Microsoft kúpil Activision Blizzard: Analýza najväčšieho obchodu v dejinách herného priemyslu

Microsoft kúpil Activision Blizzard: Analýza najväčšieho obchodu v dejinách herného priemyslu

 

Nečakané sa stalo skutočnosťou.

Microsoft v utorok oznámil akvizíciu vydavateľstva Activision Blizzard za 68,7 miliardy dolárov. Ide tak o najväčšiu M&A transakciu v histórii herného priemyslu a taktiež to znamená, že predchádzajúci rekord v podobe spojenia Take-Two a spoločnosti Zynga vydržal iba týždeň.

Hráči majú určite veľké množstvo otázok a preto je potrebné vysvetliť, čo sa vlastne stalo, prečo a hlavne aké to bude mať následky.

NIČ NIE JE SKOMPLETIZOVANÉ

Aj napriek ohláseniu tejto akvizície si na reálne spojenie oboch spoločností budeme musieť ešte počkať. Microsoft očakáva, že obchod by mal byť posvätený do konca budúceho finančného roka, ktorý trvá v prípade Microsoftu do 30. júna 2023. Dovtedy musia po právnej stránke obe spoločnosti fungovať nezávisle, aj keď pochybujeme, že komunikácia medzi nimi nebude existovať.

Problémom Microsoftu je, že po minuloročnom dokončení akvizície Bethesdy ide o druhý masívny nákup a nepochybujeme o tom, že mnoho regulačných orgánov sa už na tento obchod bude pozerať s obavami. Hlavne v USA je nálada regulačných orgánov výrazne proti „veľkým technologickým spoločnostiam“ a pravdepodobne tak budú chcieť Microsoftu zavariť.

Faktom ale zostáva, že aj po tejto akvizícii bude Microsoft čo sa herného biznisu týka „iba“ treťou najväčšou spoločnosťou na svete z hľadiska tržieb. Pred ním sú totiž čínsky Tencent a aj Sony so svojim PlayStation ekosystémom.

Aj keď však nepredpokladáme, že regulačné orgány skutočne zasiahnu, tak možnosť tu stále existuje. A preto je potrebné túto skutočnosť brať na vedomie.


ČO MICROSOFT ZÍSKA?

Ďalšie časti tohto článku budú vychádzať z predpokladu, že žiadne ťažkosti pri schvaľovaní nenastanú. Čo Microsoft týmto masívnym obchodom získa? V prvom rade sú to masívne herné značky ako Call of Duty, Diablo, Starcraft, World of Warcraft či Overwatch. Taktiež aj menšie značky ako Crash Bandicoot, Tony Hawk’s Pro Skater, Spyro the Dragon a aj niekoľko „mŕtvych“ značiek ako Guitar Hero či Skylanders.

Zároveň je súčasťou obchodu aj deväť herných štúdií, ktoré sa tak zaradia už do tak rozsiahlej organizačnej štruktúry rodiny Xbox first-party štúdií. Ak sme to pochopili správne, tak Microsoft plánuje ponechať Activision Blizzard vlastnú štruktúru, no vedenie sa bude zodpovedať šéfovi Xboxu Philovi Spencerovi.

Po dokončení by teda štruktúra mala vyzerať takto

Z hľadiska vývojárskej sily pridávajú štúdia Activision Blizzard ďalších približne 10 tisíc zamestnancov (pričom polovicu z toho tvorí Blizzard), čo efektívne zdvojnásobí vývojársku silu Xboxu.

Zároveň však Microsoft získava spoločnosť King, ktorá je vďaka sérii Candy Crush Saga jednou z najväčších herných spoločností na poli hier pre smartfóny. Microsoft už viackrát vyjadril vôľu rozšíriť svoje značky aj na tieto platformy, no ich doterajšie pokusy ako Gears POP! či Forza Street sa len ťažko dajú nazvať úspechom. Znalosti Kingu im však dávajú veľkú možnosť uspieť.

Celkovo tak bude Xbox disponovať 31 first-party štúdiami, čo je bez najmenších pochýb najväčšou first-party zostavou spomedzi všetkých výrobcov konzol.


PREČO a PREČO TERAZ?

Samozrejme, dôvod prečo Microsoft do tohto obchodu šiel vie primárne vedenie Microsoftu. A tak nám ostáva iba špekulovať.

Ak niekto pochyboval, že Microsoft je „all-in“ v hernom priemysle, tak po tomto ohlásení je to už asi zrejmé. Microsoft a jeho predplatená služba Xbox Game Pass potrebujú predplatiteľov a jediný spôsob, ako predplatiteľov získať je pochopiteľne obrovské množstvo hier. A so súčasnou zostavou first-party štúdií tam nepochybne smeruje. Vedenie Microsoftu hovorí o dosiahnutí „dvoch miliárd hráčov“ a nakoľko celý biznis Activision Blizzard je o MAU (Monthly Active Users), tak presne k tomuto smeruje aj Microsoft. Najdôležitejšie pre Xbox biznis sú užívatelia, ktorí si každý mesiac zahrajú Xbox hru, predplatia Xbox Game Pass prípadne zahrajú nejakú hru pre smartfóny.

Svoje nepochybne zohrala aj súčasná situácia vo svete a inflácia. Microsoft má totiž v banke odložených 136 miliárd dolárov (asi na horšie časy), no kvôli masívnej inflácii tieto peniaze doslova strácajú na hodnote. Preto ich bolo potrebné investovať a najlepšie čo najskôr. Presne z tohto dôvodu je celý obchod vyplatený v hotovosti bez kadejakých akcií a ďalších komodít. A tak je polovica z týchto rezerv doslova fuč.

Navyše, Activision Blizzard na tom nie je v poslednom období najlepšie. Predaje Vanguard boli v porovnaní s Black Ops Cold War o tretinu nižšie, Overwatch 2 tu stále nie je, Diablo IV taktiež a World of Warcraft už zažil aj lepšie časy. Hodnota Activision Blizzard v posledných mesiacoch výrazne padla a to nepochybne prispelo k tomu, že Microsoft stlačil spúšť. Po vydaní Overwatch 2 a Diablo IV by totiž cena taká nízka nebola.


ČO ACTIVISION BLIZZARD A PLAYSTATION?

Asi najdôležitejšou otázkou na mysli majiteľov PlayStation 4 a PlayStation 5 je tá, či budú všetky budúce hry Activision Blizzard vydané aj na konzolách od Sony. Odpoveď však nepoznáme a ani ju tak skoro poznať nebudeme (minimálne nie do konca uzavretia obchodu).

Všetko, čo máme k dispozícii je strohé vyjadrenie šéfa Xboxu Phila Spencera: „Môžem povedať hráčom, ktorí hrajú Activision Blizzard hry na Sony platformách iba toto: Nie je naším cieľom vytrhnúť komunity preč od týchto platforiem a sme tomu zaviazaní.“ Niečo podobné však zaznelo aj po oznámení akvizície Bethesdy a preto by sme si z tohto PR vyjadrenia asi nebrali nič.

Je Call of Duty príliš veľká značka na to, aby ju Microsoft „stiahol“ z PlayStation konzol? Na túto otázku si bude musieť odpovedať vedenie Microsoftu. A aj keď osobne nevidíme, že free-to-play Call of Duty: Warzone prestane byť na PlayStation konzolách podporovaný, tak si vieme pokojne predstaviť, že štandardné Call of Duty diely sa už na PlayStation neukážu. A to platí dvojnásobne o menších značkách ako Crash Bandicoot, Spyro, Diablo a Overwatch.

Microsoft však môže tento nákup použiť na pretlačenie svojej predplatenej služby na konzoly PlayStation. Následne bude záležať už len na vedení Sony, ako sa rozhodnú. Faktom ale je, že keď je Microsoft ochotný odobrať PlayStation hráčom série Fallout a The Elder Scrolls, tak žiadna séria nie je v bezpečí.

Zdroje Bloombergu však tvrdia, že Microsoft stále plánuje vydávať niektoré hry na PlayStation. Čo to znamená v praxi? To ukáže až čas.


VÍŤAZOM SÚ PREDPLATITELIA XBOX GAME PASS A VÝVOJÁRI

Ako sme spomínali vyššie, pre Microsoft je všetko o Game Passe. Služba má päť rokov po spustení 25 miliónov predplatiteľov a to všetko v dobe, kedy počet first-party hier Microsoftu nebol veľmi vysoký. To sa však už postupne mení, ako sme mohli vidieť počas posledných mesiacov 2021.

Pre tento rok má Microsoft z pohľadu first-party hier v príprave Redfall a Starfield. Teraz si však k tomu môžeme prirátať aj Call of Duty (a ním má byť Modern Warfare 2). A 2023? Microsoft má na budúci rok podľa dostupných informácií v pláne vydanie hier ako Avowed, Hellblade II, Contraband a Perfect Dark a k tomu si môžeme podľa plánov prirátať aj Diablo IV a Overwatch 2 a to je doslova masívna ponuka hier vzhľadom na nízku cenu mesačného predplatného. Otázkou však zostáva, či si pri tejto zostave dokáže Microsoft udržať nízku cenu predplatného (v súčasnosti 9,99€ za základnú verziu a 12,99€ za Ultimate verziu).

Víťazom je aj cloud služba Microsoft Azure. Asi ťažko totiž predpokladať, že servery jednej z najpopulárnejších konzolových hier na svete zostanú naďalej v službe AWS (Amazon Web Service) a skôr či neskôr príde migrácia na cloud službu Microsoftu.

Víťazom však budú aj samotné štúdia. Teda dúfame. Tu už pracujeme s jemnými predpokladmi, ktoré sú však zasadené do reality. Štúdiá Activision Blizzard boli totiž v posledných rokoch na zostupe o tom asi nemusíme debatovať. Väčšina štúdií priamo pod Activisionom bola chtiac-nechtiac nútená pomáhať s vývojom Call of Duty hier, aby Activision dokázal dodržať každoročné vydávanie hier v tejto sérii. A to všetko kvôli tlaku šéfa Activision Blizzard Bobbyho Kotika, ktorého nikdy nezaujímala kvalita hier a zaujímali ho iba zisky a čísla.

Netvrdíme, že Microsoft zisky nezaujímajú. Všetko, čo sa snažíme povedať je to, že keď má Microsoft v rukáve The Elder Scrolls VI, tak nutnosť vydávať Call of Duty každoročne tak trochu odpadá, čo by mohlo zvýšiť kvalitu hier v sérii a zároveň by to mohlo rozviazať ruky podporným štúdiám ako Toys for Bob, High Moon Studios, Beenox a ďalšie, aby mohli prípadne vytvoriť svoje vlastné hry. Ide totiž o masívne štúdiá, ktoré by vedeli vytvárať vlastné hry (Toys For Bob napríklad pripravilo Crash Bandicoot 4). Dokonca si vieme predstaviť, že aj niektoré z triumvirátu Call of Duty štúdií (Infinity Ward, Sledgehammer a Treyarch) by mohlo v budúcnosti vytvoriť aj hru, ktorá v názve nemá Call of Duty.

O to viac, keď všetky budúce hry Activision Blizzard budú smerovať spolu s Bethesda hrami a Xbox Game Studios hrami smerovať do Xbox Game Passu v deň vydania.

A taktiež by to mohlo rozviazať ruky Blizzardu, ktorý sa v posledných rokov dostával pod čoraz väčší tlak Koticka a vedenia Activisionu. Či sa však tieto teórie naplnia, na to si budeme musieť počkať.

Súčasné vedenie Xbox štúdií a sloboda, ktorá je im poskytnutá dáva nádej, že štúdiá Activision Blizzard čakajú svetlejšie začiatky.

A posledná dôležitá poznámka. Minulý rok prepukol celkom veľký škandál, ktorý sa týkal štúdií Activison Blizzard. Týkal sa obvinení zo sexizmu, sexuálneho obťažovania a rasizmu. A aj keď vedenie vydavateľstva tvrdí, že šetrenie prebieha, tak je zrejmé, že ryba smrdí od hlavy a je preto len a len dobré, že po dokončení obchodu Bobby Kotick skončí vo svojej funkcii. Je však taktiež zrejmé, že Microsoft bude mať množstvo práce s „uprataním“ problémových ľudí a prešetrením situácie. Microsoft musí taktiež s nepokojom sledovať súčasný štrajk v QA oddelení štúdia Raven Software.

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk