Tak, a dočkali sme sa! Kráľ všetkých stratégii a internetových športov konečne dorazil na pulty predajní. Sám som si bol po svoj vlastný na polnočnej s priateľmi, kde som aj zistil, že za "wowkom" moc nezaostáva. Slováci skrátka milujú Blizzard a jeho hry. Vychádzame preto z predajne a každý po svojom nasadá rýchlo do auta, len nech už je doma a hrá.
Zaujímavé, ako kvázi obyčajná hra dokáže sfanatizovať toľko ľudí. Ešte pred betou som občas zahliadol upútavky, prvé gameplay videá a pýtal sa sám seba, ako je možné, že tí ľudia ten Blizzard ešte neprekukli. Veď ide len o Starcraft v krajšej grafike. Predsa len, stratégie sa za 10 rokov podstatne zmenili. Taký Company of Heroes, Total War série, Dawn of War 2 a môžem pokračovať ďalej… Ale nebudem.
Pretože hneď, ako som spustil betu, som zistil pravú podstatu celej hry. Je ňou úžasná hrateľnosť a multiplayerová komunita. Aj keď je hlavnou doménou hry multi player, táto recenzia sa bude zaujímať hlavne o single, pretože keby som mal rozpísať celú hru v jednom článku, v polke by vás už boleli oči. Ale dosť obkecov, poďme rovno na vec!
Príbeh
Určite sa tešíte, ako vás opäť Blizzard ohúri strhujúcim príbehom, veľkými nečakanými zvratmi a charizmatickými postavami. Bohužiaľ tomu tak úplne nie je. Príbeh je síce fajn, len, ako už určite viete, sa Blizzard rozhodol rozdeliť celý príbeh do troch častí (ostatné vyjdu v datadiskoch). Tým pádom si kampaň zahráte len za Terranov (ľudia), presnejšie v roli Jima Raynora, revolucionára z jednotky. Za svoju kariéru „osloboditeľa“ si už stihol spraviť niekoľko priateľov, ale aj nepriateľov. Tychus, nová postava („Hell, it´s about time!“ týpek), ako Jimov starý kamarát, vstupuje v začiatočnom intre do príbehu a vďaka nemu si ho aj celkom obľúbite. Bohužiaľ, ak nie ste úplne blbí, už v prvých misiách zistíte jeho skutočnú rolu v príbehu.
Jim je na pokraji zúfalstva. Sláva postupne upadla a štyri roky po ,,Brood Wars“ (plemenné, či aké vojny… skrátka Brúd Wárs!!) sa opíja v intergalaktickej krčme. Jeden shot za druhým tlmí bolesť pri pohľade na fotku Karrigan-ovej, keď odrazu (!!!) príde už spomenutý Tychus a ponúkne mu menšiu brigádu. Spoločne sa teda púšťajú do lovu vzácnych artefaktov Xel Naga (pardón, ak som to zle napísal), stvoriteľov Zergov aj Protossov. Arthur Mengsk zase šíri po telke, ako nebezpečný Jimmy je, buduje svoju popularitu na reklame a image-i, splodí syna (už pravdaže dospelého) a užíva si života, čo by Cisár sveta (svetov). Tu to pre istotu ale utnem.
Hrateľnosť
Teraz to začne byť o čosi zaujímavejšie. Ako som už spomenul, hral som betu, teda neočakával som tak prepracovaný „singláč“. Ten sa líši od multiplayeru v množstve obsahu. Začnime teda postupne. Prvým perfektným nápadom bolo zaimplementovanie príbehu do medzi-misiovej sekcie (vesmírna loď – základňa), kde máte na výber 4 miestnosti (strojáreň, laboratórium, mostík a kantína). V týchto miestnostiach sa pohybujete pomocou myšky, vždy vidíte celú miestnosť, a klikáte na objekty, s ktorými chcete hovoriť, či ich prezrieť. Ak kliknete na postavu, začne sa konverzácia, ak na objekt, ako napríklad rádio, spustíte hudbu, či zvolíte play list. Serepetičiek je množstvo, postupom času zbierate na palubu svojej lode nových ľudí, vzácne artefakty, trofeje, výzbroj… a o tom všetkom si môžete prečítať, porozprávať sa, nastaviť, kúpiť, atď atď.
Misie sú sčasti tvorené nelineárne, na výber máte niekedy až 5 naraz, no do konca príbehu ich prejdete všetky. Je ich presne 28 (jedna je bonusová – tajná) a nudiť sa pri nich určite nebudete. Skoro každá z nich odomyká novú jednotku, ktorá je kľúčová pre jej úspech. Takýmto spôsobom sa naučíte, ktorá má aké schopnosti, na akých nepriateľov je účinná a pravdaže do akého terénu je vhodná. Veľmi milo ma prekvapil aj fakt, že na výber máte naozaj veľké množstvo jednotiek, ktoré sa v multiplayeri (MP) nenachádzajú. Preto sa môžete tešiť na Wraithy, Firebatov, Medicov, Science Wessely, Goliáše, Siege Tanky, Battlecruisery, Ghostov a Vultury z jednotky, ako aj nové Thory, Helliony, Marauderov, Vikingov, Bansheesky a Medivacy.
Tým ale nekončíme. Takmer každá jednotka sa dá vylepšiť za peniaze. Vylepšenia sú dve, v podstate jedno obranné, druhé útočné, ale nie vždy. Tie môžete zakúpiť v strojárni za peniaze. Tešiť sa môžete na stimpaky pre mariňákov, dlhší dosah pre Firebatov, či viac životov pre obranné veže a bunkre. Peniaze získavate za splnené misie, len treba dávať bacha, nikdy ich nebudete mať dosť.
Vedľajšie úlohy počas misie vám taktiež môžu zarobiť výskumné body, ktoré vám, ak ich máte dostatok, sprístupnia nové technológie. Jak na sviňu ale vyberáte len jednu z dvoch, druhá sa automaticky uzamkne. Je preto na vás, či uprednostníte Raven-ku, pred Science Vessel, alebo spomalovač Zergov pred mind-control-om (mení nepriateľské jednotky na vaše).
Uff.. je toho veľa, čo? Ale nekončíme. Spomenúť fakt, že misie nie sú stereotypné a na hard sa po dlhom čase konečne budete cítiť pri hre nervný a napätý, je potrebné. Každá misia je skrátka iná. V jednej budete naháňať vlaky, v inej zase unikať pred plameňmi supernovy (Terrani majú možnosť zdvíhať budovy do vzduchu a pristávať na inom mieste), brániť sa pred zamorenou kolóniou v noci a cez deň páliť ich domčeky… Preto sa nebudete nikdy nudiť, skôr budete nadávať (teda aspoň ja na hard obtiažnosti), aké sú tie AI potvory vychcalé! Máte obliehacie tanky v základni? Počítač to prekúkne a ďalšiu vlnu pošle buď letectvo, alebo neviditeľné jednotky. Zničíte dôležitý Pylon, ktorý zásobuje okolité budovy energiou? Tí zasr…ni postavia ihneď nový! Niekedy som mal také nervy, že som to na chvíľu vypol a preklínal umelú inteligenciu, či dúmal nad možnou apokalypsou ála R.U.R.! Predsa len, zdroje v niektorých misiách sú veľmi obmedzené, preto treba využiť každú jednotku, budovu, či schopnosť. Tešte sa na veľké opravovanie bunkrov a investovanie do obranných vylepšení. Avšak, navzdory jednotke, v dvojke môžete konečne označiť toľko jednotiek, koľko sa vám zamanie. Už žiadne klikačky na päť 12-členných armád, či ich postupné vysielanie do salvy Siege Tankov, všetko stačí raz zamerať a poslať.
Zberatelia známok a fliaš od pív sa u Starcraftu II tiež nudiť nebudú. Zabehnutý systém z WoW sa objavuje aj tu. Achievmentov je obrovské množstvo, v každej misii sú cca 3, z toho jednu dostanete za splnenie misie, druhú za splnenie všetkých vedlajších úloh a tretiu za určitú zručnosť, napr. nestratiť ani jednu jednotku atd. Achievmenty je možné porovnávať s ostatnými hráčmi cez Battle.net 2 (vylepšená alternatíva Battle.netu), odomykať nové portréty pre váš profil (ikonka vášho zjavu) a… to je vlastne všetko… zbierate… body a…. obrázky………. ale baví vás to! O Battle.net 2-ke si povieme viac v MP recenzii, takže nezúfajte.
Grafika
Nejde síce o klenot krásy medzi hrami, ale (!) hra vyzerá super. Nečakajte miliardy polygónov, prepracované textúry, či kvantum grafických efektov. Farebnosť, občasný, dobre spravený efekt, komixoidný štýl a pohyby postáv dotvárajú celkovú kvalitu grafiky. Mostík, teda časť medzi misiami, je spravený v úplne inom grafickom prevedení, jedná sa skôr o RPG grafiku, no zapadá perfektne. Tvorcovia sa aspoň nemuseli zapodievať tvorbou veľkého kvanta cinematicov. Soundtrack je dobre spravený a atmosferický, prelína sa medzi orchestrálnou hudbou a južanským rockom (Rednecks for the win!). S nahovorením si Blizzard dal prácu, pozval množstvo ľudí z jednotky, preto hneď rozoznáte, kto je vlastne kto v novej grafike. Interface je prehľadný, nezaberá polku obrazovky, ako tomu bolo v jednotke, občasné príbehové mini-okno odhaľuje tvár postavy v grafike z mostíku. Je sa naozaj na čo pozerať a príjemné to všetko počúvať.
Záverečné ustanovenia
Hra pre jedného hráča v Starcraft II je výborná. Kvalitný príbeh, dobrá grafika, množstvo serepetičiek, ako vylepšenia zbraní, voľba misií, background a drvivá umelá inteligencia posúvajú sériu opäť na vrch, ba aj vyššie. Ak patríte medzi fanúšikov, či už Blizzardu, alebo kvalitných stratégii, niet nad čím rozmýšľať, predsa len, jedná sa o kráľa všetkých stratégii. Viem, že táto časť je venovaná len malému zlomku budúcich či terajších majiteľov, keďže MP je jej hlavnou doménou, preto hneď po dopísaní tejto časti vrhám všetku svoju energiu do časti druhej.
No…. a môžem ísť makať!
Ďalšie videá z hry nájdete tu.
grafika hrateľnosť množstvo vylepšení dĺžka hry umelá inteligencia |
|
to ste ma zaskočili | |
95% | |
ŽÁNER | RTS |
VÝROBCA | Blizzard |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Blizzard / ABC DATA |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |