RECENZIA: Godfall - Destiny v kombinácii s hack&slash akciou. Nápad zaujímavý, ale ako to vyzerá v realite?

RECENZIA: Godfall - Destiny v kombinácii s hack&slash akciou. Nápad zaujímavý, ale ako to vyzerá v realite?

Vydanie PS5 so sebou prináša aj jednu úplnú novinku na trhu, a tou je Godfall. Na papieri celkom zaujímavý nápad spojenia loot mechaník Destiny a RPG sveta, s akciou a bojovými mechanikami hack and slash hier. Ak ste hru sledovali na videách, myslím, že zaujala väčšinu z vás, no ako všetci vieme, nie všetkému na videách sa dá veriť. Ako je to teda v skutočnosti?

Hneď po zapnutí Godfall ostanete určite očarení. Skvelá animačka predstavujúca naozaj celkom fajn príbeh vás prenesie do zaujímavého fantasy sveta a podobne sú na tom aj prvé okamihy, keď sa dostanete k ovládaniu. Čaká vás krásna grafika skombinovaná s veľmi príjemne navrhnutým svetom, atmosférou, zaujímavou hlavnou postavou a zápletkou. A po zopár prvotných tutoriálových súbojoch, ktoré vás učia základné herné techniky, sa naozaj bavíte. Bojový systém vyzerá skvelo, ovláda sa ešte lepšie, je zábavný a všetko do seba naozaj výborné zapadá.

Takto to, úprimne, pokračuje hodiny a hodiny. Svet Godallu vás prevádza nádherne prepracovanými prostrediami, ktoré na PS5 vyzerajú skvostne a hra sa hrá výborne. Naberáte nové časti výbavy, upgradujete svoje skilly a že budete mať čo robiť, je vám jasné hneď po otvorení inventára. Levelovací systém Godfallu je naozaj rozmanitý a každý si v ňom nájde to svoje. Postupne si viete odomykať mnohé pokročilejšie bojové taktiky , no nič nie je zadarmo. Nie sú to len obyčajné skilly, ale veci častí comba, ktoré musíte zaujímavo a efektívne využívať. Práve tu sa skvelo prejavuje hack and slash časť hry, kde je rozdiel medzi úspechom a neúspechom doslova vo vašich rukách a v schopnosti všetko vo vašom arzenáli využívať čo najlepšie, najefektívnejšie a, hlavne, v správny moment. Tento systém skillov ešte naviac dopĺňajú rozmanité efekty, ktoré v sebe skrývajú časti výbavy a na základe ktorých viete vytvárať naozaj ohromne silné “buildy” postáv. Od zmrazovania nepriateľov a ich následného roztrieštenia cez jedy, oheň, critické útoky – možností a kombinácií je nespočetne veľa, no bude vás to stáť čas a úsilie, kým dosiahnete tú pravú synchronizáciu všetkých efektov a zistíte, ako ich chcete využívať.

Podobne je na tom aj samotný arzenál, ktorý hra ponúka. Na výber máte niekoľko takzvaných Valorplate brnení, ktoré úplne zmenia a redefinujú vašu postavu. V podstate si to môžete predstaviť ako zmeny povolania vašej postavy. Práve tieto brnenia a ich efekty budú tvoriť základ pre vaše budúce buildy.

Tam ale, samozrejme, nekončíme. Na svoje si príde každý aj v oblasti zbraní – od mečov cez sekery, masívne kladivá, kopije. Každá ďalšia časť výbavy ponúka špecifický štýl hrania a naraz môžete rýchlo striedať medzi dvom zbraňami. Pridajte k tomu ešte špecificky fungujúci štít, prstene, talizmany a vašej fantázii tak ostanú otvorené dvere, pre tie najšialenejšie možné kombinácie efektov.

To všetko naozaj v hre nájdete. V teórii to znie skvelo, no nie všetko je také ružové, ako sa na prvý pohľad javí. To ale začnete pociťovať a chápať až v neskorších fázach hry, keď sa aj nároky na náročnosť a váš skill zvýšia. Zrazu začnete vidieť a cítiť v bojovom systéme nedostatky a čím ďalej v hre ste, tým väčšie sú. Je to naozaj škoda, lebo všetko vyššie spomenuté skutočne vyzerá a funguje skvelo, no vývojári to úplne nedotiahli do konca. Vzhľadom na to, že hra a váš úspech v nej (v neskorších fázach záleží čisto na vašej schopnosti a reakciách) vám sama hádže pod nohy polená, asi najväčším problémom je, že sa vám začne stávať, že hra za vami proste nestíha. Predstavte si, že máte ťažký súboj, svoju postavu skvelo ovládate, bojujete s nepriateľom, no pritom už vidíte, že sa budete musieť brániť inému útoku, alebo potrebujete niečo rýchlo zmeniť a použiť iný útok. Bohužiaľ, nepodarísa vám to a doplatíte nato schytaním damagu od nepriateľa. Godfall, žiaľ, z nejakého dôvodu nevie dostatočne rýchlo reagovať na vaše reakcie, a tak sa stane, že aj keď ste stlačili vyblokovanie, to nenastane alebo nastane prineskoro. Toto sa vám bude stávať až príliš často, či už pri vyhýbaní sa útokom nepriateľov, alebo kombinovaní tých vašich. Hra, bohužiaľ, nedisponuje takzvaným “input queue”, a nevie tak správne a dostatočne rýchlo zaznamenať a nasledovať vaše vstupy do ovládača, čo robí boje naozaj frustrujúce a nepríjemné. Nič nedokáže nahnevať viac ako pocit, že ste zareagovali správne, no aj tak na to doplatíte. Žiaľbohu, čím ďalej sa v hre dostanete a čím vyššie budú nároky na vaše rýchle reakcie, tým citeľnejší bude tento problém a úplne to pokazí celý zážitok z bojového systému, ktorý sa zrazu namiesto skvelo plynulého stáva frustrujúcim. A práve plynulosť je jedna z vlastností, na ktorej musí byť každá hack and slash hra založená. Snažíte sa spustiť kombo pomocou L1+X hneď po ukončení útoku? Smola. Namiesto toho sa zrazu ocitnete v blokovacom postoji (L1) a zostanete stáť na mieste ako skvelý terč…

Toto je, jednoznačne, jedným z najväčších problémov hry – hlavne pre hráčov plánujúcich hrať end-game obsah, ktorý je naozaj náročný a vyžaduje plynulé hranie.

Ak plánujete hru len odohrať ako klasickú príbehovku, pravdepodobne vás to až tak hnevať nebude. Dá sa s tým žiť. No Godfall nie je vyrobený ako singleplayerovka na jedno prejdenie. Po ukončení príbehu sa vám odomkne nemalá časť end-game obsahu a vtedy sa začne naozajstná “loot and shoot” mánia a to pravé vytváranie perfektného buildu z Legendary zbraní a časti výbavy. Ak poznáte Strikes a Raids z Destiny, tak v podstate budete ako doma. Obmenené časti misií s novými nepriateľmi, pravidlami a zmenenými bossmi, ktorí sú naozajstnou skúškou vašich schopností, a je dosť možné, že dokonca budete musieť úplne prekopať celú svoju postavu od základov. To radšej ani nehovorím o poslednom bossovi, ktorý je na najvyššej obťažnosti dobrým receptom na ovládač v telke a následné zúfalstvo. A to radšej nechcite vidieť jeho pozmenenú verziu po dohratí hry…

Ak by vám nestačilo ale ani to, môžete sa pokúsiť o ultimátnu výzvu The Tower – pred dohratím hry 10-poschodová výzva, kde viete získať skvelé kúsky výbavy, no po dohratí v princípe nekonečný dungeon s tými najvzácnejšími kúskami z hry. Má to len jeden háčik. Musíte dostatočne dlho zostať na žive...

Je naozaj škoda, že v podstate skvelo prepracovaný koncept kazí takáto maličkosť, ktorá ale v konečnom dôsledku robí veľké problémy v celkovom pocite z hry.

Našťastie ale nie je všetkým dňom koniec. Nejde o nič, čo by sa nedalo upraviť patchom alebo updatom, a keď vývojári chcú, aby sa z hry stal aspoň aký-taký úspech a aby ju ľudia hrali aj po dokončení príbehu tak, ako bolo zamýšľané, tak to, snáď, opravia.

Ak vás ale hra nebude baviť v stave, v akom je, stále máte možnosť prizvania si dvoch kamošov ,a hru tak môžete prechádzať celú v partii troch hráčov. Smutné však je, že keď kamošov na PS5 nemáte, tak si COOP nezahráte, keďže Godfall nemá zabudovaný matchmaking. Ďalšia úplne nelogická voľba v hre, ktorá vyslovene chce, aby ste ju hrali dlhé hodiny aj po dohratí.

Naše hodnotenie

Ako sa to teda dá zhrnúť? Godfall od prvého momentu vyzerá skvelo – krásna grafika, skvelá atmosféra, zaujímavý svet i príbeh a bojový systém. Ak plánujete hru len prejsť a odložiť ako singpleyaerovku, určite sa zabavíte, no to nie je to, na čo bola hra vymyslená. Príbeh samotný vám nezaberie veľa času a naozajstná hra sa začína po jeho skončení. Tam ale prichádza problém neresponzívnosti ovládania a frustrácie z toho, že hra nevie dosť rýchlo reagovať na vaše ovládanie. Jediné, čo nám ostáva, je dúfať, že to vývojári opravia, pridajú matchmaking a konečne si naplno užijeme zážitok tak, ako bol myslený od začiatku.

Klady

  • grafika a prostredie
  • rôznorodosť postáv a možností
  • nepriatelia/bossovia a combat systém

Zápory

  • neresponzívnosť ovládania
  • chýbajúci matchmaking
  • krátkosť a repetitívnosť

Informácie o hre

Godfall

Godfall 2020

Aperion je na pokraji zrútenia a vy ste posledný valoriánsky rytier, schopný poskladať Valorplates, legendárne zostavy brnenia, ktoré dokážu zmeniť kohokoľvek na nezastaviteľných majstrov v boji.

  • Platforma: PlayStation 5
  • Žáner: akčné RPG
  • Výrobca: Counterplay Games
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Hypermax

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Zuzana Mladšíková

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk