Wonderbook: Book of Spells - Recenzia

 

Univerzum Harryho Pottera sa aj po ukončení príbehu stále rozpína. Pre tých, ktorým knihy nestačili, je tu Kniha kúziel, nová hra v rozšírenej realite pre PS3.

 

 

Hneď na začiatku musíme povedať, že Wonderbook: Book of Spells nie je hrou pre každého. Cieľovou skupinou sú deti, povedzme od 6 do 12 rokov. Ak hľadáte hru s komplexnými hernými mechanikami, 20-30 hodinovým príbehom s mnohými zvratmi a hlbokými myšlienkami či kopy akcie, ste na nesprávnej adrese. Táto hra sa spolieha na jednoduchosť, jasnú a dobre odkomunikovanú myšlienku, namiesto zložitých mechaník volí vizuálnu príťažlivosť a delí sa na menšie úseky poprepletané minihrami.

Jednoduchosť

Wonderbook nie je len takou obyčajnou knihou. V prvom rade je to nové periférium k PS3. A aby ste ju mohli využiť, potrebujete aj PS Move a PS Eye. Tieto zariadenia vám ale napokon umožnia čo najjednoduchšie hranie a dajú sa využiť aj v iných hrách (Book of Spells je zatiaľ jediným titulom pre Wonderbook).

Hrá sa to tak, že si sadnete na zem pred televízor, knihu máte na podlahe pred sebou, kamerku nastavíte tak, aby dobre snímala vás aj knihu samotnú. V ruke držíte PS Move a celá hra sa ovláda tak, že obraciate stránky a mávate rukami. V jednoduchosti spočíva krása tejto hry.

Skvelá je aj lokalizácia. Väčšina hier pre deti zlyháva na tom, že nie sú lokalizované do nám zrozumiteľného jazyka. Darmo hra ponúka anglický, nemecký a ruský dabing, keď dieťa ani jednému nerozumie. Book of Spells obsahuje nielen české titulky, ale aj český dabing, s čím by väčšina detí problém mať nemala. Slovenčina, žiaľ, v hrách nebýva, ale sme vďační aj za českú lokalizáciu, ktorá tiež nie je v hrách štandardom.

Jasná myšlienka

Premisa hry je jednoduchá. Stali ste sa študentom Rokfortu. Na začiatku si vyberiete svoj internát a svoju paličku (prípadne sa ešte prihlásite k svojmu Pottermore účtu) a môžete hrať.

Príbeh hry sa začína v knižnici, kde dostanete so špeciálnym povolením Knihu kúziel. O nič viac vlastne nejde, len skúmate Knihu kúziel, ktorá sa často spomínala v knihách o Harry Potterovi. Postupne sa môžete prelistovať celou knihou a naučiť sa dvadsať kúziel, z ktorých väčšinu poznáte zo sveta Harryho Pottera. Cieľom je stať sa šikovným kúzelníkom, ktorý všetky tieto kúzla bravúrne zvláda.

Vizuálna príťažlivosť

Ak ste niekedy pozorovali dieťa pri hraní video hier, možno ste si všimli, že hrajú inak, ako dospelí hráči. Nejde im ani tak o cieľ, ako o spoznávanie sveta, o hranie samotné.

Kniha kúziel je plná kúzla Harryho Pottera, obsahuje čaro toho záhadného magického sveta, ktorý sa skrýva niekde za našou realitou. Zaujímavé je, že aj napriek tomu, že práva na značku Harry Potter v hrách vlastní EA, na Knihe kúziel spolupracovala samotná autorka Harryho Pottera, J. K. Rowlingová, a podarilo sa jej spolu s Londýnskym Sony štúdiom vytvoriť unikátny zážitok. Meno Harryho Pottera sa kvôli autorským právam v hre nespomína, ale fanúšikovia kníh o malom čarodejníkovi svet hry okamžite spoznajú.

Hra sa spolieha na jednoduchosť a vnorenie hráča do svojho sveta. Rozšírená realita je síce ešte stále len v plienkach, ale pomocou periférií ako PS Move a Wonderbook sa technológia značne zdokonaľuje.

Napríklad vaša kúzelná palička, na ktorú sa v hre premení váš ovládač PS Move, je podstatne dlhšia, než skutočný ovládač, čo držíte v ruke. Musíte sledovať, čo sa deje na obrazovke, v ktorej sa vidíte ako v zrkadle. Keďže je palička dlhšia, môžete s ňou lepšie švihať a citlivejšie narábať s rôznymi objektmi v hre.

Wonderbook, čo je vlastne modro-biela kniha s podivnými znakmi pripomínajúcimi QR kódy (podobné ako na kartách k AR hrám na PSP a 3DS), sa v hre okamžite premení na legendárnu Knihu kúziel. Na začiatku je zaprášená a doslova rukami ju musíte očistiť, teda šúchaním rukou po jej povrchu. Kamerka, hoci s dosť nízkym rozlíšením, prekvapivo presne zaznamenáva, kde ste sa rukou dotkli knihy a z tých miest mizne prach. Podobne to funguje, keď knihu náhodne „podpálite“ a mávaním rúk uhasíte oheň, či znovu šúchaním ruky čistíte knihu od sadzí.

V niektorých častiach hry sa obraz z kamery ukáže len ako malé okienko vo veľkej miestnosti, takže ste doslova obklopení svetom Harryho Pottera. Na stránkach knihy sa na niektorých miestach otvára bábkové divadlo, ktoré otáčaním knihy môžete preskúmať zo všetkých strán a svojou kúzelnou paličkou môžete pozmeniť dianie na javisku.

Štruktúra (či minihry?)

Hneď prvá kapitola knihy odhaľuje štruktúru zvyšku hry. Je prvou z piatich kapitol, pričom každá sa delí na dve podkapitoly. V každej podkapitole sa naučíte jedno, dve alebo aj tri kúzla a hneď si ich aj vyskúšate. Na konci každej kapitoly vás čaká test, v ktorom musíte aplikovať všetky kúzla, čo ste sa naučili.

V hre sa stretávate s rôznymi postavičkami zo sveta Harry Pottera na miestach, ktoré dobre poznáte z kníh, filmov a hier. Tvorovia ako mláďatá draka či gnómovia sa spoliehajú na vašu pomoc, napríklad pri odháňaní predátorov alebo ich občas musíte ukázniť, keď priveľmi vystrájajú. Určite pri tom využijete kúzla, ktoré ste sa počas hry naučili.

Kúzla čary, nech sa darí

Wonderbook: Book of Spells nie je hrou určenou bežným hráčom. Tempo a dynamika prakticky absentujú, na hranie potrebujete niekoľko periférií, príbeh je veľmi jednoduchý, neláka hrať hru opakovane a ku koncu sa vlastne úplne vytráca do finále, z ktorého máme zmiešané pocity.

Pre detského hráča je to však niečo úplne iné. Je to originálna hra, ktorá odvážne mení spôsob, akým vnímame hry v rozšírenej realite. Pohlcuje do svojho čarovného sveta, ktorým sa dá otáčať, dá sa skúmať zo všetkých strán, vracať sa k iným stránkam knihy, dá sa čítať-nečítať tak, ako žiadna kniha predtým.

Škoda nízkeho rozlíšenia kamery, obraz v HD televízore mohol byť aj ostrejší, ale čaro toho, že sa dieťa uvidí v reálnom čase v telke, ako robí niečo čarovné, je preň kúzelným bez ohľadu na bežné technické parametre, v akých my, dospelí, niekedy meriame kvalitu čohokoľvek. Takisto nás mrzí aj absencia multiplayeru, predstava toho, ako viacero detí sedí pred telkou a nadšene máva rukami v nás vyvoláva veľmi pozitívne pocity. Takto sa môžu len striedať s jedným ovládačom. Snáď si to do budúcna vezmú vývojári k srdcu, keď budú pracovať na ďalších hrách pre Wonderbook.


  hodnoverná reprodukcia sveta
ilúzia vnorenia sa do čarovnej knihy
jednoduchosť
česká lokalizácia
presnosť a odozva rozšírenej reality
originalita

ku koncu slabý príbeh
chýba multiplayer
nízke rozlíšenie kamery
80%
ŽÁNER detská hra v rozšírenej realite
VÝROBCA Sony London Studio
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU
SCEE
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ

Korekcia: Zdenka Schwarzová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk