Brink mal potenciál. Veľký. Ale nevyužil ho. To si povedzme hneď na začiatku. Nemá zmysel okolo toho kľučkovať. Veru, potenciál mal, malo ho na starosti skúsené štúdio pod ešte skúsenejším vydavateľom a na papieri znelo viac než sľubne. Keby sa to z neho prenieslo aj na výsledný produkt, mali by sme tu jednu výnimočnú hru, na akú by sa spomínalo ešte dlho, ale namiesto toho sa Brink zaradí skôr medzi sklamania roku.
Ark. Plávajúce mesto budúcnosti, na ktorom kedysi žili hlavne vedci, skúmajúci veci na uľahčenie ľudského života, víziu života v súlade s prírodou. Snažili sa zabrániť globálnej katastrofe alebo sa prinajmenšom proti nej chrániť. Ale človek toho proti prírode mnoho nezmôže, a tak ako sa začala dvíhať hladina oceánov, rovnako sa začal dvíhať počet obyvateľov Arku, ktorého pôvodná kapacita pre 5 000 ľudí sa rozrástla na 50 000 a počas ubiehajúcich rokov, kedy stratili kontakt s vonkajším svetom, bolo pre ex-Utópiu stále ťažšie tieto hladné a smädné krky uživiť. Po dvadsiatich rokoch izolácie sa preto vytvorili dva tábory. Vyššia vrstva chcela Ark zachrániť a udržať poriadok pomocou špeciálnych bojových jednotiek, zatiaľ čo tá spodná, ťažko pracujúca vrstva chce z Arku ujsť. A tu už prichádza na rad hráč a dostáva možnosť učiniť rozhodnutie, ku ktorej strane sa pridá.
No neznie to výborne? Správna odpoveď je áno. Ale ako som písal, je to tak len na papieri. V skutočnosti váš výber strany ovplyvní kampaň a gameplay asi tak, ako výber strany v Counter-Strike-u. V podstate sa tým nič nezmení. Po výbere a úprave vášho charakteru, kde si môžete vybrať medzi ťažkým, stredným a ľahkým bojovníkom (čo ovplyvňuje ich rýchlosť a silu) a triedami (vojak, medik, inžinier, agent) sa môžete pustiť do kampane alebo do multiplayerovej časti hry. Na začiatok pre zoznámenie sa s hernými mechanizmami je určite lepšie skočiť do kampane, ktorá sa od hry pre viac hráčov veľmi nelíši. Zahráte si dokopy na ôsmych rozľahlejších mapách, kde budete mať neustále primárne a sekundárne úlohy. Tie sa v drvivej väčšine prípadov dajú splniť len tímovou prácou, lebo každá trieda môže splniť len niektoré úlohy a hrať s botmi je tak trochu nuda už len kvôli slabej AI. To je hlavným dôvodom, prečo je multiplayer to, kam by mala smerovať vaša pozornosť hneď po zvládnutí základov.
Najsilnejšou stránkou hry je tzv. SMART systém (Smooth Movement Across Random Terrain), ktorý hráčom umožňuje plynulý, parkourový pohyb po mape. Nie je síce bez chyby, niekedy sa to celé postaví na hlavu, ale s trochou trpezlivosti si naň za nejaký čas zvyknete a hra vás vďaka tomu odmení svižnou akciou, hlavne ak hráte za ľahkú postavu.
Pokiaľ by som mal napísať len jednu vec, zabraňujúcu Brinku stať sa veľkým hitom, je to jeho neprístupnosť. Hneď zo začiatku na vás vytasí všetko bez patričného tréningu. Bude vás miasť ovládanie, veľké, zložité mapy, úplne zbytočne komplikovaný a neprehľadný HUD. Namiesto poriadneho tréningu dostanete na výber len niekoľko videí, popisujúcich herné mechanizmy, ale práve poriadny tréning by mnohým hráčom určite ušetril kopec zbytočného nervovania sa, lebo veľa vecí, ktoré sa spočiatku zdajú ako nefungujúce, svoju logiku majú, ale do ich zvládnutia je nutné investovať dosť času.
Ďalším problémom je malý počet máp. Sú síce slušne nadizajnované, ale je ich prosto málo a po pár hodinách hrania toho už veľa neponúkajú, hlavne keď zoberiem do úvahy repetetívnosť úloh. Nepomáha tomu ani zbraňový arzenál, ponúkajúci minimum variability. Pre hru zameranú na hru pre viac hráčov sú to veľmi závažné prehrešky, aj keď sa na prvý pohľad môže jednať o detaily. Ale detaily tvoria celok a ten tu nefunguje tak, ako by mal. Zachraňuje to tímová spolupráca, dôležitý aspekt, na ktorý vývojári určite spoliehali a množstvo skillov. Tie si môžete meniť a brať späť kedykoľvek sa vám zachce.
Technické spracovanie je… nie tak ľahké na posúdenie. Je veľmi štylizované, čo je vidieť hlavne na postavách ako z animáku. Kvôli nim však príbeh nebudete brať veľmi vážne a celý konflikt vás nebude nijak zvlášť zaujímať. Ale pokiaľ vás to nezaujíma, tak si vizuál užijete. Aj keď samotná hra trpí rôznymi grafickými excesmi, hlavne čo sa týka textúr a zle naloadovaných pixelov či plno ďalších drobností. Soundtrack neohúri ani neotravuje a zvuková stránka je tiež slabšia.
Ako som písal na začiatku, hra mala potenciál. Zničili si ho však nezaujímavo podaným príbehom, náročnými hernými mechanizmami a celkovo priemernosťami, kvôli ktorým na hru ľahko zabudnete. Ale… hru nemožno len tak odpísať. Pokiaľ si dáte námahu, poriadne sa oboznámite so všetkým, čo hra ponúka a nájdete si dobrý tím na online hranie, je možné, že hra vás zabaví na dlhší čas. Brink nie je pre každého, je len pre určitú skupinu ľudí a je otázne, či táto skupina dokáže utiahnuť tento titul na poli multiplayeru.
SMART systém Štylizácia sveta Veľa skillov Dizajn máp |
|
Repetetívnosť úloh Len 8 máp Slabo podaný príbeh AI Nie je pre každého |
|
55% | |
ŽÁNER | FPS |
VÝROBCA | Splash Damage |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Bethesda Softworks / CENEGA |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |