Séria God of War patrí medzi unikátne exkluzivity, ktoré môžu majiteľom PS3 závidieť aj fanúšikovia Xboxu. Tí podobný titul od Microsoftu nedostali, a tak sa nemôžeme čudovať, že Sony vydáva ďalší diel aj po ukončení pôvodnej trilógie.
Ako sme spomenuli v podnadpise, Boh vojny je s kamarátmi späť. God of War: Ascension je zaujímavý vo viacerých ohľadoch – ponúka pohľad na Kratosa v dobe pred prvou hrou zo série. Autori chceli týmto krokom priblížiť Kratosa hráčom, resp. jeho ľudskejšiu stránku, ak to tak môžeme nazvať. Ascension predstavuje hlavného hrdinu v novom uhle (vrátane jeho problémov).
Nedá sa však povedať, že by bol mladší Kratos menej zdatný, čo sa týka boja. Už od prvých minút hrania je jasné, že God of War je späť v celej svojej kráse. Hovorí sa, že opakovaný vtip už nie je vtip, vývojárom zo Santa Monica sa však stále darí zabávať nás. Ak by ste čakali od tejto recenzie škandálne odhalenia, sklameme vás. Ascension je poctivý prídavok do série God of War.
V poslednej dobe sa často spomína pojem „používateľská skúsenosť“, prípadne „herný zážitok“. Tieto dva pojmy sa do určitej miery snažia oddeliť zrno od pliev – existuje veľa hier, ktoré využívajú totožné stavebné základy a ani God of War nie je vo svojom žánri jedináčikom. Od konkurencie sa Kratosove dobrodružstvá odlišujú práve používateľskou skúsenosťou. God of War kombinuje viacero zaujímavých prvkov a výsledkom je výborný herný pokrm.
Kratos je surovec a God of War je brutálna hra – či už z hľadiska násilia v nej alebo ohodnotenia kvality. God of War rozhodne nepatrí do rúk deťom a ak túto recenziu čítajú rodičia, máme pre vás odporúčanie. Ak ste hru kúpili synovi alebo dcére (asi skôr synovi), zahrajte si ju vy, na najjednoduchšej náročnosti to zvládnete. God of War môžeme definovať ako zábavu pre dospelých – brutalita v tomto prípade nie je samoúčelná, je súčasťou atmosféry hry a vhodne dokresľuje obdobie gréckej mytológie. Ak ste videli film 300 alebo Súboj Titanov, základnú predstavu máte.
Aj napriek tomu, že God of War: Ascension je akčná hra, nejde o tupú akciu. Hoci pojem inteligentná bojová hra neznie príliš lákavo. Medzi hráčom a Kratosom sa počas hrania vytvorí určité puto – Kratos ponúka holdu svalov, hráč tento materiál musí správne využiť a do hrania zakomponovať aj trochu inteligencie. Podobne ako v iných hrách tohto typu, naposledy DmC: Devil May Cry, boj nie je o chaotickom stláčaní tlačidiel na gamepade. Tlačidlá síce budete stláčať často a rýchlo, boj však vyžaduje aj určitú taktiku a premýšľanie, čo si uvedomíte najmä pri niektorých súbojoch s bossmi. Aby som teraz neodstrašil potenciálnych záujemcov – God of War nevyžaduje príliš veľa inteligencie, vystačíte si s prirodzeným intelektom.
Definovať hrateľnosť série God of War je prakticky nemožné. Ak ste hrali niektorý zo starších dielov, potom viete, čo môžete od Ascension očakávať. Kratos je Bojovník s veľkým B, avšak príťažlivosť a zábava hry spočíva aj vo výbornom dizajne. Vývojárov zo Santa Monica chválime, že dokázali opäť priniesť niečo nové a príjemne nás prekvapiť – nechcem príliš prezrádzať, spomeňme však, že Kratos získa počas hrania špeciálne amulety, ktoré mu umožnia manipulovať s objektmi alebo vytvárať si vlastný klon. Vývojári tieto novinky výborne zakomponovali do herného dizajnu, hráč sa vďaka tomu nenudí ani počas boja, ani počas pokojnejšej časti, kedy putuje herným svetom. Za dizajn, nielen herného sveta, udeľujeme novému God of War plný počet bodov.
God of War si zamilujete kvôli kombinácii herného dizajnu, atmosféry a hrateľnosti. Boj je zábavný a lahodný – v niektorých momentoch je radosť sledovať dianie na obrazovke, hlavne ak hráčovi ide boj od ruky a vhodne kombinuje jednotlivé útoky a Kratosove schopnosti. V iných momentoch vás hra ohúri dizajnom herného sveta a nápadmi, ktoré autori do hry vtesnali. V podstate ide iba o kozmetické detaily, ktoré sa však podpisujú pod celkovú jedinečnosť hry. Chválime pritom, že autori nechcú hráča ohúriť megalomanstvom, ale drobnými detailmi, ktoré servírujú od prvých minút hrania. Nedá sa povedať, že by na každom kroku čakalo nejaké prekvapenie, ale aj tak budete niekedy žasnúť nad kreativitou tvorcov – hlavne v porovnaní s konkurenčnými titulmi.
Ascension však prináša aj jednu dôležitú novinku a tou je multiplayer, preto sme v podtitule spomenuli aj „kamarátov“. Santa Monica vytvorila multiplayerovú zložku, na ktorú v jednej scéne odkazuje aj kampaň pre jedného hráča. Multiplayer sa dnes objavuje prakticky v každej hre, a to aj v prípade, že sa tam priamo nehodí. Hra pre viacerých hráčov sa tak niekedy stáva nutnosťou, ktorú je potrebné pribaliť do škatule s hrou iba z princípu.
Sme radi, že toto nie je prípad GoW: Ascension. Nedá sa povedať, že by bol multiplayer taký dominantný ako v prípade FPS hier, napríklad Call of Duty, hanbu však vývojárom nerobí. Ascension ponúka viacero herných režimov – klasický boj všetci proti sebe, tímový deathmatch, capture the flag a tzv. Trials of the gods, čo je kooperatívny režim. Atmosféra režimu všetci proti sebe pre 4 hráčov nám do určitej miery pripomenula bojovú hru PlayStation All-Stars Battle Royale. Boj je v tomto prípade často chaotický, priamočiary a jednoduchý, zabaví nachvíľu, avšak potom je mierne stereotypný. K dispozícii je aj verzia pre 8 hráčov, ktorá je zábavnejšia vďaka väčším mapám a rôznym predmetom v hernom svete, resp. oltárom, ktoré hráčovi udeľujú body. Podobná situácia je aj v prípade tímových režimov – tímový deathmatch 2 vs. 2 sa zameriava najmä na boj, v režime 4 vs. 4 sa už viac taktizuje, keďže je potrebné získať a chrániť konkrétne body. Nakoniec capture the flag ponúka klasickú zábavu s potrebným taktizovaním. Vaším jediným cieľom nie je zabíjanie, tímu môžete k víťazstvu pomôcť aj inými spôsobmi. Spomeňme ešte Trials of the gods. Tento kooperatívny režim poznáte aj z iných hier – musíte čeliť zástupu príšer, ktoré útočia na hráčov postupne vo vlnách.
Multiplayer nie je v žiadnom prípade do počtu. Hráč si môže vybrať zo 4 typov postáv, ktoré sa líšia vlastnosťami a výhodami. Každá z postáv má navyše množstvo predmetov, kúziel a vlastností. Túto variabilitu využijete najmä v prípade tímového multiplayeru, vhodne zložený tím môže mať voči súperovi výhodu. K tomu si pripočítajme niekoľko častí brnenia, ktoré si môže hráč kupovať a dokonca ich hraním zlepšuje – podobne ako je tomu v Infinity Blade na iOS. Samozrejmosťou je levelovanie a odomykanie nových vecí, získavanie odmien. Jednoducho povedané, multiplayer dáva hráčom motiváciu, aby ho hrali. Musíme povedať, že módy pre 8 hráčov nás počas testovania oslovili a zabavili o poznanie viac ako režimy pre 4 hráčov. Mimochodom, boj v multiplayeri funguje na veľmi jednoduchých princípoch, ktoré pripomínajú kameň, papier, nožnice. Rýchly útok dokáže prerušiť silný útok, avšak odrazí ho ochranná pozícia, ktorú dokáže silný útok preraziť. Toľko v skratke.
God of War: Ascension je výborná hra. V recenzii sme nespomenuli ešte množstvo drobností, nepopísali sme, aký je pocit zo samotného boja. To sa však nedá popísať, stiahnite si demo a otestujte si bojovú vravu na vlastnom gamepade. My vám môžeme akurát povedať, že pri hraní sme sa bavili, nenudili sme sa prakticky ani chvíľu. Vývojárov sme už za dizajn a nápady chválili, v záverečnej rekapitulácii to však pripomíname – Santa Monica vytvorila úžasný svet a hru, ktorá šikovne bojuje so stereotypom, ponúka hráčovi stále niečo nové. Zabudli sme na grafiku, ktorá je opäť o kúsok lepšia a ponúka nádych „next-genu“ už dnes. Multiplayer je plnohodnotným prídavkom, ak však s ostatnými hráčmi nechcete hrať (aspoň to vyskúšajte), k dispozícii máte režim New Game+, ktorý ponúka mierne pozmenený používateľský zážitok. Multiplayer nie je v GoW: Ascension ani na úkor kampane. God of War nie je Call of Duty, kampaň nedohráte za 4 hodiny, ani za 6 hodín. Ascension ponúka hernú kampaň čo do dĺžky zrovnateľnú so svojimi predchodcami a k tomu ešte plnohodnotný multiplayer. A to sa oplatí!
Informácie o hre
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk