K pôvodnej exkluzivite Marvel’s Spider-Man na PlayStation 4 sa mi viaže úsmevná historka, keď ma jeden kamarát presviedčal, že „toto si nikdy inde nezahrám“ a preto je to jeden z dôvodov, aby som si konečne túto konzolu zaobstaral. Kto by vtedy povedal, že na PC príde éra, keď exkluzivít od Sony budeme hrať za rok hneď niekoľko. A fakt, že za to stoja, potvrdzuje aj Marvel’s Spider-Man, pretože ide o naozaj výnimočný titul.
Otvorený svet ako má byť! Menší, zapamätateľný a plný obsahu
Nemyslím si, že sa nájde veľa z vás, ktorých by existencia Marvel’s Spider-Man obišla. Asi všetci viete, že na PlayStation 4 išlo o jednu z najlepších hier roka a nie je to tak dávno, čo sa na PlayStation 5 objavil remaster. Ak ste však PC-čkári ako ja a nemáte radi akýkoľvek náznak spoileru, pohodlne sa usaďte a nebojte sa, nič dôležité vám nevyzradím.
Zaujímavým rozhodnutím je nezasadiť príbeh Spider-Mana z hry do žiadneho z už známych svetov. Na jednej strane tak mohli scenáristi a vývojári experimentovať a vytvoriť niečo originálne, no na druhej strane museli domyslieť úplne všetko nanovo a nemohli si pomáhať už existujúcimi komiksami či udalosťami z nich. Verzia Petra Parkera od Insomniac Games, mimochodom zo sveta označovaného ako Earth-1048, je dospelejšia, no neprišla o svoj ikonický humor. Trefné poznámky sprevádzajú v podstate všetko dianie v hre, hoci, samozrejme, nechýba množstvo vážnych momentov. Vzťah s Mary Jane, ktorá nemôže chýbať, je komplikovaný, no nejde už iba o stredoškolskú romancu. Interakcie so všetkými ostatnými postavami sú dobre napísané a to aj keď ich väčšinou poznáme inak. John Jonah Jameson je tu taktiež perfektný.
Herný svet je úchvatný a takmer okamžite vás pohltí. Moje srdce plesalo blahom, keď som zistil, že pri jeho veľkosti nejde o prehnaných dvesto kilometrov štvorcových a vývojári sa nechcú naháňať za čo najväčšími rozmermi. Už od začiatku pochopili, že kvalita je viac ako kvantita a tak sa, našťastie, nebudete premávať po mŕtvom svete plnom nezáživných pseudoaktivít, ako je to vo väčšine moderných hier s otvoreným svetom. Keď už spomínam pohyb po meste – klobúk dole pred spracovaním mechanizmov vystreľovania pavučín, hojdania sa a animácií celého procesu pohybu. Mnohé tituly sa už v minulosti pokúšali priniesť podobné mechanizmy, no až tvorcom z Insomniac Games sa to podarilo naozaj na výbornú. Prekvapením pre mňa bol aj fakt, že ma bavilo zbierať collectables a plniť všetky aktivity. Určitú rolu v tom hrá práve skvelý systém pohybu po meste a takéto činnosti vždy bavia viac, keď ich je pomenej.
Okrem príbehových misií na vás čaká aj množstvo bočných úloh a spomínaných krátkych aktivít. Ich rozmanitosť nie je nejako výrazná, no nie je ich tak veľa, aby dokázali nudiť a privodiť ten nepríjemný pocit, že robíte dookola to isté. Ich súčasťou sú aj rôzne minihry, ktoré sa skladajú napríklad zo spájania jednoduchých tvarov či ukladania políčok s elektrickým vedením, aby ste spojili dva body. Nič svetoborné, ale v malom rozsahu poteší akákoľvek snaha o spríjemnenie a odlíšenie od bežnej hrateľnosti. Navyše, za každú splnenú úlohu alebo aktivitu získate tokeny, ktoré následne môžete investovať do nových kostýmov, prípadne do vylepšení jednotlivých gadgetov. Súbojový systém je v jadre podobný tomu z Arkham série a z hier Shadow of Mordor a Shadow of War. Vďaka otvorenejšiemu prostrediu je však možné oveľa viac využívať rôzne Spideyho schopnosti a zariadenia, pričom na tretej zo štyroch obťažnosti mi súboje občas dali riadne zabrať. Aby som PC verziu podrobil poriadnemu testu, celú som ju hral na klávesnici a myši, čo nebol žiadny problém. Nezápasil som s kamerou ani nejakou nežiadúcou akceleráciou pohybu myši. Rozloženie klávesov mi vyhovovalo, ale v prípade potreby si to viete zmeniť. Ako bonus vo verzii pre PC máte dostupné aj všetky tri vydané DLC (The Heist, Turf Wars, Silver Lining). Čiže k už tak nabitému zážitku okolo tridsiatich hodín si môžete prirátať niekoľko ďalších hodín obsahu.
Technickým problémom sa recenzentská verzia nevyhla
Napriek tomu, že Marvel’s Spider-Man je titul starý skoro štyri roky, vyzerá úchvatne. Detaily textúr najmä na samotnom pavúčom mužovi (zmenený model Petra v remasteri mi nijak neprekáža, keďže pôvodnú verziu som nehral) sú až neuveriteľné a spracovanie Manhattanu patrí medzi to najlepšie vo svojom žánri. Z hry jednoducho dýcha atmosféra a je veľmi ťažké sa od nej odtrhnúť. Pôsobivo vyzerajú aj efekty svetla, najmä v rozličných fázach dňa, a tiene každého objektu a postavy. Jednoducho, na kúskoch z dielne Sony vždy cítiť, kam išiel vyšší rozpočet. Zmysel pre detaily a pre priblíženie úplných maličkosti k realite je takmer bezkonkurenčný. Odporúčam však vypnúť absolútne otrasnú chromatickú aberáciu, ktorá spôsobuje, že mnohé svetlá začnú byť doslova „kockaté“. Navyše, ide o efekt, ktorý spolu s rozmazaním pohybu (motion blur) vypínam automaticky. Verte mi, zážitok budete mať vždy lepší. Okrem dvoch spomínaných efektov v nastaveniach nie je núdza o bohaté možnosti. Nechýba dokonca ani posúvnik na zmenu zorného poľa.
Vysoká vizuálna kvalita si ale pýta svoju daň. Dohľadná vzdialenosť je dosť nízka a ak sa na ňu sústredíte, vidíte, ako sa pred vašimi očami postupne načítavajú textúry. Horšie je postupné načítavanie textúr vyššej kvality. Určite to poznáte napríklad zo starších Unreal Engine hier, kde bolo viditeľné, že textúra nižšej kvality bola použitá v podstate ako placeholder a postupne sa kvalita zvyšovala až na vami nastavenú úroveň. Nuž a týmto neduhom trpí aj Spider-Man. Otázkou je, či ide o problém v samotnom Insomniac engine, na ktorom, mimochodom, bežal aj Sunset Overdrive, alebo je to bug, ktorý sa dá jednoducho opraviť.
A to najdôležitejšie na záver. Predchádzajúce PC porty exkluzivít od Sony neprišli do rúk hráčov bez problémov. Marvel’s Spider-Man, aspoň v recenzentskej verzii, nemôžem zaradiť medzi tie najvyladenejšie. Počas recenzovania hra mala tendenciu padať a v prípade klávesovej skratky Alt+Tab išlo o garantovaný crash na plochu. Niekoľkokrát sa mi stalo, že titul prestal načítavať niektoré textúry vo vyššej kvalite a až do vypnutia tak v ňom zostali ich „low-res“ verzie, ktoré sa majú zobrazovať iba pri vyššej vzdialenosti. Bez problémov neboli ani cut-scény, keď sa pustil zvuk, ale chýbal obraz. Nasledovalo krátke seknutie, akoby sa animácia načítavala a až po pár sekundách sa všetko správne rozbehlo. Tieto chyby však boli následne vyriešené v day one update.
Že by nemalo ísť o problém v mojej zostave, potvrdzujú aj odporúčané hardvérové nároky, ktoré s i7-12770K a RTX 3070Ti zďaleka prevyšujem. Napriek výkonu mojej mašiny framerate tiež nebol úplne poslušný a v podstate od frekvencie monitora, teda od 144 snímok za sekundu, dokázal padať aj k 60. To sa však dialo len pri všetkých nastaveniach na maximum s najvyššou kvalitou ray tracingu. Ten je, mimochodom, ešte kvalitnejší než na PS5 a veru je sa na čo pozerať. Okrem toho nechýba aj niekoľko exkluzívnych technológií, ako sú napr. NVIDIA DLSS a DLAA, ale aj podpora ultraširokých displejov.
Audio stránka je na tom podobne ako vizuál. Kvalitatívne nemám čo vyčítať ako dabingu, tak ani hudbe. Soundtrack sa síce nezaradí medzi moje obľúbené, ale je plnohodnotnou časťou atmosféry. A rovnako, ako som chválil prítomnosť češtiny v Days Gone, tak urobím aj tentokrát a nielen preto, že je slušná. V našich končinách lokalizácia jednoducho stále dáva možnosť titulu dostať sa k čo najširšiemu publiku. Takže napriek mojej preferencii vyberať si pôvodné znenie som za preklady vždy rád.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Marvel’s Spider-Man 2022
- Platforma: PC
- Žáner: Akčná adventúra
- Vývojár: Insomniac Games, Nixxes Software
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Sony
Galéria