Bližšia analýza včerajších nových informácií.
Včera Microsoft znenazdajky vypustil bombu v podobe nových a konkrétnych informácií o svojej novej konzole Xbox Series X. A zatiaľ čo zo strany Sony sme sa v posledných mesiacoch dočkali maximálne tak oficiálneho názvu a loga, tak Microsoft už predstavil nie iba to, ako bude konzola vyzerať, ale aj niektoré technické podrobnosti ich „mašiny.“
Na prvý pohľad síce tieto nové informácie neprezrádzajú veľa – hlavne ak vás zaujímajú rôzne špekulácie a „leaky,“ no pri bližšom pohľade môžeme vidieť niekoľko prekvapujúcich informácií a taktiež aj niekoľko veľkých otáznikov, ktoré sa objavili.
Asi najviac sa Microsoft chváli faktom, že ich nová konzola je oveľa viac vyváženejšia, ako všetky doterajšie konzoly od tejto spoločnosti. Pretože aj keď napríklad Xbox One X ponúkal masívny grafický výkon, nič to nemenilo na fakte, že tých 6TFLOP GCN architektúry bolo sprevádzaných AMD Jaguar procesorom, ktorý bol určený pre notebooky. To istí platí aj o PS4 Pro. Tentokrát sa však dočkáme plnohodnotného Zen 2 procesora v kombinácii s najnovšou architektúrou grafických čipov od AMD.
Áno, to je prvé veľké prekvapenie. Microsoft totiž potvrdil, že grafický čip Xbox Series X je postavený na RDNA 2.0, nie na custom verzii RDNA 1.0 ako sa predpokladalo. A implikácie tohto ohlásenia sú obrovské. V prvom rade, RDNA 2.0 má byť omnoho efektívnejšia technológia oproti prvej generácii. Tu však opäť pracujeme so špekuláciami, pretože žiaden AMD produkt postavený na RDNA 2.0 momentálne na trhu nie je, no špekulácie hovoria o tom, že efektivta by mala byť zvýšená až o 50% (aj keď úprimne, 50% znie dosť šialene). Ďalším obrovským benefitom, ktorý ponúka RDNA 2.0 je natívna podpora ray tracingu, čo znamená, že Microsoft pravdepodobne nebude musieť pracovať na „vlastnom riešení.“
Microsoft tak potvrdil výkon 12TFLOP no bez technických podrobností – to znamená, že zatiaľ nevieme či má grafický čip viac CU a nižší takt, alebo menej CU a vyšší takt. Na túto informáciu si pravdepodobne budeme musieť počkať. Dvojnásobný grafický výkon oproti Xbox One X by však mal byť ešte viac umocnený rozdielmi v efektivite medzi GCN a RDNA architektúrou. Pri procesore zas Microsoft už dávnejšie hlásal štvornásobný výkon oproti predchádzajúcej generácii, no v tomto článku to nekonkretizoval.
Ďalšou potvrdenou technológiou je DirectX Raytracing, čo asi neprekvapilo nikoho. Túto technológiu už spoločnosť používa v PC priestore a bola by hlúposť nepoužiť už vyvinutú technológiu v konzolovom priestore. Poslednou „technologickou“ vychytávkou je Variable Rate Shading. Táto technológia umožní vývojárom lepšie rozdeľovať zdroje grafického čipu jednotlivým aspektom na obrazovke, čo by malo priniesť ďalšie zvýšenie framerate bez straty vizuálnej kvality.
Nič nové sme sa nedozvedeli o technológii SSD prípadne o rýchlostiach. Dozvedeli sme sa iba to, že Xbox Series X bude mať SSD disk. Veľký prínos sa taktiež čaká od funkcie Quick Resume, ktorá umožní uložiť „stav“ viacerých hier ktoré môžete následne spustiť prakticky okamžite a vrátiť sa k hraniu. Táto funkcia by mala byť podľa Brada Samsa zo serveru Thurrot následne využitá aj pri xCloud hraní – začnete hrať na konzole a okamžite môžete pokračovať v hraní cez xCloud.
Microsoft taktiež potvrdil práce na znížení odozvy pri hraní. Táto technológia má názov Dynamic Latency Input a Microsoft sa chváli okamžitou odozvou pri hraní. Potvrdená je aj podpora HDMI 2.1, ktorá so sebou prináša v prvom rade Variable Refresh Rate, ktorý eliminuje nutnosť „lockovať“ hry na konkrétny počet FPS. Táto technológia je skôr však hudbou budúcnosti, nakoľko veľmi málo domácností má momentálne televíziu, ktorá podporuje VRR. A to isté plati pre Auto Low Latency Mode.
Otázniky však vyvoláva technológia Smart Delivery. Jej princíp je jasný – kúpite si hru na Xbox Series X a automaticky máte k dispozícii aj verziu hry pre Xbox One (pokiaľ bola hra na túto platformu vydaná) a naopak. Systém navyše vie rozpoznať to akú konzolu vlastníte a stiahne si iba tie súbory, ktoré sú potrebné pre danú konkrétnu konzolu. To všetko znie skvelo…lenže.
Microsoft vôbec nevysvetlil, ako bude v tomto prípade fungovať distribúcia fyzických kópií hier. Ak totiž fyzické kópie hier budú distribuované na BDXL diskoch, tak tie pôvodný Xbox One pravdepodobne neprečíta a tým pádom si aj tak budete musieť celú porciu herných dát sťahovať (nie žeby sme to však teraz nerobili). Na druhej strane, ak budú fyzické hry distribuované na klasických Blu-ray diskoch, tak pravdepodobne nastane problém s ich nízkou kapacitou, ktorá je limitovaná na 50GB. Riešením by možno bola distribúcia na dvoch diskoch, čo by síce asi nebolo ideálne, ale celá táto situácia nie je štandardná. Každopádne, Microsoft prišiel s touto relatívne skvelou technológiou (nebudete musieť platiť 10€ za upgradovanú verziu hry ako pri predchádzajúcej generácii), no zatiaľ nevieme ako bude fungovať, hlavne z hľadiska krabicových verzií hier. Pri digitálnych kópiách pravdepodobne žiadne námietky neexistujú.
Microsoft však taktiež potvrdil, že Smart Delivery je voliteľná funkcionalita pre všetkých 3rd party vydavateľov, čo znamená, že keď sa nájde niekto odvážny, tak je možné, že Xbox Series X verziu tej istej hry si budete musieť kupovať nanovo.
Prečítajte si tiež
CD Projekt: Pri kúpe Cyberpunk 2077 na XOne, máte verziu pre Series X zdarma
Asi predposlednou dôležitou informáciou je potvrdenie spätnej kompatibility naprieč generáciami, kde Microsoft sľubuje lepšie frameraty, rýchlejšie loadingy, vylepšené rozlíšenia a detaily a to bez nutnosti, aby vývojári hier niečo robili. Celé toto vyjadrenie je však príliš vágne na to, aby sa z neho dal spraviť nejaký záver – buď mal Microsoft na mysli primárne hry ktoré fungujú na dynamickom rozlíšení, alebo nemajú uzamknutý framerate, alebo má v talóne nejakú technológiu, ktorá bude hry automaticky vylepšovať.
A posledná informácia je tá, že Halo Infinite bude v deň vydania v službe Xbox Game Pass. Čo sme síce čakali, ale je fajn mať to na „papieri.“
A to je všetko. Nových informácií je celkom dosť, no stále je veľa otáznikov. Stále nevieme dátum vydania, cenu a ani fakt, či sa dočkáme aj „slabšej verzie“ v podobe „Xbox Lockhartu.“ Teraz je však na ťahu Sony. Microsoft je očividne dostatočne sebavedomý na to, aby zverejnil informácie bez toho, aby sa potreboval pozerať poza chrbát. Otázkou však je, či toto sebavedomé zverejnenie informácií znamená to, že vedia ako je na tom Sony, alebo či si jednoducho idú svojim vlastným tempom.