Zem, vzduch, voda, spojte sa! Nie, toto nie je alchýmia, ale pokus vydavateľstva Ubisoft a štúdia Ivory Tower o revolúciu na poli pretekárskych hier označenú, ako už meno recenzie napovedá, titulom The Crew 2. Vzali si vývojári ponaučenie zo zmiešaných reakcií na prvý diel? Ponúka The Crew 2 naozaj takú veľkú revolúciu, akú Ubisoft sľúbil? Je možné, že sa zrodila budúcnosť arkádových pretekárskych hier?
Úvod do sveta The Crew a predošlých praktík Ubisoftu
Príchod prvého dielu tejto hernej série som očakával so zatajeným dychom a určite som nebol sám. Keď sa moja srdcovka, Need for Speed, každým novým dielom viac a viac vzďaľovala od mojich túžob a predstáv o zábavných arkádových pretekoch, zrazu prišiel trailer, ktorý nenechal pokojným asi žiadneho nadšenca automobilových hier. „Hype” a prehnané predstavy, ktoré týmto trailerom Ubisoft vzbudil, by sa sami o sebe len ťažko dali uspokojiť, no keď konečne The Crew pristál na konzolách a počítačoch, nedalo sa to nazvať inak ako malá katastrofa.
Ubisoft sa, samozrejme, takémuto prístupu nevyhol ani pri ďalších hrách či obľúbených herných sériách ako Watch Dogs či Assassins Creed, a preto som bol len rád, že okolo pokračovania série The Crew nie je už tak veľa humbugu. Možno sa ľudia už poučili alebo ich presvedčil prístup Ubisoftu, Ivory Tower a Ubisoft Reflections, ktorým sa vďaka dlhoročnej podpore The Crew podarilo spraviť z „meh” titulu niečo hrateľné.
The Crew 2 prichádza tiež v zaujímavom čase, koncom minulého roka totiž vyšli herné pecky, ako simulátory Project Cars 2, Forza Motorsport 7 aj neveľmi podarený Need for Speed Payback a čoskoro sa hráči dočkajú pokračovania arkádoviek z Forza Horizon série. The Crew 2 preto chcel (alebo musel) prísť s niečím novým, neopozeraným a zaujímavým, a to ako pre hardcore komunitu, tak aj pre viac oddychovo založených hráčov. A pretože som, takpovediac, závislý na akciou nabitých hrách s nadupanými autami svištiacimi ulicami či pretekárskych okruhoch a nebezpečných rýchlostiach, nemohol som si nechať ujsť možnosť recenzovať nový The Crew 2. Dopredu sa ale musím ospravedlniť, že budem tento titul vo viacerých smeroch porovnávať s hrou Need for Speed Payback, nakoľko obe patria do rovnakej kategórie a pri oboch som strávil porovnateľne dlhý čas.
Nakoľko som mal to šťastie vyskúšať si už uzatvorenú betu, o ktorej sme priniesli článok prednedávnom, vedel som, čo asi môžem očakávať, no záber celej hry a veľkosť jej sveta ma stále neprestávajú udivovať. Aj keď som po napravení najväčších problémov prvého dielu v jeho svete strávil nejeden večer. Zmenšená forma Spojených štátov amerických je naozaj bohatá na všetky možné typy scenérií, povrchov vozovky či všakovakých zákutí. Od púští v Arizone, cez vysvietený strip v Las Vegas a úzke uličky New Yorku, až po horské štíty so zasneženými priesmykmi plnými ostrých zákrut. Každý si tu nájde niečo svoje. A pri takejto obrovskej mierke možno pôvodný The Crew pôsobil mierne nedotiahnuto. Nielen svetom, v ktorom nebolo toľko života, koľko by mohlo byť, ale aj tým, že jediným prostriedkom presunu boli automobily.
Podobný svet, nové možnosti
Najväčším tromfom v rukáve The Crew 2 je odpoveď na tento problém. Hráči majú totiž takmer hneď po začatí hrania prístup k vozidlám schopným zdolávať morské vlny a rieky vo vnútrozemí či k strojom, ktorých domovom nie je asfalt, voda či štrk, ale nekonečné modré nebo. The Crew 2 teda ponúka možnosť zajazdiť si preteky na asfalte, okamžite potom skočiť do rýchlostnej lode, do ktorej si skočia z priehrady Hoover Dam, a následne ísť vytáčať piruety akrobatickým lietadlom.
Hlavným cieľom tohto titulu je totižto presadiť sa v štyroch samostatných pretekárskych rodinách a následne ovládnuť takzvaný Live Xtreme Series. Tieto rodiny, klany, či ako by sa to dalo nazvať, sú Street Racing, Off Road, Freestyle a Pro Racing. Každá ponúka iné typy pretekov s inými druhmi vozidiel – Street Racing vám umožní normálne preteky na asfalte, drift, drag a preteky hyperáut. Offroad ponúka Rally Raid, Rally Cross a Motocros v autách buginách a na motorkách, Freestyle zase akrobatické lietanie, monster truck a člny s tryskou a nakoniec sa dá za Pro Racing zajazdiť na Touring Car vozidlách, Alpha GP formulách, rýchlostných lodiach a pretekárskych lietadlách. Táto diverzifikácia na nielen odlišné druhy pretekov, ale na úplne rozdielne druhy vozidiel, prišla vhod hlavne od polovice hry, keď sa začína zvyšovať šanca na nástup rutiny a nudy. Keď ma pri hraní prestali baviť závodné okruhy, zasadol som do kokpitu obratného lietadla a podujal sa točiť loopingy pri hone za čo najvyšším skóre.
Skutočná arkáda
The Crew 2 je prezentovaná ako arkádová hra, čo vstáva či padá hlavne na jazdnom modeli. Trochu skepsy na začiatku, či sa to štúdiu Ivory Tower podarilo, nezaškodí, hlavne keď je titul postavený nielen na autách, ale aj na tom, aby bolo možné pohodlne ovládať aj lode s lietadlami. Môžem ale s potešením zhodnotiť, že jazdný model sa podaril na takých 90 %. Na stupnici od Need for Speed Payback, cez 30-ročnú Škodu Favorit, až po Forzu Horizon 3 je The Crew 2 oveľa bližšie k Forze, hoci má, samozrejme, niekoľko nedostatkov. Pár áut, ako napríklad Aston Martin Vantage, sa na ceste aj po miernom tuningu ovládajú ako veľké lode, takže nie je do poslednej chvíle jasné, či skončí súboj víťazstvom alebo čelnou zrážkou s budovou. Celkovo je ale Crew 2 jasná arkádovka, ktorej ku cti slúži, že sa rovnako pohodlne ovláda gamepadom, klávesnicou, ale aj volantom a len čo si hráč zvykne na nejaké auto, bude vedieť proti jeho nedostatkom úspešne bojovať. Pri beta verzii bol hráčmi často skloňovaný problém s takzvaným wall-grindingom, kde bolo možné zákrutu prejsť oveľa rýchlejšie po opretí auta o stenu či zvodidlá, a hoci je táto možnosť v hre stále prítomná, už nie je takým výrazným benefitom. Nezmyslom boli aj stĺpy checkpointov, ktoré aj pri najmenšom strete s autom spomaľovali vozidlo o desiatky kilometrov za hodinu, čo bolo v plnej verzii rovnako napravené. Čo musím ešte vyzdvihnúť, je vcelku dobre zvládnuté AI počítačových protivníkov, ktorí nepodnikajú samovražedné nálety ako v podaktorých hrách, ale pri rýchlom dobiehaní sa odsunú hráčovi z cesty a hoci im išli zákruty často oveľa lepšie ako pri mojom najväčšom snažení, boli súboje vyrovnané a nezachytil som žiadny extrémny prípad rubber-bandingu, v ktorom sú protivníci vzdialení od seba aj niekoľko stovák metrov stále schopní dobehnúť a obehnúť hráča tesne pred cieľom.
Takmer všetky vozidlá, až na niektoré výnimky, je možné vylepšovať dielmi, ktoré hráči získavajú po úspešnom dokončení závodov a ktoré sú pri každom druhu vozidla rozdelené do šiestich kategórií. Je celkom zábavné, že pri Street Racing vozidlách, do ktorých patria autá aj motorky, sú diely zameniteľné, takže napríklad brzdy na Dodge Viper je možné nainštalovať aj na Ducatti motorku. Toto ale nepodotýkam, aby som hre niečo vyčítal, práve naopak, pokladám to za zaujímavosť. Systém vylepšovania je postupný a mierne zdĺhavý, no definitívne stále lepší ako lotéria v NfS Payback, kde mohli ľudia točiť jednorukého banditu za reálne peniaze iba pre získanie šance, že im padne dobrý diel. Po prejdení všetkých pretekov, ktoré má The Crew 2 momentálne v ponuke, je ale stále citeľnejšie, že ide o čistý grind, a pokiaľ bude chcieť hráč plne vylepšiť vozidlo, strávi veľmi veľa času opakovaním tých istých pretekov. Situácii nepomáha ani fakt, že pri naozaj poriadne vylepšených autách už nepadajú iba lepšie diely, ale často patria jeden či dva z troch dielov do nižšej úrovne než tie, ktoré už sú na vozidle nainštalované. Tu by som uprednostnil možnosť nejaké diely si kúpiť, pokojne aj za nekresťansky veľkú sumu hernej meny. Len nie za reálne peniaze z mojej peňaženky. A keď už spomínam nekresťansky veľké sumy peňazí, nedá mi nepoukázať na fakt, že ceny vozidiel sú tak trochu vytrhnuté z reality. Je mi jasné, že toto je virtuálny svet, v ktorom by mala fungovať aká-taká rovnováha, no ako môže motorka Ducati Monster stáť 330 tisíc kreditov, čo je len o 15 tisíc kreditov menej, ako moderný Ford GT40 alebo Nissan GT-R za 370 tisíc, keď Mercedes SLS AMG stojí o pár tisíc menej.
Vizuálna stránka, ktorá neoslní ani neodradí a pliaga menom „grind”
Po vizuálnej stránke sa The Crew 2 tiež vcelku vydaril. Nejde síce o fotorealistické zobrazenie a viaceré tituly ponúkajú krajšie riešené modely áut a sveta, no nie je to ani také zlé, aby sa na hru nedalo pozerať. Sem-tam sa náhodne objaví lampa či strom, ktorý sa vznáša pár desiatok centimetrov nad zemou, prípadne asfaltová cesta, z ktorej trčia chumáče kríkov, no verím, že s postupom času budú tieto chybičky krásy miznúť. Čo ma ale stále hnevá, je snaha vývojárov a štúdií limitovať grafické možnosti. Keď už raz mám výkonný herný počítač, ktorý graficky zvládne aj tituly v 4K rozlíšení, a potom si spustím pretekársku hru, ktorá je plná akcie, nedokážem sa uspokojiť s dvomi možnosťami, čo sa týka FPS – 30 a 60. Hlavne, keď viem, že pri 1080P rozlíšení, na ktorom stále hrávam, by bol môj počítač schopný ľahko prekonať trojcifernú hranicu. Nuž, Ubisoft sa svojich zaužívaných praktík zbavuje neľahko.
The Crew 2 ponúka okrem možnosti vylepšovať vozidlá ponúka aj prvky RPG a možnosť vylepšovať seba ako pilota. Na to treba postupne získať fanúšikov a prepracovať sa z neznámeho Rookie titulu, cez Famous úroveň, až po ikonický status menom Icon. Následne je možné získavať za každý Icon level body na vylepšovanie rozličných faktorov, ako násobiteľa získavaných fanúšikov za aktivity, peňazí za preteky alebo globálne vylepšovanie vlastností vozidiel. Tento titul by mal byť zameraný predovšetkým na multiplayer, no počas celých, približne 50 hodín hrania, som nemal potrebu ani necítil nutnosť spájať sa s inými hráčmi behajúcimi po mape, mimo špeciálnych Photo Op aktivít, kde je treba zachytiť napríklad dve superautá rozbiehajúce sa na nitro o polnoci alebo Monster Truck preskakujúci Ferrari.
Potrebujú pretekárske hry aj príbeh?
Po stránke príbehu sa hra snaží nájsť rovnováhu medzi nerušením hráča a dostatočnou motiváciou na pokračovanie a vo väčšine prípadov sa jej to aj darí. Každá pretekárska rodina má určitý úvod, hlavného rivala a ukončenie sprevádzané rozprávaním a krátkymi videami. Zadosťučinenie po porazení snobského pretekára z Pro Racing rodiny bolo naozaj veľké, no podobne som si užil aj kamarátsku rivalitu Freestyle rodiny, v ktorej bol boj proti hlavnej postave skôr súrodeneckým doťahovaním než bojom na život a na smrť. Viackrát počas hrania, najmä v najviac vypätých momentoch pretekov, mi však do uší začal niekto rozprávať o histórii formúl alebo o snahe skoncovať s ilegálnymi pretekmi, čo mi dokázalo rozhodiť koncentráciu a mierne pokaziť zážitok. Nejde ale o také zlé a dotieraví hranie, aké bolo v Paybacku a bolo počuť, že ľudia, ktorí tieto slová do hry nahovorili, mali s dabovaním skúsenosti. Záverečnou úlohou pre hráčov The Crew je ale nielen porážka štyroch rodín, ale hlavne výhra všetkých špeciálnych pretekov pod menom Live Xtreme Series. Tie sú spojením pretekov na vode, súši aj oblohe a pri ich jazdení prebiehajú prechody z jedného druhu vozidla do druhého takmer bez zastavenia. Zamrzí iba to, že táto herná funkcia je využitá len pri piatich Live Xtreme pretekoch a koncových súbojoch rodín. Určite by sa dala využiť oveľa častejšie, hlavne keď bola jedným z hlavných funkcií ukázaných v hernom traileri.
Veľké plány do budúcnosti
Neostáva nám nič iné, len čakať na odpoveď Ivory Tower a Ubisoftu, či sa k nim dostanú hlasy hráčov túžiacich po menších či väčších zmenách, pretože podobne ako dostával podporu ešte roky pôvodný The Crew, je už naplánované pridávanie vozidiel a funkcionality aj pre The Crew 2. Z mapy, ktorú vydal priamo Ubisoft, vyplýva, že do hry pribudnú každý mesiac dve nové vozidlá a v každom štvrť roku aj nová disciplína a nová funkcia. V septembri sa preto môžu už všetci hráči tešiť na pretekanie vo vznášadlách a novú úroveň vzácnych vylepšení pre vozidlá. V priebehu zimy príde ďalšia nová, ešte neohlásená disciplína a PvP mód, ktorý určite vylepší zážitok z multiplayerovej stránky hry a tak ďalej. A všetky tieto novinky budú dostupné pre majiteľov základnej verzie bez nutnosti priplácať si za ne (ako to býva pri bežných DLC). To síce trochu znižuje výhodnosť drahších edícií The Crew 2, ako napríklad Gold Edition, ktorú som mal možnosť recenzovať aj ja, no na druhej strane budú mať majitelia lepších edícií prístup k novým vozidlám a funkcionalite o niečo skôr.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
The Crew 2 2018
Už teraz je The Crew 2 nadpriemerným titulom, ktorý napriek niekoľkým chybičkám krásy dokáže uspokojiť milovníkov arkádových pretekov a jazdenia v otvorenom svete. S prísľubom vylepšení a nového obsahu do budúcnosti bude The Crew 2 určite hrou, ktorá vyplní dlhé herné večery, a to nielen na jedno posedenie.
- Platforma: PC
- Žáner: Pretekárska hra
- Výrobca: Ivory Tower
- Distribútor v GB: Ubisoft
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Conquest
Galéria