RECENZIA: Monster Energy Supercross 4 - Najlepší simulátor skákania na hlavu

RECENZIA: Monster Energy Supercross 4 - Najlepší simulátor skákania na hlavu

 

Pandémia? Nuž, každoročné záväzky si treba plniť. To si zrejme povedalo talianske štúdio Milestone, ktoré prichádza už so štvrtým dielom superkrosovej série Monster Energy Supercross za štyri roky. Ako teda dopadla novinka?

Keď som sa počas sťahovania Monster Energy Supercross 4 pozrel na portfólio vývojárov, uvedomil som si, že my tu v podstate máme EA motocyklového sveta. Od roku 2014 totiž chlapci z Milestone vyprodukovali už 23 titulov, kde hrajú prím motorky, pričom Monster Energy Supercross (MES) je jednou z troch sérií, ktoré vychádzajú každý rok - ďalšími sú preteky cestných motocyklov MotoGP a motokros MXGP. Takéto vydávanie hier ako na bežiacom páse sa musí niekde prejaviť, a, žiaľ, musím skonštatovať, že sa deje to, čo som očakával. Aj štvrtý diel MES prináša iba malé zmeny a na niečo, čo by vás prinútilo zaplatiť 50 eur so slovami „túto vec musím mať”, zatiaľ môžeme zabudnúť.

Ale poďme pekne poporiadku. Monster Energy Supercross je superkrosový titul zo stajne veteránov, ktorí na hernej scéne pôsobia už od roku 1994. Opäť si môžeme zapretekať v zámorí populárnej sérii AMA Supercross, pričom v ponuke je 17 tratí na 11 amerických štadiónoch a halách a viac ako 100 reálnych jazdcov. A, samozrejme, aj nejaký ten vytvorený, resp. vytvorená, keďže opäť môžete hrať aj za ženu. Z hľadiska herných módov nečakajte nič prevratné, nájdete tu kariéru, samostatné preteky, jazdu na čas, vlastný šampionát, akési sandbox jazdenie Compound a online módy. Neohúri to, ale neurazí a každý si nájde niečo svoje. Tešiť sa teda môžete na množstvo tratí plných skokov, rytmických sekcií, ale aj rýchlych pasáží.

Vylepšená kariéra, problémová AI

Hlavným módom je, samozrejme, kariéra, ktorá sa konečne dočkala zmien. Stále to nie je žiadne terno, ktoré by vás vtiahlo a nepustilo (jednoducho sa musíte prebojovať z najnižšej kategórie do tej najvyššej a všetko povyhrávať), oproti tretiemu dielu však nie je taká strohá a bude vás baviť. Pribudli do nej ľahké RPG prvky v podobe štatistík vášho jazdca, ktoré si vylepšujete pomocou schopnostných bodov. Tie získavate za spĺňanie rôznych míľnikov (odjazdite 50 kilometrov, predbehnite 100 jazdcov, dokončite 200 kôl bez pádu a podobne) a takisto prostredníctvom tréningov. To je ďalšia novinka – po každých pretekoch môžete skúsiť zabojovať v jednom z piatich druhov tréningu, pričom ak v ňom splníte všetky úlohy, získate tri schopnostné body. Tréningy sú zaujímavá novinka, ich obťažnosť je však dosť nevyvážená a v podstate nejde ani tak o tréning, ktorý by vás mal naučiť hrať, ale skôr o sériu niekedy ľahkých a niekedy ťažkých výziev.

Tréningy sú teda celkom príjemné oživenie a minimálne zo začiatku budete absolvovať jeden tréning za druhým. Prečo? Nuž, keďže začínate ako úplná nula, ihneď to pocítite v pretekoch. Ste pomalší, motorka sa neovláda tak dobre a prvých pár pretekov to naozaj nie je zábava. A to hovorím ako človek, ktorý si zahral kariéru vo všetkých predchádzajúcich dieloch. Navyše, autori upravili systém tzv. „rewindov”, čo sú akési posunutia času dozadu, ktoré môžete použiť hocikedy. Tentokrát ich máte iba tri, pričom dobíjať si ich viete prostredníctvom efektnej jazdy a rôznych trikov vo vzduchu. Priznám sa, že tejto zmene trochu nerozumiem. Veteráni ich veľmi používať nebudú a nováčikom by sa v prvých pretekoch určite hodili viac ako tri pokusy - možno by sa vďaka tomu rýchlejšie naučili rôzne finesy.

Problematická je aj umelá inteligencia. Neviem, či to bol bug, ale prvé zápolenia som aj na najnižšej obťažnosti končil na posledných miestach a hra neľútostne trestala každé moje zaváhanie. V kvalifikácii som vyhrával absolútne bez problémov, prišli však preteky a zo mňa sa stal absolútny amatér. Akože, nechcem sa tu hrať na experta, k nemu mám asi tak blízko ako Igor Matovič k schopnému šéfovaniu Slovenska, ale v prvých dieloch som sa do toho dostal oveľa rýchlejšie. Tu som sa ako-tak rozbehol až na konci druhej časti kariéry a konečne som sa bavil až v najsilnejšej kategórii 450.

Pre nováčikov neprístupné

To už však ubehlo niekoľko hodín, preto nasleduje otázka - ako chce hra zaujať úplného nováčika, resp. športového nadšenca, ktorého napríklad oslovil trailer a chce si to vyskúšať? Nuž, nijak, ide totiž o titul, ktorý je jednoznačne určený fanúšikom série. Je to škoda, pretože samotný šport je zaujímavý a preteky sú návykové, ale Monster Energy Supercross 4 pre nováčikov neponúka nič, čo by ich zasvätilo do tajov superkrosu. Budem sa opakovať, ale je to fakt mrzuté, keďže aj napriek mojej doterajšej kritike ide o remeselne dobre zvládnutú vec, ktorá vie zabaviť aj na desiatky hodín. Chcelo by to napríklad podobné tutoriály, aké má napríklad EA v NHL. Ale nič to. Zatiaľ sa teda treba zmieriť s tým, že ide o titul zameraný na malú skupinu hráčov.

Čo sa týka samotných pretekov, je to slušná zábava. Autori sa v niektorých smeroch pokúsili o menšie priblíženie sa realizmu, hoci v základe je stále arkáda. Rozhodne však nemôžete držať ruku na plyne (haha, nie nohu, lebo motorka), pričom odporúčam naučiť sa pracovať aj so spojkou a nenechávať to na počítači, pretože niektoré komplikovanejšie časti trate si to žiadajú. Takisto nečakajte, že budete jazdiť bezchybne hneď od začiatku. Mimoriadne dôležité je zvolenie vhodnej stopy, dávkovanie plynu, prenášanie váhy vášho jazdca a celej motorky počas skokov, ale aj sledovanie situácie na trati a najmä jazdcov pred vami. Na vyšších obťažnostiach to je poriadna výzva, ak však dostanete do krvi všetky nuansy, zážitok z nádherne plynúcej a adrenalínovej superkrosovej jazdy vie byť v Monster Energy Supercross 4 skvelý.

Kamikadze súperi

Tento zážitok však pravidelne kazila nepríjemná vec. Pokiaľ sa štart nepodarí ideálne a neodtrhnete sa od „balíka“ jazdcov hneď na začiatku, vaše nervy môžu dostať poriadne zabrať. Umelá inteligencia je totiž kamikadze a v podstate si nevšíma, že na trati jazdíte aj vy, často do vás naráža a nereaguje, keď niečo urobíte. V kombinácii s jemne pochybnou fyzikou tak na zemi skončíte viac, ako by ste si priali, pričom mnohokrát to ani nebude vaša chyba. Hra v niektorých momentoch pripomína „Battle Royale“ verziu superkrosu, čomu vzhľadom na podstatu športu aj celkom rozumiem, len v predchádzajúcich dieloch to nebolo až také okaté a frustrujúce. Ani nepočítam, koľkokrát sa mi stalo, že mi v poslednom kole na hlave pristál premotivovaný súper. To by nebolo až tak zlé, problémom bolo, že ma na pár sekúnd vyradil z hry, keďže som automaticky spadol. Ako výsmech beriem fakt, že keď sa situácia udiala v opačnom garde, opäť som na zem putoval iba ja. To sú jednoducho momenty, ktoré dokážu zábavu premeniť razom na frustráciu.

Ak vás teda umelá inteligencia bude hnevať viac, ako je vhodné, odporúčam upriamiť pozornosť na multiplayer, ktorý je celkom fajn a večer, resp. v noci tam nájdete aj dosť hráčov. V prípade, že je medzi vašimi priateľmi viacero nadšencov superkrosu, viete si vytvoriť privátnu lobby a prispôsobiť si zážitok k svojmu obrazu. S kamarátmi si môžete zasúťažiť aj v špeciálnom móde Compound (ten je k dispozícii aj v singleplayeri), čo je akýsi sandbox umiestnený do otvoreného prostredia, ktoré je vymodelované podľa prírody na pobreží amerického štátu Maine. V Compounde si taktiež môžete len tak jazdiť, vyblbnúť sa a nájsť aj nejaké tie skryté collectibles.

Upravujem, upravuješ, upravujeme

Čerešničkou na torte sú obrovské možnosti „kustomizácie“ jazdca a motorky. Za hernú menu, ktorú získavate pretekaním, je možné vymeniť riadidlá, výfuky, pneumatiky, disky, odpruženie, sedadlá... Jednoducho všetko, čo sa na motorke upraviť dá. Za toto si autori rozhodne zaslúžia pochvalu. Tá smeruje aj ku komplexnému, no relatívne intuitívnemu editoru, v ktorom si viete nadizajnovať vlastnú trať. A ak sa vám prejedia oficiálne trate, nie je žiaden problém stiahnuť si výtvory ostatných hráčov.

Po grafickej stránke ide o fajn priemer, ale priznám sa, že som čakal aspoň nejaký technický skok. Na recenziu som síce mal PC verziu, no titul vychádza aj na next-gen konzoly, preto by trochu väčšie rozdiely oproti tretiemu dielu rozhodne neuškodili. V konečnom dôsledku si však v zápale súbojov asi ani nevšimnete, že to blato nemá miliardy polygonov. Na nervy mi akurát liezol generický soundtrack, ktorý je v podstate zložený z niekoľkých piesní pravdepodobne vytiahnutých z hudobnej databázy. Aj samotná prezentácie pretekov by si po tých rokoch už zaslúžila nejaký ten facelift – predsa len, reálny superkros je poriadna šou, tak prečo je to vo videohernej adaptácii inak?

Naše hodnotenie

Čo povedať na záver. Hoci v texte padlo dosť kritických slov, Monster Energy Supercross 4 je dobrá hra. Problémom je, že to isté vieme povedať aj o predchádzajúcich troch dieloch, ktoré si viete zohnať lacnejšie a zabavia vás asi rovnako. Fanúšikovia superkrosu a motokrosu zrejme po štvorke siahnu tak či tak a bude ich baviť, ale ak ste nováčikmi, pokojne si kúpte napríklad dvojku. A potom uvidíte.

Klady

  • adrenalínový a návykový pocit z jazdy
  • malý posun k realizmu
  • možnosti úprav motorky a jazdca
  • vylepšená kariéra

Zápory

  • umelá inteligencia
  • nie vždy fungujúca fyzika
  • v oblasti vizuálu a atmosféry sa dá urobiť viac
  • podobné predchádzajúcim ročníkom
  • nevhodné pre nováčikov

Informácie o hre

MONSTER ENERGY SUPERCROSS 4

MONSTER ENERGY SUPERCROSS 4 2021

 

  • Platforma: PC
  • Žáner: superkros
  • Vývojár: Milestone
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Comgad

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Pavol Hirka

Galéria

 

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk