Séria Grand Theft Auto je medzi hráčmi široko-ďaleko známa. Tento simulátor zločinu, ako ho niektorí nazývajú, sa stal jednou z najpredávanejších(ak nie najpredávanejšou) hernou značkou na svete a tak sa asi nikto nečuduje, že prichádza veľa klonov tejto hry, ktoré však často veľmi zaostávajú svojou kvalitou.
Realtime Worlds prišiel so zaujímavým nápadom a tým je vsadenie typologicky rovnakej hry do online sveta a tak svetlo sveta uzrela MMO hra All Points Bulletin. Celý koncept hry vyzerá na papieri celkom dobre, no to pri hrách nestačí a tak sa pozrieme na výsledný produkt.
Začiatok hry vyzerá veľmi sľubne. Menu, ktoré sa vám určite bude páčiť, výber z dvojice znepriatelených strán (ochrancov a zločincov) a hlavne editor postáv, kde si môžte upustiť uzdu fantázie a vytvoriť si maníka, ktorý má kopu tetovaní, na hlave drsnú šiltku, vyťahanú mikinu a harmonikové rifle(rozumej. hip-hoperské nohavice). Úvodné intro vo vás vzbudí iba tie najlepšie pocity adrenalínu, očakávania a nadšenia. Všetko to vyzerá dobre až do doby, keď splníte tutoriál a vrhnete sa do hry.
Už v prvom rade vám musím oznámiť, že táto hra ma prestala baviť rýchlejšie, ako keď okolo mňa prefrčí monopost formuly v rýchlosti 300Km/h a keby som hru nemal na receziu zadarmo, tak by som si trieskal hlavu o stenu, za čo som vyhodil peniaze. Tak bacha na to aby sa nestalo, že aj vy budete ľutovať aj tie drobné, ktoré ste na začiatku hrania do hry vrazili. Ale poďme pekne postupne.
Asi všetci si pamätáte veľkolepé sľuby o bojoch a hlavne videá ktoré ktoré ukazovali perfektné prestrelky. A tu sa hneď vyskytuje prvý problém. V prestrelkách vlastne ani nemá kto účinkovať. Jednoducho povedané, tento titul hrá žalostne málo ľudí a to je pri MMO hrách obrovský problém. Prečo tomu tak je vám prezradím v nasledujúcich riadkoch. Prvým problémom je to, že či si vyberiete jednu alebo druhú stranu, je to prakticky úplne jedno. Misie sú v podstate úplne rovnaké, iba jedna banda ma bombu aktivovať druhá ju má zneškodniť, jedna banda má zozbierať po mape nejaké predmety a priniesť ich na miesto určenia, druhá ich zastaviť a tak podobne. Jediným a to fakt neskutočným rozdielom je ten, že keď príde k autu zločinec, tak (bývalého) vodiča z auta vyhodí ale policajt mu zdvorilo ukáže aby si vystúpil. Fakt strašný rozidel :-). Obe classy(keď ich takto môžem nazvať) si môžu kúpiť rovnaké oblečenie, urobiť rovnako strelený účes aj vyrobiť rovnako strelené tetovanie.
Druhým veľmi podstatným problémom sú absolútne stereotypné mise, ktoré mi pripadali ako náhodné generované a ktoré nemajú žiadny vyšší cieľ. Už si nepamätám hru, ktorá by ich mala takéto stereotypné. Väčšinou sa vám na obrazovke objavia označenia cieľov misií a ich splnenie spočíva v drvivej väčšine iba v tom, že prídete k cieľu, stlačíte tlačidlo F, postava vykoná určitý úkon a tým je misia ukončená. Neskôr síce prídu misie typu "zabi 7 opponentov" a podobne, no to nemení nič na veci, že misie sú také, aké sú. Jedniným zábavným typom misie je ten, kde sa vypíše na odmena za dolapenie zločinca(väčšinou vtedy, keď robí príliš veľký bordel). No poslednú "kvapku" do pomyselného pohára mojej trpezlivosti dodala misia, kedy som mal doručiť auto na miesto určenia. Všetko prebiehalo hladko, auto sa nachádzalo za oplotením, ktoré som preskočil a nasadol do auta, keď tu zrazu zistím, že nemám ako výjsť, pretože brána sa nedá vyvaliť a nikde nieje otvorené. Fakt podarená misia, Príbeh(okrem úvodnej cut-scény, v ktorej budete oboznámený, prečo ste tam, kde ste) nečakajte samozrejme žiadny. Vyzerá to tak, že hráč, ktorý chce MMO so silným príbehom, si bude musieť počkať na Star Wars: The Old Republic.
Keď však nemáte chuť na misie a tešili ste sa hlavne na PvP súboje, tak vás musím hneď sklamať, pretože práve kvôli vyššie zmienenému malému počtu hráčov si ich neužijete. Neexistujú tu dokonca žiadne doplnkové aktivity, ktoré sme napríklad mohli vidieť v GTA IV, napríklad bowling, pool a podobné minihry, ktoré by podľa môjho názoru určite hru aspoň trochu oživili. Namiesto toho tu máme sústavné pocity nudy, v mestách je ľudoprázdno, žiadne sľubované prestrelky a jediná "zábavka" je plnenie misií, prechádzanie ctihodných občanov a streľba do nich. A teraz si môžete povedať: "Za toto mám akože platiť?". Áno, je to smutné, ale je to naozaj tak, táto hra je MMO a tak nestačí iba zaplatiť základný poplatok za hru. Tu je treba platiť sústavne. Autori totiž do hry zakomponovali celkom systém poplatkov, ktorý je síce podľa mňa najlepší s akým som sa stretol, ale čo z toho, keď ich aj tak platiť nebudete, pretože drvivá väčšina hráčov, ktorý si hru kúpia, ju podľa mňa do mesiaca znechutene zahodia. Autori v hre vytvorili novú menu, ktorá má názov RTW(Realtime World Points), za ktoré si môžete hru predplatiť buď na celý mesiac dopredu, alebo si kúpiť samotný hrací čas (20 hodín hrania stojí 280 RTW bodov). Výhody tohto systému sú jasné a autori si pre nás pripravili ešte jeden bonus a to ten, že samotné RTW body si môžete zarobiť svojou činnosťou v hre, takže tí najšikovnejší sa teoreticky môžu poplatkom vyhnúť úplne.
Keď by sme mali hru zaradiť podľa kamery, tak sa jedná o vyšitú third-peron akciu. Lenže tento herný počin absolútne ignoruje možnosť krytia a pokiaľ si zvyknete na tento systém streľby, tak vás tá hra už prestane baviť. Lenže tu sa hráčska komunita vynašla a "zakomponovala" do hry svoj vlastný systém obrany proti streľbe: skákanie. Uvediem príklad: Máte zadanú misiu. Máte doniesť balíček na určené miesto. Sadnete do auta a doveziete sa čo najbližšie k cieľu. Vystúpite z auta, pretože musíte vojsť do úzkej uličky a tak utekáte, keď v tom zbadáte na konci uličky svojho nepriateľa a kedže systém krytia absentuje tak začnete skákať, no nepriateľ, ktorý je samozrejme o niekoľko levelov vyššie ako vy a má oveľa vymakanejšie zbrane, vás za niekoľko sekúnd takmer s určitosťou pošle k zemi. Mňa osobne to strašne vytáčalo, takže som v priebehu recenzovania musel hru v pravidelných intervaloch vypínať a ísť sa upokojiť k nejakému kvalitnejšiemu hernému titulu.
V hre sa budete pohybovať v meste San Paro, ktoré je rozdelené na 3 dištrikty, medzi ktorými je jeden nebojový, v ktorom môžete upravovať vzhľad vašeho hrdinu, kupovať mu nové oblečenie, nové autá, nové zbrane. V tomto tzv. sociálnom dištrikte sa väčšinou nachádza najviac ľudí, aj keď ja osobne nechápem prečo, keďže je tam ešte väčšia nuda ako v bojových dištriktoch. Mesto je spracované jednotvárne a fádne.
Grafika je na pomery MMO hier výborná. Pekné efekty a detaily, kvalitné animácie postáv, to všetko si zaslúži pochvalu a v tomto by si mali ostatné MMO brať vzor. Čo už človeka nepoteší, je absolútne odfláknutá optimalizácia hry, pretože keď na PC, na ktorom rozbeháte Crysis na full, musíte pri tejto hre znižovať detaily, tak niečo nie je v poriadku.
Bugy sa občas v hre vyskytnú, no nie je to nič, čo by sa nedalo prepáčiť. Čo mi však vadilo, tak to sú nedotiahnuté veci čo sa týka spracovania, napríklad nepriestrelné sklá na autách(WTF?) a podobné blbosti, ktoré mi vyslovene vadia.
Rovnako mi zo začiatku vadil jazdný model automobilov, no postupne som si naňho navykol a v terajšej dobe by som ho zaradil do chudobnej kolónky plusov hry.
A keď sme už pri automobiloch tak musím pochváliť výborný soundtrack a možnosť vytvorenia playlistov.
No ani to nestačí. Hra je žalostne nudná a steraotypná, a keďže ma nebavila ani 2 hodiny, tak predpokladám(a to sa nemusím volať ani Michael Patcher), že o niekoľko mesiacov hra upadne pri nabitej konkurencii MMO do zabudnutia herného sveta, pretože to, čo malo byť ťahákom hry(PvP súboje zločincov a ochrancov), absolútne zlyháva kvôli identickej hernej činnosti, ktorej dôsledkom je málý počet hráčov na serveroch a z toho pramení absolútna nuda na hracom poli. Keď to chcete vysvetliť jednoducho: Túto hru by som nehral ani zadarmo a keď sa chcete niekomu pomstiť, tak mu odporúčte kúpu All Points Bulletin. Pre mňa zatiaľ najväčšie sklamanie roka a keď chcete, tak ma rovno zastreľte, ale ja svoj názor nezmením. Pre hráčov, ktorí sa chcú zabávať, odporúčam, aby sa vrátili k multiplayeru GTA IV, pretože tam nájdú oveľa viac zábavy. Odo mňa hra dostáva 55%.
soundtrack a možnosť vytvorenia vlastného playlistu na pomery MMO výborné grafické spracovanie jazdný model vozidiel editor postáv systém platieb (v zmysle typov poplatkov) |
|
absencia krytia absolútne odfláknutá optimalizácia abslútne stereotypné misie žalostne málo hráčov na serveroch systém platieb (v zmysle potreby platiť) absencia aj náznaku príbehu nuda nuda a ešte raz nuda |
|
55% | |
ŽÁNER | akcia |
VÝROBCA | Realtime Worlds |
VYDAVATEĽ | EA |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |