Štúdio Media Molecule už vo svojej prvej hre Little Big Planet dalo hráčom do rúk všetky nástroje potrebné na tvorbu vlastných levelov. Mnoho kreatívnych duší to plne využilo, pričom vďaka ním v hre vytvorili jedinečné zážitky. Teraz sa štúdio rozhodlo vybrať ešte o krok ďalej. V chystanom titule Dreams dajú hráčom totiž úplnú voľnosť.
Nedávno sa nám, rovnako ako tisícom ďalších ľudí, do rúk dostala chystaná PlayStation exkluzivita Dreams prostredníctvom Dreams Creator beta testovania. Zatiaľ v ňom nebol dostupný plánovaný príbehový mód a podpora PlayStation VR, no vývojári nechali komunite voľnú ruku pri hraní sa so všetkými dostupnými nástrojmi. My sme sa do tohto víru kreativity vrhli hlavou napred, aby sme vám zodpovedali všetky otázky obklopujúce túto tajomnú hru pre PS4, ktorá zároveň nie je tak úplne hrou.
Od roku 2013, keď sme prvýkrát zazreli to, čo sa dnes volá Dreams, mali ľudia na perách jednu otázku: „O čom táto hra vlastne je?“ Ak by sme ju mali popísať v krátkosti, nejde o hru v pravom zmysle slova. Je to primárne nástroj na tvorenie a zdieľanie virtuálneho obsahu všetkého druhu. V Dreams sa už nedajú vytvárať iba vlastné levely, v Dreams môže ktokoľvek vytvoriť čokoľvek, čo si zmyslí. Ide vlastne o herný engine podobný Unity či Unreal Engine, obohatený o nástroje na jednoduchú tvorbu 3D modelov a hudby, maľovanie, animovanie, skriptovanie a všetky ďalšie veci, ktoré sú potrebné na tvorbu hier v jednom ucelenom editore.
Predtým, než som Dreams vyskúšal, som si nevedel predstaviť, ako chcú vývojári toto všetko umožniť na hernej konzole. Ako som ale postupne prechádzal skvele pripravenými tutoriálmi, začal som si uvedomovať, ako intuitívne a jednoducho sa všetko ovláda. Možno vás zaujíma, ako sa dá v editore orientovať bez myši. Tá bola nahradená gyroskopom Dualshocku, ktorý ovláda pozíciu chlpatého kurzora na obrazovke. Hoci si to vyžaduje istý čas, po tom, ako si naň zvyknete, budete premýšľať, prečo ho nevyužíva viac hier.
Na um vám asi príde aj otázka, ako sa dá programovať bez klávesnice – hry predsa musia obsahovať tisíce riadkov kódu. Nuž, ani tu Dreams nemá problém a programovacie jazyky nahrádza akousi grafickou reprezentáciou cyklov, podmienok, časovačov a všetkých ďalších potrebných funkcionalít súčiastkami, ktoré sa prepájajú káblikmi do obvodov. Tie vo forme mikročipov vložíte priamo do hernej scény, pripojíte k nim objekty, ktoré majú ovplyvňovať a máte vybavené. Ako skúsenému programátorovi mi z tohto systému spadla sánka. Videl som už zopár pokusov o vytvorenie takéhoto grafického systému na programovanie, no všetko to boli iba hračkárske projekty. V Dreams je grafické skriptovanie nielen premyslené do detailov, no najmä reálne použiteľné.
Audio editor je veľmi podobný klasickým softvérom na úpravu hudby a nemali by ste mať problém vytvoriť v ňom akúkoľvek skladbu. Titul umožňuje pri tvorbe hudby použiť vlastné efekty nahrané mikrofónom alebo obrovskú knižnicu zvukových efektov a nástrojov. Vytvárať 3D modely je zasa možné skladaním prefabrikovaných tvarov či voľným modelovaním. To ma zaujalo hlavne v kombinácii s kamerou a PS Move ovládačom, ktorým som voľne pohyboval v priestore a vytváral tak za pár sekúnd lepšie skulptúry, ako som vedel spraviť v tradičnom editore na počítači za celý semester princípov počítačovej grafiky.
Aj najlepší editor by však bol nanič, ak by ste sa na svoje výtvory mohli pozerať len vy. Dreams je preto okrem nástroja na tvorenie aj sociálnou sieťou na zdieľanie vytvoreného obsahu, či už ide o hry, modely, skladby alebo maľby. Všetko je zdieľateľné, lajkovateľné, ale čo je najdôležitejšie – remixovateľné a znovu použiteľné. Vo svojich výtvoroch tak môžete bez problémov použiť čokoľvek od iných tvorcov a zároveň budú automaticky pridaní ako spoluautori. So spolubývajúcim sme napríklad v priebehu pár minút hodili dvoch dinosaurov do krajinky a zapojili im namiesto revu štekanie psa a mňaukanie mačky. Všetko sme jednoducho zobrali od komunity, spojili a niekoľko minút sme sa s dinosaurami naháňali a bavili na absurdnosti nášho výtvoru. To všetko za rovnaký čas, ako by sme v Unity ešte len importovali modely.
Ak by ste však aj v Dreams nechceli nič tvoriť, môžete stráviť hodiny jednoducho listovaním kvantami hier a iných výtvorov, ktoré má na svedomí komunita. Základnou hrou, ktorú dokáže ľahko vytvoriť v Dreams hocikto, je 3D plošinovka. Tam sa však možnosti ani zďaleka nekončia. Už počas beta testovania, ktoré trvalo iba pár týždňov, vytvorila komunita zážitky, v ktorých som lietal vesmírom, jazdil na Hot Rode, strieľal zombíkov, hral ako T-Rex, hrášok, Big Ben, Bayblade či R2-D2 zo Star Wars. Videl som strašidelné horory, rozsiahle RPG, vizuálne romány, kooperatívne i kompetetívne hry pre viacerých hráčov a všetky ďalšie možné i nemožné žánre. Dávno som sa pri hre nebavil tak, ako pri výtvoroch bláznivejších a surrealistickejších ako v najhlbších zákutiach itch.io.
Prečítajte si tiež
Výber zaujímavých výtvorov z Dreams Creator Beta testovania
Pri tvorení v Dreams som si spomenul na prednášku, ktorú som videl minulý rok. Študenti VŠVU v nej ukazovali ich hry a interaktívne zážitky, ktoré pripravovali ako školské zadania a záverečné práce. Spomínali, ako študentky výtvarného umenia vyťahujú z kabeliek učebnice programovania v C# a púšťajú sa do vývoja. Pre takto tvorivých ľudí sa zdá Dreams dokonalým a myslím si, že má potenciál upútať aj pozornosť ľudí mimo herných kruhov.
Jediná moja otázka, ktorá ešte zostala nezodpovedaná a môže mať veľký vplyv na úspech hry, je to, ako plánuje Media Molecule všetok tento obsah regulovať. Už počas bety som narazil na niekoľko veľmi dobrých výtvorov založených na Star Wars univerze, čo by sa asi spoločnosti Disney veľmi nepáčilo, najmä ak by v Dreams začali vznikať lepšie Star Wars tituly, ako vytvorili v EA za posledných 5 rokov. Jediným krokom v tomto smere bolo zatiaľ zakázanie priameho načítania hudby do Dreams, aby sa zamedzilo výskytu licencovaných skladieb. Taktiež si viem predstaviť, že by sa v Dreams mohli po vydaní začať vyskytovať výtvory s pornografickou či extrémistickou tematikou, čo by určite na titul nevrhalo dobré svetlo. V každom prípade, to je zatiaľ hudba budúcnosti a špekulovať o možných riešeniach je starosťou vývojárov.
Po skúške bety môžem s určitosťou povedať, že ide o nepochybne najambicióznejší kus softvéru, ktorý dorazí na platformu PlayStation. Ponúka niečo pre každého, či už chcete tvoriť 2D a 3D umenie, hudbu, zvukové efekty, animované filmy, dizajnovať hry alebo sa jednoducho hrať a prezerať si výtvory komunity. Je ťažké predpovedať, či tento obrovský potenciál nevyjde navnivoč a či ho Sony využije naplno. Odvážnym krokom by určite bolo vydať Dreams zadarmo pre všetkých majiteľov konzoly, prípadne všetkých predplatiteľov PS Plus. Marketing takéhoto produktu je totiž ťažký a bojím sa, že bežného hráča nezaujme, čo by bola škoda. Ak by sa však Dreams dostal do rúk desiatkam miliónov vlastníkov konzoly, mohlo by to úplne pretvoriť tvár značky PlayStation.
Na záver iba malá bodka. V poslednom čase sa veľmi hovorí o spätnej kompatibilite PlayStation 5. Myslím si, že Dreams je možné ľahko označiť za dôkaz, že hry pre PlayStation 4 budú hrateľné aj na PlayStation 5. Media Molecule určite nestrávili sedem rokov na tomto projekte len pre to, aby bolo po roku všetko opustené po vydaní PS5. A ešte jedna vec. Už teraz som presvedčený, že ak sa nič nepokazí, Dreams bude po plánovanom pridaní VR podpory najlepším titulom pre Playstation VR (a možno virtuálnu realitu vôbec).
Galéria