Je čas pohodlne sa usadiť, zahodiť všetky predsudky a pozastaviť hypetrain, ktorý okolo tejto hry nastal. Death Stranding je tu a my sa konečne môžeme pozrieť na to, na čom štúdio Kojima Productions na čele s ikonickým vývojárom vlastne celé tie roky pracovalo. Za oponou sa toho udialo veľa, no výsledok stojí za to. Toto je príbeh zo života o živote.
V roku 2016 nám Sony naservírovalo pravdepodobne najlepšiu E3 šou v histórii tejto spoločnosti a s veľkou pompéznosťou odštartovalo takmer neuveriteľný príbeh Hidea Kodžimu. Ten sa po bolestivom rozchode s Konami objavil po boku Andyho Housa, aby predstavil svoj nový projekt s názvom Death Strading – Príliv smrti.
Emotívny trailer s Normanom Reedusom v hlavnej úlohe rozpútal doslova šialenstvo. V prvom rade sa Kodžima rozhodol po niekoľkých dekádach pracovať na niečom úplne inom, ako je sága Metal Gear, no hlavne tu bola podpora zo strany Sony, ktoré sľubovalo absolútnu voľnosť v Kodžimových plánoch a potenciál majstra.
Prvotný trailer nás doslova posadil na zadok a nebolo to vďaka technickému spracovaniu, pretože to, čo robilo a vlastne stále robí Death Stranding unikátnym, je jeho podstata. Okrem vývojárov totiž počas celej doby vývoja nikto nevedel, o čom hra vlastne je a čo sa nám Kodžima snaží povedať.
A presne v tomto duchu sa niesol celý projekt až do dnešného dňa. Iste, mali sme tu niekoľko trailerov a náznakov, ktoré boli z marketingového hľadiska absolútne dokonalé, ale to, o čom Príliv smrti je, je stále akousi záhadou. A verte mi, že ešte dlho bude.
Po všetkej tej mediálnej masáži a troch rokoch intenzívneho vývoja sa k nám hra konečne dostala a my sa na ňu môžeme detailnejšie pozrieť. Pred písaním recenzie som mal mierne obavy a tie sa vlastne aj naplnili, keďže predpokladám, že každý z recenzentov si z tejto hry odniesol svoje a pochopil ju svojou najzhodnejšou cestou.
V zásade nemám problém spísať osobný pohľad na hru, ak viem, že je citeľne príbehová a mieri na podanie deja. V tomto prípade je to však o level vyššie a v zásade môže byť každá jedna veta akýmsi spoilerom. Takže ma ospravedlňte, budem sa snažiť držať absolútne pri zemi, pričom vychádzať budem hlavne z verejne známych informácií, hoci občas sa miernemu poodhaleniu proste nemám šancu vyhnúť.
Civilizácia, ako ju poznáte dnes, neexistuje. Spôsob života, ktorí ľudia viedli, ich nakoniec vyšiel draho. Absolútny kolaps ľudstva spôsobil, že ich život stratil zmysel a nie je spôsob, ako sa vrátiť späť. Všetko postupne odumiera a civilizácia mizne. To, čo nás spájalo a robilo civilizovanými bytosťami, je preč. Láska a spoločná snaha robiť veci lepšie je, zdá sa, minulosťou.
Do tejto utópie však vstupujete vy ako Sam Porter Bridges, ktorého stvárňuje vynikajúci herec Norman Reedus. Pilotné podanie príbehu možno neznie na Oscara, no verte mi, že aj za touto oponou sa skrýva viac, než by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Zhostíte sa síce úlohy Sama, ktorý nepredstavuje žiadneho superhrdinu, predovšetkým však hráte za seba a teda človeka.
Určite si vravíte, ako to teraz myslím. Toto, dámy a páni, je alfou a omegou celého Prílivu smrti. Pretože Kodžimovi sa podarilo „virtuálne zhmotniť“ našu podstatu. Ak chceme prežiť, tak musíme spolupracovať ako ľudia.
Musíme pracovať na spoločnom pláne a priviesť ľudstvo tam, kde bolo pred pádom civilizácie. A musíme na tom pracovať intenzívne, pretože svet, ktorý nás postupne tlačí do záhuby, nás potrestal tým najhorším spôsobom. Smrť, ako ju poznáte, už nie je absolútnym koncom, ale novým začiatkom. Je to však začiatok, ktorý posúva príznaky bližšie k opačnej strane. Miesto na našej planéte však môže patriť len smrti alebo životu, nič iné nepripadá do úvahy.
Spôsob, akým sa Kodžimovi podarilo ukázať hráčom, aký je minimálny rozdiel medzi životom a smrťou, vlastne definuje nový spôsob hrania, no nedovolím si povedať žánru. Ako povedal on sám, toto všetko ukáže až čas. No verte mi, že vlastne ide o jednoduchú vec, ktorú do dnešného dňa v tak komplexnej podobe zatiaľ nik nepriniesol.
Bolo by naivné si myslieť, že Sam Porter zachráni celú planétu úplne sám, to nie. V prvom rade po nečakaných úvodných minútach dostávame na tanieri základ príbehovej kampane. Dozvedáme sa, že po spomínanom kolapse civilizácie sa už ľudia usilovali zjednotiť svet, no vplyvom nepredvídaných okolností sa všetko zmenilo. Sam bol prizvaný na návštevu k starým známym, kde sa dozvedá, že práve on by mal byť osobou, ktorá pomôže spojiť spustošenú krajinu a ukázať zvyšku sveta, že nádej ešte existuje.
Jeho úlohou je spojiť veľmoc v podobe Ameriky. Aj ju zasiahla globálna katastrofa a prízraky postupne vďaka časodažďu silnejú. Kúsky ostatkov kedysi absolútnej veľmoci žijú v izolácii za stenami a navzájom o sebe nevedia. Je potrebné ich spojiť a spoločnými silami poraziť zlo.
Ako som spomínal, Sam nie je žiadny superhrdina a táto úloha sa mu zdá absurdná. Na scénu však vstupujú okolnosti a osoby, ktoré ho nakoniec presvedčia. Predovšetkým je potrebné mu všetko vysvetliť a pomôcť dosiahnuť spoločný cieľ. Tu na scénu vstupuje Deadmen, ktorého si v hre zahral slávny režisér a Kodžimov kamarát Guillermo del Toro. Jeho úloha nenápadné pripomína Otacona zo série Metal Gear Solid. Deadman totiž stvárňuje akéhosi vedeckého špecialistu na medicínu. Jeho hlavnou úlohou je pomôcť Samovi prežiť v spustošenej krajine. Ďalšiu pomocnú ruku pridáva Tommie Earl Jenkins alias Die-Hardman. On má na starosti všetky vaše úlohy.
Ako som už napísal, jedinou vašou úlohou je spájať. Kolónie medzi sebou nekomunikujú, chýbajú im potraviny, lieky a rôzne komponenty. Je potrebné pripojiť ich do chirálnej siete tak, aby mohli spolupracovať.
Vydávate sa teda na vaše prvé úlohy. Postupne zistíte, čo sa s krajinou stalo a čo je potrebné, aby ste sa bezpečne vrátili zo svojej misie. Problém vám robí nielen absolútne opustená krajina, ale aj časodážď. Ten pôsobí deštruktívne na všetko živé a posúva čas života k smrti. Je preto potrebné sa pred ním schovávať.
To však nie je všetko. Tento dážď je ornou pôdou pre prízraky. Tie vlastne stvárňujú smrť a mŕtvych. Neviete sa pred nimi schovať, potrebujete pomoc. Deadman vám vysvetli, že k tomuto vám pomôže BB – Bridge baby. Ide o živý plod, ktorý bol odstránený z lona takmer mŕtvej matky. Práve on vie rozpoznať príznaky a upozorniť vás na ne. Viac však nedokáže. Týchto plodov je niekoľko. Každý kuriér, ktorý pracuje pre spoločnosť Bridges, disponuje vlastným. Práve Bridges je spoločenstvo, ktoré zlanárilo pod svoje krídla aj samotára Sama.
Ak však nastane situácia, že sa vás zmocnia príznaky, čakajte beznádej a boj so smrťou, nie boj o život. Najprv na vás číhajú Gazeri, ktorí vám neublížia, no ak vás odhalia, tak na scénu nastupujú Hunteri. Tí sa vás pokúsia stiahnuť do svojho sveta. Ak sa im to podarí, zaútočí na vás Catcher, ktorého nemáte šancu poraziť, len uniknúť. Aspoň teda do chvíle, než sa naučíte, akým spôsobom a čím ho poraziť.
Toto všetko sú informácie, ktoré vám nedávajú určite až taký zmysel, no ak sa do toho ponoríte, tak pochopíte. Nezvládnete to však sami. Je potrebné, aby ste spolupracovali. A toto je unikátnosť Prílivu Smrti. Postupne spájate kolónie a s pomocou ostatných hráčov vytvárate nádej pre ľudstvo.
Zdolávať spustošenú krajinu je ťažké. Kodžima však spojil hráčov tak, aby si pomáhali. Unikátnosť systému sa skladá z online prvkov v komplexnej podobe. Pozor, netvrdím, že stretnete ďalších hráčov pobehujúcich po tomto zdecimovanom svete. Hráči si navzájom pomáhajú úplne inak. A to isté sa očakáva aj od vás. Potrebujete sa dostať na nejaké ťažko dostupné miesto? Dobre, zoberte si rebrík, prípadne lano a pomôžte si. Ak niečo zdoláte, ponechajte tam nástroje, ktoré vám pomohli, a označte ich na mape. Na to vám poslúži prehľadné menu.
Nič však nedostanete zadarmo. Navyše, orientácia na mape je spočiatku obťažná. Aby ste si všetko uľahčili, tak využijete náramok, ktorý má Sam na svojej ruke. Je to akýsi komunikátor s vašimi spojencami a celým ekosystémom.
Mimochodom, spomenul som lano. Poviete si, je to iba obyčajné lano, no v Death Stranding je to synonymum spájania presne tak, ako to bolo v minulosti. Jeho podstata sa vám odkryje až neskôr. Pamätajte si len moje slová.
Úlohy sa vám postupne nabaľujú, vždy však niečo prenášate. Niekedy je náklad objemnejší a v úvode to bude pre vás problém. Najprv je dôležité správne rozmiestnenie vášho nákladu a odhadnutie jeho váhy. Môže vás totiž ťahať na jednu či druhú stranu a potom musíte vynaložiť viac úsilia a vitality. Tlačidlami R2 a L2 navyše musíte udržiavať balans. Preto si treba rozmyslieť, ako náklad rozmiestnite, prípadne využijete možnosť usporiadať ho automaticky.
Samozrejme, každá výprava vás stoji sily a tie je potrebné znovu načerpať. Po každej splnenej úlohe si môžete ísť oddýchnuť do svojej izby. Naberiete sily, osprchujete sa a vykonáte potrebu. Nie, nie je to žart, pretože extrakciou vašich exkrementov dokážete vyrobiť materiál, ktorý vám môže pomôcť vyhrať súboj s prízrakmi. Sam totiž nie je úplne obyčajným kuriérom. Postupne sa odhaľuje pozadie príbehu, ktoré mení celý priebeh a perfektne zodpovedá vaše otázky.
Vo svojej kóji môžete vďaka terminálu obsluhovať všetko podstatné. Perfektným doplnkom je aj prehrávač hudby, ktorý vás naladí na ďalšiu misiu, alebo ak chcete objednávku.
Vždy si musíte dobre rozmyslieť, čo všetko si so sebou (okrem vecí potrebných k dokončeniu objednávky) zoberiete. Ako budete postupovať hrou, budete získavať veci, ktoré vám dokážu pomôcť pri plnení objednávok. Spomeniem napríklad mechanickú výstuhu vašich nôh. Tá vám totiž dodá silu a rýchlosť. Neskôr zaujme aj vznášadlo. To vám umožní naložiť náklad na vznášajúci sa vozík, ktorý si o seba pripnete a viete ho bezpečne doručiť do cieľa. Na náklad musíte dávať, samozrejme, pozor. Každý váš pád na zem znamená postupné znehodnocovanie materiálu. Navyše ho môžete stratiť, ak padnete príliš tvrdo.
Životnosti materiálu neprispieva ani časodážď. Ten ho totiž postupne znehodnocuje. Pomôcť si môžete sprejom, ktorý zabráni akejsi korózii, musíte si ho však najprv vyrobiť. Plány na rôzne vylepšenia získavate hlavne po úspešnom pripojení kolónie do chirálnej siete. K tomu vám poslúžia K-upidy. Vyzerajú ako USB kľúče, Sam ich nosí na svojom krku a sú nesmierne dôležité.
Ako som už spomenul, je potrebné, aby ste si pomáhali. Spočiatku možno nevyužijete pomoc iných, no postupne to bude viac-menej potrebné. Hráči si nepomáhajú len značením rebríkov a kotiev s lanom. Dokážete stavať cesty a postupne ich vylepšovať. Prípadne získané materiály na výrobu časodáždnika využijete na prečkanie časovej búrky a vyhnete sa tak stretnutiu s príznakmi.
Pozornosť by ste mali venovať hlavne práci na cestách. Vybudovaním infraštruktúry si uľahčíte presun. Ak totiž získate plány na výrobu motorky, bude vám to na nič, ak nebudete mať cesty. Pohybovať sa po horách s motorkou je možno chvíľu zábava, no verte mi, prejde vás to.
Unikátnosť a komplexnosť tohto systému by bola epizóda na hodinovú diskusiu a na to tu nemáme priestor. Je však dôležité si uvedomiť, že všetko podstatné, čo hráči vytvoria, neuvidíte, pokiaľ danú oblasť nepripojíte do chirálnej siete. Až potom sa vám na mape zobrazí práca ďalších hráčov.
Vynikajúcim spôsobom, ako si môžete pomôcť, je výstavba centrály, ktorá vám umožní vyrobiť si na mieste vozidlo z vašej súkromnej schránky. Materiály a predmety môžete navyše zdieľať s ostatnými hráčmi. A rovnako tak zdieľať tie ich. S pomocou však vždy pracujte opatrne. Niekedy vás napríklad hráči môžu navigovať zlým smerom. Môžu tak urobiť zámerne, ale aj bez zlého úmyslu.
Jedna značka vás môže navigovať do bezpečia, kde sa spoľahnete, že nič nie je, no zrazu sa na vás vyrúti hliadka Mezkov. Ide o ľudí, ktorých by som prirovnal k partizánom bez pravidiel. V krajine majú svoje územia a radary, ktoré vás dokážu odhaliť. Následne vás začnú naháňať a pokúsia sa vás zlikvidovať. Mne sa darilo úspešne sa týmto nepriateľom vyhýbať. Ak dôjde na súboj, tak miestami pôsobí dosť chaoticky, no dá sa zvládnuť.
Hlavne vtedy, ak máte k dispozícii Bolu. Ide o zbraň, ktorá nepriateľa dokáže zviazať. Nikto tam však nesmie zomrieť, pretože to by bol koniec a to nechcete – pochopíte to v hre. Takže nepriateľa môžete maximálne omráčiť tak, že zaspí. Ideálne je však súboju sa vyhnúť. A ak už vás začnú naháňať, schovajte sa do vysokej trávy a postupne sa vzdiaľte. Neskôr vďaka skeneru, ktorým disponujete, dokážete na niekoľko desiatok metrov skenovať okolie, zobraziť predmety a možnosti terénu, ale aj eliminovať nepriateľský radar tak, aby nevyslal signál Mezkom.
Ak sa už sa zžijete so systémom, ktorý začne dávať zmysel v druhej polovici príbehu, začnete si všetko náramne užívať. Postupne odhaľujete vzťahy ďalších postáv. Tie poznáte pomerne dobre, keďže nám ich Kodžima predstavoval postupne. Vyzdvihnem najmä postavu menom Amelie. V hre ju stvárňuje herečka Lindsay Wagner a už od úplného začiatku zamotáva karty. Už jeden z trailerov naznačil, že Amelie je uväznená nevedno kde a Sam je jedinou jej záchranou. Mimochodom, aj toto bol dôvod, prečo sa Sam vybral na svoju strastiplnú cestu naprieč Amerikou. Jeho prepojenie s Amelie však má svoje pozadie a zmysel.
Tých postáv je, samozrejme, viac. Pri tejto hre však nemá zmysel provokovať vás náznakmi. Stretnete sa s Heartmanom, Mamou, Fragile či Higsom. Jednotlivé postavy majú svoje menšie či hlbšie prepojenia. Sľúbil som, že pôjdem cestou najmenšieho prezradenia príbehu, takže sa pripravte, že nič nebude také, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať.
Vrátim sa však k Bridge Baby. To, čo sa na začiatku môže zdať ako absolútny paradox, vám neskôr začne dávať zmysel. Vždy, keď sa Sam pripojí na BB, začne mať flashbacky, ktoré len reflektujú jeho posledné chvíle. V tomto momente sa objavuje herec Mads Mikkelsen. Ten v koži Cliffa otvára ďalšiu neznámu kapitolu, ktorá potrebuje čas na pochopenie. Jednoducho potrebuje veriť v svetlú budúcnosť a tú aj dostanete.
Nechápte ma zle. Opísať vám systém Strand a načrieť do príbehu je nesmierne obťažné. Musíte si to vyskúšať, aby ste pochopili. To, čo som vám opísal, ponúkne predstavu o spôsobe hrania a dôvodoch ľudskej podstaty.
Ďalším aspektom je technické spracovanie. Death Stranding využíva technológiu Decima, ktorú vyvinulo štúdio Guerrilla Games a využilo ju napríklad pri hre Horizon Zero Dawn. Už tam vývojári ukázali, že tento engine dokáže vykresliť otvorený svet v skvelej kvalite. Death Stranding ale posunul latku ešte vyššie. Okolité prostredie pôsobí miestami ako fotografia. Výber tejto technológie bol jednoducho správnym krokom.
Hra snímkovo nijak neprepadala. Výnimkou boli návštevy terminálov v neskorších častiach hry, kde som občas pri načítaní pociťoval menšie prepady. V súbojoch a vypätých situáciách to však žiadny problém nebol. Je pravda, že nedokážem zhodnotiť stav na štandardnej edícii PlayStation 4, keďže som recenzoval na PlayStation 4 Pro, no nepredpokladám zásadnú zmenu.
Osobitnou kapitolou je soundtrack. Ten vám spríjemní putovanie krajinou v ten správny moment a skladby od Low Roar, Silent Poets či Aurory sa vám zahryznú do uší.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Death Stranding 2019
- Platforma: PlayStation 4
- Žáner: Akcia so systémom Strand
- Výrobca: Kojima Productions
- Distribútor: Sony Interactive Entertainment
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Sony