

Autori taktiež zrušili úpravu priebehu súťažných víkendov. K dispozícii má hráč iba tri preddefinované, ktoré nemusia pokrývať potreby všetkých hráčov, no na strane druhej, vzhľadom na vyššie spomenutú absenciu R&D aj tak neexistuje dôvod jazdiť tréningové jazdy, ak má hráč jednotlivé trate naučené naspamäť. No aj tak zamrzí, že hráč nemôže kombinovať 25-percentnú dĺžku pretekov s plnohodnotnou kvalifikáciou. Druhá verzia šampionátu, tzv. Pro Season, iba vypína všetkých asistentov, obmedzuje pohľad na ten z kokpitu a limituje dĺžku pretekov na 100 % z originálnej dĺžky. Rovnako chýba aj Time Attack, čiže výzva na určených tratiach na určitý čas. Chýbajú aj scenáre, ktoré sa v minulých rokoch stali zdrojom zaujímavej zábavy pri predefinovaných podmienkach.

No ani v tom, čo hra obsahuje, nie je všetko kóšer. Oproti minulým rokom sa vytratil prvok taktiky, kde každé jedno kolo na ojazdených pneumatikách mohlo stáť hráča kvôli ich zlým podmienkam dobrý výsledok. Tentoraz tomu tak nie je, pneumatiky držia až príliš dlho (čo môže byť aj vďaka úpravám v reálnom šampionáte). Takže vo väčšine prípadov nechodíte do pit lane pre zmenu pneumatík preto, že sú zjazdené, ale preto, aby ste si splnili povinnosti odjazdiť aspoň jedno kolo na oboch sadách suchých pneumatík. Navyše ani agresívna jazda, neskoré brzdenie a ďalšie aspekty jazdného modelu, ktoré by mali znížiť ich životnosť, nemajú až taký veľký vplyv, ako by sa čakalo.

Problematická je aj umelá inteligencia, oplývajúca prehnanou agresivitou, a tá sa následne prenáša na počet odtrhnutých predných krídel a zlomených závesov. Agresivita nie je problémom v prípadoch, že je jazdec súperiaci so živým hráčom jasne pred ním, ale vtedy, keď do vás zozadu naperie, alebo jednoducho tvrdohlavo neuhne, aj keď proste nemá šancu vás predbehnúť a radšej zničí preteky vám aj sebe. Najvtipnejšie sú potom situácie, keď sú jazdci Mercedesu spolu s vami na prvých troch miestach a oni z nepochopiteľných príčin vyrazia vpred ako rakety a vaším jediným obranným manévrom je buď blokovanie, alebo spoliehanie sa na neskoré brzdy v prvej zákrute. Ak zvolíte prvú možnosť, tak vo väčšine prípadov do vás jazdec za vami narazí, namiesto toho, aby zabočil a takto vás predbehol. Aspoň že v sekcii dynamické počasie a jeho vplyv na jazdné vlastnosti si môžu vývojári z Codemasters zaškrtnúť ako veľmi dobre spracované. Dážď nielenže vyzerá výborne, ale aj kompletne mení podmienky boja a následné postupné vysychanie trate s taktickými hrami o to, kedy prezuť na iné pneumatiky. To je doba, keď F1 2015 ukazuje, akou skvelou hrou mohla byť, keby autori viac popracovali na jej obsahu a na tearingu, ktorý postihuje obe konzolové verzie.

Ďalšou napoly fungujúcou zložkou je multiplayer, rozdelený do troch kategórií, ktoré určujú úroveň povolených asistentov, dĺžku pretekov a formát víkendu. No väčšinu času budete pravdepodobne tráviť hľadaním protihráčov s častými chybovými hláškami a s následným modlením sa, aby bolo fungovanie hry, z hľadiska online schopností a pingu, dobré, a hlavne, aby to celé nepadlo. Jazdný model je veľmi dobrý, monoposty sa správajú predvídateľne a v prípade, že preniknete do tajov toho, ako fungujú a prihliadnete na ich charakteristiku, nadobudnete pocit, ktorý konkurenčné pretekárske hry ponúknuť nemôžu. No to, bohužiaľ, tento rok nestačí.

F1 2015

F1 2015 2015

Ďalší ročník obľúbenej pretekárskej série z okruhov Formuly 1 prinesie okrem aktualizovaných súpisiek a pravidiel po prvýkrát i zabudovanie turbomotorov, ktoré veľmi menia štýl jazdy a prinášajú nový zvuk a zážitok z hry.

• Platforma: Xbox One
  • Žáner: Pretekárska hra
  • Výrobca: Codemasters
  • Distribútor v GB: Namco Bandai
  • Distribútor v SR: CENEGA
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: CENEGA

F1 2015 je asi najhoršia F1 hra, ktorú štúdio Codemasters vyprodukovalo. Na jednej strane ponúka posun vpred, no na druhej strane robí päť krokov vzad. Hre chýba hromada obsahu, ktorý bol už tradíciou, a to vrátane kariéry. Chýbajú aj rozsiahle možnosti ďalších herných módov, multiplayer viac nefunguje ako funguje, AI protivníkov má značné medzery a tearing nepomáha zážitku z jazdy. A ani taktika nehrá takú rolu ako doteraz. F1 2015 sa tak nedá odporučiť ani tým, ktorí sa vzdali starej konzoly, majú iba novú a čakali na licencovanú F1 hru.

• Audiovizuál
  • Prezentácia
  • Jazdný model