Preview na Tearaway sme pred necelým mesiacom ukončili otázkou, či si dokáže hra udržať nastolené tempo počas celej doby. Odpoveď je pomerne jednoznačná. Predtým, ako sa k nej dostaneme, si však môžeme v krátkosti zrekapitulovať, čo je Tearaway za hru. Papierové dobrodružstvo od tvorcov série Little Big Planet je svojím spôsobom unikátne, a to z viacerých dôvodov. Audiovizuálne spracovanie, atmosféra, príbeh, využitie možností, ktoré PS Vita ponúka. Celkový herný zážitok.
Little Big Planet je virtuálny svet, ktorý je z veľkej miery postavený na tvorivosti hráčov a komunity. Ani Tearaway kreativita nechýba, aj keď v tomto prípade si musíme vystačiť s tým, čo hre nadelili do vienka samotní vývojári. Tearaway je jeden ucelený svet, do ktorého vstupuje hráč ako návštevník a z časti aj ako tvorca. Nové vesmíry vám Tearaway tvoriť a zdieľať s ostatnými hráčmi neumožní, papierový svet si však počas hrania prispôsobíte sami sebe.
Načrtli sme to už v preview, kde sme spomenuli niektoré úlohy, ktoré budete počas hrania riešiť. Budete kresliť predmety podľa požiadaviek obyvateľov virtuálnej reality. Budete sa na nich vyškierať, pretože vy ste ich slnko. Postupne sa stanete časťou ich sveta, lebo oni to tak chcú a pretože Vita má dvojicu kamier, ktoré je potrebné využiť. A popritom budete spoznávať ich realitu v podobe hlavného hrdinu Iota alebo hrdinky Atoi. Oni sú iba obyčajní poslíčkovia, ktorí nepotrebujú zachrániť svet. Majú svoj príbeh a práve tento príbeh vám Tearaway rozpovie. A vy sa stanete jeho nedeliteľnou súčasťou. Ovplyvníte jeho priebeh, ale aj koniec. Aj keď možno nie takým spôsobom, ako by ste očakávali. Každopádne vám neklameme. Tearaway sa stane aj vaším príbehom.
A to príbehom, ktorého „čítanie“ je veľmi príjemné. Tearaway sa nesie vo veľmi pohodovom tempe. Hlavný hrdina vie zo začiatku iba chodiť, časom sa naučí skákať, kotúľať a v polke hry dostane do rúk aj šikovnú harmoniku. Tým však prekvapenia nekončia. Vývojári výborne kontrolujú tempo hry a dávkujú nové výzvy. Tearaway je z pohľadu PS Vity dokonalá hra. Ako jediný titul na tejto konzole totižto plnohodnotne a prirodzene využíva možnosti, ktoré Vita ponúka. Je to neuveriteľné, že sme sa takejto hry dočkali až takmer dva roky po uvedení konzoly na trh, ale je to tak. Uncharted je výborná hra aj na Vite, avšak je vidno, že dizajnéri museli zakomponovať dotykové ovládanie nasilu. To isté platí aj o Assassin´s Creed. Tearaway však integruje ovládacie prvky úplne prirodzene a svojím spôsobom geniálne. A to isté môžeme povedať aj o prepojení medzi virtuálnou realitou a okolitým svetom. Za dizajn hry si autori zaslúžia jednotku s hviezdičkou a Tearaway by sa mal stať manifestom toho, ako sa majú robiť (nielen) exkluzivity na Vitu.
Hru dokončíte v priebehu 6 – 7 hodín a hoci okrem trofejí nemáte veľa dôvodov sa k titulu vracať, Tearaway si vašu pozornosť zaslúži. Aj z toho dôvodu, že stále prekvapuje. V poslednej tretine hry nájdete herné prvky, ktoré sa dovtedy neobjavili a to isté môžeme povedať aj o porovnaní prvej a druhej tretiny. Tearaway nás v tomto smere prekvapil – už si skutočne nepamätáme, kedy sme hrali nejakú skákačku, ktorá by nás dokázala prekvapiť. Vo väčšine prípadov sa totižto mení iba prostredie a tým snaha autorov končí. Media Molecule na to ide iným spôsobom a aj preto je výsledné hodnotenie také vysoké. Hru dokončíte bez toho, aby ste pociťovali stereotyp, pretože každá tretina hry je svojím spôsobom unikátna. Hoci sa hrateľnosť výrazne nemení, každá tretina sa hrá svojsky a ponúka niečo iné.
Nehovoriac o nádhernom audiovizuálnom spracovaní. Papierový svet v poňatí Tearaway je jedným slovom krásny. To, že je hra iná, dokážete vyčítať už z priložených screenshotov. Avšak plnohodnotne to pochopíte, až keď si Tearaway zahráte. A v kombinácii s dotykovým ovládaním, ktoré Vita ponúka, sa cítite súčasťou sveta. Podobne ako keby ste mali papierové skladačky doma na stole, aj svet Tearaway vám umožní otvoriť papier, rolovať ho, prepichnúť ho prstami a tak pomôcť hlavnému hrdinovi v jeho ceste. Ak si chcete zážitok z hrania vylepšiť, hra vám ponúka papierové modely, ktoré môžete v hre zbierať a následne si ich vytlačiť a ručne zhotoviť.
Tearaway nie je revolučný iba z hľadiska toho, ako využíva možnosti konzoly. Je revolučný aj svojou cenou. Dvadsaťpäť eur za novinku je výborná cena a želáme si, aby s podobnou cenovou politikou prišli aj ďalší vývojári. Takáto cena je v prípade prenosných konzol plne akceptovateľná – veď výborný XCOM sa na iPade predáva za 18 EUR.
Tearaway je unikát. Spomíname to v recenzii už niekoľkýkrát, ale jednoducho to tak je. Hra to nie je dokonalá, aj keď k dokonalosti chýba iba krôčik. PS Vita však konečne dostala svojho šampióna a prekvapujúco je z papiera. Papier dokáže byť krehký, avšak Tearaway to využíva vo svoj prospech. Pravdepodobne vás neočarí od prvých sekúnd hrania. Čím dlhšie však budete koexistovať s papierovým svetom, tým viac vám bude jeho virtuálna realita splývať s vaším svetom. Stanete sa súčasťou reality sveta Tearaway. Zamilujete si papierovosť a atmosféru. To, ako dizajnéri dokázali využiť PS Vitu. Osobne som nikdy neprišiel LBP na chuť, avšak Tearaway ma ohromil. Z hľadiska hrateľnosti, umeleckého spracovania, dizajnu a herného zážitku. Tam, kde BF4 alebo CoD zabaví 4 – 5 hodinovou kampaňou, ktorá bohato stačí, tam Tearaway ponúkne gradujúce 6 – 7-hodinové dobrodružstvo, po ktorého konci chcete viac. Chcete hrať ďalej a zabávať sa tým, čo vývojári ešte vymyslia. Tearaway nenudí a svojím spôsobom končí v správnom momente – v tom najlepšom. Ak Vitu pod stromček, tak jedine s týmto titulom.
Informácie o hre
Žáner: Platformer
Výrobca: Media Molecule
Distribútor v GB: Sony Computer Entertainment Europe
Distribútor v SR: Sony
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk