Predstavte si svet, v ktorom sa o vašom živote rozhodne hneď pri narodení. Ak máte šťastie, budete zaradený medzi normálnych občanov. Ak nie, putujete do väzenia. Prečo? Pretože chodíte, dýchate vzduch a celkovo existujete. Rozsudok? Milión rokov verejnoprospešných prác.
Nebudete však umývať špinavé steny, ale bojovať s ostatnými „vinníkmi“, resp. s rôznymi futuristickými príšerami, ktoré ohrozujú bezpečnosť „slušných občanov“. Freedom Wars mnohí definujú ako sci-fi odnož úspešnej série Monster Hunter. Obe hry majú korene v Japonsku a to v praxi znamená, že nie každý našinec bude z herných systémov nadšený. Treba uznať, že aj my sme mali počas testovania rôznorodé pocity. Na jednej strane nás iritovala stereotypná náplň, na druhej strane nás hra dokázala zaujať a motivovať, aby sme pokračovali v hraní.
Freedom Wars, je vo svojej podstate akčná hra. Vyzbrojený dvojicou zbraní čelíte príšerám alebo ostatným ľuďom. Tomu zodpovedá aj náplň misií. Buďto budete ničiť všetko nepriateľské a živé, alebo zbierať unesených ľudí, (cháp vlajky), v mierne pozmenenom režime Capture The Flag. Druhý menovaný režim je viac-menej štandardný, avšak v prípade PvE časti vás čaká zástup veľkých príšer. Zabudnite na tvorbu západných vývojárov, v Japonsku orezali boje s rádovými nepriateľmi (tzv. trash mob v terminológii MMO hier) a automaticky vás postavia zoči-voči bossovi v jednej veľkej aréne. A stále dookola. Freedom Wars je podobne ako Soul Sacrifice o bojoch s veľkými a silnými nepriateľmi, ktoré trvajú aj niekoľko minút a odohrávajú sa v uzavretých arénach. To samo o sebe sľubuje stereotyp a situáciu nezachraňuje ani jednotvárnosť prostredia.
Boje vo Freedom Wars dokážu byť aj napriek tomu zaujímavé a zábavné. Obvykle nebojujete sami. Máte vlastného pomocníka a ďalších vinníkov, ktorí tvoria vašu štvorčlennú grupu. Okrem dvojice zbraní (či už strelných alebo nablízko) môžete používať aj špeciálnu schonosť. Tzv. „thorn“ sa dá definovať ako špeciálne lano, ktoré použijete na zbieranie vecí, oživovanie ostatných postavičiek alebo na krátkodobé oslabenie veľkého nepriateľa, prípadne na cielené útočenie na konkrétne časti jeho tela. Každý thorn má takisto špeciálnu vlastnosť, či už to je paralyzovanie, vytvorenie štítu alebo uzdravenie seba a spolubojovníkov. V tomto smere Freedom Wars pripomína základný trojuholník v MMO hrách.
Boje nás zaujali aj tým, že každý boss je rozdelený na viacero častí, ktoré môžete ničiť a tým získať teoretickú výhodu. Ak má napr. príšera raketomety na ramenách, môžete ich zničiť – boss razom nebude môcť po vás páliť rakety a zvyšok boja bude jednoduchší. Zároveň to pomáha vytvárať atmosféru naozaj komplexných bojov, pri ktorých je potrebné premýšľať a nielen rýchlo stláčať tlačidlá. Nehovoriac o tom, že súboje s bossmi sú potom rôznorodejšie, aj napriek jednotvárnosti hernej náplne.
Jednotvárnosť je hlavným nedostatkom titulu. Publikum východných hráčov je na stereotyp zvyknuté a nevadí im to. My sme trochu náročnejší a preto inak vnímame aj nezaujímavý príbeh. Ten kúskuje súboje, ale neprináša žiaden vzruch ani oživenie hrateľnosti. Prvých pár hodín hra veľmi dobre odsýpa. Desať minút preskakujete príbehové časti, potom porazíte bossa a dostanete sa opäť k príbehu. A tak dokola. Problém nastane po dosiahnutí 6-tej triedy, kedy sa náročnosť výrazne zvýši. To sa v praxi prejaví tým, že musíte čeliť väčšiemu počtu bossov súbežne. To by možnože nebol až taký problém, ale umelá inteligencia spolubojovníkov nie je ideálna.
Tento trend nám vadí aj z hľadiska toho, že Freedom Wars je hra pre mobilnú platformu. Zatiaľ čo 5-10 minútové súboje sú akceptovateľné, keď budete bojovať 40 minút a zadok vám nakope posledná trojica bossov, otrávi vás to. Prídete totiž o všetky predmety, ktoré ste získali a kompletne tak stratíte herný progres za posledných 40 minút. A to nie je zábavné. Práve naopak. Z pohľadu vývojárov ide o prinášanie výzvy, avšak my sme tento herný prvok považovali skôr za frustráciu. Predsa len, 80% hernej náplne je o jednotvárnych súbojoch s bossmi. A nutnosť opakovať 40 minútový boj nepovažujeme za motiváciu. A to aj napriek tomu, že v niektorých momentoch nás súboje naozaj bavili. Dodajme, že ide o subjektívny pocit. Poznáme hráčov, ktorí práve kvôli tomuto Freedom Wars zbožňujú a je to pre nich jedna z najlepších hier pre PS Vitu. My však z celkového hľadiska toto nadšenie nezdieľame.
Ak máte radi japonské hry, potom Freedom Wars vyskúšajte. Hra je to veľmi komplexná a ponúka množstvo herných prvkov, ktorým sme sa v recenzii nevenovali, ako je zbieranie materiálov, vytváranie a vylepšovanie zbraní. Hoci je bojový systém prepracovaný, vadila nám jednotvárnosť a takisto aj nie ideálna kamera a ovládanie, ktoré sem-tam irituje. Ak vás japonské hry neberú, je pravdepodobné, že FW to nezmení.
Informácie o hre
Žáner: Akčná hra
Výrobca: Shift, Dimps, SCE Studios Japan
Distribútor v GB: SCEE
Distribútor v SR: Sony
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk