Novinár, ten tvrdý chleba má…
Cez to všetko, že nasledujúcou vetou možno riskujem istý efekt polovičatej pravdy, obzvlášť ak si tento článok budete čítať s väčším odstupom času, tak aktuálna pandemická situácia je v celej Európe stále viac než priaznivá. Turistika sa jednoducho nadýchla tak, ako nikdy počas posledných troch rokov a voľnosť pohybu bez obmedzení dáva na jednej strane značné príležitosti dovolenkárom a na tej druhej nakladá nám, novinárom, ďalšie pracovné povinnosti. S akciami rôzneho druhu sa v tomto ohľade jednoducho roztrhlo vrece a sám som to zažil na vlastnej koži, kedy som musel behom necelého týždňa letieť pracovne hneď dvakrát a to s cieľom pripraviť pre vás ďalšiu zaujímavú reportáž. Tá vôbec posledná sa týkala unikátnej príležitosti dostať sa za múry výskumného centra v nemeckom Kronbergu, kde si svoje know-how pripravujú firmy ako Oral-B a Braun. Nás bude v nasledujúcich riadkoch zaujímať predovšetkým americká spoločnosť Oral-B, čiže firma s viac ako sedemdesiat ročnou tradíciou, ktorá sa od svojho začiatku (až po súčasnosť) špecializuje na komplexnú starostlivosť o ľudský chrup. Keby ste mi ešte pred siedmimi rokmi, toho času ako rýdzemu hernému žurnalistovi, povedali, že raz budem pripravovať reportáže spoza múrov tajných inštitútov zameraných predovšetkým na výrobu najmodernejších zubných kefiek, asi by som si teatrálne zaťukal na čelo. Cez to všetko tu však sedím, len pár hodín po návrate do rodnej zeme, a spisujem vám svoje čerstvo nadobudnuté poznatky schopné vybieliť zubnú sklovinu rýchlejšie, než kyselina chlorovodíková s príchuťou limetky.
Nechcem vám sem písať dopodrobna všetky svoje patálie, ktoré sa mi ešte pred výletom do Nemecka udiali. Aby som vás však uviedol do témy, tak by bolo určite vhodné odôvodniť aspoň tie moje krvavé oči – prinajmenšom by to mohlo pobaviť. Pôvodne sme totižto mali letieť do Frankfurtu o deň skôr tak, aby sme sa stihli v pokoji pripraviť na takmer celodenný výlet plný vôní zubárskeho náradia (tak nejak som si to ešte pred cestou predstavoval), avšak keďže nám istá nemenovaná letecká spoločnosť zrušila let, všetko sa presunulo na náhradný termín. Ako už asi tušíte, táto nečakaná náhrada nemyslela na skutočnosť, že sme ľudia a nie mechanické entity, čiže vstávanie v čase 2:00 vyhodnotila ako ideálny čas pre štart. Ja som však profesionál každým jedným kúskom svojho tela a preto som danú skutočnosť prijal ako fakt a bez odvrávania si nastavil budík – toto je moje oficiálne stanoviskom, to neoficiálne sa nehodí publikovať pred dvadsiatou druhou hodinou.
Späť však k téme. Spoločnosť Oral-B nám týždeň pred odletom poslala svoj prémiový produkt z radu elektrických zubných kefiek (iO Series 9n), aby sme mali možnosť s predstihom pocítiť ich inovatívne technológie. Aj vďaka tomu som začal s náskokom prenikať do tajov ich vlastného konceptu pravidelného čistenia chrupu, ktorý sa v mnohom jemne zrazil s konkurenčným produktom – ten bežne používam už nejaký rok. Aj z tohto dôvodu som sa na onen výlet tešil zase o niečo viac, nech už som bol v deň akcie akokoľvek nevyspaný . V živote sa stávajú aj horšie veci, než len nedostatok spánku. To, čo kefky Oral-B odlišuje od ostatných značiek spočíva predovšetkým v oscilačnej okrúhlej hlavici produkujúcej magnetické mikrovibrácie. Tento element, ktorým sa dnes prezentujú, je zatiaľ konkurencii neznámy. Je však dosť možné, že vám to celé pripomína skôr marketingový ťah alebo ste sa už z úst mnohých, nie zrovna odborne vzdelaných ľudí okolo seba dopočuli, že by vám práve toto mohlo uškodiť. V skutočnosti však ide o nesmierne dôležitý a odborníkmi schválený prvok. Na podporu môjho tvrdenia by som na vás teraz mohol vytasiť obrovské množstvo takzvaných tvrdých a dlhé roky hromadených dát, z časti to urobili aj nám novinárom počas prezentácie, avšak oveľa dôležitejšia je skutočnosť, že výskum okolo starostlivosti o chrup a ďasná ako také potvrdzuje relevanciu rotujúcej kefky.
Spomínaný produkt, čiže prémiová zubná kefka iO 9 od Oral-B, je momentálne dva roky na trhu, avšak jej výrobe predchádzal šesť ročný proces opretý práve o relevantný výskum a na oko dozaista zdĺhavé testy. Oscilačné štetiny poháňané magnetickým systémom sa pri správnom používaní dokážu dostať do oveľa väčších záhybov v rámci profilu vašej skloviny a súčasne zvládajú zasahovať aj do medzizubných priestorov – pokiaľ sa s kefkou naučíte efektívne pracovať a to na pravidelnej báze, môžete si čiastočne zredukovať dodatočný počet čistenia oblastí medzi zúbkami. Apropo, prečo magnetický systém? Práve tento spôsob pohonu znižuje kadenciu vibrácií a preto je jeho používanie oveľa prirodzenejšie a hlavne príjemnejšie. Danú elektrickú kefku ste pomocou BT schopný spárovať aj s príslušnou aplikáciou vo vašom telefóne, ktorá následne na základe monitorovania pozície hlavice zvláda vizuálne znázorňovať už vyčistené miesta. Súčasne vám vďaka snímaniu príslušného tlaku vie znázorniť, kedy na tie svoje perličky tlačíte až príliš a kedy naopak málo. Iste, tento aspekt má dnes aj konkurencia a fakticky nejde o nič nové, avšak ako nám odborníci a zubári z Oral-B jasne doložili spomínanými dátami, v spojení s ich oscilačným systémom je iO 9 schopná ponúkať oveľa lepšie výsledky – či už ide o pravidelné ničenie nebezpečného povlaku alebo hĺbkové čistenie všeobecne. Mohli by sme sa tu teraz ďalej rozprávať práve o spomínanej kefke a verte mi, že po tom, čo som mal možnosť vidieť na vlastné oči, by to bolo skutočne nadlho, avšak to si už necháme na samostatnú recenziu ako takú.
Vrátim sa teraz späť ku prehliadke výskumného centra. Ak ste na priložených fotografiách zaznamenali aj ďalšie produkty, ktoré so zubnou hygienou nemajú toho veľa spoločného, dôvodom je skutočnosť, že americká značka Oral-B dnes spadá pod koncern Procter & Gamble, ktorý celkovo združuje desiatky separátnych značiek. Jednou z najvýznamnejších je nemecký Braun. Celosvetovo známa spoločnosť s dnes už storočnou tradíciou dokázala svojím dizajnom zasiahnuť do sŕdc nie len nás, ale aj našich rodičov a verím tomu, že sa s ich výrobkami stále stretávate a spájate si ich s onou poctivou nemeckou kvalitou. Práve produkty značky Braun majú k Oral-B nesmierne blízko, keďže spoločne dopĺňajú zásady funkcionalistického dizajnu a pohotovo napĺňajú očakávania konzumentov. Videli sme to aj počas exkurzie: prešli sme si jednotlivé oddelenia od výskumného centra cez dielne plné mechanických sústruhov, kde sa samotný dizajn zhmotňuje v oblaku zvíreného prachu, skúšobné kóje plnia robotmi s kefkou v „ruke“… Samostatnou a vôbec najzaujímavejšou kapitolou prehliadky sa stala sekcia prvotného testovania na reálnych ľuďoch, kde vám zaplatia za to, že si prídete vyčistiť zuby a následne vyplníte akýsi skúsenostný formulár. Práve tu sme si vypočuli niekoľko vyložene vtipných príbehov, ktoré výskumníci usadený za nepriehľadným sklom zažívajú. Keďže išlo o dosť provokatívne historky a nás čítajú aj mladšie ročníky, nechám si ich radšej pre seba.
Súčasťou panelovej diskusie boli aj názory priamo z ordinácií, kde lekári prezentovali svoje skúsenosti s používaním elektronických zubných kefiek, respektíve aj modelov značky Oral-B. Práve tam ma opäť prepadla akútna potreba možno až prehnaného čistenia tých vecí, ktorých opatrovanie zo strany odborníkov posledné roky lezie čoraz viac do peňazí a teda zubov. V tomto momente je softvérová podpora u modelu iO 9n o to viac dôležitejšia, keďže predmetná aplikácia dokáže vašu ruku viesť tým správnym smerom a pomocou svojich predností nedopustí, aby ste počas údržby svojej ústnej dutiny nejako zásadne chybovali. Preto ak ste so svojou súčasnou kefkou nespokojný, nech už sa nabíja elektrinou alebo ide o tradičný koncept a chceli by ste skúsiť svoje zuby priniesť do dvadsiateho prvého storočia, skúste si zaobstarať akúkoľvek technicky zdatnejšiu kefku a dlhodobo sledovať ten progres ohľadom celkovej čistoty a lesku skloviny. Ja sa zatiaľ pokúsim dôkladnejšie preskúmať práve už len krátko aktuálny model iO 9n, ktorý bude čoskoro nahradený novou a ešte o kúsok dokonalejšou verziou.