Stratégie. Moc ich už posledných pár rokov nevychádza. Hlavne čo sa týka tých „real-time-ových“. Povráva sa, že ide o mŕtvy žáner, no viem, že na svete existuje ešte mnoho ľudí, ktorí sa ich nevedia nabažiť. Vrátane mňa. A vlastne všetkých fanúšikov, povedzme, Starcraftu, ktorý mal za následok vznik profesionálnych E-športov. Ako vznikla DOTA, matka všetkých MOBA hier, hádam tiež nemusím vysvetľovať.
Faktom však ostáva, že klasické mainstreamové RTS-ky, až na tie od Blizzardu, prestali vychádzať. A keď z ničoho nič vývojári oznámia, že pracujú na novej stratégií, ktorá si zakladá na princípoch Command and Conquer, neostane jeden hladný RTS-kár pokojný. Grey Goo je krásnym príkladom. Sám som podľahol hype-u, sám som sa neskutočne tešil na návrat ku koreňom, ktoré som tak miloval a vyhľadával som každú jednu informáciu, ktorou by som aspoň sčasti ukojil túžbu zahrať si. Bohužiaľ, márne.
Grey Goo však nie je zlou hrou. Je krásna, plná nápadov a obsahuje všetko, čo by ste od stratégie tohto typu čakali. Obsahuje aj zaujímavú kampaň, ktorá síce neohúri strhujúcim príbehom, no pobaví. A zároveň vás uchváti nádhernými CGI videami medzi misiami. Problém nastáva v dizajne, ktorý v niektorých prípadoch síce exceluje, no v iných zásadne škodí.
Grey Goo sa hrá úplne rovnako ako klasické RTS-ká. Staviate základňu, ťažíte suroviny a produkujete jednotky, ktoré následne posielate do útoku. Taktickú zložku zastrešujú pozemné a vzdušné jednotky, ich pancier, dĺžka strely, lesy, do ktorých môžete ukryť jednotky a výhoda „vysokej zeme“, čiže keď ste vyššie, vidíte a oni nevidia. Bože, ale prečo sú jednotky za každú rasu také generické? Pešiak, tank, artiléria, scout, bombardér, stíhačka, jednotka na ničenie budov… Nič, s čím by ste sa mohli vyhrať. A – Za – Každú – Jednu – Rasu – To – Isté!
Tvorcovia ako keby sa vykašlali na unikátnosť jednotiek, ktoré by mali byť pre každú rasu ikonické a sústredili sa viac na výstavbu základne. Viem, že tento element je v stratégiách dosť dôležitý, no aj tu, bohužiaľ, nie je všetko ružové, hoci rozmanité. Na výber máte tri frakcie, menovite Alfa – ľudia, Beta – „dobrí“ mimozemšťania, a Grey Goo – šedý sliz, asi najzaujímavejšia rasa zo všetkých. Každá z nich má unikátne riešenú výstavbu základne. Alfa prepája svoje budovy energetickými „uzlami“, Beta, asi najklasickejšia RTS žánru, zapája továrne a laboratória do takzvaných Hub budov a Grey Goo využíva obrovské masy slizu, ktoré sa dokážu deliť, pod surovinami rastú a sú schopné sa hýbať.
Problém nastáva u dvoch rás – Alfa – ktorá je prakticky nútená ostať na jednom mieste (spojovacie uzly sú ľahko zničiteľné a tým pádom dokáže nepriateľ malým útokom vyradiť veľké množstvo budov inde na mape) a Grey Goo, ktorá má opačný problém – ak prehráva, hľadať ju a „vykynožiť“ je utrpením. Krásnym príkladom spomenutým v nejednej recenzii sú Terrani zo Starcraftu. Ich budovy môžu lietať a schovávať sa kdekoľvek na mape. Grey Goo má k tomuto exploitu ešte pár výhod – môže „za jazdy“ produkovať jednotky, zbierať suroviny a dokáže liezť cez prekážky, akými sú napríklad hory.
V konečnom dôsledku vám asi po polovici kampane začne dochádzať, že robíte veci, ktoré v stratégiách robiť nechcete a veľkú časť hrania strávite čakaním. Čakaním na výrobu jednotiek (trvá večnosť), čakaním na suroviny, čakaním na výstavbu budov a, v neposlednom rade, čakaním na samotné, extrémne pomalé jednotky. Jediná vec, na ktorú čakať nebudete, je ich rýchla smrť, pretože väčšina z nich je veľmi krehká. Ak si spojíte všetky tieto elementy dokopy, vyjde vám, že pri súbojoch strávite približne 20% hry.
Aby som ale naklonil misku váh viac pozitívnym smerom, musím uznať, že ma hra na úvod veľmi zaujala. Graficky je spracovaná naozaj výborne, a to vrátane cut-scén, rozhrania, ako aj efektov. Je vidno, že si tvorcovia, hlavne čo sa týka grafického spracovania, dali záležať. Systém skratiek je veľmi intuitívny a ponúka rýchle zadávanie rozkazov na stavanie armády a budov. Za zmienku stojí aj manažment podporných budov, ktoré umožňujú v daných továrňach produkovať lepšie jednotky a vytvára povinnosť rozhodnúť sa, aký druh armády na začiatku zvolíte. Všetky tieto drobnosti zvýrazňujú dobrý pocit z hrania a čiastočne zakrývajú negatívne aspekty spomenuté vyššie.
Oplatí sa teda oprášiť staré strategické zmýšľanie pri Grey Goo? Pri terajšej cene ju, bohužiaľ, zatiaľ odporučiť nemôžem. Aj napriek mnohým plusom má hra problémy s určitými aspektmi. Na trhu sa dlho nevyskytol taký špecifický „oldschool“, akým bol, povedzme, Red Alert, no to neznamená, že ho Grey Goo dokáže nahradiť. Avšak pokiaľ je váš apetít po tomto žánri naozaj obrovský, tento titul aspoň skráti chvíle čakania na Act of Aggresion.
Informácie o hre
Žáner: Real Time Strategy
Výrobca: Petroglyph
Distribútor v GB: Grey Box
Distribútor v SR: Playman
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk