Stavím sa, že väčšina ľudí o hre Heavy Rain ešte nepočula, vrátane mňa (Bullshit). Hovoríte si, že adventúry už vyšli z módy, na čo sa snažia vývojári robiť hry, ktoré nebude nikto kupovať? Nuž, možno Quantic Dream-u ani tak nejde o peniaze, skôr o vytvorenie hry, o ktorej sa bude ešte dlho rozprávať.
Heavy Rain je veľmi zvláštnou adventúrou. Ak si spomínate na rok 2005, vyšla hra s názvom Fahrenheit. Bola to hra unikátneho druhu, takzvaným ,,interaktívnym filmom“, no obsahovala jemné prvky adventúry. Heavy Rain je jeho nástupcom, tvorený tými istými vývojármi a herným zážitkom vylepšeným na najvyšší level.
Aj keď sa nejedná o akčnú hru, vďaka intuitívnemu ovládaniu hra umožňuje hráčovi prežiť naozaj besné a napínavé situácie. Využívajúc vašu rýchlosť reakcií a citlivosť a zručnosť prstov hra posúva príbeh ďalej. Nestretnete sa tu s kombinovaním nájdených predmetov, hľadanie miniatúrnych vecí s lupou na obrazovke, ani nebudete riešiť rébusy s papierom zapísaným výpočtami vedľa klávesnice. Celá hru budete riešiť buď vašou zručnosťou a postrehom, alebo rozhodovaním sa v konverzáciách, či určitých situáciach. Hra má počas hrania neskutočne veľa možností, ako vec riešiť a podľa toho sa otvárajú nové kapitoly, ktoré závisia od vašeho rozhodnutia, či úspechu/neúspechu v kapitolách predošlých. Jedinou nevýhodou hry je jeden samotný koniec. Aj keď príbehy postáv v konečnom dôsledku môžu dopadnúť všelijak, pri druhom hraní už vieme, kto je náš ,,Origami Killer“. Aj keď sa vám to možno bude zdať nezvyčajné, tento fakt vás vôbec neukráti v zábave.
V praxi predošlý odstavec znamená, že máte niekoľko druhov ovládania. Jedným je používanie analog-sticku v znázornenom smere (pre príklad jeho točenie pri miešaní praženice, či pohyb smerom dolu pri otváraní dverí), kombinovanie tlačidiel (niečo, ako Twister, len s vašimi prstami – postupne musíte stlačiť všetky tlačidlá znázornené na obrazovke), rýchla reakcia (v určenom čase stlačiť požadované tlačidlo) a iné. Každé z týchto typov sa používa pri iných situáciach, pre príklad reakčné pri strese a kombinované pri precíznosti. Výborným nápadom bolo aj implementovanie six-axis, ktoré dodáva pocit kontroly motoriky postavy.
Ako som už spomenul, nebudete musieť riešiť hlavolamy, čím sa nezaseknete na danom probléme. To má za následok hladké prechádzanie hry a jeho kvalitného príbehu, ktorý zaberie cca 15 hodín. Nestane sa vám, že by ste museli opakovať jednotlivé sekvencie, kvôli nezvládnutiu úlohy, keďže aj váš neúspech sa považuje za rozhodnutie. Tým pádom, ak napríklad nechytíte podozrivého pri naháňačke, nič sa nedeje, akurát nezískate určité informácie, ktoré by uľahčili pátranie po vrahovi. Keďže v príbehu ovládate celkom 4 rozličné postavy z jej vlastnej perspektívy, môže sa kľudne stať, že postava priebeh kapitoly neprežije.
Ako to už pri adventúrach väčšinou býva, príbeh je hlavnou doménou hry. Začína nenápadne, pripomína skôr Sims. Má to svoj význam, pretože práve tu sa naučíte ovládať svoju postavu. Vstať z postele, oholiť sa, umyť zuby, osprchovať, obliecť, spraviť kávu a šup do práce. Ethan Mars si žije svoj splnený sen, má 2 deti, krásnu ženu, veľa peňazí, dom na predmestí, zamestnanie, ktoré ho baví. Jeho starší syn oslavuje svoje desiate narodeniny a všetko musí byť pripravené, kým príde. Pri nákupoch však zmizne s červeným balónom v ruke a Ethan ho nevie nájsť. Dav mu bráni v hľadaní no nakoniec Jasona nájde pred obchodom. Stane sa to, čo sa stať nemalo a Jason skončí pod autom. Príbeh sa posúva o 2 roky, keď sa Ethan zobúdza v škaredom dome a na návštevu prichádza jeho druhý syn. V telke dávajú opäť noviny so správou, že našli ďalšiu obeť Origamového vraha (opäť dieťa). Ethan si začína uvedomovať súvislosti medzi jeho výpadkami pamäte a vraždami. Druhý deň, pri ďalšom výpadku pamäte, zmizne jeho syn na ihrisku.
Ďalšou postavou je Norman Jayden, profilový analitik FBI, ktorý bol nasadený na tento prípad. Vďaka okuliarom, ktoré pripomínajú staré filmy Jamesa Bonda, dokáže nájsť stopy na miestach činu a rovno ich aj zanalizovať. Trpí však závislosťou na drogách, ktorej sa chce zbaviť. Jeho nanútený policajný parťák mu sťažuje pátranie, kvôli predsudkom a agresivite, no je pravdaže na vás, či jeho správanie budete tolerovať, alebo zavrhovať. Scott Shelby je súkromný detektív, ktorý koná rozvážne a pátranie mu sťažuje duševný kontrast intuície a logiky. Je to celkom simpaťák, ktorý pripomína Homera Simpsona. Pátra po Origamovom vrahovi na vlastnú päsť, zo žiadosti rodičov mŕtvych detí. Madison Paige je žurnalistka, ktorá trpí insomniou a snaží sa liečiť v moteli, kde nachádza už zraneného Ethna. Snaží sa mu pomôcť, preto koná na vlastnú päsť pri získavaní informácii. Do role všetkých postáv sa vžívate, sledujete príbeh a rozhodujete v ich mene, čo pravdaže ovplyvňuje celý jeho priebeh.
Ako ste si už mohli všimnúť z obrázkov, grafika pôsobí fotorealisticky a kamera celý dojem ešte zlepšuje. Postavy boli robené presne podľa hercov (rovnaké tváre), ktorí príbeh nadabovali, s motion capture na tvári. Preto sa tešte na naozaj pestrý zážitok, plný emócií a reality. Dabing je v angličtine dokonalý, vďaka ktorému z postáv priam vyžaruje život. Hnev, lásku, strach, či lútosť budete prežívať s nimi, ako v dobre spravenom filme, ba dokonca viac, keďže sa na príbehu podieľate sami. Herný soundtrack je už len čerešnička na torte, dodáva pochmúrnu a smutnú atmosféru za sprievodu zvuku dažďa.
Našlo sa aj pár chybičiek, veď žiadna hra nie je dokonalá a ani Heavy Rain sa im nevyhol. Pohyb postáv sa vám na začiatku bude zdať ako nočná mora. Stlačením R2 udávate postavu do pohybu, zatiaľ čo analog-stickom zadávate smer, čo spôsobuje, že otáčanie o 180 stupňov zasekáva postavu o stenu, pretože sa hýbe pri otáčaní do kruhu. Týmto nechceným nárazom sa nevyhnete v úzkych chodbách, či na tenkých schodoch. Pri konverzáciach sa zase občas stretnete s nevysvetliteľnou zmenou nálady, ak náhodou po výbere kľudného rozhovoru vyberiete agresívny (v možnostiach výberu nie je znázornené, ako bude postava reagovať, len kľúčové slová).
Viac videí z tejto skvelej adventúry si môžete pozrieť v našej video sekcii.
Heavy Rain je krásny príklad toho, že inovácia nemusí byť vždy len frustráciou. Aj keď sa jedná o už druhý titul, takéhoto druhu, kypí originalitou a cítiť z nej poctivú prácu tvorcov. Grafika je krásna, dabing excelentne nahovorený (dokonca aj kompletne vo Francúzštine, Nemčine, Dutch, Taliančine a Portugalčine), príbeh vás prinúti ostať pri telke až do rána a hrateľnosť (až na voľný pohyb) je intuitívna a originálna. Ak vás už nebavia hry s plytkým príbehom a množstvom akcie, Heavy Rain ponúka ten najkvalitnejší zážitok.
grafika |
|
pohyb postavy
|
|
95% |
|
ŽÁNER | adventúra |
VÝROBCA | Quantic Dream |
VYDAVATEĽ | SCEE |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |