Po dlhom čakaní sme sa dočkali nevyhnutného – príchodu LittleBigPlanet na PS Vita. Minulý mesiac sme vám priniesli preview tejto vydarenej hry a teraz sa pozrieme novému pokračovaniu populárnej série bližšie na zuby.
Príchod LBP, vlajkovej lode Sony Computer Entertainment, na Vitu sme netrpezlivo očakávali. Nové možnosti ovládania boli prísľubom inovácií, ktoré séria tak potrebovala.
Do čoho sme sa to zaplietli?
Dobrodružstvo na Vite sa začína na novom svete menom Carnivalia. Vystrája na ňom zlý Bábkar, ktorý kradne radosť a ničí hračky. Všetky, ktoré unesie, zmení na prázdne bezmyšlienkovité figúrky. Na scénu našťastie prichádza Sackboy a my spolu s ním, aby sme zachránili svet. Ten pozostáva z piatich „krajín“, sérií tematicky príbuzných levelov. V nich vás sprevádzajú rôznorodé „strelené“ postavičky, ktoré postupne odhaľujú pozadie hlavného konfliktu a príbehu hry.
Ako je to funguje?
Po technickej stránke je LittleBigPlanet aj na Vite vybrúseným drahokamom. Hru nevyvíjali autori prvých dvoch dielov, ale na jej vývoji spolupracovali dve šúdiá, ktoré majú so sériou bohaté skúsenosti – jedno má na svedomí PSP verziu a druhé sa doposiaľ podieľa na vytváraní obsahu do LBP2. Media Molecule len dohliadali na vývoj všemožne podporovali vývojárov pri ich úsilí.
Na dotykovom displeji s vysokým rozlíšením sme ocenili krištáľovo čistú grafiku plnú jemných detailov. Tajné miesta a chodbičky sa skrývajú zamaskované kade tade po leveloch a je takmer nemožné všetky ich objaviť pri prvom prechádzaní hry. LBP na menšom displeji aj s detailnosťou a pestrosťou grafiky beží plynulo. Je to veľmi príjemné prekvapenie, najmä po nevydarenom porte ModNation Racers.
Oproti prvým dvom dielom LBP však o niečo stúpla náročnosť. Kvôli udržaniu veľkosti hry na stanovenej úrovni musel byť počet levelov v hre nižší, preto sú náročnejšie, ale aj pestrejšie a netrpia nekonečným recyklovaním rovnakých prvkov. Kompenzáciou je neobmedzené „znovuzrodenie sa“ v checkpointoch, teda okrem záverečných levelov v každej „krajine“, ktoré sa nesú v duchu nemilosrdných boss-fightov.
Bez inovácií by to nešlo
Dotyk je hlavným nositeľom inovácie, po novom množstvo objektov presúvame, roztáčame, zasúvame do stien a navigujeme po obrazovke pomocou prstov. Pohybový senzor zase v niektorých leveloch umožňuje nakláňať celý svet, a teda ovplyvňovať gravitáciu.
Okrem piatich krajín na planéte Carnivalia sa tu nachádza aj šiesta, neutrálna, mimo príbehovej línie. Volá sa Arcade a, ako názov prezrádza, obsahuje päticu zaujímavých minihier. Sú to rôzne pestré variácie na súčasné indie-hry alebo na arkádové klasiky z automatov, vždy však s niečim novým, prekvapivým, zábavným. Ich náročnosť zaručuje, že vydržia naozaj dlho (hlavne pri snahe o perfektné skóre).
Nezabudnime tvoriť
Ale najväčšie čaro LBP nespočíva len v samotnej príbehovej línii a arkádových minihrách. Hlavným ťahačom série je kreativita a kustomizácia. Či už máme na mysli zbieranie a zdieľanie všemožných predmetov, ktoré môžeme na svojho Sackboya navliecť, alebo tvorenie, zdieľanie a hranie užívateľských levelov. Nad kvalitou a intuitívnosťou editora levelov ostáva až rozum stáť. S trochou trpezlivosti dokáže celkom hrateľný level vytvoriť prakticky ktokoľvek. Celému procesu pomáha množstvo video-tutoriálov, ktoré podrobne vysvetľujú absolútne základy tvorenia levelov, ale aj pokročilé techniky nastavenia umelej inteligencie nepriateľov, dráhy ich pohybu a tvorenie animovaných sekvencií.
Záver
LBP prichádza na Vitu s novým svetom, novým príbehom a novými prvkami, vychytávkami a možnosťami hrania. Napriek tomu, že hra nepochádza z dielne Media Molecule, tvorcov pôvodných dvoch dielov LBP, je výsledné dielo vydarené, pestré, plné detailov a beží plynulo. Vďaka využitiu dotykového ovládania je práca v editore levelov intuitívna a zábavná a príbehové levely dostávajú nový rozmer. Arkáda pridáva do hry päticu ďalších, menších hier, ktoré zabavia na dlhší čas a tvorenie a zdieľanie užívateľského obsahu predlžuje dobu zábavy prakticky donekonečna.
LittleBigPlanet PS Vita je jednoznačne najlepšou LBP hrou vo vreckovej podobe a celkovo si udržuje vysokú kvalitu celej série. Hoci inovácií nie je veľa, sú dobre spracované a vhodne integrované do hry.
|
nové spôsoby ovládania technické spracovanie 5 nových hier v Arcade skvelý editor a možnosti zdieľania |
|
relatívne málo inovácií |
90% | |
ŽÁNER | kreatívna hopsačka |
VÝROBCA | Tarsier Studios, Double Eleven |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
SCEE |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |
|
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na PlayStation Network |
|
Korekcia: Zdenka Schwarzová