Paris Games Week je odhliadnuc od Gamescomu najväčšia európska herná akcia, na ktorú sa môže bežný smrteľnik dostať. Tento ročník PGW bol ale výnimočný tým, že sa doň rozhodlo zapojiť aj samotné Sony, ktoré ako bolo vidieť ešte počas E3 na túto akciu stavilo veľa a mnoho ohlásení si nechalo práve na tento európsky event. Čo sa dialo na Paris Games Week a ako vyzeralo Sony Playstation Media Preview, to sa dočítate v tejto reportáži od Cokyho.
Pomerne neznáma akcia, akou Paris Games Week je, ironicky priťahuje pozornosť hráčov a novinárov z celej Európy. Osobne som okolo seba bežne počúval jazyky od angličtiny, cez španielčinu, taliančinu až po pomerne ďalekú ruštinu. E3 v Los Angeles je predsa len od ruky a spojením eventu, akým Paris Games Week bol už predtým (bežná návštevnosť tohto herného expa je 300 000 ľudí), organizáciou, ktorá prevyšuje aj svetové akcie, a podporou Sony nabral tohtoročný PGW na obrátkach.
Paris Games Week sa už obvykle konal v priestoroch najväčšieho parížskeho výstaviska (pravdepodobne aj jedneho z top európskych) Paris expo Porte De Versailles. Z vlastnej skúsenosti vám môžem povedať, že PGW je akcia, ktorá sa môže rátať medzi svetovú špicku, a to pravdepodobne hneď po E3 a Gamescome. Kuriozitou ale je, že Sony, ktoré očividne prestalo mať záujem o mainstreamovú publicitu a spájanie sa s eventom, kde boli všetci, sa rozhodli staviť na event, ktorý bude viac-menej ich. Vyvoleným sa tak stal práve Paríž a ich expo…
…a z toho, čo sa dalo vidieť, môžem povedať, že spravili dobre. Celý PGW sa niesol vo farbách a v znamení Sony a ohlásenia, na ktoré herná komunita čakala na E3, otriasali priestormi Grande Arche de La Défense. Poďme na to ale pekne poporiadku:
Paris Games Week:
Našťastie organizátori PGW vedeli, čo robia a jeden celý deň vyhradili pre novinárov. Tým pádom som si mohol veľa vecí mohol v pokoji vyskúšať a priniesť vám z nich svoje pocity.
PGW ako každé správne expo ponúklo niečo pre každého. Akciu takéhoto rázu nemohli obísť, samozrejme, ani najväčšie štúdia, a tak si hráči, ktorí prišli výstavu navštíviť, mohli zahrať to najnovšie z noviniek štúdií ako Ubisoft (Rainbow Six Siege, AC Syndicate, Division), Activision (Black Ops 3), EA – ktorým patril jeden z najväčších priestorov spolu s ich Star Wars Battlefront (pochopíte z fotiek), Microsoft (Halo 5, Rise of the Tomb Raider), Sony, ktorým patrila pekná polovica expa a zahrať ste si tam mohli vyše 20 titulov, Nintendo s obrovským množstvom stánkov, Square Enix, Namco Bandai, From Software a mnohé, mnohé iné.
Množstvo spoločností malo pri svojich stánkoch pripravené Virtual Reality prezentácie a bolo jednoznačné, že VR sa chystá stať novým trendom v hernom biznise. Okolo stánkov s VR ako Oculus Rift či Playstation VR boli hodinové rady a každý si chcel vyskúsať, ako bude budúcnosť hrania vyzerať. Viac o VR sa dočítate v sekcii nižšie.
Samozrejme, to ale všetko nebolo len o hrách a ich hraní, ale aj o všetkom, čo s nimi súvisí.
Partia chalanov prezentovala svojú novú technológiu, pomocou ktorej si viete nasnímať seba, svojich priateľov a známych jednoduchým použitím nejakého smart zariadenia a následne ich vložiť do hier ako Skyrim, GTA V a iných. Naskenovať sme sa nechali aj my a výsledok stál naozaj za to. V nie veľmi dlhej dobe tak možno nastane koniec ručnému vytváraniu postáv na začiatkoch hier a namiesto toho si vyskladáte pomocníkov zo svojich známych.
Celú akciu sprevádzal aj progamingový turnaj, ktorý ale bohužiaľ z dôvodu súčasne sa konajúceho DreamHacku v Rumunsku nepobral veľmi na popularite, no diváci aj tak mohli sledovať niekoľko kvalitných zápasov.
Návštevníci si z výstavy mohli odniesť aj mnoho hodnotných cien, ktoré si mali možnosť vydobiť v turnajoch a hrách jednotlivých štúdií a spoločností, alebo si ich proste kúpili. V ponuke boli obchody od výmyslu sveta. Od herných a geek tričiek, cez tašky, až po šialené parochne, kostýmy a mnoho iného. Obrovský stánok mala na akcii dokonca aj spoločnosť Haribo, ktorá ponúkal pelendreky, kyslé a sladké cukríky v rozmeroch a príchutiach, aké ste ešte zrejme v živote nevideli (viď fotky v galérii).
Jedna celá hala patrila aj najmenším návštevníkom, pre ktorých boli často pripravené atrakcie, ktoré by bežne neodmietol ani dospelák. Aj deti a menší hráči tak mali na celé dni o zábavu postarané.
Paris Games Week je jednoznačne akciou, ktorú by mal každý, kto má o podobné herné eventy záujem, navštíviť. Európa býva často štúdiami a spoločnosťami prehliadaná, no PGW ponúka kúsok svetových akcii, na ktorých ste vždy chceli byť aj u nás.
VR:
Jednou z prvých vecí, ktoré som mal možnosť a hlavne som chcel vyskúšať, bola Virtuálna realita – VR. VR som do včera veľmi neveril a smial som sa z ľudí, ktorých som videl na videách. Mozog a jeho vnímanie sú ale zaujímavá vec a nemohol som byť ďalej od pravdy. Ubisoft vo svojom mini VR stánku prezentoval Lapins Crétins virtuálnu jazdu, ktorú ste síce nijak neovládali, no o to viac ten pocit bezmocnosti vyvolával vo vašej hlave viac ruchu. Išlo v podstate o šialenú jazdu na saniach, kde okolo vás padali kuse ľadovcov, často ste narážali do prekážok, vyleteli ste z útesu, len aby ste na milimeter dopadli na ďalší ostrovček. Pri tom vám v žilách vrelo toľko krvi a adrenalínu, že pokiaľ ste vyslovene nepresviedčali mozog, že skutočne sedíte v kresle, z neho vyskočíte a hľadáte, čoho sa môžete zachytiť. Celý zážitok bol o to realistickejší, že ste sedeli v kresle, ktoré bolo celé uložené na hydralickom zariadení, ktoré sa prispôsobovalo celej jazde, náklonom, výkyvom a nárazom (fotky v galérii).
Osobne si zatiaľ neviem predstaviť veľmi praktické využitie VR v bežnom hraní, no pred touto demonštráciou som si nevedel predstaviť zatiaľ jeho žiadne využitie. Pokrok v tejto technológii ale ponúka Playstation VR. Sony podľa všetkého na svoje VR zariadenie a vývoj vydalo nemalé úsilie a aj veľká časť Playstation Media Preview sa niesla v jeho znamení.
Asi najmarkantnejším oznamením vo VR oblasti bola hra Robinson The Journey, ktorú v spolupráci so Sony pripravuje Crytek. Keď si predstavím pocity z hrania kreslenej jazdy na saniach a porovnám ich s tým, čo by mohla ponúknuť hra, v ktorej okolo vás naživo prechádzaju stovky ton ťažké dinosaury v prehistoriskom svete, a to v spojení s technológiou a grafikou, ktorá neodmysliteľne patrí ku Crytek menu, neviem sa budúcnosti VR a Sony dočkať.
Sony okrem tejto obrovkej novinky taktiež ohlásilo, že aktuálne na VR technológii pre Sony pracuje viac ako 200 vývojárov z celého sveta.
The Division:
Paris Games Week okrem iného priniesol aj možnosť zahrať si hry, ku ktorým sa, bohužiaľ, zatiaľ väčšina z hráčov nedostane. Jednou z nich bol aj The Division, ktorý je aktuálne jednoznačne najočakávanejšou hrou od Ubisoftu a hráči po celom svete sa snažia získať a čakajú informácie skade sa len dá. Osobne som mal možnosť zahrať si jednu hru multiplayerovej časti, kde sa s preddefinovanou postavou dostávate do multiplayerovej oblasti, kde hrá každý sám za seba, spolčuje sa sa do tímov, ale sa aj zrádza – Dark Zones.
Išlo o demo, v ktorom bolo naraz 9 hráčov, ktorý každý ovládal inú preddefinovanú postavu. Každá presne s dvoma zbraňami, dvoma skillmi a jednou úlohou na splnenie – získať konkrétny objekt a so svojím tímom odísť zo zóny použitím privolaného vrtuľníka.
Toto všetko bolo zatiaľ vopred známe z mnohých zdrojov a zdalo sa mi to ako veľmi fajn vymyslené mechanizmy, až pokiaľ som ich neokúsil naživo. Nechcem veľmi kritizovať nedokončenú hru, no z toho, čo som mal možnosť vidieť, moje naozaj veľké nadšenie pre Division z veľkej časti opadlo.
Krátko po vchode do Dark Zone ste nejakým záhadným spôsobom boli spárovaní s ďalšími hráčmi a o ďalšiu krátku chvíľu na to ste už bojovali proti nepriateľskému tímu. To v podstate zahŕňa celý obsah Dark Zone. Mapka bola enormne malá, zosekaná na miniatúrnu arénu, kde ste si pripadali, ako keby ste hrali nejaký obyčajný team deathmatch. Smrť pre vás nič neznamenala a za pár sekúnd po zabití ste už boli späť v boji s rovnakou výbavou akou ste zomreli, často len pár metrov od hlavnej prestrelky. Absurditou boli samotné prestrelky, v ktorých ste na zabitie jedného hráča museli spotrebovať absolútne nelogické množstvo munície. Celý zásobník SMG z 2 metrov väčšinou nestačil na usmrtenie, ak hráč nebol už vopred načatý, alebo ste celý zásobník nevysolili do hlavy. Aj v tom prípade ale hráč nie je ešte mŕtvy, ale len „down“, kedy ho ešte musíte dokonciť, poväčšine použitím ďalšieho zásobníka, inak by ho mohol niekto z jeho tímu oživiť.
Ovládanie celého dema sa nieslo v duchu klasickej Ubisoft hry a grafika, ktorú Ubi prezentuje všade naokolo, sa nekonala. Všetko to síce bolo iba demo, no Ubisoft by mohol prezentovať aspoň niečo, čo je prezentovania hodné. Nie je jasné, či Dark Zones budú vyzerať nejak podobne aj v plnej hre, no ak áno, The Division bude veľmi rozdielna hra od toho, na čo sa všetci tak tešíme.
Just Cause 3:
Just Cause 3 je hra, ktorá určite priťahuje záujem hráčov, ktorí sa radi proste len odreagujú, nechávajú vyhodiť do vzduchu všetko okolo seba, lietajú, skáču si kde sa im chce a pri tom sa nemusia starať o následky. Týmto všetkým nový JC3 neodmyslitelne je a pridanie nových gadgetov a grapling hooku tomu značne pridalo, no nie je všetko tak, ako sa na prvý pohľad zdá.
Hneď po chytení ovládača mi bolo jasné, že niečo nie je v poriadku. Hlavná postava sa pohybuje veľmi malátne a je ironicky veľmi nedynamická. Pohyby, ktoré by ste od JC3 čakali, sú pomalé, namiesto aby boli rýchle a svižné a celé tempo hry je tím dosť brzdené. Až tak akčné kúsky a vstupy ako na traileroch sa tak nekonali a bojový systém, presnejšie umelá inteligencia, boli natoľko tupé, že som si ich tam ledva všimol. Je možné, že na to mala vplyv aj nastavená obtiažnost, no ani znížená obtiažnosť by neospravedlňovala ich absolútne nelogické akcie.
Síce rovnako ako pri Divisione išlo o demo, no rovnako otrasné. Grafika bola tak neostrá a nekvalitná, že sa na to skoro nedalo pozerať a v spojení s nedynamickosťou, bez ktorej snáď JC hra ani nemôže existovať, som ostal len v dúfaní, že toto je naozaj len slabé demo a že v plnej hre naozaj dostaneme všetko, čo sme dostali slúbené.
PlayStation Media Preview:
Sony si pre hráčov pripravilo snáď to najlepšie z celého Paris Games Week. Ohlásenia, ktoré si nechali schované z E3, boli odhalené a hráči PlayStation sa jednoznačne majú na čo tešiť.
Ako som už spomenul vyššie, veľká časť Sony konferencie patrila VR a ich najväčším odhalením bola VR spolupráca s Crytekom a to na hre Robinson The Journey. Okrem toho, že bude hra využítvať VR a vyzerá neskutočne vymakane, sme sa ale veľa detailov nedozvedeli a bude jednoznačne zaujímavé sledovať, čo sa z tohto výborne vyzerajúceho titulu, kde sa prechádzate pomedzi nohy prehistorických dinosaurov a ste lovení Tyrannosaurom, vykľuje.
Fandovia bojoviek si prišli na svoje v ohlásení Street Fightera V, ktorý sa bude niesť vo farbách Sony, pri vydaní 16. februára 2016 ponúkne 16 postáv a jednou z nich bude dokonca šéf Takkenu 7, ktorý prišiel na pódium hneď následne po ohlásení pôsobenia v hre, s vlastným ohlásením noviniek týkajúcich sa Takken 7, ktorý by mal konečne objasniť mnohé otázky príbehu série.
Hneď na to sa ale prešlo ku veľkým veciam. Ohlásená bola nová PlayStation exkluzivita Matterfall, odohrávajúca sa v sci-fi svete, kde bude dôležítú úlohu hrať, ako aj názov napovedá, hmota. Dočkali sme sa síce len CGI trailera, no aj ten vzbudil nemalú vlnu ohlasov, keďže hra v traileri vyzerá naozaj skvelo. Mala by podporovať VR technológiu, no viac ako to sme sa, bohužiaľ, neodozvedeli.
{embed_video }
Čo sme sa ale dozvedeli boli novinky o veľmi očakávanom titule Horizon Zero Dawn. Prezentovaný bol naživo hraný gameplay z hry, v ktorom boli ukazané možnosti taktiky voči hordám robotov a následne možnosti boja proti gigantickým mega elitám. Roboty budú poskytovať váš hlavný zdroj materálov, ktoré budete následne využívať k vyrábaniu bežne potrebných predmetov, no aj upgradovaniu a výrobe novej výbavy.
{embed_video }
Nemohlo chýbať ani odhalenie nových informácii o poslednom diely Uncharted. Multiplayer bol podľa informácii o dosť pozmenený a po prvýkrát sa v online móde dočkáme všetkých hlavných herných postáv, no hlavne ich interakcie medzi sebou počas bojov. Postavy by sa mali medzi sebou počas hry viesť tematické rozhovory. Novinkou majú byť aj nové mystické schopnosti, ktoré ste vo svete Uncharted už mali možnosť vidieť a v multiplayeri by mali ponúknuť úplne nové možnosti hrania, taktiky a stratégie.
Následne prišla prvá veľká bomba nových ohlásení. Keď na pódium nevybehol nikto iný ako sám otec série Gran Tourismo, každému bolo jasné, čo bude nasledovať. Nasledovalo ohlásenie nového dielu GT, konečne pre PlayStation 4. Ten je síce siedmym dielom, no nenesie ho v názve. Nové GT nesie názov Gran Tourismo Sport a dozvedeli sme sa aj prečo. Sony pre nové GT vybavilo nevšednú spoluprácu s FIA. Po vydaní hry budete môcť v GT pretekať skoro profesionálne a tí najlepší si dokonca pôjdu osobne prebrať cenu na odovzdávania cien FIA po boku svetových hviezd F1, akou je jazdec Lewis Hamilton, a ktoré sa koná každoročne pred vianočnými sviatkami. Jazdiť budete buď za svoju krajinu, alebo budete môcť jazdiť a reprezentovať jedného z výrobcov, ktorý je vášmu srdcu najbližší. Nepoznáme síce dátum vydania hry, no dozvedeli sme sa, že beta testing, ku ktorému by mali mať prístup aj hráči, bude prebiehať počas budúceho roku.
Pravdepodobne ešte väčší rozruch spôsobil príchod Davida Caga z Quantic Dream, ktorý prišiel ohlásiť ich nový projekt. Ten nesie názov Detroit a bude to niečo, čo sme od tohto legendárneho PlayStation štúdia ešte nevideli. Tentokrát sa vývojári rozhodli ísť úplne novou tematikou. Nahliadneme do sveta, v ktorom androidi začnú myslieť sami za seba a čo sa stane, keď sa ľudstvo začne obávať, čo to pre nich môže znamenať. Hlavnou postavou bude práve androidka, ktorej sa podarí ujsť do sveta ľudí a jediné, čo chce, je žiť. To ale nebude také ľahké. Dátum vydania ani žiadne bližšie informacie zatiaľ nie sú známe.
{embed_video &feature=youtu.be}
Posledným ohlásením a ukážkou bol titul Wild. V ňom sa dostávame do kože šamana, ktorý k svojim potrebám používa prírodné sily a prírodu samotnú, ako aj zvieráta, ktoré v jeho úlohách napomáhajú každé inou schopnosťou. Úlohy v hre podľa slov vývojárov pôjdu splniť mnohými spôsobmi, ktoré budú také rozmanité, ako tomu dovolí vaša predstavivosť. Hrateľnosť, atmosféra a grafika Wild vyzerali úžasne a v spojení s neobyčajnou tematikou a svetom pôjde jednoznačne o ďalšiu výnimočnú PlayStation 4 exkluzivitu.
Z Paríža sa s vami so skvelými zažitkami a pozdravom lúči Coky a ak budete mať v budúcnosti možnosť, určite si ďalšie ročníky PGW nenechajte ujsť.
Fotogaléria z Paris Games Week a PlayStation Media Preview: