RECENZIA: TOM CLANCY'S RAINBOW SIX EXTRACTION - Túto hru nebudete chcieť hrať sami

RECENZIA: TOM CLANCY'S RAINBOW SIX EXTRACTION - Túto hru nebudete chcieť hrať sami

 

Pamätáte si ešte na Operáciu Chimera v Rainbow Six Siege? Zaujímavý event priniesol nielen obľúbenosť kooperácie v čisto PVP hre, ale aj myšlienku, ktorá sa neskôr pretavila do samostatnej hry v podobe práve recenzovaného titulu Extraction. A tak ju tu máme, čisto novú, neokukanú a najmä zaujímavú videohru, ktorá obohatila začiatok roka 2022. Stojí však za to?

Zo začiatku budete nadšení

Patrím do skupiny ľudí, ktorí sa pre všetko zo začiatku nadchnú, či už ide o dobrú vec, alebo hlúposť. Rovnako to bolo aj pri začiatku hrania Rainbow Six Extraction. Intro v podaní CGI filmu je veľmi vydarené a nabudí skvelú atmosféru. Dokonca som mal pocit, že hre by sa hodil aj nejaký singleplayer, ktorý by mohol nahradiť tutoriál. Ten je v podobe „simulácie“ skutočného sveta a poviem vám pravdu, že tento typ tutoriálov nenávidím. Namiesto toho, aby sa tvorcovia trochu zamysleli, ako zakomponovať výuku hrania priamo do hry, vyberú sa tou ľahšou cestou. Tu máme simulátor, ktorý simuluje skutočný svet – vau, aké nápadité!

Tutoriál je rozdelený na dve časti, pričom jedna je povinná, ale druhá nie. Tá povinná nás učí základné veci, čo je na jednej strane dobré, no na druhej strane by to, ako si čupnúť, mohol už každý hráč poznať sám. Mimochodom, nedá sa tu skákať, iba preskakovať cez prekážky, čo mi sem-tam trochu prekážalo.

Ako som však spomínal už na začiatku, vďaka úvodnému intru a jednotlivým CGI filmom som sa pre Extraction nadchol a nesmierne tešil, ako sa na to vrhnem. Svet zaplavila neznáma mimozemská nákaza, ktorá v podobe nepriateľov z akejsi hmoty ničí všetko, na čo natrafí. Či už je to Socha slobody, prípadne policajná stanica, nič jej nie je sväté. A je len a len na nás, či sa s týmto „netvorom“ naučíme bojovať.

Na začiatku si môžete zvoliť, či chcete hrať v režime Quick Play s dvoma ďalšími hráčmi, alebo si to vyskúšate sami. Do hrania v sólo režime sa mi veľmi nechcelo, preto som si hneď pustil Quick Play... čím som spravil obrovskú chybu.

Parťákov budete nutne potrebovať

Hráči totiž spočiatku neboli až tak šikovní a niektorí v podstate nechápali, čo majú robiť. Prvé hry tak boli krkolomné, ľudia napr. často nerozumeli tomu, ako sa majú plniť niektoré misie. Tento negatívny efekt sa tvorcovia snažili odstrániť tzv. úlohami v hre. Keď ich splníte, môžete si odomknúť rôzne nové technológie, ktoré neskôr použijete. Za úlohu tak napr. dostanete „pingnúť“ nepriateľa, lekárničku, zabiť určitý typ „obludy“, prípadne v stealthe zabiť nepriateľa. Niektoré úlohy však majú háčik v podobe náhodných spoluhráčov, ktorí strieľajú hlava-nehlava a vám na stealth neostane ako energia, tak ani možnosť.

Našťastie, máte tu sólo misie, ktoré sú v podstate kópiou tých normálnych, avšak obťažnosť je prispôsobená pre jedného hráča (resp. pre dvoch, ak ich budete robiť v dvojici). Na plnenie misií a odomknutie zložitejších úloh ako stvorené, čo poviete? Tento režim však onedlho začne nudiť a vy budete stať pred veľkou dilemou. Budete trpieť v Quick Play, alebo si zavoláte na pomoc svojich kamarátov? Odpoveď je jednoduchá – s kamarátmi to pôjde oveľa lepšie, jednoduchšie a najmä sa zabavíte oveľa viac.

Mimochodom, ak neviete svojich kamarátov presvedčiť, aby si Extraction kúpili, každý, kto tak urobí, dostane tzv. „Buddy Pass“. Vďaka nemu môžete až 14 dní zadarmo hrať s dvoma vybranými spoluhráčmi. Tým bude stačiť iba demoverzia a aktivačný token od majiteľa plnej hry. Žiaľ, na začiatku „Buddy Pass“ nebol k dispozícii a ľudia museli čakať na koniec januára.

Novinky, ktoré sa mi páčia

Do partie si môžete pozvať dvoch ďalších ľudí, celková veľkosť tímu sú teda traja hráči. Myslím si, že štvorčlenná partia by bola lepšia, ale dobre. Na výber máte z rôznych operátorov, ktorých, samozrejme, budete poznať zo Siege. Na začiatku ich však je menej, pričom ďalších si odomykáte hraním. Každý z nich má rôzne zbrane a schopnosti – jeden má kladivo, ktorým rozmláti stenu, ďalší zas vie liečiť, iný cez steny sledovať tlkot srdca a podobne. Vždy bude zaujímavé, ktorého operátora si vyberiete, pretože to bude definovať, ako dobre sa vám v hre bude dariť.

Navyše, ak sa vám nejaký operátor zraní, prenesie sa mu to ďalej a v ďalšej hre ho buď necháte oddýchnuť, alebo ho, chudáka, trochu potrápite s nižším zdravím. A ak vám operátor „umrie“, vďaka špeciálnej technológii sa automatický obalí do akejsi hmoty pripomínajúcej med, ktorá ho chráni pred zabitím a ostane MIA (Missing in Action). To však nevadí, pretože v ďalšej misii sa ho môžete vydať zachrániť a ak sa vám to podarí, je späť! Ide o zaujímavý mechanizmus, ktorý mi tak trochu pripomína klasiky ako Jagged Alliance či X-Com.

Jedna hra je rozdelená do troch úloh, pričom každá z nich predstavuje jednu vec, ktorú máte v danej mape spraviť. Ide napr. o nalákanie elitného nepriateľa do pasce, ktorá ho uspí a vaši vedci ho potom budú skúmať, zabitie takéhoto nepriateľa, skenovanie vajec, z ktorých sa nepriatelia liahnu, a podobne. Po dokončení jednej z úloh je na vás, či sa vrátite na základňu, alebo budete pokračovať ďalej. Ak sa rozhodnete pre návrat, musíte rátať s tým, že skúsenosti, ktoré dostanete, budú adekvátne tomu, čo ste spravili. Ak sa však rozhodnete pokračovať, môže na vás striehnuť väčšie nebezpečenstvo a nakoniec v misii „umriete“. Aj tento mechanizmus je veľmi zaujímavý a vás a vašich kamarátov bude nútiť diskutovať o tom, či máte dostatok zdravia na to, aby ste sa vybrali ďalej. Alebo o tom, či sa pri veľkom nebezpečenstve radšej rýchlo nevybrať k bodu extrakcie a ujsť. Občas mi však prekášalo, že niektoré úlohy, resp. ich náročnosť boli pomerne zložité, pričom o pár hier bola rovnaká úloha na rovnakom mieste extrémne jednoduchá. Neviem, či šlo o moje dané rozpoloženie v čase a o zhodu náhod, alebo jednoducho šlo o zlé vygenerovanie danej úlohy.

Časom si zvyšujete celkový level hráča, otvárajú sa vám nové oblasti, ktoré sú detailne spracované. Okrem toho si levelujete aj jednotlivé postavy, ktorým odomykáte ďalšie zbrane či nakupujete rôzne „skiny“ (áno, mikrotransakcie sú tu prítomné). Celkovo je však systém hrania v kooperatívnom režime s priateľmi veľmi zábavný a pomáha tomu aj to, že hra netrvá extrémne dlho. Na dokončenie jednej z úloh máte vopred určený čas (15 minút), často to však stihnete aj oveľa skôr. Problém môže nastať, keď si všetko prejdete, dostanete sa až do poslednej fázy a hra sa stane jemne repetitívnou. To, ako sa s týmto neduhom popasujú vývojári, uvidíme v budúcnosti, ale už teraz mám pocit, že budú musieť prísť aj s novými režimami, pretože opakovanie toho istého je tu cítiť už po pár hodinách.

Hra vyzerá fajn, no vášmu počítaču dá zabrať

Na Rainbow Six Extraction sa dá v pohode pozerať bez toho, aby ste boli znechutení. Veľa vecí je detailne vymodelovaných, hra beží stabilne na 60 FPS aj na vysokých detailoch vo Full HD či 2K (Ryzen 5 + RTX 2070) bez akýchkoľvek väčších zásekov. Problémom je však optimalizácia, ktorá dá teplotám grafiky v počítači zabrať. Teda, samozrejme, ak neroztočíte všetky vetráky na 100%, potom budete dosahovať teploty okolo 75 - 79 stupňov. To vlastne nie je problém, no tvorcovia sa mohli optimalizácii povenovať trochu viac.

Sklamaním je pre mňa v podstate copy-paste assetov zo Siege. V konečnom dôsledku sú všetci operátori tí istí. Ak by vývojári zapracovali na tvorbe nových postáv a starých charakterov by použili iba niekoľko, vôbec by som sa nenahneval. Veď času bolo habadej a fantázia im tiež nechýba, tak kde je problém?

Veľmi oceňujem krátke filmy, ktoré sa objavujú po dokončení rôznych úloh. Ako som už spomenul vyššie, je obrovskou škodou, že hra neobsahuje singleplayer, pretože by jej veľmi pomohol na vylepšení kvality.

Naše hodnotenie

Rainbow Six Extraction prichádza so zaujímavými hernými mechanizmami, ktoré v kooperatívnych PVE hrách momentálne len tak neuvidíte. Tie si vychutnáte najmä v partii kamarátov, kde máte o zábavu postarané. Problémom však je, že hra môže pre niekoho byť časom veľmi monotónna a stále máte pocit, ako by ste hrali len akési rozšírenie Siege. Hoci tomu odpovedá aj cenovka 40 eur, myslím si, že adekvátna je o pár desiatok eur nižšie.

Klady

  • hra je súčasťou Game Pass od Microsoftu
  • Buddy Pass
  • Cross-play (PC, PlayStation, Xbox)

Zápory

  • pocit repetitívnosti po pár hodinách
  • sem-tam nevyrovnaná obťažnosť úloh
  • Buddy pass nebol k dispozícii od začiatku
  • chýbajúci singleplayer
  • operátori sú z pôvodnej hry

Informácie o hre

TOM CLANCY'S RAINBOW SIX EXTRACTION

TOM CLANCY'S RAINBOW SIX EXTRACTION 2022

V Rainbow Six Extraction sa dostanete do sveta, ktorý zasiahla apokalypsa v podobe mimozemskej nákazy. Vy a vaši priatelia sa budete snažiť s ňou bojovať a naučiť sa, ako ju poraziť.

  • Platforma: PC
  • Žáner: Akčná kooperatívna hra
  • Vývojár: Ubisoft
  • Vydavateľ: Ubisoft
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Comgad

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Pavol Hirka

Gaaléria

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk