Xbox v roku 2022 – Nad očakávania dobré a teraz to treba zopakovať

Xbox v roku 2022 – Nad očakávania dobré a teraz to treba zopakovať

 

Už sme v zemi zasľúbenej?

Minuloročný článok „Xbox v roku 2021“ som uviedol s podtitulom „ešte tam nie sme, už sa však blížime.“ Keď sa však na to pozerám retrospektívne, tak by som si asi dal facku. Pretože Xbox v roku 2021 priniesol konečne to, čo mu predtým chýbalo. A najlepšou správou na tom je, že sme iba na začiatku a situácia by sa mala už iba zlepšovať.

Spencerova vízia

Súčasný šéf Xboxu Phil Spencer s nepodareným launchom Xbox One už asi veľa narobiť nemohol. A možno aj preto sa zdalo, že celú Xbox One generáciu chystá Microsoft ako prípravu a One-ko je už jednoducho odpísané. Faktom však bolo že až vydanie Series X/S je pravým testom jeho líderstva. A aké je?

Spencer bol často terčom posmechu za svoje tvrdenia. Za to, že hovoril, že chce pre Xbox získať titul najvýkonnejšej konzoly. Za to, že hovoril o vytvorení vedúcej pozície z pohľadu zoskupenia first-party štúdií. Že chce vytvoriť hranie s čo najmenším množstvom bariér. Že jeho konkurentom nie je Sony a Nintendo ale Google a Amazon.

A viete čo? Už tam nie je veľmi čo k smiechu. Series X je naozaj najvýkonnejšou konzolou, Xbox ekosystém je najdostupnejším, pretože do neho môžete vstúpiť buď cez masívny PC build za tisíce €, najvýkonnejšiu konzolu na trhu, najdostupnejšiu konzolu na trhu a ak nemáte ani na to, tak vám stačí smartfón a predplatné Xbox Game Pass Ultimte.

Rok 2021 bol tak rokom iterácie. Xbox konzoly sa dočkali jemných vylepšení UI, xCloud dostal konečne Series X hardvér a rozšíril sa do ďalších trhov a na nové zariadenia. Ekosystém Xboxu však žiadnu revolúciu nepotreboval a preto nemáme čo vyčítať.

Do roku 2022 by však bolo fajn, keby Microsoft konečne vydal ten Chromecast-like TV stick na prístup do xCloudu, keby sa inžinieri konečne povenovali dosť tragickému GameDVR na Xbox konzolách a taktiež aby konečne posunuli achievementy na novú úroveň, pretože tie to naozaj potrebujú. A určite by sme sa nepohnevali ani keby konečne priniesli Microsoft Rewards program na náš trh. A na PC by bolo fajn poriadne zabrať pri Xbox aplikácii, ktorá má mnoho múch. Takže držíme palce.

Všetko je o Game Passe...a tak to bude aj naďalej

Aj keď Spencer s obľubou tvrdí, že jeho úlohou nie je premeniť každého Xbox zákazníka na predplatiteľa Game Passu, tak faktom je, že z vonkajšieho pohľadu sa to tak zdá, že Microsoft robí pravý opak. Je zrejmé, že Game Pass je v súčasnosti v období rastu a všetky zisky zo služby sa ďalej investujú do ďalšieho rastu. Je to však zrejmé aj pri pohľade na dosť tragickú ponuku Games With Gold, pri ktorej sa zdá, že už čaká len na guľku z milosti.

Preto by som sa vôbec nedivil, keby Microsoft celý program Games With Gold zrušil. A s ním zobral do hrobu celý koncept plateného multiplayeru na konzolách, ktorý je neuveriteľne zastaralý a v roku 2022 nerelevantný.

Poďme však späť k téme. Game Pass. Veľká stávka Microsoftu na budúcnosť v hernom biznise. Vzhľadom na to, že svojho konkurenta služby plánuje ohlásiť Sony plne očakávam, že Microsoft bude ešte agresívnejší pri získavaní „Day 1“ hier ako v roku 2021. Bude chcieť ukázať, že ich služba je tá lepšia a uľahčiť tak rozhodovanie u hráčov, ktorí sa rozhodujú podľa toho, koľko im ktorá konzola dá za čo najmenšie množstvo peňazí.

Už teraz vieme, že v deň vydania pribudnú do služby hry Total War: Warhammer 3, Redfall, Stalker 2: Heart of Chernobyl, Atomic Heart, Slime Rancher 2, A Plague Tale Requiem, Starfield, Pupperazzi, Space Warlord Organ Trading Simulator, Replaced, Somerville, Eiyuden Chronicle: Rising,  Scorn, Sniper Elite 5, Pigeon Simulator a Trek to Yomi a už aj toto je poriadna nádielka. Určite sa však bude rozširovať.

Fajn by však bolo, keby Microsoft porozmýšľal nad nejakou formou rodinného plánu pre službu Xbox Game Pass. Hlavne pre rodiny, kde chce službu využívať viacero hráčov na viacerých zariadeniach by to bolo viac ako vhodné.

Rok dvoch polovíc

Ak by som mal hodnotiť rok Xboxu z pohľadu first-party tak by som ho rozdelil na dve polovice. Prvá bola doslova tragická a Microsoft nám okrem časovej exkluzivity The Medium nepriniesol prakticky nič. Prázdnotu vypĺňal atraktívnymi Day 1 hrami v Game Passe ako MLB The Show a Outriders.

Tá druhá polovica však už dopadla oveľa oveľa lepšie. Dokonca by som povedal, že išlo o najlepší polrok z hľadiska first-party obsahu v histórii Xbox divízie. Microsoft totiž priniesol:

  • Konzolový port Microsoft Flight Simulator – 90
  • Psychonauts 2 – 91
  • Forza Horizon 5 – 91
  • Halo Infinite – 87
  • Age of Empires – 81
  • Deathloop – 88

Zaradil som tam aj Deathloop a to aj napriek tomu, že ide o časovú PlayStation 5 (a PC) exkluzivitu a to preto, lebo Arkane je štúdiom Microsoftu, takže nie je dôvod ju tam nezaradiť. Každopádne, mojou pointou je, že ak je vašou najhoršie hodnotenou hrou roka Age of Empires IV s priemerom hodnotení 81, tak viete, že ste mali skvelý rok. Ešte keby sa Microsoftu podarilo roztiahnuť toto portfólio hier na celý rok a nie na posledných 5 mesiacov roka, tak by sme boli ešte vďačnejší.

Xbox Game Studios už začali chŕliť

Ak vám to z predchádzajúceho odstavca nedošlo, tak slovné spojenie „Xbox nemá žiadne hry“ sa už technicky nedá použiť. Ak nie ste idiotský fanboy modrej značky. Otázne však je, či Microsoft dokáže udržať tempo aj v roku 2022. Je tu veľký otáznik a tak sa poďme pozrieť, čo môžeme od jednotlivých Xbox a Bethesda štúdií očakávať v roku 2022.

  • 343 Industries – Strážcovia série Halo vydali v decembri Halo Infinite a preto bude rok 2022 hlavne o rozširovaní a podpore tejto hry. Stále tam chýba kooperácia v kampani a Forge, takže štúdio bude mať čo robiť.
  • Compulsion Games – Už vieme, že ich ďalší projekt má kódové označenie Project Midnight, no jeho vydanie určite neočakávame na budúci rok. Ohláseniu by sme sa však nebránili.
  • Double Fine – Malé štúdio vydalo svoju veľkú hru – Psychonauts 2 a preto je zrejmé, že rok 2022 strávia hlavami dole a prácami na nových herných projektoch (množné číslo je použité schválne).
  • inXile Entertainment – Tvorcovia Wasteland 3 vyvíjajú steampunkovú RPG hru s pohľadu prvej osoby s kódovým označením Project Cobalt. A aj keď neočakávame jej vydanie v roku 2022, tak odhalená hádam bude.
  • Mojang – Mojang je najväčšou neznámou vrámci XGS. Aj keď vieme, že všetky ich budúce projekty sa budú týkať Minecraftu tak nevieme aké budú a kedy prídu.
  • Ninja Theory – Britské štúdio odpálilo rok 2021 ukážkou Hellblade II, no stále bez dátumu vydania. Preto hru v 2022 určite nečakáme. A nečakáme ani Project Mara, ich druhý herný projekt.
  • Obsidian Entertainment – Obsidian nám v roku 2021 oficiálne oznámil práce na The Outer Worlds II, no v roku 2022 čakáme úplne iné hry. Konečne by bolo fajn vidieť Avowed v akcii a údajne sa dočkáme vydania menšej detektívnej hry Pentiment. A Grounded možno tiež vyjde z Early Access.
  • Rare – Everwild zatiaľ nie je v takej forme, aby ho Rare ukázal a to aj napriek tomu, že hra bola predstavená ešte v roku 2019. Bohužiaľ komplikácie pri vývoji spôsobili veľké zmeny a preto sa hry údajne dočkáme až v 2024. Takže čakáme, že Rare bude v budúcom roku ticho.
  • Playground Games – Ďalšie britské štúdio vydalo v roku 2021 Forza Horizon 5, ktorá patrila k najlepším hrám roka a popri tom pracujú na reštarte RPG hry Fable. Túto hru by sme hádam počas 2022 mohli konečne vidieť v akcii, no veľa by som na to nestavil.
  • The Coalition – Kanadské štúdio oznámilo v roku 2021 prechod na Unreal Engine 5 a podľa zákulisných informácií vyvíjajú pred Gears 6 ešte jeden herný projekt, ktorého by sme sa údajne mali dočkať v 2023. Preto čakáme jeho odhalenie na budúci rok.
  • The Initiative – Ukážu očakávame aj od hry Perfect Dark od štúdia The Intiative. Hra je v plnej produkcii a to s pomocou tvorcov Tomb Raider zo štúdia Crystal Dynamics a keď chcú stihnúť rok 2023 tak je na čase ukázať hru v akcii.
  • Turn 10 – Rok 2021 patri hre Forza Horizon 5 a 2022 by mohol patriť hre Forza Motorsport. Simulačne ladený konkurent Gran Turismo má údajne prísť práve v tomto roku, no oficiálne zatiaľ nič ohlásené nebolo.
  • Undead Labs – Vieme, že štúdio pracuje na State of Decay 3, no neočakávame, že hru uvidíme v akcii v budúcom roku.
  • World’s Edge – Štúdio vydalo v spolupráci s Relic Ent. V roku 2021 Age of Empires IV a v roku 2022 očakávame ďalšiu podporu tejto hry rozšíreniami a vylepšeniami. A možno sa dočkáme aj konzolového portu.
  • Bethesda Game Studios – Je zrejmé, čo bude BGS robiť v 2022. Dokončovať Starfield. A 11. novembra by sme sa mali dočkať vydania tejto očakávanej hry. Nič viac, nič menej.
  • Id Software – V tomto roku začalo prihárať špekuláciám, že id po reštarte série Doom plánuje reštart série Quake. Oficiálne však nič nevieme, no ak je to pravda, tak hádam by sme sa mohli dočkať oficiálneho potvrdenia...
  • MachineGames – Švédske štúdio počas 2021 oficiálne potvrdilo, že pracuje na Indiana Jones hre, no profily vývojárov naznačujú, že nejde o jedinú hru vo vývoji...Povedal niekto Wolfenstein III? V roku 2022?
  • Arkane – Arkane bude patri medzi zaneprázdnenejšie štúdia. Austinská pobočka totiž plánuje vydanie svojej hry Redfall a to už v priebehu leta (osobne tipujeme začiatok septembra) a pobočka štúdia v Lyone zas koncom budúceho roka po vypršaní časovej exkluzivity bude môcť konečne priniesť Deathloop na Xbox Series X/S.
  • ZeniMax Online – Štúdio potvrdilo, že pracuje na viacerých herných projektoch, no ich povaha (budú MMO?) a ani ďalšie informácie nie sú známe. Vieme si však predstaviť, že minimálne jeden z nich bude odhalený na budúci rok.
  • Tango Gameworks – Japonské štúdio dokončuje časovú PlayStation 5 exkluzivitu (hra bude dostupná aj na PC) GhostWire Tokyo a Xbox hráči si na ňu budú musieť počkať ešte ďalší rok. Či sa však dočkáme aj nového ohlásenia na budúci rok je otázne.
  • Roundhouse – Toto staro-nové štúdio je úplnou neznámou a vôbec nemáme poňatia na čom pracujú a ani netušíme, či ich uvidíme na verejnosti v roku 2022.
  • Alpha Dog – Štúdio pracuje na hrách pre smartfóny a ich poslednou hrou je Mighty Doom.

Takže, aby sme si to zhrnuli. Oficiálne je na rok 2022 naplánované vydanie Starfield a Redfall. A taktiež Xbox port Deathloop. A PlayStation verziu GhostWire: Tokyo. Neoficiálne sa hovorí o vydaní Forza Motorsport, Pentiment a preto sme zvedaví, či má Microsoft pripravené „ešte“ niečo. Na papieri to totiž nevyzerá zle, no o čosi horšie ako rok 2021.

Quo Vadis, Xbox?

Kam teda kráčaš Xbox? 2021 bol skvelý odrazový mostík a jasným dôkazom, že Xbox sa „preč“ nechystá. Práve naopak. Investície narastajú, služby rastú a Game Pass je stále bezkonkurenčný s ohľadom na hodnotu, ktorú za mesačný poplatok ponúka. A preto Microsoft nemá dôvod opúšťať to, čo funguje.

Rozbehli sa konečne aj first party hry a to je len a len dobré. A čo je ešte lepšie, že tie first party hry nedopadli ako Crackdown 3 alebo State of Decay 2 a išlo o hry, ktoré bojovali o ocenenia najlepších hier roka. A to ukazuje na fakt, že Microsoft kráča správnou cestou. Teraz ešte zvýšiť kvantitu vydaní, presvedčiť Todda Howarda nech má Starfield menej bugov ako Fallout 76 a máme postarané na zaujímavý rok 2022.

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk