Zdá sa, že japonský vydavatelia ako Sega či Capcom sa v poslednej dobe rozhodli, že namiesto vytvárania nových hier sa budú venovať vydávaniu tých starých, viď napríklad Resident Evil či chystané konverzie titulov ako Vanquish na PC. No vďaka dobre nastavenej cenovke a mnohým vylepšeniam však často ide o dobrú kúpu aj v prípade, že vlastníte hru na starej platforme. To sa týka aj RPG Dragon’s Dogma.
Dragon’s Dogma je veľmi zaujímavý titul. Na jeden strane robí mnoho vecí úplne excelentne, borí niektoré mýty žánru a v niektorých ohľadoch nastavuje novú latku. No na strane druhej má toľko frustrujúcich chýb, že dostať sa k tomu „hernému zlatu“ je niekedy časovo a hrateľnostne značne náročné. Na každú hrsť pozitív tu nájdete hrsť negatív.
Príbeh je niečo, čo je v RPG hrách považované za základ. Preto je veľká škoda, že Dragon’s Dogma neponúka v tejto oblasti nič zaujímavé. Hlavnej príbehovej línii chýba ťah, chýba charakter, chýbajú aj dobré postavy. Jediné, čo táto hra má, je ťažkopádne odkopírovaný príbeh filmu Dračie srdce, no bez akejkoľvek duše, zaujímavej variácie, či ultra zaujímavých questov. Tie hlavné spočívajú v ceste na miesto a zabití bossa a tie vedľajšie zasa v zberaní určitého predmetu alebo zabití určitého počtu nepriateľov. Tým pádom sa prakticky celá tiaž kvality hry prenáša na jej hrateľnosť.
Našťastie, tá je excelentná. Dragon’s Dogma ponúka zaujímavý mix hack&slash akcie s prepracovanými RPG prvkami. Navyše je dostatočne rozpoznateľná už z diaľky, a to vďaka špecifickým prvkom, ktoré u iných hrách rovnakého žánru jednoducho nenájdete. Levelovanie je síce rovnaké a odmena v podobe skúsenosti taktiež, rovnako aj zmena výbavy a staty, ktoré určujú silné a slabé stránky postavy, no všetko ostatné je iné. V prvom rade tu máme tzv. Vocations, čo je tunajší výraz pre herné triedy. Tie sú špecifické tým, že je možné ich ľubovoľne počas hrania hry zmeniť a taktiež tým, že sa levelujú nezávisle od hlavného levelu postavy. Týmto levelovaním v rámci danej Vocation získava hráč prístup k novým špeciálnym schopnostiam a tie si môže nakupovať za hernú menu určenú presne na tento účel. Následne si môže tri schopnosti a hromadu ďalších pasívnych schopností priradiť postave.
Ďalšou oblasťou, v ktorej Dragon’s Dogma exceluje a zároveň padá, je systém spolubojovníkov. Hra na začiatku umožní upraviť okrem hlavnej hráčovej postavy aj jedného pawna. Následne je vtiahnutý do Riftu, kde si spomedzi vytvorených pawnov zvolí ďalších dvoch. Tento systém zaručuje variabilitu hrateľnosti, avšak ich personálne vlastnosti sú dosť obmedzené, čiže, prakticky povedané, pawni žiadnu osobnosť nemajú. Čo však rozhodne majú, je určite schopnosť vytočiť vás do nepríčetnosti opakovaním rovnakých fráz stále dookola a neschopnosťou si na pár chvíľ zavrieť ústa. Tu platí, že menej je niekedy viac a zámer autorov vytvoriť čo najživšie vedľajšie postavy nevyšliel podľa predstáv.
Svet Dragon’s Dogma je obrovský. To je super. Je rozmanitý. To je tiež úžasné. Denný cyklus má reálny dopad na to, aké monštrá sa vo svete vyskytujú a vyjsť von počas noci sa niekedy môže kruto vypomstiť. No na druhej strane to môže byť aj veľmi odmeňujúce a pri občasných momentoch, keď vás noc zastihne nepripravených, môže úplne zmeniť hrateľnosť a taktiku v prístupe k súbojom. Hra sa neštíti vám niekoľkokrát povedať, že utiecť zo súboja nie je hanbou, ale občas aj celkom logickou voľbou, a hráč by bol hlúpy, keby ju nevyužil. No veľkosť sveta má jedno obrovské negatívum. Chýbajúci systém fast travel. Je pravdou, že hra ponúka kryštály na teleportovanie, no tie sú jednak drahé, a jednak vás prenesú iba do hlavného mesta, ktoré často nie je práve preferovanou destináciou. Takže celú cestu si musíte odcestovať peši, pretože mounty sa v hre taktiež nenachádzajú. Čo je horšie, stamina je naviazaná na šprint, takže ani toto nie je možnosťou.
Zhrňme si to. Hra má síce výborný súbojový systém, no bojujete s tými istými nepriateľmi, ktorí sa spawnujú v rovnakých lokalitách, zatiaľ čo beháte veľmi dlhú dobu hore-dole, pretože hra nemá fast travel. A do toho v jednom kuse rovnaké hlášky pawnov, ktorým niekto zabudol povedať, aby sklapli. Toto skutočne dokáže človeka odradiť.
No zároveň hru stále hráte, pretože to, čo ponúka na poli hrateľnosti, žiadny konkurent neponúka. Pestrosť súbojového štýlu, množstvo rôznorodých nepriateľov, pričom každý z nich má určité slabiny, to vás často prenesie cez otravné prvky. A potom sú tu súboje s bossmi, ktoré patria k tomu najlepšiemu, čo hra ponúka. S bossom môže totiž vaša postava interagovať, liezť a štverať po ňom, aby sa dostal k miestam, kde môže udeľovať bonusové poškodenie. Niektorých bossov sa dá poraziť iba takýmto spôsobom a pri súboji s inými je táto mechanika veľmi nápomocná. Týmto je každý súboj s obrovskými potvorami výzvou a porazenie takéhoto monštra obrovskou odmenou nehovoriac o veľkej skúsenostnej a peňažnej odmene.
PC konverzia prebehla parádne. Teda z hľadiska náročnosti na hardvér. Je jasné, že zo starého enginu sa toho veľa vytrieskať nedá, a tak je hromada textúr strašne slabá, mimika tváre je na smiech a celkovo je grafické spracovanie dosť fádne. No hra sa vďaka dobrej optimalizácii výborne hýbe, a tak by ju nemali problém spustiť ani staršie počítače, a to aj pri vysokom framerate, čo bol veľký problém pri vydaní pôvodnej hry na konzolách. Táto verzia navyše obsahuje všetky DLC prídavky a jej nízko nasadená cenovka zaručuje, že kúpou určite zbytočne neprerobíte.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Dragon’s Dogma: Dark Arisen 2016
Dragons Dogma Vám ponúka vzrušujúci akčný zážitok a slobodu v bádaní obrovského, bohatého a živého sveta. V partii troch ste sa rozhodli vypátrať a zničiť tajomného draka. Vaši spolubojovníci bojujú nezávisle na Vás, preukazujú statočnosť a schopnosti sa im časom vyvíjajú. S epickým príbehom a neuveriteľnou akciou, je Dragons Dogma na dobrej ceste stať sa jednotkou spoločnosti Capcom.
- Platforma: PC
- Žáner: RPG
- Výrobca: Capcom
- Distribútor v SR: CENEGA
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: CENEGA