RECENZIA: Marvel's Guardians of the Galaxy - I am Groot?

Časy katastrofálnych hier, ktoré sprevádzali blockbustery v kinách, sú dávno preč. Pamätáte si, aký paškvil vychádzal pred viac ako desiatimi rokmi? Každý jeden film prišiel s totálne odfláknutou hrou a tie s komiksovými superhrdinami často patrili k najhorším. Dnes je to úplne inak, pričom tituly ako Spider-Man na PlayStation patria medzi top vo svojich žánroch. Napriek tomu mám v sebe zapísanú opatrnosť z dávnych čias a najmä po nevydarenom pokuse s Avengers som bol voči Guardians of the Galaxy skeptický. Som však veľmi rád, že vám môžem porozprávať, ako som sa mýlil.

RECENZIA: Back 4 Blood očami dvoch veteránov: Ako dopadol nástupca Left 4 Dead?

Zombíci. Fenomén, ktorý v minulosti opantal celý svet. Filmy, seriály, komiksy... Nemŕtvi sa zabíjali vo veľkom a všade. Samozrejme, aj na počítačoch a konzolách! Aj vďaka tomu sme sa v roku 2008 dočkali vynikajúcej kooperatívnej zombie strieľačky Left 4 Dead a najmä jej pokračovania, ktoré si našlo svoju cestu do sŕdc miliónov hráčov. A hoci zombie mánia opadla, kvalitným novinkám nepovieme nie ani dnes. Patrí medzi ne aj duchovný nástupca Left 4 Dead s názvom Back 4 Blood?

RECENZIA: Age of Empires IV - Zopakuje sa kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ?

Na Vianoce v roku 1999 si spomínam veľmi dobre. Pod stromčekom som si našiel Age of Empires II, o ktorom som dookola čítal v herných magazínoch. Hra, ktorá mala ulahodiť mojej posadnutosti rytiermi a preniesť do virtuálnej podoby stredoveké príbehy, ktoré som si predtým nacvičoval s LEGO postavičkami. Iste chápete, že k herným sériám, na ktoré sa vám viažu silné spomienky z detstva, pristupujete jednoducho inak. Kritickejšie, s veľkými očakávaniami, no zároveň opatrne, aby ste náhodou neodišli sklamaní.

RECENZIA: Final Fantasy IV Pixel Remaster má pekný príbeh, no zároveň nepekné šrámy na grafike a hrateľnosti

Keď pred 20 rokmi napísal Jíři Pavlovský vo svojej recenzii v jednom z čísel Oficiálneho českého PlayStation magazínu, že Final Fantasy IV drhne, trochu som tomu nerozumel. Hra to bola predsa príbehovo strhujúca, hrateľnostne bohatá a preplnená obsahom až do prasknutia, tak v čom bol problém? Ja som na rozdiel od neho hru okamžite zaradil medzi najlepšie hry série, ktoré som kedy hral. Dnes už asi ale viem, v čom bol ten problém. Zdá sa, že som ešte nemal dostatočné skúsenosti. Keď som sa totiž v súčasnosti po tak dlhej dobe k Final Fantasy IV opäť vrátil, už to také veselé nebolo. A nielen z dôvodu „vylepšení“, ktoré sa do hry dostali ako novinky série Pixel Remaster.

RECENZIA: King’s Bounty II - Šanca na oživenie značky a modernizovane žánru ostala nevyužitá

Mám pocit, že za viac než desať rokov môjho recenzovania by najpoužívanejšie slovné spojenie bolo premrhaný potenciál. Je to pre mňa jeden z najbolestivejších problémov, akým môže hra trpieť. O to viac, pokiaľ ide o obľúbený žáner alebo sériu. King’s Bounty II týmto neduhom trpí najviac spomedzi množstva titulov, ktoré si za poslednú dobu vybavujem.

RECENZIA: Final Fantasy III Pixel Remaster je prvá hra remasterovanej série nepôsobiaca slávnej značke hanbu

Vedeli ste, že sa Final Fantasy III v klasickej 2D grafike prvýkrát od roku 1990 dostáva oficiálne na západ až práve týmto vydaním Pixel Remaster? Dodnes bola 2D verzia z konzoly NES exkluzívna len pre Japonsko a k nám sa svojho času dostal až zaujímavo podaný 3D remake na Nintendo DS, ktorý bol neskôr vydaný aj na iné platformy. Pre fanúšikov série je tento moment veľmi cenný, nakoľko sa tým uzatvára jeden obrovský kruh výčitiek a frustrácie, že my, západní hráči, sme boli tak dlho ukracovaní o tento kus videohernej histórie, čo mnohí častokrát vnímali až veľmi osobne.

RECENZIA: Chernobylite - Ďalší výlet do zóny za sprievodu praskania dozimetra

Chernobylite som si prvýkrát všimol ešte v roku 2019, keď sa hra nachádzala v early access programe na Steame, pred ktorým ešte prebehla Kickstarterová kampaň. Napriek tomu, akú popularitu a oddanú fanúšikovskú základňu si vybudovala séria STALKER, kvalitných titulov zasadených do tohto prostredia je veľmi málo. Chernobylite mal navyše ambície byť sci-fi hororom s prvkami survival a craftingu, čo vôbec neznelo ako zlý nápad. Ale viete, ako to chodí s ambicióznymi hrami, najmä keď sú dlhšie v predbežnom prístupe a nestojí za nimi kamarát s adekvátnym množstvom financií.

RECENZIA: Final Fantasy II Pixel Remaster: Nadčasové RPG, ktoré ťahá ku dnu veľmi nízka náročnosť

Po slabom remasteri prvého dielu Final Fantasy Pixel Remaster (hodnotenie 2/5) sa v tejto recenzii pozrieme na v poradí druhú hru série zo šiestich, ktorú sa spoločnosti Square Enix podujalo vydať v novej pixel-artovej grafike a s rôznymi, podľa ich slov, vylepšeniami hrateľnosti. V prvej časti ma trápila predovšetkým veľmi slabá obťažnosť, ktorá vychádzala z prakticky neexistujúceho balansu v dôsledku nízkej náročnosti súbojov, a paradoxne vysokých odmien za ne.

RECENZIA: Final Fantasy Pixel Remaster je tak jednoduchá hra, že ma to ako hráča až uráža

Keď som si pred mnohými rokmi predstavoval, ako recenzujem úplne prvý diel legendárnej a pre mňa úplne najobľúbenejšej série Final Fantasy, vôbec to nevyzeralo tak, ako to nakoniec dopadlo v tejto recenzii. Dnes už posvätnú hru predovšetkým ranných konzolových RPG titulov som v predstavách chválil za jej nekompromisnosť a schopnosť posúvať hráčov vpred skúšajúc ich um, trpezlivosť a odolnosť. Pôvodná verzia vydaná na NES v roku 1987 taká naozaj aj bola a výrazne sa nezmenili ani nasledujúce grafické remaky pre handheld Wonderswan Color a konzolu Sony PlayStation.

RECENZIA: Edge of Eternity má veľké srdce, no ešte väčšie problémy

Počas hrania Edge of Eternity ma sústavne prenasledovala jedna otázka. Je správne, aby sa štúdio, ktoré nemá dostatočný rozpočet ani zamestnancov, snažilo vytvoriť hru, ktorá sa svojimi ambíciami bude chcieť vyrovnať AA, nedajbože, AAA hrám? Nepochybujem o tom, že ísť si za svojimi víziami je vždy obdivuhodné, avšak nemôže sa stať, že sa to snaženie môže obrátiť voči nepochybne úprimným úmyslom tvorcov? Nemôže to hre naopak uškodiť? Táto recenzia vám na to všeobecnú definitívnu odpoveď nedá, no dozviete sa v nej, že v prípade Edge of Eternity sú odpovede na predchádzajúce otázky takéto – nie, áno, áno.

RECENZIA: Necromunda: Hired Gun je štýlovo pôsobiacim „kvérom“, ktorý však do sveta veľkú dieru nespraví

Necromunda je jednou z hier, ktoré si ľahko zameníte za trojáčkový titul, no nenechajte sa zmiasť výbornou atmosférou, ktorá z tejto hry priam kričí. Jasné, je to frenetická strieľačka na štýl Dooma, ktorá sa ani inak neprofiluje, no až na niekoľko situačných návalov adrenalínu vás až taká skvelá jazda nečaká. Naopak, ide o relatívne nudné dobrodružstvo, ktoré zaujme, ale nepohltí, pobaví, ale nenadchne.

RECENZIA: Days Gone - Peklo zamrzlo a na PC sa dostala ďalšia exkluzivita z PlayStation

Je len niekoľko herných zasadení, o ktorých sa už dlhšie hovorí ako o vyčerpaných, neoriginálnych a nemajúcich čo nové ponúknuť. Pamätám si časy, keď rebríčku viedla druhá svetová vojna a hry s touto tematikou vychádzali na mesačnej báze. Dnes sa tak často spomínajú zombie hry, ktorých je žáner survival alebo kooperačných strieľačiek plný. Ako milovník hororov a práve zombie podžánru rád oponujem. A práve Days Gone je jeden z dokonalých argumentov, že nie, táto téma má stále čo povedať a dá sa na nej vystavať pohlcujúci príbeh s výborne napísanými postavami. Plusom je výborné audiovizuálne spracovanie a chytľavé herné mechaniky.

RECENZIA: Biomutant - Mutanti, apokalypsa a kung-fu

Nebudem vám klamať. Až na niekoľko malých výnimiek je pre mňa prvý polrok 2021 z herného hľadiska celkom prázdny a využívam ho skôr na návrat do obľúbených svetov. Tituly, na ktoré som sa najviac tešil, boli potichu odložené na neskôr. Preto som rád, že som sa dostal aspoň k jednej z hier, ktorá upútala moju pozornosť. Pozrite sa spolu s nami na to, ako dopadol Biomutant, ambiciózny kúsok zo sveta, kde už ľudia nemajú svoje miesto.

RECENZIA: Little Nightmares II - Keď deti strašia dospelých

Na pokračovanie puzzle platformovky Little Nightmares z roku 2017 som pozeral s nadšením a v kútiku duše som dúfal, že štúdio Tarsier nič nepokazí. Už od prezentácie hry na Gamescome v roku 2019, ktorú som zažil na vlastnej koži, som si dvojku zamiloval, a teraz konečne nastal čas ju zhodnotiť. Nič zlé sa nestalo, ale mohlo to byť aj lepšie.

RECENZIA: Sam & Max Save the World – Recenzia vylepšenej verzie priemernej adventúry

Ach, do mäkučkej sladučkej vianočky zamorenej odpornými vyschnutými hrozienkami, to je mi teda dvojica! Obézny hovoriaci pes s obsesiou komentovať všetko suchým anglickým humorom Sam a po násilí bažiaci zajac s ostrou povahou a ešte ostrejšími zubami Max. Bizarnejšiu kombináciu bystrého uvažovania a prostého násilníckeho pudu ste rozhodne nevideli. A títo tu sú, prosím pekne, vyšetrovatelia! Síce len na voľnej nohe, no ak je treba, vždy vezmú opraty spravodlivosti do vlastných rúk a zlosynov po zásluhe potrestajú. Čo na tom, že pri tom sami často porušia zákon.

RECENZIA: Ride 4 - Silnejúci pocit déjà vu

V hernom svete, ktorému najviac dominujú akčné hry, adventúry a (MMO)RPG, sú stále mojou srdcovkou pretekárske tituly. Nezáleží, či majú vozidlá v hrách dve kolesá, štyri, žiadne, alebo akúkoľvek inú kombináciu, budem sa snažiť zistiť ich limity, ak aj na to neboli stvorené. Dobrá pretekárska hra ma jednoducho dokáže udržať pred obrazovkou počítača oveľa dlhšie ako bežné strieľačky či klikačky. Problémom predošlej vety je však slovné spojenie „dobrá pretekárska hra”. V posledných rokoch ako by prichádzalo stále menej titulov, čo by mi boli po chuti. A tak ako som mal vysoké očakávania od série MotoGP s ich posledným dielom MotoGP 20, som dúfal, že nový diel zo série Ride bude náplasťou na moju potrebu pozerať sa na virtuálne páliace sa gumy, snahu prejsť okruh v dokonalej stope a porážať náročných protivníkov.

RECENZIA: Immortals: Fenyx Rising je kvalitný rip-off Zeldy, ktorému chýba väčšia osobitosť

Ubisoft sa v posledných rokoch ako keby uspokojil s jedným modelom hier - s modelom otvoreného sveta napchatého ikonkami, vežičkami strážiacimi zahalenosť danej časti mapy a všadeprítomnými mikrotransakciami, ktoré už bezpečne implementuje aj do singleplayerových hier. Assassin’s Creed, Ghost Recon, Watch_Dogs, každá z týchto popredných sérií obsahuje aspoň časť vymenovaných čŕt. Ako keby mal Ubisoft čarovný stroj, do ktorého len zadal potrebné ingrediencie a tým vyprodukoval novú hru ako cez kopirák. Tiež ste už toho začali byť prejedení? Možno vás poteší, keď poviem, že pri novinke Immortals: Fenyx Rising bola použitá úplne nová a doteraz nepoužitá ingrediencia, úplne nový parameter – The Legend of Zelda.