Herný svet sa mení a hráči sa menia s ním.
Mnoho ľudí by povedalo, že herný rok 2021 bol na pomery množstva kvalitných hier celkom…podpriemerný. Nie, že by sa nevyskytli kvalitné hry, to nie. Akurát chýbali tie créme de la créme. To však neplatilo pre udalosti…tých bolo požehnane.
Activision Blizzard je jedna veľká tragédia
Ak by som mal prstom ukázať na dve spoločnosti, ktoré zažili doslova tragické roky, tak by som asi ukázal na CD Projekt a Activision Blizzard. No nakoľko kopať do CD Projektu už tak trochu vyšlo z módy, tak ideme smerom do pelechu hriechu s názvom Activision Blizzard.
Doslova tragédia nad tragédiu. Ale poďme pekne po poriadku. Prečo?
Možno preto, že z jednej strany vydavateľstva s názvom Activision sa stáva továreň na Call of Duty. Keď už aj EA pochopilo, že diverzifikácia portfólia je veľmi potrebná, tak Activision stavil doslova všetko na Call of Duty. Všetky podporné štúdia doslova stiahol z iných projektov, len aby sa im podarilo tento rok neporušiť tradíciu s názvom „Čo rok, to nové Call of Duty.“ A viete čo? Podarilo sa to. Podarilo sa im vydať podpriemerný a zabugovaný Vanguard a už aj množstvo hráčov začína mať série plné zuby. A to je problém. Lebo len aby som pripomenul, sme v kapitalizme. Rast je kľúčom. A keď vaša hra predá výrazne menej ako predchádzajúci diel v minulom roku, tak máte zarobené na problém. Hlavne keď neprodukujete NIČ INÉ AKO CALL OF DUTY!!!!
Asi najviac ma to mrzí kvôli tomu, že sme sa mohli dočkať okrem Call of Duty aj iných hier. Zaujímavých hier. Lenže to by Activision musel fungovať inak ako na princípe totálnej maximalizácie zisku.
Poďme však na druhý breh rieky. Blizzard. Tam je situácia snáď ešte horšia. Odhliadnuc od faktu, že okrem remasteru prastarej hry a skapínajúceho World of Warcraft nedokázal Blizzard za posledné obdobie vydať nič, čo by stálo za zmienku. A Diablo 4 a Overwatch 2 sú za horami a dolami.
Ba čo viac, celá spoločnosť sa dostala do veľkých právnych problémov. Obvinenia zo sexuálneho obťažovania, sexizmu a rasizmu nie sú v hernom priemysle v poslednej dobe celkom bežné, no tu začína doslova horieť. Vedenie vydavateľstva totiž vedelo a tolerovalo správanie svojich popredných zamestnancov, ktorí sa…aby sme to povedali priamo…správali ako prasatá.
A to sa už zakryť nedalo. A tak sa začali čistky. Odišlo mnoho popredných dizajnérov, McCree z Overwatch sa musel premenovať a rovnako aj množstvo iných NPC postáv z Blizzard hier. Odísť musel dokonca aj šéf Blizzardu. Lenže to veľa nevyriešilo.
Neskôr sa totiž prišlo na to, že ešte stále šéf Activision Blizzard Bobby Kotick taktiež o všetkom vedel a dokonca kryl previnilcov. A aby toho nebolo málo, tak ženskej šéfke Blizzardu ponúkol menší plat ako jej mužskému kolegovi. A tá tak dala výpoveď.
Zamestnanci to nemajú jednoduché, pretože vytlačiť Koticka z pozície šéfa Activision Blizzard bude pri súčasnom zložení správnej rady takmer nemožná úloha. Keď si Kotick nevstúpi do svedomia. A nejak ružovo to v tomto prípade nevidíme.
Prečítajte si tiež
Šéf Activision Blizzard rezignuje „ak nenapraví problémy“ v spoločnosti
Konsolidácia pokračuje a pokračovať bude
Ak ste si mysleli, že to, že Microsoft kúpil v roku 2020 (technicky kúpu dokončil až v 2021) Bethesdu za 7,5 miliardy bola pecka, ktorá rozvírila akvizičné vlny v hernom priemysle, tak ste uhádli správe. Pretože to, čo sa udialo za posledných 12 mesiacov sa nedá označiť inak ako pekné šialenstvo.
Kde začať? Spomínali sme, že Microsoft technicky dokončil akvizíciu Bethesdy až v marci tohto roka. Teraz je už však všetko spečatené. Starfield je exkluzivitou, Redfall tiež a ďalšie hry budú pribúdať. No následne prišlo ticho. Microsoft žiadnu ďalšiu akvizíciu v roku 2021 neohlásil, čo bolo prekvapujúce, pretože šéf Microsoftu Satya Nadella tvrdil, že ešte neskončili. No na druhej strane asi by bolo fajn začleniť najprv Bethesdu a potom sa pustiť na ďalší lov. Cieľov je určite požehnane.
Oveľa aktívnejším bola spoločnosť Sony, ktorá sa zobudila z akvizičného spánku a v roku 2021 kúpila rovno päť herných štúdií. Problém je akurát to, že dve z toho sú čisto podporné (Valkyrie a Nixxes) a ďalšie tri už boli aj tak spájané s PlayStation konzolami a pripravovali PlayStation exkluzivity. Takže vlastne sa technicky nič nemení. Bluepoint, Firespite a Housemarque sú však už na dlhú dobu spojené so Sony a PlayStation 5.
EA dokončilo akvizíciu Codemasters a pridalo mobilné spoločnosti Glu a Playdemic Studios a navyše otvorili niekoľko ďalších štúdií, takže tento vydavateľ je tiež vo fáze expanzie.
To nás však privádza k dvom spoločnostiam, ktoré doslova zametajú so svojimi účtami. Čínsky gigant Tencent totiž v roku 2021 investoval do viac ako 100 herných spoločností po celom svete. Niekde kúpil menšinový podiel, niekde kúpil kompletne celú spoločnosť. A to dáva zmysel. Tencent je najväčšou hernou spoločnosťou na svete a okrem iného vlastní Riot Games (Legaue of Legends) či 40% podiel v Epic Games. V tomto roku získali podiely v spoločnostiach Yager Development, Fatshark, Sumo Group, Bloober Team, Kadokawa Corp (From Software), Turtle Rock Studios, Game Science, Playtonic Games, Remedy Interactive, Bohemia Interactive, Klei Entertainment, Dontnod Entertainment.
Ešte väčšie „šialenstvo“ však predviedol Embracer Group. Ten kúpil okrem iného tvorcov série Borderlands, Gearbox Software, tvorcov remaku KOTOR Aspyr Media, spoločnosti Kaiko, Demiurge Studios, Ghost Ship Games, Zapper Games, 3D Realms, Perfect World a množstvo ďalších. A obnovili štúdio Free Radical Design.
Prečo? Herný priemysel je na svojom pomyselnom vrchole ku ktorému dopomáha pandémia. Preto keď chce niekto predávať, tak teraz je najlepšia príležitosť. Tá navyše spôsobuje vysokú infláciu a pre spoločnosti je preto lepšie investovať niekde peniaze, ako nechať ich znehodnocovať v banke. A presne to je dôvod, prečo toto všetko bude pokračovať aj v roku 2022. Nie je dôvod, aby to nepokračovalo.
Prečítajte si tiež
Ďalší masívny nákup: Čínsky Tencent kúpil tvorcov Back 4 Blood
COVID v 2021
Covid náš každodenný. Ani bežná dostupnosť vakcín nezabránila tomu, aby táto pandémia roztrhala svet na franforce a ak bude rok 2021 známy niečím, tak to budú herné odklady. Úprimne, už v úvodných mesiacoch tohto roka sme prestali rátať, koľko herných odkladov bolo ohlásených pretože ich bolo neúrekom.
COVID si urobil doslova dobrý deň z vyhlásenia Jima Ryana (šéf Sony) o najlepšom prvom roku po vydaní konzoly PlayStation v histórii. Áno, Sony vydalo Returnal, Destruction All Stars a Ratchet & Clank: Rift Apart, no keby tu nebol COVID, tak by sa k tým hrám pridali asi aj God of War: Ragnarok, Gran Turismo 7 a Horizon Forbidden West.
Warner Bros. tiež nedopadol najlepšie a musel odložiť aj Hogwarts Legacy a Gotham Knights. A keď sme už pri odkladoch a COVIDe, tak ani odklad nepomohol takému Battlefieldu, ktorý dopadol tak ako dopadol aj vďaka komplikáciách, ktoré pri vývoji hier spôsobuje COVID.
Navyše, dnes je situácia taká, že vývojári a vydavatelia sa doslova boja dať na verejnosť čo i len náznak dátumu vydania, pretože vedia aký komplikovaný je vývoj. Vyskytlo sa iba málo hier, ktoré boli ochotné prezradiť dátum vydania ďaleko dopredu (napríklad S.T.A.L.K.E.R. 2 a Starfield) a aj tie sa často aj tak nakoniec dočkali odkladu.
Toto však bude pokračovať naďalej. COVID mutuje, vakcíny slabnú a to bude spôsobovať ďalšie a ďalšie problémy.
Prečítajte si tiež
Odklad Halo Infinite o rok so sebou priniesol „obrovský tlak“
Konzoly kde ste?
Je to síce možno neuveriteľné, ale aj rok po vydaní konzol sa stále tieto mašiny nedajú bežne kúpiť v obchodoch. Česť výnimkám. Najsmutnejšie na tom všetkom je však fakt, že stále netušíme, kedy sa táto kríza polovodičov skončí. Najprv sa hovorilo o druhej polovici 2021, potom sa to posunulo na začiatok 2022 a teraz už Intel tvrdí, že skôr ako 2023 sa táto kríza neskončí.
Výhodu tak majú zariadenia, ktoré potrebujú menej súčiastok a sú jednoduchšie na výrobu. Nintendo Switch a Xbox Series S. Nintendo doslova valcuje v predajoch Sony a aj Microsoft a to primárne preto, že má čo predávať. Microsoftu sa zas vyplatila stávka na malé, menej výkonné zariadenie bez mechaniky…pretože menší čip = viac čipov na waferi a menej komponentov znamená ľahšiu výrobu. Aj preto sa Xboxu podarilo počas posledných dvoch mesiacov preskočiť predaje PlayStation. Lebo taktiež má čo predávať.
Navyše, na čipovú krízu doplatil aj Microsoft, ktorý časť čipov pre Series X dopravoval do svojich dátových centier za účelom upgradu svojej streamovacej služby. A Sony zas poľavilo zo svojho rekordného tempa predávania PlayStation 5 a konzola tak v súčasnosti spadla za tempo predaja PlayStation 4. Nie že by o PlayStation 5 nebol záujem…ale viete…
Všetko toto má veľké následky aj smerom k hrám. Je iba logické predpokladať, že cross-gen obdobie sa natiahne na dlhšiu dobu, pretože málokto chce vydať svoje hry na platformy, ktoré nemajú toľko predaných kusov, ako sa očakávalo. A vzhľadom na tvrdenia Intelu to vyzerá, že skalperov čaká ešte niekoľko mesiacov radosti a veselosti.
Prečítajte si tiež
Nedostatok konzol je tak tragický, že ho pociťujú aj vývojárske štúdiá
Valve a Steam Deck idú vypáliť rybník
Do tohto prostredia „čipovej krízy“ sa Valve rozhodlo vstúpiť do sveta handheldov so zariadením Steam Deck. A aj keď sme sa zariadenia mali dočkať už v decembri…tak viete…kríza čipov.
A tak si budeme musieť počkať na február. Tak či tak, ide o pokus, ktorý treba pozorne sledovať. Totižto, jedným z mnohých dôvodov, prečo je Switch tak populárny je možnosť jeho prenosu a ak na Steam Decku podarí vytvoriť niečo podobné v PC priestore a to „niečo“ sa bude predávať, tak si vieme predstaviť, že nás v blízkej budúcnosti čaká plejáda podobných zariadení v rôznych cenových hladinách.
Valve síce už raz poriadne minulo so Steam Machines, no tentokrát dávame Valve o čosi vyššie šance a čakáme, že do konca budúceho roka Valve predá milióny Steam Deck zariadení. Ak budú stíhať vyrábať. Čo v dnešnej dobe vôbec nie je isté.
Prečítajte si tiež
Valve otestuje všetky Steam hry a ukáže hráčom, ktoré fungujú na Steam Decku
Disney dalo EA konečne košom
KONEČNE! Disney si povedalo, že EA nezvláda svoje Star Wars hry a odobralo vydavateľstvu exkluzivitu na licencované hry v Star Wars svete. Objektívne si môžeme povedať, že EA naozaj svoju rolu nezvládlo. Odhliadnuc od Jedi Fallen Order a Star Wars: Squadrons boli všetky ich Star Wars hry buď zrušené, alebo zakopané pod poriadnou vrstvou kontroverzie.
A ako sa to prejavilo? Disney oživilo Lucasfilm Games a začalo rozdávať Star Wars licenciu ďalším štúdiám. Chvalabohu. A aj keď žiadna hra zatiaľ nevyšla, tak očakávania sú vysoké. Ubisoft Massive napríklad pripravuje Star Wars hru otvorenom svete Aspyr vyvíja remake Star Wars: Knights of the Old Republic a Quantic Dream zas hru Star Wars Eclipse – akčnú adventúru so zameraním na príbeh. A EA údajne stále kuchtí Jedi Fallen Order 2. A aj keď to nie je Star Wars, ale súvisí to s Disney – Machinegames vyvíja Indiana Jones hru, čo je taktiež skvelá správa.
Prečítajte si tiež
Disney vracia do hry značku Lucasfilm Games
Google Stadia smeruje pomaly ale isto do hrobu
Technológia služby Google Stadia je skvelá. Asi málokto vám povie opak. No všetko naokolo smrdí pachom mŕtvoly na cintoríne s názvom „Killed by Google.“ Nič totiž nedodá vašej službe dôveru zo strany konzumentov ako kompletné zatvorenie first-party štúdií, však? A odchody vysoko postavených ľudí…
…a nulová komunikácia zo strany Googlu…
…a kompletná ignorancia služby zo strany Google produktov…
Ani keby sme sa veľmi snažili, tak sa rok 2021 nedá pri pohľade na službu Google Stadia označiť ako úspešný. Prinajlepšom môžeme skonštatovať, že služba prešľapuje na mieste a prinajhoršom mieri do záhuby. Pretože technológia je síce fajn, no kráľom je stále obsah. Pretože zatiaľ čo konkurencia dobieha Google v technológii tak Stadia ich zatiaľ nedobieha v obsahu. A nevyzerá, že by sa to malo zlepšiť.
Prečítajte si tiež
Google Stadia: Státisíce používateľov menej ako sa čakalo a milióny za porty
Apple Epic vojna
Epic Games a Apple sa rozhodli, že už majú dosť nudných životov a preto bude lepšie, keď sa stretnú na súde. Všetko začalo ešte v priebehu minulého roka, kedy Epic uvedomujúc si porušenie pravidiel AppStore pridal do Fortnite mikrotransakcie, ktoré obchádzajú platobný systém Apple. A tak bol Fortnite stiahnutý z App Store na čo reagoval Epic žalobou.
A tak sme sa stretli na súde. A aj keď vás nezaujíma ani Apple a ani Fortnite, tak aj tak bol tento súdny spor zaujímavý. Dozvedeli sme sa hromadu informácií z herného priemyslu ktoré by sa dali charakterizovať ako „špinavé prádlo.“
Dozvedeli sme sa napríklad to, koľko Epic Games platil za časové exkluzivity na Epic Games Store a koľko platil za „hry zdarma.“ Dozvedeli sme sa ako veľmi bolo Sony proti crossplayu a aj to akou dlhou časovou exkluzivitou bude S.T.A.L.K.E.R. 2 a The Gunk.
Akurát škoda, že sa takéto informácie nedozvedáme častejšie.