Myslím, že každý hráč, ktorý sa aspoň trochu zaujíma o výkon svojho PC v benchmarkoch pozná firmu Futuremark. Keď však autori známych 3D Markov ohlásili vývoj multiplayerovej FPS bol som rovnako prekvapený ako väčšina hráčskej obce. Bohužiaľ aj túto hru postihla mánia poslednej doby, keď sa hry vydávajú nedokončené a postupne sa pridáva nový obsah, zadarmo alebo platený. Preto som sa rozhodol s recenziou počkať, pokiaľ štúdio neuvoľní najväčší patch, ktorý do hry pridal kopu nových vecí a tak sa to odrazí na výslednom hodnotení.
Shattered Horizon, ako svoj počin autori nazvali, je v niečom určite výnimočný. Jeho výnimočnosť spočíva v prostredí, v ktorom sa bojuje. Veď ja osobne si nespomínam na hru kde by sme bojovali vo vesmíre. Síce je tu niekoľko vesmírnych simulátorov ale žiadna FPS. Preto som bol na hru samozrejme veľmi zvedavý. Jednak kvôli originalite, slušnému pretlaku na multiplayerovom FPS trhu a aj kvôli nulovým skúsenostiam štúdia s výrobou kvalitných hier. Ako to dopadlo? Oplatí sa investovať do tejto hry? Dočítate sa nižšie.
Ako som písal vyššie, hra sa odohráva vo vesmíre v roku 2049. Keďže však v hre singelplayer nenájdete tak rok nehrá vôbec žiadnu rolu, rovnako ako dve bojujúce strany, ktoré sa nazývajú ISA a MMC, no v praxi sú to žltí a modrí. Na výber nie sú žiadne triedy, iba si vyberiete jednu z bojujúcich strán, vyberiete zbraň a vrháte sa do boja. Postavičky pripomínajú kozmonautov s originálnymi helmami, oblekom a jetpackom na chrbte. Práve jetpack používajú na pohyb vo vesmíre, pretože na zemi sa nepohybujete skoro vôbec a väčšinu gameplaya lietate vo vzduchu. Nie je však problém prilepiť sa pomocou jednej z kláves k hocijakej skale alebo k inému pevnému predmetu. Neexistuje tu žiadny systém krytia, ktorý by umožnil schovanie sa za prekážky a tak sa práve s týmto klávesom skrývate pred číhajúcimi nepriateľmi.
Hlavným nepriateľom v hre však nebudú oponenti, ale totálna voľnosť pohybu ktorá je niekedy naozaj frustrujúca. Hlavne zo začiatku hrania si na frustrujúci pocit z toho, že váš stále zabíjajú budete musieť zvyknúť. Je to spôsobené veľkými problémami s orientáciou v rozľahlom priestore, pretože teraz na vás nepriatelia neútočia iba zo všetkých svetových strán, ale aj zhora alebo zdola. Takže, keď ste príliš impulzívny alebo máte sklony k agresivite tak si dávajte veľký pozor, pretože sa ľahko môže stať, že to nevydrží vaša klávesnica alebo myš. Keď však tieto počiatočné problémy zvládnete tak sa môžete tešiť na slušnú porciu kvalitnej akcie.
Hra vám ponúka päticu zbraní na vybláznenie. Prvou je klasická Assaultka, ktorá je vhodná na boj na stredné vzdialenosti, ale dobre poslúži aj pri kontakte na blízko. Ďalším kúskom je SMG, ktorého hlavná výhoda tkvie v boji na malé vzdialenosti. Tretím kúskom je Railgun, ale pod týmto názvom nehľadajte nič iné ako obyčajnú sniperku, ktorá exceluje na veľmi dlhé vzdialenosti, no keď plánujete s touto zbraňou bojovať tak ste prinútení ku kempovaniu, pretože zamieriť bez toho aby ste sa „prisali“ ku skale je takmer nemožné. Štvrtým adeptom na likvidovanie súperov je brokovnica, ktorej praktický význam je nulový a ja osobne som ju skoro vôbec nepoužíval, pretože oveľa lepšie vám na krátke vzdialenosti poslúži SMG. Posledným kúskom je Machine Gun, ktorý je tak isto vhodný iba na menšie vzdialenosti, pretože rozptyl jeho projektilov je veľmi veľký. Ako príručná zbraň vám veľmi dobre poslúži pištoľ, ktorá síce neohuruje nejakými extra vlastnosťami, no na prípady v núdzi je dostatočná. Posledným doplnkom vo vašej výbave je Grenade Pistol, ktorá vystreľuje vami vybrané granáty medzi ktorými nájdete ICE na znecitlivenie radaru a zneviditeľnenie prostredia, EMP na znefunkčnenie súperovho obleku, MPR na odhodenie nepriateľa tlakovou vlnou, FLARE na oslepenie nepriateľa, PULSE, ktorý odhalí skrytých nepriateľov a DECOY pri ktorom radar detekuje granát ako vás a mätie nepriateľov. Keď vám však už neposlúži nič a nepriateľ je nablízku, máte poruke tzv. RIPPER na útok nablízko.
V rámci hry si zabojujete na nefunkčných vesmírnych staniciach, ktoré spájali Zem s Mesiacom, no po masívnom výbuchu z nich ostali iba trosky. No dostanete sa aj na Mesiac, rôzne asteroidy a ďalšie vesmírne miesta, čiže počet máp je dostatočný. Všetky mapy, rovnako ako aj modely vojakov sú veľmi kvalitne spracované. Veľmi kvalitné textúry dopĺňa veľmi kvalitné osvetlenie scény. A keďže sú autori machri v robení benchmarkov tak im slovo optimalizácia aj niečo hovorí. Tú zvládli bravúrne. Je síce pravda, že na plné detaily to len tak niekto nespustí, no škála nastavení a ich vplyvu na výkon je veľmi veľká, takže si hru (síce na menšie detaily) zahrajú aj majitelia trochu slabších mašiniek. Jednou zlou správou je však to, že hra beží iba a výlučne pod DX10 a tak si hru zahrajú iba majitelia grafických kariet GeForce 8xxx a vyššie a Radeon HD2xxx a vyššie. Rovnako tu platí aj obmedzenie vlastníctva operačného systému Windows Vista alebo Windows 7, pretože XP DX10 nepodporuje.
Hra obsahuje iba tri módy a to Assault, Battle a Skrimish. V Assautle oba tímy súčasne zaberajú kontrolné body rozosiate na mape Battle má rovnaký princíp, rozdiel je iba v tom, že jeden tým útočí a druhý bráni. Posledný Skirmish je iba inak nazvaný Team Deathmatch, v ktorom bojuje jeden tým proti druhému na počet fragov(pozn. autora: počet zabití). Je to síce dosť málo a nie je tu ani žiadny originálny, no na zábavu to postačí.
Hra neobsahuje žiadny systém vylepšovania zbraní alebo postavy, no existuje tu jednoduchý systém získavania XP bodov, ktoré sa potom premietajú do Global Rankingu. Práve v získavaní XP bodov ja osobne vidím väčší potenciál, ktorý zatiaľ zostáva nevyužitý.
Pri hraní hry nenarazíte na žiadne symfonické hudobné orgie, v hre budete počuť iba jednu stále sa opakujúcu tematickú skladbu, čo samozrejme pri hre takéhoto formátu absolútne nevadí, takže to ani za mínus nepovažujem.
Čo však do zoznamu mínusov pridám, je malý počet hráčov na serveroch, takže môže sa stať, že keď budete mať na hru chuť tak nebudete mať s kým hrať, no to sa stáva iba výnimočne. Väčšinou sú plné tak 10-15 serverov, čo stačí, no horšie to pravdepodobne bude v budúcnosti.
Čo dodať? Na to, že sa jedná o prvý herný titul štúdia Futuremark je Shattered Horizon vynikajúcou hrou, ktorá síce má určite nedostatky a nevyužitý potenciál, no dokáže na dlhšiu dobu veľmi dobre zabaviť, aj keď opakujem, že pretlak na poli multiplayerových FPS je veľmi veľký a pokojne sa môže stať, že o niekoľko mesiacov nenájdete server, na ktorom by bolo dostatok hráčov.
grafická stránka hry herné prostredie dostatok kvalitných máp vynikajúce granáty a zbrane výborná hrateľnosť…. |
|
….aj keď zo začiatku frustrujúca poloprázdne servery nevyužitý potenciál pri XP bodoch |
|
65% | |
ŽÁNER | FPS |
VÝROBCA | Futuremark Game Studio |
DISTRIBÚCIA |
STEAM |