Američan Jason Graves je známy skladateľ videohernej hudby. Jeho začiatky sa datujú od roku 2001, kedy spolu so skladateľom soundtracku k hre Rage, Rodom Abernethyon, skomponoval soundtrack k titulu The Hobbit na konzolu Nintendo Game Cube. Ten sa niesol v typickom fantasy podklade a oproti terajšej Gravesovej tvorbe vám môže pripadať netradične.
Jason Graves si podľa vlastných slov veľmi zakladá na originalite použitých hudobných nástrojov, čo potvrdzuje aj priložené video z čias, kedy komponoval soundtrack k rebootu série Tomb Raider od štúdia Crystal Dynamics.
{embed_video }
Rovnako si môžete prezrieť obrázok hudobného nástroja, na ktorom tento soundtrack vznikal.
Je očividné, že na rozbeh a získanie mena potrebuje skladateľ dokázať, že na to má, aby sa mohol posunúť na ďalší level. Gravesovi sa to podarilo až v roku 2007, kedy komponoval pre menej úspešný titul Blacksite: Area 51 (soundtrack bol jedným z mála pozitív) a neskôr aj pre známu sériu Ubisoftu Silent Hunter 4.
Prelomový bol však rok 2008, kde svojím novátorským prístupom všetkých očaril pri soundtracku novej IP od EA s názvom Dead Space. Strašidelné zvuky, podporované sláčikmi z jeho autorského pera, dotvárali jedinečnú atmosféru na lodi USS Ishimura a definitívne tak zaradili Jasona Gravesa medzi elitu videoherných skladateľov. K tomu si pribalil cenu BAFTA za najlepší soundtrack v roku 2008. Veľa ľudí však považuje tento OST za nepočúvateľný mimo hry, no nájdu sa aj ľudia, ktorí si ho vychutnávajú plnými dúškami.
V roku 2009 sa už ponuky hrnuli, a tak v tomto roku skomponoval napríklad OST k RPG Alpha Protocol, k datadisku k Silent Hunter 4, ale aj k titulu od štúdia Time Gate, Section 8. Všetky do väčšej miery potvrdili všestrannosť skladateľa a otvorili mu cestu k ďalším projektom.
V roku 2010 pokračovala jeho spolupráca s EA a Ubisoftom na tituloch Silent Hunter 5 a Command & Conquer 4: Tiberian Twillight. OST k rozlúčke s C&C univerzom sa niesol v podobnom štýle ako Dead Space, akurát autor zjemnil strašidelné tóny. Soundtrack tak pôsobí prístupnejšie a viac maximalisticky ako ten k hororu od Visceral Games.
Rok 2011 sa niesol najmä v komponovaní soundtracku k pokračovaniu série Dead Space, no popritom stihol Graves skomponovať aj hudbu k nie príliš vydarenému pokračovaniu série Fear s poradovým číslom 3. Spolu s Timom Wynnom skomponoval hudbu k tretiemu dielu série Dungeon Siege. Popritom pokračovala jeho spolupráca s Ubisoftom, tentokrát na sérii Heroes: Might&Magic, kde dostal na starosť soundtrack k šiestemu pokračovaniu spolu s ďalšími troma skladateľmi.
V záplave toľkých titulov si dokázal zachovať originalitu, čo je v dnešnej dobe veľmi cenné. Rovnako pokračoval aj v roku 2012 so soundtrackom k hre Resistance: Burning Skies na PS Vita, ktorý zo všetkých najviac pripomína atmosféru Dead Space.
Síce sa môže zdať, že jeden soundtrack za rok je málo, ale Jason Graves počas celého roka usilovne pracoval, aby nám začiatkom roku 2013 priniesol soundtracky v priebehu dvoch mesiacov. Najprv to bolo ukončenie trilógie Dead Space, na ktorú si EA okrem neho privolalo aj ďalšieho skladateľa, Jamesa Hannigana. Celá séria sa priblížila viac k akcii ako k hororu, čo je citeľné aj na soundtracku.
Ďalším jeho dielom je soundtrack k očakávanému rebootu série Tomb Raider, kde opäť pracoval sám a vydarene doplnil snahu autorov o surový zážitok neznámeho ostrova, na ktorý sa Lara dostane.
Posledným uverejnením projektom tohto skladateľa je prekvapujúco hudba k DLC rebootu série DmC: Devil May Cry s dodatkom Vergil’sDownfall. Prekvapujúce je to najmä z toho dôvodu, že soundtrack k pôvodnej hre malo na starosti holandské D&B zoskupenie Noisia, čo znamená v praxi absolútne odlišný štýl soundtracku ako v pôvodnej hre.
Momentálne (podľa zákulisných špekulácií) pripravuje soundtrack k Prey 2 spolu s dvorným skladateľom Bethesdy, Markom Morganom. Nakoľko však bol vývoj titulu už dávnejšie prerušený, budúcnosť soundtracku v tomto projekte je viac ako otázna.