Unravel - Recenzia

Unravel - Recenzia

Ťažko povedať, či si chce distribútor EA získať srdcia hráčov, ktorí preferujú nezávislé hry, alebo bol z konceptu hry Unravel naozaj natoľko úprimne unesený, že ju zafinancoval a distribuoval. Je to jedno. Výsledkom je to, že pod krídlami EA vychádza hra, akú by ste nečakali.

A nečakali sme ju ani pred rokom na výstave E3. Na tejto megalomanskej prehliadke tých najväčších titulov sa objavil nesmelý vývojár, ktorý nikoho neohúril dokonalou prezentáciou a hollywoodskym trailerom. Hráčov však potešil svojou úprimnosťou, keď prezentoval vznik titulu Unravel. Hry, ktorej hlavným hrdinom je nevýrazná postavička z vlny, ktorá je natoľko malá, že nedokáže preskočiť mláku bez toho, aby sa neutopila. Vlna je však silná zbraň a počas hrania sa stane vaším jediným pomocníkom.

Unravel spadá do kategórie hier, ktoré sú iné. A to natoľko, že hráčov rozdelia do dvoch táborov. Fanúšikovia, ktorí okrem FPS titulov nehrajú nič iné, a vyhľadávajú dynamický, akčný zážitok, budú nadávať. Unravel nemá žiadnu akciu, nemá znovuhrateľnosť a po pár hodinách s hrou skončíte a už sa k nej nevrátite. Hrdina z vlny tejto skupine nedá nič, ale to sa dalo očakávať.

Unravel je titul pre tých „frflošov“, ktorých frustrujú predajné úspechy série Call of Duty a chceli by v hrách viac originality, nápadov a unikátnych zážitkov. Pokiaľ nedáte dopustiť na hry ako Journey, Braid alebo novinku The Witness, hoci všetky majú svoje muchy, potom patríte do tejto druhej kategórie a Unravel môže byť pre vás atraktívnou hrou.
A to aj napriek tomu, že Yarnyho dobrodružstvo je pomerne priamočiare. Ísť stále rovno za nosom a prekonávať prekážky, ktoré nám ľuďom nespôsobujú žiadnu výzvu. Pre postavičku z vlny je však náročné prekonať mláku alebo preskočiť cez veľkú prekážku. Pomáhať si budete vlnou a hoci sa koncept hry počas vášho putovania výrazne nemení, Yarnyho putovanie neomrzí.

Pokiaľ chcete vedieť, čo od Unravelu očakávať, pozrite si niekoľkominútové video so zábermi z hrania, ktoré je súčasťou článku. Hádanky, resp. prekážky sa v rámci jednotlivých úrovní neustále menia, ale spôsob ich riešenia nie. Z vlny si vytvoríte lano, po ktorom môžete šplhať alebo „lietať“ ako Tarzan v džungli. Pomocou vlny si taktiež môžete vyrobiť mostík alebo trampolínu, ktorá vás vystrelí do inak nedosiahnuteľnej výšky. Pri hraní tieto mechaniky fungujú dobre. A aby nebolo putovanie s Yarnym príliš jednoduché, autori využili skutočnosť, že každé klbko sa raz minie. V prípade Yarnyho to znamená, že jeho „dojazd“ je limitovaný zostatkom vlny.

Klbká nie sú po hernom svete roztrúsené náhodne. Majú svoje pevné miesto, ktoré vás niekedy prinúti prekonať prekážku iným spôsobom, pretože v opačnom prípade sa k ďalšej vlne nedostanete. V praxi to znamená, že si budete podľa potreby viazať a opätovne rozväzovať mašličky, ktoré slúžia ako záchytné body a sú dôležitou súčasťou riešenia herných situácií.

Na rozdiel od niektorých plošinoviek, Yarny sa počas hrania výraznejšie nevyvíja. Nedostane žiadnu super schopnosť, ktorá by zmenila spôsob jeho pohybu a umožnila autorom navrhnúť nové hádanky a oživiť tak hrateľnosť. Aj vďaka štandardnej hernej dobe, ktorá sa pohybuje okolo 6 hodín, sa však nestihnete nudiť. Určite nie, ak si Unravel rozdelíte do viacerých častí a každý deň si zahráte jednu úroveň. Menšej porcii herného obsahu zodpovedá aj cena, ktorá je stanovená na rozumných 20EUR. Mimochodom, je jasné, že Yarnymu by sa žiadna super schopnosť ani nehodila, narušilo by to atmosféru hry. Ale určitá snaha o oživenie herných mechanizmov by potešila.

Unravel si vás však získa audiovizuálnym spracovaním, ktoré je unikátne a výborne dotvára celkovú atmosféru. V tomto smere treba autorov pochváliť. Z Yarnyho mohli spraviť aj kresleného hrdinu, namiesto toho sa rozhodli vytvoriť herný svet, ktorý sa snaží čo najbližšie priblížiť tomu skutočnému. Má však čiastočný nádych snového sveta a výsledkom je už spomenutá unikátna atmosféra. Unravel patrí svojím spôsobom medzi najkrajšie hry, ktoré sme hrali.

Unravel je výborný zážitok. Hra sa radí do vzácnej skupiny titulov, ktoré majú umelecký nádych a vedia poskytnúť atypický herný zážitok. Audiovizuálne spracovanie funguje perfektne, herného obsahu je tak akurát, aby ste sa nestihli nudiť a nižšia cena vhodne dopĺňa dobrý pocit z ostatných aspektov hry.

• Audiovizuálne spracovanie
  • Sympatický hlavný hrdina
  • Pohodová hrateľnosť

• Yarny počas hrania ničím neprekvapí
  • Z určitého hľadiska jednotvárna hrateľnosť

Unravel

Unravel 2016

V hre Unravel hrajete za Yarnyho - drobnú postavičku tvorenú jedným bavlneným vláknom, ktorá sa postupom rozmotáva. V hre si užijete rozmanité prostredia v ktorých vás čakajú ako nástrahy, tak rôzne logické hádanky.

• Platforma: PlayStation 4
  • Žáner: Logická plošinovka
  • Výrobca: Coldwood Interactive