Age of Empires a Age of Mythology sú dve série veľmi dobre známe hernému svetu. Jedna zo staroveku, ďalšia zo stredoveku. Nie až takou známou sériou je aj Age of Wonders. Aký je teda medzi týmito tromi hrami „Age of…“ rozdiel? Len jeden. Fantasy, kúzla, komplexnosť. A to hlavné, ťahy.
V Age of Wonders III si môžete vybrať medzi dvoma kampaňami. Jedna je za elfov a tá druhá je zasa za ľudí, ktorí sa snažia ovládnuť posvätný kontinent. Keď si zvolíte hru za ľudí, postavíte sa do vedenia obchodno-technologickej rasy, ktorá sa nesnaží o nič iné, ako ovládnuť a zmeniť spôsob života „starých“ rás. Za elfov sa im postavíte ako Sundern, vnučka kráľa Iniocha, ktorý bol zabitý ešte pred udalosťami pôvodnej hry. Po tom, čo dokončíte svoje snaženie, si môžete odskúšať Scenario na vopred vymodelovaných mapách, skúsiť online hru alebo náhodne vygenerovanú mapu.
Hra sa začína výberom zo šiestich rás – ľudia, elfovia, trpaslíci, draconians, orkovia a goblini. Základné rasy udávajú set jednotiek a stavieb, ako sme to mohli vidieť v mnohých iných hrách. Avšak váš repertoár obohatí nielen rasa, ktorú ste si vybrali, ale aj povolanie hlavnej postavy. Povolania sú pre každú jednu rasu rovnaké a je ich na výber šesť, rovnako ako rás. Po tom, čo si všetko nastavíte – od výzoru, cez meno, atribúty, povolania a rasy hrdinu, môžete začať s hrou. Možno znie ako klišé, avšak ide o ťahovú stratégiu, v ktorej ešte stále nie sú customizácie postáv samozrejmosťou. Hneď po spustení hry sa prvý dojem začne stotožňovať s tým, ktorý poznáme zo série Heroes. Mesto, hrdina a obmedzený počet polí, ktoré je možné za jedno kolo prejsť. Rozdiel nastane až pri prvej návšteve mesta. Interface mesta pripomína ten, na ktorý sme zvyknutí, naopak, zo série Civilization. Aj tu sa totižto jednotky budujú za pomoci istých „Production points“. Tie sa zvyšujú súbežne s populáciou vášho mesta. Každá jednotka stojí istý počet týchto stavebných bodov, a tak udávajú, koľko jednotiek ste vďaka nim schopní za jeden ťah postaviť. V hre sa vyskytne aj istý druh výskumu, ktorý bude postupne odomykať nové kúzla a technológie. Nie vo veľa hrách je výskum vybalansovaný, avšak v AoW III platí, že sa skoro v každom momente dá stratégia adaptovať. A tento strom je naozaj košatý, takže vždy je možnosť dynamicky reagovať na zmenu stratégie nepriateľa.
Okrem produkcie generovanej v mestách sa na mape objavia aj bane na zlato a manu. Podobne ako v Heroes budú tieto stavby chránené istou tlupou neutrálnych jednotiek. Pri stretnutí na mape sveta s nepriateľom sa naskytne možnosť viesť boj manuálne alebo automaticky. Po voľbe, nech už je hocaká, prichádza na rad klasický pohľad na dvojstranné bojisko. Na jednom konci je vaša a na opačnom nepriateľova armáda. Boj sa vedie na ťahy, pričom sa týchto bojov priamo zúčastňuje aj samostatný hrdina. Konkrétne, hrdina je smrteľnou súčasťou armády. Jednotky, ktorým bude váš hrdina veliť, budú mať základné typy útoku a poväčšine aj špeciálne podporné či útočné schopnosti. To otvára nové cesty a možnosti taktizovania. Každý hrdina môže so sebou nosiť maximálne päť jednotiek, ktoré sa, koniec koncov, ani nezoskupujú ako v sérii Heroes. Každý ťah, ktorý vykonáte správne, dokáže spraviť nepriateľovi veľké problémy. Na opačnej strane platí aj to, že každý nepremyslený ťah môže znamenať stratu celej bitky. Jednoducho sú boje rýchlejšie a z časti dynamickejšie. Neplatí totižto systém prepichnutie päťdesiatich kerberov za pomoci päťsto vidiel, ktoré nosia vypasení „sedláci“. Okrem „hrdinských“ armád je skvelá aj možnosť poskladať si armádu len z jednotiek (bez hrdinu). Výhodou je využiť ich buď ako predvoj hlavného vojska či doplnenie padlých radov hlavnej armády. Variácií je naozaj veľké množstvo a všetko to závisí len od vašej kreativity.
V čom však Age of Wonders III nevyniká, je grafika. Art štýlom hra prešľapuje niekde medzi rozprávkovým Heroes V a graficky reálnejším Heroes VI. Skvele spracované sú ale bojiská, ktoré sa vždy odvíjajú od lokality, na ktorej bojujete. A teda pokiaľ sa váš boj musí odohrávať pri bani, môžete očakávať bojisko plné štôlní. Ak to bude predmestie, naokolo budú malebné domčeky, a keď budete nútení bojovať v močarisku… Tak vám prajeme veľa šťastia pri obmedzenom taktizovaní a pri pomalšom presúvaní jednotiek. Krajina je celá animovaná a je na nej možné vidieť poletujúce motýle, vlniace sa stromy vo vánku či poletujúce kamene v okolí studní na manu. Avšak žiadny next gen nečakajte. Podobne je na tom aj zvuková stránka hry. Soundtrack nevadí, avšak ani nechytí za srdce ako napríklad pri Skyrime.
Pokiaľ ste milovníkom ťahových stratégií aj s trocha taktickým rozmerom Age of Wonders III pre vás určite bude to pravé orechové. Dostatočne veľká herná doba kampane, náhodne generované scenéria, šesť rás a šesť rôznych povolaní, z čoho vyplýva množstvo a množstvo rôznych jednotiek.
Informácie o hre
Žáner: Fantasy Turn-based strategy
Výrobca: Triumph Studios
Distribútor v GB: Triumph Studios
Distribútor v SR: Playman
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk