Takto sa PR nerobí.
Včera zverejnil herný novinár Jason Schreier z Kotaku článok o problematickom vývoji Anthem od Bioware. Teda, problematický je asi slabý výraz. Podľa výpovedí devätnástich bývalých a súčasných zamestnancov je sedem rokov vývoja tejto hry poznačených katastrofálnym manažmentom, problémami s Frostbite enginom, stresujúcim pracovným prostredím, neexistujúcim jasným smerovaním hry a prakticky všetok obsah bol do hry „zbúchaný“ rok pred jej vydaním, čo vyústilo v najhoršie hodnotenú Bioware hru v histórii štúdia. Celý skvelý článok si môžete prečítať tu.
Z pikošiek vyberáme napríklad to, že:
- kvôli tomu, aby bol Anthem aspoň ako-tak dokončený, bol zrušený vývoj Dragon Age 4 a jeho vývojári boli presunutý na dokončenie Anthemu (teasovaný Dragon Age začal vznikať až v posledných mesiacoch)
- hra sa mala volať Beyond a EA už dokonca pripravila pre vývojárov na E3 2017 tričká s týmito logami, no potom zistili, že túto značku nebudú vedieť získať a tak hru rýchlo premenovali na Anthem
- jednotlivé tímy Bioware štúdia (štúdio má „pôvodných Bioware vývojárov“ v Edmontone, a tím zodpovedný za The Old Republic je v Austine) voči sebe prechovávajú veľkú nevraživosť napriek tomu, že by mali spolu spolupracovať na jednej hre
- EA ktorá podporuje boj o zdroje presunula vývojárov Frostbite enginu, ktorý mali pracovať na Anthem k sérii FIFA
- v Bioware je momentálne obrovská fluktuácia zamestnancov. Mnoho vývojárov si berie tzv. „stress leave,“ keď sa po nervovom zrútení neukážu mesiac až tri mesiace vo firme
- v Bioware Austin dúfali, že sa dostanú k vývoju KOTOR 3, no po vydaní Anthem budú mať na starosti rozširovanie hry
- demo na E3 2017 bolo úplne nereprezentatívne tomu, ako vyzerala hra v tom čase a bolo vytvorené primárne pre manažment EA ako „vízia toho, ako bude hra vyzerať“
- hra mala pôvodne byť omnoho dynamickejšia, no vývojárom sa to nepodarilo zapracovať do hry
- manažment firmy prakticky konštantne ignoruje pripomienky k hrám od vývojárov na menších pozíciách
- napriek tomu, že Anthem je vo výsledku looter-shooter hra ako napríklad Destiny, vysloviť meno tejto hry v Bioware bolo tabu. Tým pádom sa nemohli vývojári poučiť z chýb, ktorý urobilo pri vývoji hry Bungie
- hlavné vývojárske štúdio v Edmontone absolútne ignorovalo pripomienky štúdia v Austine k tomu, ako by online hra mala fungovať (mali svoje skúsenosti s The Old Republic) kvôli pocitu, že iba oni sú pôvodní Bioware
- na jeseň 2017 nebolo v hre prakticky nič, a práve vtedy EA zrušila rozbiehajúci sa vývoj Dragon Age 4 a producenta hry Marka Darraha poverila jedinou úlohou. Dokončiť Anthem
- Bioware nestihlo do hry pripraviť ani Launch Bay na pomoc si museli zavolať montrealské štúdio EA Motive
- jednou z požiadaviek vedenia EA bolo, aby bola hra „unmemable,“ čiže aby komunita nemohla robiť memes z animácií tváre ako pri Mass Effect: Andromeda
To je len zopár informácií, ale určite vám odporúčame prečítať si článok. 2 minúty po zverejnení tohto článku však vydalo Bioware na svojom blogu správu, kde kritizovalo Kotaku za to, že „zameranie článku cieli konkrétnych členov tímu a lídrov a štúdio nechce byť súčasťou takéhoto článku:“
„Ako štúdio a ako tím, príjmame akúkoľvek kritiku za hry, ktoré vyvíjame, hlavne od našich hráčov. Kreatívny proces je často komplikovaný. Problémy a výzvy pri vývoji hier sú reálnou vecou. Ale odmena za to, keď niečo dokončíme a dáme hráčom je skvelá. Ľudia v tomto biznise majú veľkú energiu a vášeň pre to, čo robia. Nevidíme zmysel v tom, aby sme znevažovali jeden druhého, alebo prácu niekoho iného. Neveríme, že takéto články robia náš priemysel lepším.“
Bioware sa však odmietlo vyjadriť ku konkrétnym obvineniam z článku a namiesto toho poskytli vágnu PR správu o tom, že sa snažia vyhýbať „crunch timu“ a zlepšiť pracovné prostredie a zameranie na kreatívnosť.
Za túto PR správu si však štúdio odnieslo spŕšku kritiky nie len od tvorcu článku Jasona Schreiera
„We don’t see the value in tearing down one another, or one another’s work. We don’t believe articles that do that are making our industry and craft better.“ – a company that has lost dozens of employees to burnout, stress, and depression over the past two years. Hard to imagine
— Jason Schreier (@jasonschreier) April 2, 2019
a aj od bývalých zamestnancov štúdia
“People were so angry and sad all the time,” they said. Said another: “Depression and anxiety are an epidemic within Bioware.”
Co-signed me, a person who left BiocWare in 2017 with massive depression and anxiety that has taken me a while to get through and recover from.
— Manveer Heir (@KingCurryThundr) April 2, 2019